Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg trenger hjelp med en oppgave jeg rett og slett ikke forstår.

Vi skyter opp ei kule. høyden i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)= -5t^2+50t

d) Når er kula 50m over bakken?

 

=)

 

her setter du bare funksjonen lik 50, altså -5t^2+50t=50 og finner ut ifra det t :)

Har prøvd, men får en kvaderatrot på 3500 som jeg ikke får gjort mindre:/

 

hvordan har du gjort det, da? du får jo da -5t^2+50t-50=0, og kan løse det med abc-formelen.

 

edit: ser man får svar med kvadratrot i, evt stygge desimaler, men det er vel riktig svar det da. 1.13 og 8.87?

Det er helt korrekt=)
Lenke til kommentar

Først kan du gange ut chart?cht=tx&chl=(x+h)^2. Blir det noe som forsvinner i telleren da?

 

ja, altså, jeg får

 

h

 

og deet tror jeg skal være riktig. men det er nå jeg tror jeg ikke helt skjønner hva jeg skal gjøre for å faktisk finne den deriverte?

 

edit: jeesus. tar jeg bare h^2/h=h, 2xh/h=2x og -h/h=-1? haha

 

da blir det jo h-2x-1 -> 2x-1 (siden lim(h->0) og det er jo riktiiiig. ja.

 

takk for hjelpa uansett!

Endret av whistle
Lenke til kommentar

Først kan du gange ut chart?cht=tx&chl=(x+h)^2. Blir det noe som forsvinner i telleren da?

 

ja, altså, jeg får

 

h

 

og deet tror jeg skal være riktig. men det er nå jeg tror jeg ikke helt skjønner hva jeg skal gjøre for å faktisk finne den deriverte?

 

edit: jeesus. tar jeg bare h^2/h=h, 2xh/h=2x og -h/h=-1? haha

 

da blir det jo h-2x-1 -> 2x-1 (siden lim(h->0) og det er jo riktiiiig. ja.

 

takk for hjelpa uansett!

 

Stemmer det! Bra :)

Lenke til kommentar

Jeg har et matteproblem. Jeg skal regne på radiuser til atomer i en krystallstruktur. Strukturen er en simpel kube med et atom i hvert hjørne, som berører hverandre. Hvis sidekantene = x, er radiusen til disse atomene, rx = 0.5x. Spørsmålet er forholdet mellom denne radiusen, og radiusen til et atom i senter av kuben, som berører alle de seks atomene i hjørnene, rm.

 

Jeg setter opp:

 

chart?cht=tx&chl=3x^2 = 2r_m + 2r_x

 

chart?cht=tx&chl=3x^2 = 2r_m + x

 

chart?cht=tx&chl=3x^2 - 2r_m - x = 0

 

Denne prøver jeg å løse, men får det ikke til. Jeg blir stuck på følgende steg (har tatt vekk negativ løsning, er praktisk oppgave, så trenger den ikke, og husker ikke tex-kommandoen for tegnet):

 

chart?cht=tx&chl=x = \frac{1+\sqrt{1+24r_m}}{6}

 

Hadde jeg fått til dette steget, kunne jeg satt x = 2rx og løst oppgaven..

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Hei! Trenger hjelp med en oppgave :p

 

Vi har gitt fire punkter A(1,2,-1), B(3,3,3), C(0,0,7) og D(-2,-1,3).

 

a) Finn en parameterframstilling for linja l gjennom A og B.

 

Jeg sliter med å komme i gang :p Hva er linja l? vektor AB har jeg funnet ut er [2,1,4], men hvordan finner jeg linja l og parameterframstilling?

 

- Takk

Lenke til kommentar

Eg står nok ein gong fast her.

 

Finn arealet av det gule området på figuren.

Fasit = 4,53 cm²

 

post-20187-0-60788500-1348048610_thumb.jpg

 

Trekanten er rettvinklet. Da kan du bruke Pytagoras' setning for å finne hva grunnlinja er (linjestykket som tangerer sirkelen.) Da har du alt du trenger for å finnea arealet av den. Når det gjelder arealet av sektoren må du finne hvor stor vinkel som spenner over buen. Hint: se på en av trekantene. Du kjenner alle sidene, og trekanten er rettvinklet. Da kan du finne halvparten av sektorens vinkel.

Eg kom fram til 4,43 etter å ha brukt tre forskjellige likningar, fjerdegradsuttrykk og greier. Det er tydelegvis ein lettare måte å finne ut av dette på.

 

Den forrige teikninga var litt dårleg. Problemet her er at det ikkje er ein rettvinkla trekant rett opp frå sirkelen. Då får du eit lite område med ukjent størrelse. Nokon som har lyst å få meg i gang?

Lenke til kommentar

 

I første oppgave anbefaler jeg å gå trinnvis frem. Sett opp hva som er u, u', v og v' og så er det "bare" og sette inn i formelen. Da blir det lettere for deg å se hva du har gjort og finne eventuelle feil.

 

I oppgave to må du passe på å få med deg alle "kjernene" dine..

 

Zeph: Er du sikker på at den "øverste" vinkelen ikke er rett? Er ikke det øverste vinkelbeinet en tangent til sirkelen?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Eg står nok ein gong fast her.

 

Finn arealet av det gule området på figuren.

Fasit = 4,53 cm²

 

post-20187-0-60788500-1348048610_thumb.jpg

 

Trekanten er rettvinklet. Da kan du bruke Pytagoras' setning for å finne hva grunnlinja er (linjestykket som tangerer sirkelen.) Da har du alt du trenger for å finnea arealet av den. Når det gjelder arealet av sektoren må du finne hvor stor vinkel som spenner over buen. Hint: se på en av trekantene. Du kjenner alle sidene, og trekanten er rettvinklet. Da kan du finne halvparten av sektorens vinkel.

Eg kom fram til 4,43 etter å ha brukt tre forskjellige likningar, fjerdegradsuttrykk og greier. Det er tydelegvis ein lettare måte å finne ut av dette på.

 

Den forrige teikninga var litt dårleg. Problemet her er at det ikkje er ein rettvinkla trekant rett opp frå sirkelen. Då får du eit lite område med ukjent størrelse. Nokon som har lyst å få meg i gang?

Del opp tegning i to. Arealet vil være det dobbelte av den "øverste". Vi ser at den øverste trekanten er rettvinklet (den tangerer sirkelen, enhver linje som tangerer sirkelen er perpendikulær til radien). I.e. gjelder både pytagoras og cosinus og alt godt.

Vi finner den ukjente lengden ved pytagoras:

chart?cht=tx&chl=x^2 = 25 - 4 \Rightarrow x = \sqrt{21}.

Vi finner så sektorvinkelen C ved cosinus:

chart?cht=tx&chl=C = \cos(\frac{2}{5}) = 55.77 ^{\circ}

Arealet av sektoren er da:

chart?cht=tx&chl=A_1 = \pi 2^2 (\frac{55.77^{\circ}}{360^{\circ}}) = 1.95

Som gir at det ønskede arealet A er:

chart?cht=tx&chl=\frac{A}{2} = \frac{2 \cdot \sqrt{21}}{2} - A_1 = \sqrt{21} - 1.95 = 2.63 \Rightarrow A = 5.27

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Zeph: Er du sikker på at den "øverste" vinkelen ikke er rett? Er ikke det øverste vinkelbeinet en tangent til sirkelen?

Ahhhh.... Eg leitte etter ein rett vinkel, men var tydelegvis blind.

Den er 90 grader, men er det mogleg å bevise, eller må eg rett og slett skrive i oppgåva at eg målte vinkelen og fant at den var 90 grader? Det er jo ikkje merka på teikninga at vinkelen er 90 grader.

 

Når eg veit at den er 90 grader så blir det grei skuring.

 

1: Finn manglande katet i vinkelen og areal av trekanten.

2: Finn vinkelen i trekanten med kortside.

3: Finn areal av sektoren (A = k*pi*r²) (k = grader/460)

4: Areal av trekant*2 - Areal av sektor*2

Lenke til kommentar

Del opp tegning i to. Arealet vil være det dobbelte av den "øverste". Vi ser at den øverste trekanten er rettvinklet (den tangerer sirkelen, enhver linje som tangerer sirkelen er perpendikulær til radien). I.e. gjelder både pytagoras og cosinus og alt godt.

Der har du den ja. Då har eg kontroll på heile oppgåva.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...