Gå til innhold

Kommentar: De ensidige vennskapene på Twitch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er poenget med denne kommentaren?

Ja, hvis følgere trur en content creator er "vennen" din så er du litt forvirret for å si det mildt. Men de fleste følger og donerer for de synes det er god underholdning eller at de får utbytte av innholdet. Det finnes mye verre ting å bruke tiden og pengene sine på. 

 

Jeg følger flere på Youtube, bruker ikke Twitch. Betaler 170kr for familieabonnement på Youtube for å slippe reklamer og støtte det inneholdet jeg ser på.

De fleste jeg følger og ser på er pga underholdning eller informasjon/ideer. De fleste jeg ser lager innhold om PC hardware og/eller noen med Linux.

Donerte faktisk 200kr i går til en Youtuber jeg fulgte for noen år siden. Fant ut at han hadde kreft. En familiefar som lager Youtube videoer om Raspberry Pi, Homelab, Linux, 3d printing osv. Mistet jobben og har kun Youtuben kanalen sin.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her har du skrevet en god og betimelig kronikk som stiller viktige spørsmål. Hvordan det nye millenniums mediesfære, med den økte graden av interaksjon også spiller tidvis kynisk på menneskelige behov som tilhørighet og å bli sett, er svært interessant.

Jeg synes det er et godt poeng du har om "parasosiale" relasjoner, et fenomen som er nokså ekstremt når det kommer til streamers med millioner av følgere. Det kan gi litt dårlig smak i munnen hvem som får suksess her. Samtidig har vel fenomenet endel fellestrekk med å være tilskuer til narrativer i andre medier som film og serier. Også her kan man jo risikere i for stor grad å bli en tilskuer til andres liv, om man ikke er forsiktig.

Det er åpenbart at parasosiale relasjoner risikerer å bli et surrogat for sosiale relasjoner i virkeligheten og i noen grad fortrenge disse, da de er lettere tilgjengelige. Jeg har følt det på samme måte også med relasjoner i spill via chat og voice-chat. Å ikke møte folk på ordentlig kan aldri bli det samme som AFK-relasjoner tror jeg.

For min egen del vil jeg påstå at denne formen for sosiale relasjoner tidvis har holdt meg flytende, når det sosiale AFK har vært vanskelig av ulike grunner. Når jeg nå er inne i en bedre fase av livet, er jeg takknemlig for de relasjonene jeg har hatt i vanskelige perioder online, selv om jeg er enig i at relasjoner AFK har viktige sider som ikke online-relasjoner kan gi.

Dette er komplekse temaer, som er viktige for den oppvoksende generasjon. Jeg håper at vi kan kritisere denne kulturformen og påpeke at å ta på gress og se mennesker AFK er viktig, samtidig som vi ikke for blir fordømmende og avfeiende. Man kan risikere at det perfekte blir det godes fiende :)

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å bruke AFK som IRL ga ingen mening. Jeg bruker AFK når jeg skal på do, hente noe kaldt i kjøleskapet eller ennkort pause for å legge unger.

 

Ble veldig forvirret av f.eks. denne.

"....selv om jeg er enig i at relasjoner AFK har viktige sider som ikke online-relasjoner kan gi."

 

 

 

Har ikke venner selv. Har familie å komme hjem til etter en arbeidsdag med kolleger. 

Før jeg fikk familie var jeg mer aktiv på nett og IRL. Nå føler jeg ikke behovet. En av grunnene til at jeg ikke merket noe til covid perioden. Hadde jobb/kolleger og familien hjemme. Jeg ble interessert i spilling etter nedstengningene var ferdig og alt var normalt.

 

Er nesten misunnelig på livet til Asmongold 😆

 

Endret av Kenhten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 minutter siden):

Å bruke AFK som IRL ga ingen mening. Jeg bruker AFK når jeg skal på do, hente noe kaldt i kjøleskapet eller ennkort pause for å legge unger.

 

Ble veldig forvirret av f.eks. denne.

"....selv om jeg er enig i at relasjoner AFK har viktige sider som ikke online-relasjoner kan gi."

 

 

 

Har ikke venner selv. Har familie å komme hjem til etter en arbeidsdag med kolleger. 

Før jeg fikk familie var jeg mer aktiv på nett og IRL. Nå føler jeg ikke behovet. En av grunnene til at jeg ikke merket noe til covid perioden. Hadde jobb, kolleger og familien hjemme. Jeg ble interessert i spilling etter nedstengningene var ferdig og alt var normalt.

 

Er nesten misunnelig på livet til Asmongold 😆

 

Jeg bruker AFK som IRL ja. Jeg ser at det kan være forvirrende, men da var det oppklart? Som en super-nerd, så har jeg muligens (hatt) behov for å føle at også livet foran pc-en var "et ekte liv" – og bruker da AFK som synonym for IRL, inspirert av gutta bak Piratebay, av alle ledestjerner :D

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 minutter siden):

Å bruke AFK som IRL ga ingen mening. Jeg bruker AFK når jeg skal på do, hente noe kaldt i kjøleskapet eller ennkort pause for å legge unger.

Det er ikke supervanskelig å forstå. Noen bruker AFK istedenfor IRL fordi livet online er like real som livet offline.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 minutter siden):

Hvis IRL hadde bestått av å gå på do og hente en kald en i kjøleskapet så hadde jeg skjønt det bedre 😄

Noen bruker kun brb når de blir borte en så kort stund. I gode gamle mIRC-dager kunne man ikke beregne svar på en god stund hvis brukeren var AFK. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem ved de fleste slike forhold, men det kan gå litt for langt.

Spesielt innen vtubere har det vist seg å bli direkte farlig.

Folk som tror de er gift med personlighetene på skjermen, og som går til angrep på alle som ikke liker dem, eller liker dem like mye.

 

Så lenge personen som følger med på underholdningen er oppegående nok til å forstå situasjonen så synes jeg det er helt greit at dem donerer penger eller lignende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Online gamingvenner, chatvenner på irc osv er venner IMO. Å tru at en streamer er en venn er en vrangforestilling. De er kun for å farme seere for sin egen vinning. Det er du, brukeren, som avgjør om det er et "sunt" forhold akkurat som med alt annet i livet.

Barn og ungdom behandler KSI og han der Paul gjøken som superstjerner da de lanserte det der Prime skvipet. 

 Jeg var aldri del av MMO tiden på tidlig 2000-tallet. Var svært lite på irc kanaler før det. Men at det kom mange gode vennskap ut av de kanalene er jeg ikke i tvil om. Jeg så på mens min bror, stebror og fettere spille WoW og jeg skjønte ingenting.  Var mer interessert i IRL ting og holdt meg til forum sider der andre dyrket de samme interessene som jeg hadde. Jeg er for gammel og var en normie hele oppveksten.

 

Det hadde vært best om hele greia ble skrudd av. Internett, sosiale medier, spilling... alt. Tenk hvor stille og fredelig det hadde vært.

 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (10 minutter siden):

Det hadde vært best om hele greia ble skrudd av. Internett, sosiale medier, spilling... alt. Tenk hvor stille og fredelig det hadde vært.

Jeg kan garantere at om du skrudde av alt nå så ville du ikke får noe fred.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Online gamingvenner, chatvenner på irc osv er venner IMO. Å tru at en streamer er en venn er en vrangforestilling. De er kun for å farme seere for sin egen vinning. Det er du, brukeren, som avgjør om det er et "sunt" forhold akkurat som med alt annet i livet.

Nokså enig, men dette er ikke helt svart-hvitt. Eksempelvis små streamers som har de samme seerne over tid, får jo en faktisk relasjon via chat. Hvor ektefølt det er vet man jo aldri uansett, de har jo unektelig et stort insentiv for å spille på dette, men har selv f.eks. gamet med folk jeg møtte via deres stream-chat.

Mange streamers er vel datanerder selv og har sosiale behov som de får dekket mye via nett, som seerne sine :)

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter twitch streamere pga innhold og ikke "vennskap", selv om jeg også støtter de jeg faktisk kjenner. Gaming og poker streamere.

Jeg er dog ikke noe fan av ordet influencer til tross for at alle som streamer er influencere på en eller annen måte. Snart er alle djs influencere også, fordi de spiller musikk de ønsker at du skal lytte til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 25.5.2024 at 8:15 PM, Aiven said:

Nokså enig, men dette er ikke helt svart-hvitt. Eksempelvis små streamers som har de samme seerne over tid, får jo en faktisk relasjon via chat. Hvor ektefølt det er vet man jo aldri uansett, de har jo unektelig et stort insentiv for å spille på dette, men har selv f.eks. gamet med folk jeg møtte via deres stream-chat.

Mange streamers er vel datanerder selv og har sosiale behov som de får dekket mye via nett, som seerne sine :)

Og det er jo en god indikator på hva slags forhold man har. Er det annen kommunikasjon i andre kanaler som streameren ikke kontrollerer? Som for eksempel å spille sammen på fritiden.

Jeg tror nok mye avhenger av størrelsen på det lille samfunnet streameren har samlet. Når det er såpass lite at vedkommende faktisk kan holde oversikt på hvem som er hvem og gjenkjenne navnene på de faste seerne tenker jeg at det er fullt mulig å ha et gjensidig vennskapelig forhold og til med i noen tilfeller utvikle et vennskap.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 25.5.2024 den 12:24 PM):

Hva er poenget med denne kommentaren?

Ja, hvis følgere trur en content creator er "vennen" din så er du litt forvirret for å si det mildt.

Du svarer på ditt eget spørsmål. Det du beskriver her er sjokkerende vanlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Du svarer på ditt eget spørsmål. Det du beskriver her er sjokkerende vanlig.

Det er slettes ikke uvanlig å bli venner med følgere. I den fasen hvor man modererer egen chat og kommentarfelt. Når man blir så stor at man har et modeatorteam, vet man knapt hvem som ser på. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Det er slettes ikke uvanlig å bli venner med følgere. I den fasen hvor man modererer egen chat og kommentarfelt. Når man blir så stor at man har et modeatorteam, vet man knapt hvem som ser på. 

 

Men nå snakker saken om parasosiale forhold, ikke vanlige forhold.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...