Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heisann

Sitter veldi fast her :( er det noen som kan hjelpe meg? skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til svare :S

 

Pao har startet enmannsforetaket Porsepen som en hobby. Porsepen lager togsett og tesett til barn som

er dekorert med kinesiske tegn og figurer. Han setter av 29 timer i måneden til denne jobben. Han

setter av 12 timer til produksjon, 12 timer til maling og 5 timer til montering. Det er kun togsettene

han trenger å montere. Det tar én time å produsere ett togsett, mens det tar to timer å produsere ett

tesett, da denne inneholder mange deler. Det tar to timer å male ett togsett, mens det tar én time å male

ett tesett. Hvert togsett selges med en profitt på 500 kroner, mens hvert tesett selges med en profitt på

300 kroner. Da etterspørselen for begge sett er stor, antar Pao at han får solgt alt han lager. La x være

antall togsett Pao lager og selger månedlig, og la y være antall tesett Pao lager og selger månedlig.

Paos månedlige profitt er den totale månedlige profitten foretaket hans bringer, i kroner.

 

c) Hva er den totale profitten uttrykt ved x og y .

d) Ved hjelp av lineær programmering, bestem hvor mange av hver type sett Pao bør produsere

for å sikre seg mest profitt. Hva er profitten da?

Lenke til kommentar

Har stortsett fått til oppgavene lenger opp (får riktig svar, men klarer ikke å gjøre svaret "pent").

 

Men, jeg lurer på en ting til. Skjønner ikke helt dette med denne "o"

 

"Finn f(x) og g(x) slik at h(x)=(f o g)(x)"

 

Her er problemet mitt at jeg ikke helt skjønner hva o er, og hvordan jeg skal bruke opplysningene til å finne f og g. Kunne noen gitt meg et eksempel på hvordan man løser en slik oppgave, og forklart hva denne o-en egentlig er?

 

(Har prøvd å lese i boka, men de bare bruker den, uten å egentlig forklare den.)

Lenke til kommentar

Har stortsett fått til oppgavene lenger opp (får riktig svar, men klarer ikke å gjøre svaret "pent").

Men, jeg lurer på en ting til. Skjønner ikke helt dette med denne "o"

"Finn f(x) og g(x) slik at h(x)=(f o g)(x)"

Her er problemet mitt at jeg ikke helt skjønner hva o er, og hvordan jeg skal bruke opplysningene til å finne f og g. Kunne noen gitt meg et eksempel på hvordan man løser en slik oppgave, og forklart hva denne o-en egentlig er?

(Har prøvd å lese i boka, men de bare bruker den, uten å egentlig forklare den.)

 

chart?cht=tx&chl=f \circ g er en såkalt sammensatt funksjon. Det er en ny funksjon som er slik at chart?cht=tx&chl=(f \circ g)(x) = f(g(x)). Hvis chart?cht=tx&chl=f(x) = \sin x og chart?cht=tx&chl=g(x) = x^2 så er chart?cht=tx&chl=(f \circ g)(x) = f(g(x)) = \sin(g(x)) = \sin(x^2) og chart?cht=tx&chl=(g \circ f)(x) = (\sin x)^2.

 

Når det gjelder oppgaven din så kan jo et eksempel være "finn chart?cht=tx&chl=f(x) og chart?cht=tx&chl=g(x) slik at chart?cht=tx&chl=(f \circ g)(x) = e^{3x^2 + 2}." Vi ser da at vi har en potens av e, der eksponenten er et uttrykk. Vi kan da tenke oss at chart?cht=tx&chl=f(x) = e^x og chart?cht=tx&chl=g(x) = 3x^2 + 2. Er du med på det? Vi kan også tenke oss (denne er litt "frekk") at chart?cht=tx&chl=f(x) = x og chart?cht=tx&chl=g(x) = e^{3x^2 + 2}.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har stortsett fått til oppgavene lenger opp (får riktig svar, men klarer ikke å gjøre svaret "pent").

 

Men, jeg lurer på en ting til. Skjønner ikke helt dette med denne "o"

 

"Finn f(x) og g(x) slik at h(x)=(f o g)(x)"

 

Her er problemet mitt at jeg ikke helt skjønner hva o er, og hvordan jeg skal bruke opplysningene til å finne f og g. Kunne noen gitt meg et eksempel på hvordan man løser en slik oppgave, og forklart hva denne o-en egentlig er?

 

(Har prøvd å lese i boka, men de bare bruker den, uten å egentlig forklare den.)

 

(f o g) er det samme som å skrive f(g(x)).

 

På samme måte: (g o f) = g(f(x))

 

Eksempelvis, hvis vi har f(x) = x2 og g(x) = x-1

 

(f o g) = f(g(x)) = f(x-1) = (x-1)2

 

Ser du da hva (g o f) blir?

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med negative binære tall?

Skal konvertere -5/6 til 2-tallsystemet. Har funnet ut at 5/6 = 0,1101010101... , men hvordan skal dette skrives som -5/6 ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Two's_complement

Alternativt kan du bare sette minustegn framfor.

Det avhenger av hvilke representasjonsmetode du vil bruke, men her har du noen alternativer:

http://simple.wikipedia.org/wiki/Negative_binary_numbers

Lenke til kommentar

Hei

 

Sitter og skal gjøre om U-factor fra US-enhet til SI/Metrisk enhet.

Hvorav enhetene er BTU/(h-oF-ft2) US-enhet

og SI enhet er W/m2-K.

 

Har funnet ut at 1BTU er 1055J, h(time)=3600s, 75,20F er 24 Celsius, og ft2=0.0929m2

Grunnen til at jeg bruker 24Celsius og 75,5 Fahrenheit er rett og slett at det skal være i standard temperatur.

 

Det som er oppgaven er å bevise at 0.19 US-enheten er det samme som 1.10 i SI-enhet.

 

Etter google søk finner jeg kun en konverteringsfaktor på 5,678----, men det hjelper meg svært lite i å vise at 0.19*5.678=1.10.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål

 

Vi holder på med homogene og inhomogene 2 ordens differensial ligninger med konstante koeffsienter.

 

Ser at på matte 4, så er dette jeg også skal ha.

 

Dog på en inhomogen oppgave slik som vi jobber nå, så "gjetter" vi på partikkeløsningen. Vil det senere bli litt mer avansert forklart hvordan partikkeløsningen blir?

 

takk

Lenke til kommentar

Hei.

 

Sitter med kontrolloppgaver før matteprøven, og har tydeligvis fått totalt hjerneteppe, for dette er vel en forholdsvis enkel oppgave (?) - men jeg ser ikke hva jeg har lov til å trekke sammen :hm:

 

Noen som kan forklare/vise utregningen til denne oppgaven (har ikke fasit):

 

 

Faktoriser utrykket:

 

y4 + 2y2+1

 

 

(y·y·y·y) + (2·y·y) + 1

= y·y·y·y + 2·y·y + 1

= y6+ 3 (dette er vel ikke lov?)

Endret av anna.sol
Lenke til kommentar

Har et spørsmål

 

Vi holder på med homogene og inhomogene 2 ordens differensial ligninger med konstante koeffsienter.

 

Ser at på matte 4, så er dette jeg også skal ha.

 

Dog på en inhomogen oppgave slik som vi jobber nå, så "gjetter" vi på partikkeløsningen. Vil det senere bli litt mer avansert forklart hvordan partikkeløsningen blir?

 

takk

Det finnes andre ikke-heuristiske metoder for å løse slike ligninger, ja. Det du gjør nå er at selv om du gjetter, så gjetter du på noe "lurt". Søk opp "method of undetermined coefficients" og les litt selv. Se om du blir noe klokere.

Det er andre måter å gjøre det på, men de innebærer litt mer jobb. I senere kurs vil du muligens lære Laplace-transformasjon, og det kan ofte gjøre livet ditt enklere.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål

 

Vi holder på med homogene og inhomogene 2 ordens differensial ligninger med konstante koeffsienter.

 

Ser at på matte 4, så er dette jeg også skal ha.

 

Dog på en inhomogen oppgave slik som vi jobber nå, så "gjetter" vi på partikkeløsningen. Vil det senere bli litt mer avansert forklart hvordan partikkeløsningen blir?

 

takk

Det finnes andre ikke-heuristiske metoder for å løse slike ligninger, ja. Det du gjør nå er at selv om du gjetter, så gjetter du på noe "lurt". Søk opp "method of undetermined coefficients" og les litt selv. Se om du blir noe klokere.

Det er andre måter å gjøre det på, men de innebærer litt mer jobb. I senere kurs vil du muligens lære Laplace-transformasjon, og det kan ofte gjøre livet ditt enklere.

Har ikke hatt så mye problemer med det vi gjør nå på "lur gjetting".

 

Var mest interessert i å vite hva skrittet var videre, siden jeg tilfeldig så over pensumet for matte 4 i dag :)

 

Men takk skal du ha

Lenke til kommentar

Går helt i surr i alle bokstavene og tallene - får så mange forskjellige svar

:hmm:

 

Noen som kan si meg om dette stemmer?

 

(fant ikke ut hvordan jeg skulle få skrevet/limt inn brøken - men regner med at dere forstår

:wee: )

 

 

 

( (4/m-3) - (4/3m-9) ) : ( 3m+6/m2-9)

=

m+3/m+2

 

.. og hva med denne?

 

( (k/k-3) - (3/2k+6) ) (k2-9/k)

=

???

Endret av frk.anna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...