Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Hei! noen som kan hjelpe meg med en oppgave? 1.9 B på bildet. Svaret som står er riktig, men fatter ikke hvorfor 2 blir minus, og dermed hele svaret minus??

 

dngks1.jpg

 

Det er a, ikke b som er negativ og gjør at svaret blir minus.

 

Noen ganger ønsker jeg at jeg er jente... Hvordan skriver du sååå pent?

 

Henrik B: Svaret er feil, det blir riktig på kalkulator.

 

 

Hmm, må være feil i fasiten da:/?

 

Haha, synes selv jeg skriver som en dust! Men takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, når man har et algebraisk uttrykk f.eks. xy+xY+2XY. Er da xy og XY det samme? Hva med xY, er den en egen faktor? Hva står egentlig mellom f.eks. xy, står det x*y? Back to basic nå...

 

Det er ingen "regel" som sier at liten x og stor X skal være det samme eller forskjellige. Det ser ut som en skrivefeil mer enn noe annet, siden de starter som små, og deretter er resten store. Ser ut som noen har dulta borti caps-lock midt inni.

Lenke til kommentar

 

Sliter litt med denne oppgaven

 

To punkter har koordinater A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1)

 

a) bestm avstanden mellom punktene når de ligger like høyt over xy-planet

 

Bilr det riktig å finne avstanden å gjøre slik: attachicon.gifMatte.jpg

Jeg får nemlig ikke riktig svar. Tallet jeg får under kvadratroten er negativt

Nå er det omtrent syv år siden jeg har vært borti akkurat dette her så du får ta dette med en klype salt, men slik jeg forstår det så må du først finne t-verdien når punktene er like høyt over xy-planet. Det vil si når y-koordinaten er den samme for begge punktene.

 

Når du har gjort det så vil du ha tallverdier for all koordinatene, og vil kunne finne avstanden på vanlig måte.

 

Edit: Takk til the_last_nick_left som så det, det er z-koordinaten som må være den samme for begge punktene, ikke y-koordinaten.

 

 

Tusen takk! Jeg jeg skjønte det nå. Alt ble mye lettere når jeg fant ut hva t-verdien var :)

Lenke til kommentar

 

Når jeg får oppgitt koordinatene A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1), hvordan kan jeg da finne den minst mulige avstanden mellom punktene? Skal jeg sette inn A og B i avstandsformelen?

 

Ja, sett dem inn i avstandsformelene og finn bunnpunktet.

 

Okei, men hvordan skal jeg finne bunnpunktet? Skal man derviere det som står under kvadratroten?

 

Har jeg begynt riktig her? post-361231-0-49808000-1408869793_thumb.jpg

Endret av Ccf
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal du derivere, ja, men i dette tilfellet ser du kanskje direkte hva svaret er?

 

Edit: det ser ut som det har sneket seg inn et pluss i steden for et minus i avstandsformelen din?

Nei, egentlig ikke.

 

(svaret er 4,24)

 

Ja, tenker du da på pluss tegnet for tallet 4? Slik at jeg får 8t^2+4 isteden for 8t^2+22 under den siste kvadratroten?

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg får oppgitt koordinatene A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1), hvordan kan jeg da finne den minst mulige avstanden mellom punktene? Skal jeg sette inn A og B i avstandsformelen?

 

Ja, sett dem inn i avstandsformelene og finn bunnpunktet.

 

Okei, men hvordan skal jeg finne bunnpunktet? Skal man derviere det som står under kvadratroten?

 

Har jeg begynt riktig her? attachicon.gifMatte1.jpg

 

 

Du har begynt rett, men du har satt en + der det skulle vært en - i rottegnet ditt: (t+1)-(2t-3). Med den korrektsjonen fikk hvertfall ejg riktig svar (selv om jeg personlig ville skrevet svaret som konstant ganget med rottegn).

Lenke til kommentar

Vel, da holder ikke forutsetningen min.. (som er en annen og penere måte ånsi at du har regnet feil..)

Ja, det var jeg som regnet feil! Jeg trodde at du mente at svaret var 0, men jeg skjønte nå hva du mente. Så jeg fikk riktig svar til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...