Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1)

 

Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg forenkler denne. Trenger hjelp ASAP.

Her kan jeg gi deg noen nyttige regler/triks:

 

1)chart?cht=tx&chl=\sqrt{a}\cdot \sqrt{b}\cdot \sqrt{c}=\sqrt{abc}.

 

2)chart?cht=tx&chl=a^{2}-1=(a+1)(a-1) fordi man kan si at det står chart?cht=tx&chl=a^{2}-1^{2} og bruke konjugatsetninga.

 

Hvis du ser på regel 1 og gjør det, for deretter å gjøre trikset i 2 tror jeg du ser det :)

 

Edit: the_last_nick_left kom meg i forkjøpet :p

Endret av Mathkiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Roten av a ganger roten av b er lik roten av (a ganger b)..

Okei skjønner.

 

sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1) = sqrt(a+1) * sqrt((a-1)(a^2-1)) = sqrt(a+1) * sqrt(a^3-a^2-a+1) =

sqrt((a+1)(a^3-a^2-a+1)= sqrt(a^4-2a^2-2a+1)

 

Jeg vet ikke hvor riktig svaret mitt er, men fasiten sier 2a-1 iallefall..

 

fordi du ganga ut chart?cht=tx&chl=(a-1)(a^2-1). Prøv heller å gjøre chart?cht=tx&chl=a^2-1 til chart?cht=tx&chl=(a+1)(a-1) og sett alt under samme kvadratrot

Endret av Mathkiller
Lenke til kommentar

 

 

Roten av a ganger roten av b er lik roten av (a ganger b)..

Okei skjønner.

 

sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1) = sqrt(a+1) * sqrt((a-1)(a^2-1)) = sqrt(a+1) * sqrt(a^3-a^2-a+1) =

sqrt((a+1)(a^3-a^2-a+1)= sqrt(a^4-2a^2-2a+1)

 

Jeg vet ikke hvor riktig svaret mitt er, men fasiten sier 2a-1 iallefall..

 

fordi du ganga ut chart?cht=tx&chl=(a-1)(a^2-1). Prøv heller å gjøre chart?cht=tx&chl=a^2-1 til chart?cht=tx&chl=(a+1)(a-1) og sett alt under samme kvadratrot

 

Ok prøver det du sier:

 

sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1) = sqrt((a+1)(a-1)) * sqrt((a+1) *(a-1)) = (a+1)(a-1) = 2a-1

 

Hæh det funka, men burde det ikke funke alle veier siden det er multiplikasjon?

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Roten av a ganger roten av b er lik roten av (a ganger b)..

Okei skjønner.

 

sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1) = sqrt(a+1) * sqrt((a-1)(a^2-1)) = sqrt(a+1) * sqrt(a^3-a^2-a+1) =

sqrt((a+1)(a^3-a^2-a+1)= sqrt(a^4-2a^2-2a+1)

 

Jeg vet ikke hvor riktig svaret mitt er, men fasiten sier 2a-1 iallefall..

 

fordi du ganga ut chart?cht=tx&chl=(a-1)(a^2-1). Prøv heller å gjøre chart?cht=tx&chl=a^2-1 til chart?cht=tx&chl=(a+1)(a-1) og sett alt under samme kvadratrot

 

Ok prøver det du sier:

 

sqrt(a+1) * sqrt(a-1) * sqrt(a^2-1) = sqrt((a+1)(a-1)) * sqrt((a+1) *(a-1)) = (a+1)(a-1) = 2a-1

 

Hæh det funka, men burde det ikke funke alle veier siden det er multiplikasjon?

 

 

 

Jo, det du gjorde funker hvis du klarer å faktorisere uttrykket du får under kvadratroten til å bli (a^2-1)^2... og du mener strengt talt a^2-1 :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg for morroskyld "løst" den samme oppgaven tre ganger på forskjellige måter(altså ved å gange forskjellig). De faktorene som er i bred skrift er de jeg ganger med.

Forsøk nr 1) sqrt( (a+1)(a-1)(a2-1) ) = sqrt( (a2-1)(a2-1) ) = a^2-1
Forsøk nr 2) sqrt( (a+1)(a-1)(a2-1) ) =sqrt( (a3-a+a2-1)(a-1) ) = sqrt( a4-2a2-2a+1)
Forsøk nr 3) sqrt( (a+1)(a-1)(a2-1) ) =sqrt( (a3-a-a2+1)(a+1) ) = sqrt(a4-2a2+2a+1)

Nå tok jeg også å regnet ut (a2-1)2 i håp om at svaret på det skulle være enten løsning nr 2 eller 3(som dere ser er forskjellig). Fordi da kunne jeg få ut kvadratroten og få riktig svar som på forsøk nr 1.

Men til min store overaskelse var svaret på (a2-1)2 = a4-2a2+1 :hm:

Nå stiller jeg meg selv dette spørsmålet er sqrt(a4-2a2+1) = sqrt(a4-2a2-2a+1) = sqrt(a4-2a2+2a+1)
Dette vet jeg selvsagt er innlysende at det ikke er, de er jo nesten helt like bare at de varierer med pluss minus 2a. Da kan de jo ikke være like.

Hva slags magi er dette greiene her!? :wallbash:

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar

Sjekk igjen:

 

chart?cht=tx&chl=(a^3-a+a^2-1)(a-1) = (a^4-a^2+a^3-a)+(-a^3+a-a^2+1)chart?cht=tx&chl==a^4+a^3-a^3-a^2-a^2-a+a+1=a^4-2a^2+1

Shit, nå ble jeg ratt redd her. Dunka hodet bort i en kant på vei hjem fra skolen i stad. Ikke var det heller hardt. Jeg har sittet å ni stirret konstat etter på hva jeg gjorde når jeg regnet denne oppgaven flerfoldige ganger og følt meg 100% sikker på at jeg har gjort alt helt korrekt og alikevell har jeg gjort feil hver eneste gang. Akkuratt nå føler jeg meg som en ultimate retard. Men takk skal du har, du reddet dagen min.

Lenke til kommentar

2mq8779_th.gif

Sliter med den her. Vet ikke hva jeg kan gjøre med k(ig3/4)4/3 eller ki-1/3. Jeg ser n0 blir 1, samme med

(er)6-6. (tt)1/2 er t, men lenger kommer jeg ikke.

 

a^b^c = a^(b*c) kan du bruke der sikkert

 

Ellers ser jeg ikke hvordan man skal få dette til å se "fint" ut

 

Klarer ikke å huske om opphøyd i minus en tredjedel var det samme som 3.roten av det men dersom du har kalkulator kan du jo teste det ut på et tilfeldig tall og se om det stemmer

 

edit oja siden det er minus fortegn er det 1 delt på 3.roten av det

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

20% av hva? 25% av hva?

 

Slik du oppgir det er det litt tvetydig, men hvis jeg tolker det rett er det bare rett fram algebra.

 

x*0.8 + (x*0.8)*1.25 = x.

Den ligningen du oppgir er uten mening og har ingen løsning.

 

Men knipsolini har jo allerede forstått hva Tepose mente og forklart poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...