Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke blandet tall er like forkastelig som orddeling.

 

I enkelte tilfeller er det bokstaver som brukes utenfor brøken, som er OK. På samme måte som at chart?cht=tx&chl=2a tolkes som chart?cht=tx&chl=2\cdot a så er det entydig at chart?cht=tx&chl=\frac12a skal tolkes som chart?cht=tx&chl=\frac12 \cdot a.

 

Men når det er et annet tall, så er det ofte tvetydig, og derfor burde det bøtelegges!

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så forferdelig, så lenge man slenger inn en "og".

Er jo mye lettere å se for seg, og finere med 12 og 1/3 enn 37/3

 

Hvis du slenger inn en "og" så er det ikke blandet tall lengre.

 

Skriver man chart?cht=tx&chl=2 \text{og} \frac12 så betyr jo dette chart?cht=tx&chl=2+\frac12 og da er det entydig addisjon.

 

Problemet er når det bare står chart?cht=tx&chl=2\frac12 uten at det står addisjons- eller multiplikasjonstegn mellom fordi svaret kan bli enten 2.5 eller 1 avhengig av hvordan man tolker det.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

Jepp. Matematikk er helt avhengig av at alt er entydig, og ikke åpent for tolkning.

Fortell det til de som lager tekstoppgaver ;)

 

 

Selv tekstoppgaver bør være entydige. Har sett et par eksempler i lærebøker på at det er flere tolkninger, men det er heldigvis en stund mellom hver gang.

 

Forøvrig er du for ung, når du blir en gammel grinebiter vil du være helt enig med oss andre :)

Lenke til kommentar

Tvetydige oppgavetekster stanser dog ikke på ungdomsskolen de varer hele livet. I skolesammenheng vil det si at du må si hva du tolker det som og svare deretter, da skal du få full uttelling.

Ikke hvis tolkningen er helt på jordet. En del oppgaver virker tvetydige for de som ikke skjønner dem. En artig oppgave på en 8. klassetentamen var følgende (ikke gjengitt ordrett), som mange slet med:

 

Familien Dalen skulle kjøre fra Flekkfjord til Oslo, en strekning på 428 km. Når de hadde 8km igjen til Sandefjord sa Fru Dalen "Når vi er i Sandefjord har vi bare igjen en tredjedel av strekningen vi allerede har kjørt." Hvor langt hadde familien Dalen kjørt?

Den er ikke tvetydig, den krever bare at du holder tunga rett i munnen.

 

Merk at jeg sier ikke at tvetydige oppgaver ikke forekommer, men at en del påståtte tvetydige oppgaver går på manglende forståelse eller slurv i tolkningen.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Den der er vel ikke tvetydig, skal du ha tvetydighet må det være to legitime måter å tolke oppgaven. Jeg ser bare en her, men mulig jeg er i fotballrus og ikke har hjernen med meg :)

Poenget var at den ikke er tvetydig, men mange mente at den var det (blant annet en av de tre mattelærerne på skolen jeg jobbet som bommet på den). Whoops, glemte også en informasjonsbit, strekningen mellom Flekkfjord og Oslo. Litt treig i dag, tydeligvis.

Lenke til kommentar

 

Den der er vel ikke tvetydig, skal du ha tvetydighet må det være to legitime måter å tolke oppgaven. Jeg ser bare en her, men mulig jeg er i fotballrus og ikke har hjernen med meg :)

Poenget var at den ikke er tvetydig, men mange mente at den var det (blant annet en av de tre mattelærerne på skolen jeg jobbet som bommet på den). Whoops, glemte også en informasjonsbit, strekningen mellom Flekkfjord og Oslo. Litt treig i dag, tydeligvis.

 

 

Har jeg gått i fellen om jeg sier 99km? :p

 

Forøvrig skulle jeg likt å vite den alternative tolkningen, eventuelt omdet er flere. Jeg greier ikke å se hvor fallgruven skulle ligge, "den riktige tolkningen er jo klokkeklar i mine øyne (og jeg sier ikke det for å "brife").

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Har jeg gått i fellen om jeg sier 99km? :p

 

Forøvrig skulle jeg likt å vite den alternative tolkningen, eventuelt omdet er flere. Jeg greier ikke å se hvor fallgruven skulle ligge, "den riktige tolkningen er jo klokkeklar i mine øyne (og jeg sier ikke det for å "brife").

Med mindre jeg formulerte oppgaven feil (ser ikke noen feil der) så har du gått i en felle jeg ikke har sett før, for jeg aner ikke hvordan du fant det svaret.

Lenke til kommentar

Noen kan bli lurt av "når" og tro at "allerede har kjørt" peker på tidspunktet "når" de er i punktet altså i fremtiden ikke i nåtiden

 

edit nå begynner jeg å lure på om den er tvetydig selv, tror jeg er for full får lese igjenn imorra. Bra jobb Brasil btw

 

edit2 neia er enig i at den ikke er tvetydig igjenn nå

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...