Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei
Er det noen som kan hjelpe meg med denne:

Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3)
a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo?
b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet?
c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen?

Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo?

Lenke til kommentar

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3)

a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo?

b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet?

c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen?

 

Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo?

Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn.

Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn

Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn.

Lenke til kommentar

 

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3)

a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo?

b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet?

c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen?

 

Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo?

Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn.

Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn

Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvorfor ligger A,B,C og D symmetrisk om origo, og ikke E?

Lenke til kommentar

 

 

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3)

a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo?

b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet?

c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen?

 

Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo?

Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn.

Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn

Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvorfor ligger A,B,C og D symmetrisk om origo, og ikke E?

 

Symmetri handler om to punkter. A og B ligger symmetrisk om origo fordi de ligger på en rett linje gjennom origo med samme avstand til origo. (alle fortegn er motsatte i B i forhold til A.)

 

C og D ligger Ikke symmetrisk om origo, derimot er de symmetrisk om y-aksen siden x og z bytter fortegn.

 

Tegn et vanlig 2-d koordinatsystem først, så ser du vel konseptet.

Lenke til kommentar

 

Hei! noen som kan hjelpe meg med en oppgave? 1.9 B på bildet. Svaret som står er riktig, men fatter ikke hvorfor 2 blir minus, og dermed hele svaret minus??

 

dngks1.jpg

 

Det er a, ikke b som er negativ og gjør at svaret blir minus.

 

Noen ganger ønsker jeg at jeg er jente... Hvordan skriver du sååå pent?

 

Henrik B: Svaret er feil, det blir riktig på kalkulator.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

Vi har gitt punktene A=(2,1,3), B=(-2,-1-3), C=(-2,1,3), D=(2,1,-3) og E=(-2,-1,3)

a) Hvilke punkter ligger symmetrisk om origo?

b) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om xy-planet?

c) Hvilkepunkter ligger symmetrisk om z-aksen?

 

Jeg skjønner at symmetrisk betyr speilvendt, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan løse den oppgaven. Hvordan kan jeg f.eks se hvilke punkter som ligger symmetrisk om origo?

Symm. om origo: Alle koordinater bytter fortegn.

Symm. om xy-plan: z-koord. bytter fortegn

Symm.om z-akse: x og y bytter fortegn.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvorfor ligger A,B,C og D symmetrisk om origo, og ikke E?

 

Symmetri handler om to punkter. A og B ligger symmetrisk om origo fordi de ligger på en rett linje gjennom origo med samme avstand til origo. (alle fortegn er motsatte i B i forhold til A.)

 

C og D ligger Ikke symmetrisk om origo, derimot er de symmetrisk om y-aksen siden x og z bytter fortegn.

 

Tegn et vanlig 2-d koordinatsystem først, så ser du vel konseptet.

 

Aha, tusen takk. Det er kanskje en feil i fasiten, fordi fasiten mener at C og D ligger symmetrisk om origo. Men jeg vil jo kanskje tro at de mener D og E, fordi de ligger på en rett linje gjennom origo med samme avstand.

 

Men på oppgave b, blir det riktig å si at A,D og E,B ligger symmetrisk om xy-planet fordi de rette linjene som går gjennom punktene har samme avstand til xy-planet, og de ligger parallelt?

Endret av Ccf
Lenke til kommentar

Sliter litt med denne oppgaven

To punkter har koordinater A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1)

a) bestm avstanden mellom punktene når de ligger like høyt over xy-planet

Bilr det riktig å finne avstanden å gjøre slik: post-361231-0-13509800-1408781815_thumb.jpg
Jeg får nemlig ikke riktig svar. Tallet jeg får under kvadratroten er negativt

Lenke til kommentar

Sliter litt med denne oppgaven

 

To punkter har koordinater A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1)

 

a) bestm avstanden mellom punktene når de ligger like høyt over xy-planet

 

Bilr det riktig å finne avstanden å gjøre slik: attachicon.gifMatte.jpg

Jeg får nemlig ikke riktig svar. Tallet jeg får under kvadratroten er negativt

Nå er det omtrent syv år siden jeg har vært borti akkurat dette her så du får ta dette med en klype salt, men slik jeg forstår det så må du først finne t-verdien når punktene er like høyt over xy-planet. Det vil si når y-koordinaten er den samme for begge punktene.

 

Når du har gjort det så vil du ha tallverdier for all koordinatene, og vil kunne finne avstanden på vanlig måte.

 

Edit: Takk til the_last_nick_left som så det, det er z-koordinaten som må være den samme for begge punktene, ikke y-koordinaten.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...