Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Njaa, tror kanskje jeg klarte den selv. Etter hundre googlesøk fant jeg de riktige søkeordene, og fant dette utsangnet "En brøk opphøyd i en negativ potens regnes ut ved å snu brøken på hodet og endre

fortegnet på eksponenten.".
Da ble oppgaven plutselig veldig lett.
(x/2)^-1 = (2/x)^1 = 2/x

 

 

Men skjønner du hvorfor det er sånn?

Lenke til kommentar

Du gjorde feil da du løste opp parantesen. Bare ta en ekstra mellomregning, så går det nok veien.

 

attachicon.gif2014-07-01 21.09.32.jpg

 

OK, det der var en enkel feil, men jeg merker at når jeg gjør disse type oppgaver får jeg alltid feil. Jeg føler jeg har gjort alt rikti, men forstår ikke hva gjør har gjort feil. (de buede strekene er dt samme som striplede linjer)

 

 

Du gjorde feil da du løste opp parantesen. Bare ta en ekstra mellomregning, så går det nok veien.

Jeg forstår ikke. Hva jeg gjør feil med å gange parantesene? det er vel riktig?

Lenke til kommentar

Prospect: chart?cht=tx&chl=(x-1)(x+2)=(x^2 -x +2x -2)=x^2 +x-2

 

Du har fått motsatt fortegn på to av leddene dine inne i parantesen.

 

Videre har du slurvet litt ved tegningen av fortegnsskjema. Du står igjen med, slik du riktig har kommet frem til (men med regnefeil):

 

chart?cht=tx&chl=\frac{-x^2 +9}{x+2}

Gjør en liten omregning, og du får:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{-x^2 +9}{x+2} = \frac{-(x-3)(x+3)}{x+2}


Når du så tegner fortegnsskjema har du disse faktorene:

 

-1, x-3, x+3 og 1/(x+2)

 

Du vil da komme frem til at chart?cht=tx&chl=-2<x<3 \;\; \vee \;\; x<-3

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Prospect: chart?cht=tx&chl=(x-1)(x+2)=(x^2 -x +2x -2)=x^2 +x-2

 

Du har fått motsatt fortegn på to av leddene dine inne i parantesen.

 

Videre har du slurvet litt ved tegningen av fortegnsskjema. Du står igjen med, slik du riktig har kommet frem til (men med regnefeil):

 

chart?cht=tx&chl=\frac{-x^2 +9}{x+2}

 

Gjør en liten omregning, og du får:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{-x^2 +9}{x+2} = \frac{-(x-3)(x+3)}{x+2}

 

 

Når du så tegner fortegnsskjema har du disse faktorene:

 

-1, x-3, x+3 og 1/(x+2)

 

Du vil da komme frem til at chart?cht=tx&chl=-2<x<3 \;\; \vee \;\; x<-3

 

Beklager for at jeg er så 'noobish', jeg er veldig ny på dette. Jeg gjør noe feil i fortegnskjema, kan du tegne det opp?

 

EDIT: Glem dt , tror jg frstod det.

Endret av Prospect
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et litt merkelig spørsmål. Jeg og en kamerat er uenige om en liten penge sak. Er snakk om en ubetydelig sum så det er det matematiske spørsmålet som fikk oss til å diskutere.

 

Vi skal på roadtrip til mandag og jeg har handlet inn varer for 850 kr. En kamerat av han igjen som ikke har noe med turen å gjøre, skal kjøpe noen av disse varene for 150 kr som min kamerat får av han før vi drar. Det er bare jeg og kompisen min som skal reise.

 

Problemet er at jeg mener at jeg skal ha de 150 og at han da kan fylle bensin til turen for 700 kr og vi er skuls. Mens han mener at han like gjerne kan fylle for 850 og droppe å gi meg de 150 fordi vi da har punget ut med 850 hver. Han ser ikke forskjell på å gi 150 til meg og 700 til bensin eller å betale 850 til bensin når han uansett må ut med 850.

 

Hvordan skal jeg forklare han at han tar feil? Jeg mener at han måtte betalt 925 til bensin hvis han skulle gjort opp bare med det. Men klarer ikke å forklare han med enkle ord hvorfor det blir sånn.

Lenke til kommentar

Den er jo grei. Han har da bare punget ut med 700, siden han sitter igjen med de 150 han har fått fra denne tredje fyren :p Skal det bli 'even steven' må han isåfall fylle for en tusenlapp.

Ja når jeg tenker meg om så skal han jo fylle for 1000 ja. For 150 av de kronene han har fått i lomma er jo egentlig mine. Tror jeg skal klare å forklare. Takk :D
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Forstår ikke 'e' på kalkulator. Når jeg skriver 'e^2', 'e', 'log e', kommer det bare error. Hvordan regner man ut e^7 foreksempel?

 

hvilken kalkulator bruker du da?

attachicon.gif2014-07-06 21.41.35.jpg

skriv bare:

e2, e1, e7 og log(e1) etc...

Oja, haha, noen ganger er det enkleste det beste ;)

 

Men sliter litt med denne oppgaven, får en andregradslikning med feil Xer. post-223642-0-89655000-1404677584_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...