Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan kan du uttrykke matematisk at a er delelig med c?

 

Vi vet allerede at a er delelig med c, og at b er delelig med c. Problemet her er å bevise at produktet a+b er delelig med c.

Jeg mener dette er en selvfølge siden begge biproduktene (a og b) er delelig med c, men det var det å bevise det matematisk da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi vet allerede at a er delelig med c, og at b er delelig med c. Problemet her er å bevise at produktet a+b er delelig med c.

Jeg mener dette er en selvfølge siden begge biproduktene (a og b) er delelig med c, men det var det å bevise det matematisk da :p

Og et steg på veien til det er som sagt å uttrykke matematisk at a er delelig med c. Så gjør du det samme med b.

Lenke til kommentar

Noen som kunne gitt meg litt hjelp. Har første S1 prøve i morgen og har vært mye syk. Er redd jeg kommer til å stryke. Er så jævlig i fjord var jeg den beste i 1p klassen og fikk en sterk 5 på kortet og nå er jeg lavest på rangstigen.

 

3/5(1-x/2)-x-2/2=0 svaret skal bli 2.

 

Regn ut: a/2+1/3+5a/3 svaret skal bli -7a+2/6.

 

Trekk sammen: 2/a+3/b-1/2a svaret skal bli 6a+3b/2a

 

Kunne også tenk meg kvadratsetningene med teskje.

 

Takk til dem som redder meg.

Lenke til kommentar

u og v er to ikke-parallelle vektorer. Bestm k og m slik at

 

3u + mu + 2mv = ku - kv

 

??

 

Vi har:

chart?cht=tx&chl=(3 + m)\vec{u} + 2m\vec{v} = k\vec{u} - k\vec{v}

 

Siden chart?cht=tx&chl=\vec{u} og chart?cht=tx&chl=\vec{v} ikke er parallelle har vi koeffisientene (tallene som er ganget med) til chart?cht=tx&chl=\vec{u} og chart?cht=tx&chl=\vec{v} på hver side må være like:

 

chart?cht=tx&chl=3+m = k og chart?cht=tx&chl=2m = -k

 

Dette gir det samme som wingeer har vist, men det virker litt unødvendig å gjøre det så komplisert?

Hvordan finner jeg videre frem til svaret, med din metode, når chart?cht=tx&chl=3+m = k og chart?cht=tx&chl=2m = -k?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Det er type 10 år siden jeg har hatt noe statistikk, så må begynne helt fra scratch av.

 

Jeg samler på gjenstander. Det er n ulike gjenstander i en fullstendig samling, og hver gjenstand jeg kjøper har lik sannsynlighet for å være en av de n gjenstandene.

 

La X være antall gjenstander jeg trenger å kjøpe før jeg har en fullstendig samling

 

Hvordan finner jeg E[X] her? (Og forsåvidt SD)

Hvordan går jeg fram i et slikt problem?

 

bumper denne :-)

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her, og det gjelder matematikk R1, polynomdivisjon. Forstod ikke det som sto i boka.

Kan noen løse denne oppgaven, altså gi meg et løsningsforslag, så jeg ser hvordan det blir gjort?

 

Utfør divisjonen. Skriv dividenden som et produkt.

(6x^2 - 10x - 4):(2x-4)=

 

Sett opp (2x - 4) (ax - b) = 6x^2 - 10x - x

Krev at hva enn som står foran x^2 når du har ganget ut på venstre side skal være lik 6, alt foran x skal være -10 og så videre. Det bør gi deg et hint.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her, og det gjelder matematikk R1, polynomdivisjon. Forstod ikke det som sto i boka.

Kan noen løse denne oppgaven, altså gi meg et løsningsforslag, så jeg ser hvordan det blir gjort?

 

Utfør divisjonen. Skriv dividenden som et produkt.

(6x^2 - 10x - 4):(2x-4)=

 

Sett opp (2x - 4) (ax - b) = 6x^2 - 10x - x

Krev at hva enn som står foran x^2 når du har ganget ut på venstre side skal være lik 6, alt foran x skal være -10 og så videre. Det bør gi deg et hint.

Takk for svar, men jeg skjønner dessverre ikke. Dette ligner ikke på det som er gjort i boka engang, så nå ble jeg nesten mer forvirret.

 

Jeg kommer hit, men ikke lenger:

 

(6x^2 - 10x - 4):(2x-4)= 3x

6x^2

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner på en måte tankegangen, men...... Forstår ikke helt hvordan jeg skal sette det opp, og hva jeg skal gjøre.

Det hviler på basesteget. Vis at det gjelder for n=1, så ANTAR du at det holder for vilkårlige k og viser at da må det også holde for k+1. Da har du i effekt vist at det holder for alle heltall.

Så anta at:

chart?cht=tx&chl=f^{(k)}(x) = (-1)^k k! x^{-(k+1)}. Hvordan kan du da finne chart?cht=tx&chl=f^{(k+1)}(x)? + det første steget får du lov til å sjekke selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...