Hei,
Har havnet i en rar situasjon med et reparasjonsselskap for ventilasjonsanlegget mitt. Det har seg slik at jeg har noen ulyder i ventilasjonsanlegget, og ringte derfor et firma om å undersøke det. Får at pris for service er 3500 kr. Jeg takker ja til dette da jeg tenker at han kommer til å fikse lyden for de 3500 kr.
To dager senere kommer en fyr og ser på det. Etter 30 min sier han at han ikke vet hva grunnen er, men tror at det er noe feil med rotoren og anbefaler meg å bytte den. Han har i tillegg bytta et filter som jeg ikke ba om. Ba bare om å fikse lyden. Han sier at rotoren koster 3500 kr og bytting 1000 kr, så jeg sier at det er greit.
Det jeg stusser på er de 3500 kr jeg betalte første gang. Er det vanlig å belaste kunder for service som egentlig ikke er service? I mitt hode er det en inspeksjon. Hvordan kan man bli nødt til å betale 3500 kr for at ingenting har blitt gjort? Ringer han etter å ha mottatt faktura på 3500 kr for service og andre 1000 for bytting. Han sier at det er standard prosedyre og er akkurat som når man fikser bilen sin, og at jeg ikke trenger å være vrang. Har aldri betalt 3500 kr for at en mekaniker skal sjekke ut hva som er feil med bilen min. Å betale nesten 9000 kr for en ikke riktig utført reparasjon er surt.
Kan noen med erfaring eller kunnskap om dette forklare meg om det er slik det skal være eller om han prøver å lure meg?
Takk for svar!