Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (1 time siden):

Ja da passerte antall falne russere på fronten en halv million. Og for hva? For å følge en gal manns drøm om ennå mere land under det russiske flagg? De er jo for pokker alt verdens største land i areal? Hva faen skal de med mere? De klarer jo ikke forvalte det de alt har. 

Det gleder meg å se at tapene fortsatt er store for russland, og jeg krysser fingrene for atdet ulmer noe under overflaten i russland nå, og at det er derfor det har vært store utskiftninger i militærtlederskap den siste tiden. Måtte det bli et kupp eller at noen bare gir putin en skudd i panna. 

En viss selvmotsigelse her. Ved først å si det er en gal persons drøm, for så å stille spørsmål ved hva det svære landet skal med mer. Hvorfor lure på en manglende logisk årsak, når man allerede har innsett at det er en gal leders forskrudde forestillinger som er årsaken. Men i og for seg er det jo så klart et godt spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

53 minutes ago, oddeh said:

Er det et mislykket forsøk på å gjenskape 20. juli-attentatet tro? De snubler vel ut et vindu om ikke lenge...

Russian Deputy Chief of the General Staff Gen-Lt Vadim Shamarin was reported on 23 May 2024 as having been detained on suspicion of taking large bribes. He faces charges under article 290 part 6 of the Russian Criminal Code (taking a bribe on a particularly large scale). This follows recent arrests of other senior Russian Ministry of Defence (MOD) figures also suspected of corruption namely Deputy Defence Minister Timur Ivanov and Head of Personnel Yury Kuznetsov.  These arrests have all occurred since Sergey Shoygu was dismissed from his post as Defence Minister on 12 May 2024. Shamarin has headed the Russian MOD Directorate of Communications since 2021. One of his predecessors in this role, Gen-Col Khalil Arslanov, was also prosecuted on corruption charges back in 2020. Corruption is deeply rooted in the Russian MOD, and it is likely that there will be further arrests.

 

 

Jeg velger å se på dette som at det er gryende uro innad i russland, og at det nå er krefter som jobber for å permanent fjerne putin. Jeg håper jeg en dag ganske snart våkner opp til nyheten om at putin er tatt av dage og at russland trekker seg helt ut av Ukraina, inkludert Krim. 

Mulig at mine drømmer blir kun drømmer, for kan være at det kun er putins paranoia som blomstrer. Det i seg selv kan jo være en fordel for Ukraina. At flere militære ledere med erfaring forsvinner kan gjøre at de som kommer etter kanskje mangler noe erfaring og trår feil. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Quote

G7: Vil bruke frosne russiske middel til Ukraina-hjelp

 G7-landa utforskar måtar å bruke fortenesta frå framtidige beslaglagde russiske middel til å hjelpe Ukraina.

Det kjem fram i eit foreløpig utsegn frå finanssjefane i G7, melder nyheitsbyrået Reuters. Dei har enno ikkje kome fram til ein endeleg avtale.

Då Russland invaderte Ukraina i 2022, fraus G7-landa russiske aktiva til ein verdi av rundt 300 milliardar dollar.

Ei endeleg stadfesting av planen er venta i løpet av laurdag, melder Reuters.

I dag avsluttar det tre dagar lange møtet mellom G7-landa sine finansministrar og sentralbanksjefar, i Stresa i Italia.

Bruk hver dollar og hver cent fryste midler. La Ukraina kjøpe inn våpen for russlands penger. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Mulig at mine drømmer blir kun drømmer, for kan være at det kun er putins paranoia som blomstrer. Det i seg selv kan jo være en fordel for Ukraina. At flere militære ledere med erfaring forsvinner kan gjøre at de som kommer etter kanskje mangler noe erfaring og trår feil. 

Så får ein håpe at ikkje nokon utløyser atomkrig ved eit uhell.

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Så får ein håpe at ikkje nokon utløyser atomkrig ved eit uhell.

Selv ikke i russland er det vel en 1-mannsjobb å fyre av atombomber? Moa - det skjer ikke ved et uhell. 

Vi kan ikke la russland ha resten av verden som gisler ved at de stadig truer med atomvåpen, flytting av grenser og det at russland har null respekt for sine nabloland og deres etablerte og alment aksepterte grenselinjer. 

Om putin skulle møte en kule midt i fjeset og etterkommeren forsøker å starte atomkrig så skjer jo det i forvissning om gjensidig totalt ødeleggelse. Og disse autokratene de ønsker jo makt og å velte seg i luksus fra morgen til kveld. De drømmer ikke om en atomkrig som får huden til å skrelle av kroppen. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quote

Minst to drepne i russisk åtak

 

Minst to personar er drepne og fleire skadde etter eit russisk åtak mot Kharkiv. Eit byggvarehus blei treft i åtaket.

President Volodomyr Zelenskyj seier at over 200 personar kan ha vore i butikken då den blei råka.

Ordførar Ihor Terekhov seier til lokale medier at at naudetatane jobbar på staden.

– Vi har eit stort tal sakna og det er mange såra, seier Terekhov på Telegram.

Kampane mellom ukrainske og russiske styrkar held fram i Kharkiv-området.

 

russiske krigsforbrytelser fortsetter. Og det forundrer meg ikke om de kjører en dobbel tap også denne gangen slik at de rammer hjelpemannskapene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Definér "uhell".

Selv om det trengs flere mennesker, har det like fullt vært noen tilfeller der en misforståelse nesten førte til gjengjeldelse i henhold til MAD-konseptet.
I ett tilfelle var det Stanislav Petrov som tolket indikasjon på et amerikansk atomangrep som falsk alarm, i stedet for å varsle sine overordnede. De gjengjeldte ikke angrepet, som viste seg å være noen skyer som glitret i sola og forvirret satellitten.

I et annet tilfelle var det en norsk forskningsrakett fra Andøya som ble mistolket for å være en missil. De var advart på forhånd om forskningsraketten, men beskjeden var kommet bort. Jeltsin var edru nok til å ikke trykke på knappen.

Mulig noen av disse historiene overdrives litt hver gang de fortelles, men det var uhyggelig nære på.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt Russlands raketter og droner og andre våpen dreper mange eller få, virker heller tilfeldig. Og de later ikke til å bry seg. Overrasker meg ikke om de godter seg over at det har dødd mange sivile i Kjøpesenteret i Kharkiv. Det skaper frykt blant resten av befolkningen, særlig i nettopp Kharkiv som de forsøker å angripe.

Minner oss også igjen på at Ukraina ikke har nok antiluftskyts. Og at de MÅ få lov til å bruke våpen på russisk jord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
8 hours ago, Dragavon said:

 

 

Enig i at dette er noe dritt. Nepeskrell som ikke følger med på konflikten, men alltid har en mening, eller som støtter Russland på narrativ selv ikke russerne selv tror på, tar slikt for god fisk.

 

8 hours ago, Dragavon said:

 

Dersom Putin faktisk slår ned på korrupsjon i administrasjonen og militæret sitt - så går han 180 grader i mot det som har vært kjennetegnet hans og som kanskje har holdt ham ved makten. Alternativet han nå må regjere med er frykt. Dette er et uttrykk for at krigen går svært dårlig og at Russland sliter økonomisk. Her kan det åpne seg rom for illojalitet.

 

7 hours ago, Delvis said:

Dette er alvorlige ting. Men klarer rett å slett ikke unngå å komme på låtten når Jens snakker Engelsk.

 

Jeg vet ikke hva greia er med litt eldre AP-herremenn og engelsk 😄 Både Jagland og særlig Stoltenberg har heldigvis blitt mye bedre etter å ha holdt internasjonale verv nå i mange år.

 

4 hours ago, oddeh said:

Er det et mislykket forsøk på å gjenskape 20. juli-attentatet tro? De snubler vel ut et vindu om ikke lenge...

Russian Deputy Chief of the General Staff Gen-Lt Vadim Shamarin was reported on 23 May 2024 as having been detained on suspicion of taking large bribes. He faces charges under article 290 part 6 of the Russian Criminal Code (taking a bribe on a particularly large scale). This follows recent arrests of other senior Russian Ministry of Defence (MOD) figures also suspected of corruption namely Deputy Defence Minister Timur Ivanov and Head of Personnel Yury Kuznetsov.  These arrests have all occurred since Sergey Shoygu was dismissed from his post as Defence Minister on 12 May 2024. Shamarin has headed the Russian MOD Directorate of Communications since 2021. One of his predecessors in this role, Gen-Col Khalil Arslanov, was also prosecuted on corruption charges back in 2020. Corruption is deeply rooted in the Russian MOD, and it is likely that there will be further arrests.

 

Jeg har mistet oversikt nå over hvor mange som har blitt utrensket. Dette blir som med Stalin, som stadig drepte eller satt sine beste folk i gulag, og så ga blaffen i tap og inkompetanse på slagmarken, og bare pøste med kjøtt i kverna. Dette virker nærmest å være mer en russisk doktrine og tradisjon enn det vi trodde var et påfunn fra Stalin...

 

4 hours ago, bojangles said:

 

Jeg velger å se på dette som at det er gryende uro innad i russland, og at det nå er krefter som jobber for å permanent fjerne putin. Jeg håper jeg en dag ganske snart våkner opp til nyheten om at putin er tatt av dage og at russland trekker seg helt ut av Ukraina, inkludert Krim. 

Mulig at mine drømmer blir kun drømmer, for kan være at det kun er putins paranoia som blomstrer. Det i seg selv kan jo være en fordel for Ukraina. At flere militære ledere med erfaring forsvinner kan gjøre at de som kommer etter kanskje mangler noe erfaring og trår feil. 

 

Amen.

Bare fordi X ikke har hendt betyr ikke at X ikke kan skje. Det er i økende grad sansynelig når han også går løs på sine egne. Prigozhin klarte det jo nesten, men stanset av ukjente grunner.

 

37 minutes ago, bojangles said:

Selv ikke i russland er det vel en 1-mannsjobb å fyre av atombomber? Moa - det skjer ikke ved et uhell. 

Vi kan ikke la russland ha resten av verden som gisler ved at de stadig truer med atomvåpen, flytting av grenser og det at russland har null respekt for sine nabloland og deres etablerte og alment aksepterte grenselinjer. 

Om putin skulle møte en kule midt i fjeset og etterkommeren forsøker å starte atomkrig så skjer jo det i forvissning om gjensidig totalt ødeleggelse. Og disse autokratene de ønsker jo makt og å velte seg i luksus fra morgen til kveld. De drømmer ikke om en atomkrig som får huden til å skrelle av kroppen. 


Hvem som helst kan bruke russiske taktiske atomvåpen uten autorisasjon. De har ingen sperrer.

Men for å avfyre strategiske raketter og ICBM må presidenten og forsvarsministeren være enige. Dessverre er det stort bare nikkedukker i Putins administrasjon, og den nye forsvarsministeren har null baller, og er økonom.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...