Gå til innhold

Første systemkamera - 1100D, Fortsatt et godt valg?


Anbefalte innlegg

God dag!

 

Dette er mitt første innlegg på kamera-delen av forumet. Har lenge drømt om å kjøpe ett systemkamera, men nå har jeg endelig bestemt meg for å slutte å drømme og gjennomføre det, så kanskje dere ser litt mer av meg framover :wee: .

 

Uansett, jeg har funnet ut at Canon 1100D er et bra "nybegynnerkamera", men at man mister noen funksjoner sammenlignet med f.eks 600D.

 

Jeg er jo en nybegynner, men jeg er god med alt som har med teknologi å gjøre, og jeg lærer kjapt. Jeg er også "glad" i å ha mange funksjoner, og liger valgfriheter. Derfor ville jeg egentlig gjerne gått for 600D, men den kommer på det dobbelte i pris!

 

Jeg lurer litt på hva som har skjedd med prisen på 1100D. Det ser jo ut som om prisen har blitt nærmest halvert på et halvt år!? Den ligger nå til 2500 hos Lefdal.

 

Jeg studerer fulltid for tiden, så økonomien er stram. Om jeg skal velge et dyrere kamera så må jeg evt spare opp en god del måneder framover.

 

Så hvor "enkelt" er 1100D, vil jeg angre på å kjøpe den etter 3 måndter og er 600D verdt den dobbelte prisen?

 

Vil også gjerne få bekreftet at T3 er det nøyaktig samme kameraet som 1100D, bare at det er en Amerikanske versjonen!?

 

På forhånd takk, Vetle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God dag!

 

Dette er mitt første innlegg på kamera-delen av forumet. Har lenge drømt om å kjøpe ett systemkamera, men nå har jeg endelig bestemt meg for å slutte å drømme og gjennomføre det, så kanskje dere ser litt mer av meg framover :wee: .

 

Uansett, jeg har funnet ut at Canon 1100D er et bra "nybegynnerkamera", men at man mister noen funksjoner sammenlignet med f.eks 600D.

 

Jeg er jo en nybegynner, men jeg er god med alt som har med teknologi å gjøre, og jeg lærer kjapt. Jeg er også "glad" i å ha mange funksjoner, og liger valgfriheter. Derfor ville jeg egentlig gjerne gått for 600D, men den kommer på det dobbelte i pris!

 

Jeg lurer litt på hva som har skjedd med prisen på 1100D. Det ser jo ut som om prisen har blitt nærmest halvert på et halvt år!? Den ligger nå til 2500 hos Lefdal.

 

Jeg studerer fulltid for tiden, så økonomien er stram. Om jeg skal velge et dyrere kamera så må jeg evt spare opp en god del måneder framover.

 

Så hvor "enkelt" er 1100D, vil jeg angre på å kjøpe den etter 3 måndter og er 600D verdt den dobbelte prisen?

 

Vil også gjerne få bekreftet at T3 er det nøyaktig samme kameraet som 1100D, bare at det er en Amerikanske versjonen!?

 

På forhånd takk, Vetle!

 

T3 = 1100D

 

Om du vil angre på at du velger 1100D fremfor 600D kan jeg ikke svare på, men 1100D er en svært rimelig inngangsbillett til DSLR hvis budsjettet er en stor begrensning.

Bakdelen med den pakken du nevner hos Lefdal er at Kit-objektivet er "non-is"-versjonen. Ideelt sett bør du legge noen få kroner mer i budsjettet for å få et noe bedre objektiv.

For å forsette med pakker fra Lefdal, så har de en med IS-objektivet (og minnekort/veske) til kr 3295.

 

Det virker på din post som at du har tenkt over diverse problemstillinger (i motsetning til en del andre "nybegynnere) og du gjør det svært klart at økonomien er et meget viktig punkt når du skal avgjøre et kjøp. Det er klart at slike nybegynnerkamera har sine begrensninger, men jeg har et par familiemedlemmer som har forgjengeren 1000D og er fornøyd med det. Men hvis du ønsker et hus å vokse med så ville jeg lagt mer penger i huset, men som et "oppstartshus" så tror jeg du kan bli fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg føler du vil "tape" mest på med å kjøpe den absolutte billigste pakka er på objektivet.

Velger du 1100D pakka til 3300,- får du en mye bedre versjon av linsa inklusiv stabilisering.

 

mao. enig med forrige taler..

 

(Har litt følelsen av at det snart er på tide med en 1200D modell men *jeg* har ikke lest noen slike rykter ennå.)

Endret av Topguy
Lenke til kommentar

Huff, 1100D er et trasig kamera. Et 2 år gammelt "yoghurtbeger" med gammel innmat arvet fra langt tilbake (4 år gamle 500D sin bildeprosessor, 5 år gamle 450D sin bildebrikke og dårligere skjerm, søker og blits enn 450D). Det finnes mange systemkamera i prisklassen under 3000 kr, men jeg vil egentlig ikke anbefale noen av de. Det laveste nivået jeg ville anbefalt i prisklassen under 4000 kr inkludert objektiv er:

 

Nikon D5100 med 18-55 VR til 3790 kr

Nikon D3200 med 18-55 VR til 3790 kr

Sony A37 med 18-55mm til 3990 kr

 

Det er noen ok speilløse systemkameraer i den prisklassen også, men jeg synes optisk (eller til nød elektronisk) søker er såpass viktig at jeg vil diskvalifisere de fra mine personlige anbefalinger.

 

Hvis bortimot 4000 kr blir for dyrt, vil jeg heller anbefale deg å følge med i tråden kupp på bruktmarkedet (fotoutstyr).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, sikkert er det sånn. :)

 

Bare jeg som tenkte at siden du leste i avisa i går, så tenkte du nok at den dær kan du også bruke. Så tenkte jeg at du nok gledet deg stort til du fikk prøvd det ut i praksis.

..

 

dette var altså fortsettelsen til Simen, og ikke en forvirret melding til TS.

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Skal være enig i at 1100D ikke er "Sex on wheels", men den er ikke så trasig heller. Er budsjettet trangt, så er det bedre å gå for 1100D med god optikk enn 600D med dårlig optikk. f.eks.

 

Men det forutsetter at TS må ha Canon da; som Simen1 nevner, så finnes det alternativer hos de andre merkene.

Lenke til kommentar

Huff, 1100D er et trasig kamera. Et 2 år gammelt "yoghurtbeger" med gammel innmat arvet fra langt tilbake (4 år gamle 500D sin bildeprosessor, 5 år gamle 450D sin bildebrikke

 

 

 

Hei,

er du sikker på at 1100D har arvet 450D sin sensor. Jeg er klar over at den har like mange piksler, men i de testene jeg har lest ser sensoren ut til å gi meget bra resultater.

 

Den har i følge test jeg linker til bedre iso-ytelse enn det meste av Canon Crop sensorer.

 

http://www.the-digit...era-Review.aspx

 

Edit: sitat fra the-digital-picture.com:

"The Canon EOS Rebel T3 / 1100D received a brand new sensor. I asked Canon why the similar resolution XSi/450D's sensor was not used, but that question remains unanswered. As can be seen in the comparison chart below, the T3 sensor is very slightly smaller and has very slightly less resolution than the Rebel XSi."

 

 

P-E

Endret av per-erik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var å hentet kameraet på Lefdal Storo nå. Ble til SI II varianten med det kit'et. Så takk for tipset!

Er glad for at det er mennesker med kunnskap man kanskje ikke selv innehar, her inne!

 

Gleder meg til å få leket litt med det. Dette er noe jeg har ønsket meg i flere år! :)

 

Jeg vil forresten også slå et slag for kundeservicen jeg fikk hos Lefdal på Storo. Det er nok den hyggeligste og beste selgeren jeg har mått på noen år! Virket som om han hadde veldig god kunnskap på feltet i tillegg til at han slo av litt på prisen både her og der! Jeg ba nemlig om et 16GB kort (i tillegg til 4 som fulgte med kit'et), fikk en god pris der. I tilegg så spurte jeg om hva stativer ligger på, da hentet han et som visstnok skal være godt likt blandt fotografer og ga meg et godt tilbud der. Jeg sa at jeg heller ønsket å leke litt med kameraet først, så da skrev han ned i kundefilen min at jeg skulle få tilbudet om jeg kom tilbake senere. I tillegg så slo han av litt på prisen på kit'et i tillegg!

 

Så jeg vil anbefale å handle der, på det sterkeste! Det er jo dog slik at det sanne ansiktet kommer fram når du krever reklamasjon på noe, men det får vi evt ta senere :).

 

Igjen, tusen takk for hjelpen! Dere har nok ikke sett det siste av meg i denne forumsseksjonen! :)

 

EDIT: Som svar til det ovenfor så er jeg fullstendig klar over at et kamera til 2.5k ikke tar de beste bildene i verden, MEN etter å ha lest uttalige tester så virker det som at det er et absolutt greit kamera til prisen, noe som er det viktigste for meg:)

 

Og når jeg ser disse videobildene, så er jeg sikker på at jeg kommer til å bli fornøyd!

Bare det å kunne ta slike fantastiske stemningsbilder fra ferier o.l er en drøm for meg (er klar over at det krever en flink fotograf og, skal legge meg i hardtrening^^)

http://www.youtube.com/watch?v=a63EQq2sAaI

Endret av vetle666
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil forresten også slå et slag for kundeservicen jeg fikk hos Lefdal på Storo.

Hørtes ut som en hyggelig kundebehandler som forstår hvordan man skal "kapre" kunder, du vil nok anbefale Lefdal i hytt og pine nå :)

 

EDIT: Som svar til det ovenfor så er jeg fullstendig klar over at et kamera til 2.5k ikke tar de beste bildene i verden,

 

Tingen er det, at 1100D ta bortimot like bra bilder som mesteparten av alle andre dslr som er solgt de siste årene, som en menigmann vil du ikke kunne se store forskjeller ved vanlig bruk, ulempen er at det er litt treg, litt mindre antall fokuspunk/hvitbalansemåling og du må inn i menyene for å justere enkelte parametere, men bildene i seg selv skal bli bra.

 

Hvis du kan poste hvilken stativ selgeren anbefalte kan du få en tilbakemelding om det virkelig er et greit stativ.

 

På sikt kan du vurdere følgende: Canon 430EX II blits for solfylte dager og innendørs bilder, Canon 55-250 IS tele-zoom-objektiv og et Canon 50mm f/1.8 for kreativ bruk. Disse produktene er relativ billig og gir mye for pengene.

 

Edit: ta og les guiden "lukker, blender, iso og sånt" Akam har også produsert mange fine spesifikke guider i løpe av årene.

Er det noe du lurer på så bare spør, kan være lurt og lage en ny tråd i fotografering og da spesifiserer spørmålet/problemet.

 

Og forresten, grattis :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1100D er et helt greit kamera det, i forhold til prisen. Joda, det er det enkleste Canon har, men det er rimelig og gjør det det skal gjøre. Du får nok mye fotoglede og -lærdom med det kameraet, og skulle basillen bite årntli' hardt, så er det mye rart du kan bruke pengene dine på.

 

Velkommen i klubben, og ikke vær redd for å spørre her på forumet dersom det er noe du lurer på!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Hei, er du sikker på at 1100D har arvet 450D sin sensor. Jeg er klar over at den har like mange piksler, men i de testene jeg har lest ser sensoren ut til å gi meget bra resultater.

Jeg er ikke supersikker, men både specs og tester viser at de er temmelig like.

 

post-3851-0-85508200-1359060987_thumb.png

 

Merk deg at dette viser råfilytelsen. Digic4-prosessoren vil nok gi et godt løft i opplevd jpeg-kvalitet sammenlignet med 450D som har Digic3. Jpeg-ytelsen er kanskje mer relevant for trådstarter enn råfilytelsen?

Lenke til kommentar

Hørtes ut som en hyggelig kundebehandler som forstår hvordan man skal "kapre" kunder, du vil nok anbefale Lefdal i hytt og pine nå :)

 

Selvfølgelig, men det er jo en vinn-vinn situasjon! :)

Husker dog ikke hva stativet heter, men tror det egentlig ligger på 599 hos Lefdal.

 

Takk for gratulasjoner og velkomster! Kjempehyggelig! Nå blir det en del leking, lesing, og youtube-surfing framover. Har og hørt at Canon-boken jeg fikk med skal være kjempebra!

 

Men har forumet en "ilbakemeldingstråd" hvor man kan legge ut bilder og/eller gi tilbakemeldinger på andres bilder? Har søkt litt, uten å finne noe. Hadde vært kult!

 

Tenkte jeg skulle legge ut mine to "jumfrubilder". Har ikke lest så mye enda, så de er jo håpløse, men ville bare dele mine første øyeblikk med kameraet med dere :).

 

Det første er vel ut av fokus (først og fremst), og det andre hadde jeg ikke filla snøring på hva jeg gjorde, selvom jeg prøvde å huske det jeg leste istad. Turte ikke stå så lenge ute i kulda med kameraet heller :closedeyes:

 

1375946.jpeg

1375953.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...