Gå til innhold

Første systemkamera - 1100D, Fortsatt et godt valg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1100D leverer flotte bilder helt opp til iso 800, mens på 1600 begynner det å bli for dårlig. Er fornøyd med mitt 1100D, og tenker ikke å oppgradere før Canon kommer med en oppdatert crop-sensor. Jeg vil kunne bruke iso 6400 med godt resultat, samt mulighet for å mikrojustere autofokuseringen, Ansiktsgjenkjenning hadde og vært fint i enkelte situasjoner. Men inntil videre gjør 1100D'en jobben helt flott.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 400D og syntes den gangen det leverte meget bra, og når jeg ser tilbake på bildene i dag så er jeg fremdeles enig med meg selv den gangen. Den største forskjellen mellom 1100D og cropkameraene med 18mp sensoren er i hovedsak at de siste er noe bedre på ISO over 800 samt har noe flere detaljer i bildene som da kan croppes en del mer.

 

Men det er viktig å begynne et sted og ikke minst å ikke kjøpe seg til fant for å måte ha det siste og det beste, man mister lett fotogleden dersom man må leve på havresuppe og nudler i flere måneder etterpå.

 

Det viktigste er alltid det samme: Det er fotografen som skaper bildene, inntrykkene, ikke kameraet. Og etter min mening er beste læremåten å knipse i vei med ivrighetens finger, da ser man lettere hva man gjør bra og hva man ikke lykkes helt med.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1100D er ein flott inngangs kamera til DSLR verda. Har brukt den no sida sommar og er fortsatt glad i den. Einaste eg saknar personlig er betre ISO eigenskapar og kanskje meir megapixels, men bortsett frå det har 1100D vert konge for meg, alle bileta her er tatt med 1100D med forskjellige linser:

 

http://www.digitalrev.com/mpcpro

 

Broren min har 600D men eg ser rett og slett ikkje det store forskjell i bileta når man samanliknar, bortsett frå at han sine er større.

 

Ikkje legg mykje vekt i hus, dei kommer og går. Bruk heller pengar på optikk.

 

Har til dags dato 1100D med Tamron 17- 50 F 2.8. Canon 55 - 250 F4 - 5.6 IS, Canon 70 - 200 F4 L USM, Tamron 60mm F2Macro og min gamle kit 18-55 DC3

Endret av MPC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lastet ned og installerte Magic Lantern igår. Idag brukte jeg de nye funksjonene til å lage en eksempel-timelapse. Ville bare lære meg hvordan den funksjonen fungerer, så jeg satt opp kameraet i vinduet. Syntes resultatet ble utrolig kult, selv om det er elendig forseggjort rent kvalitetsmessig. Var som sagt for læringens skyld.

 

Resultat:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tatt noen nye timelapser. To korte på stativ, og ett langt med kameraet "festet" på dashbordet. Elendig holder dog, så det rister voldsomt. Om du klarer å komme igjennom den delen uten å bli for dårlig, så har jeg et par sekunder av operahuset i timelapse og.

 

Har nå fått erfare at man får mye lengre ferdig redigert video ut av timelapse tatt med video vs stillbilder?

 

Kommer også til å lage en guide på installering av Magic Lantern, da jeg har fått forespørsel om det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...