Gå til innhold

Første systemkamera - 1100D, Fortsatt et godt valg?


Anbefalte innlegg

Googlet Adobe Lightroom da jeg ikke har noe kjennskap til dette programmet. Stemmer det at det fokuserer på å organisere og etterbehandle flere bilder, i motsetning til Photoshop som er mer for å redigere/manipulere ett bilde? Eller har det noe med raw-filer å gjøre?

Grovt sett har du forstått forskjellen mellom Lightroom og Photoshop. Etterbehandlingsverktøyene i Lightroom er ikke like kraftige som de i Photoshop; men er mer enn gode nok for mange av oss. Lightroom brukes vanligvis sammen med RAW filer, men støtter også JPEG og RAW.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nevne at dette er et virkelig trivelig kamera.

Det funker til det meste, og gir gode bilder. Enkelt og greit.

Jeg kjøpte et selv, men ble straks syk i hodet (bitt av basillen) og kjøpte et 60D. Dama fikk mitt 1100d.

Noen ganger savner jeg det kameraet når hun drar det opp av den bitte lille lowepro- veska og tar flotte bilder med det lille standardobjektivet og pop up blitsen ;)

 

Tror du kommer til å få det mye moro fremover!

 

Mener å huske at 1100d har samme lysmåler som dyrere kameraer?

 

Lenke til kommentar

 

 

Ikke helt, 36 målepunkter vs 63 "600D" og mangler punktmåling.

 

Sitter på hytta med mobilen, så sliter litt med å søke, linke osv, men se her : http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1100D/

 

Kan det være 1000d du tenker på?

 

Edit: Punktmåling og alle de andre typene husker jeg 1100d har.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

 

 

Jeg så på produktguiden her på forumet, ser ut som de har feil angående antall målepunkter, men punktmåling savner den.

 

Ser at det også står at den har trådløs blitsstyring, det stemmer heller ikke.

 

Nei det må bli trådløs blitsstyring via ekstrautstyr på blitsskoen.

 

Punktmåling har det: Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 10 % av søker)

 

Se evt. Spesifikasjoner på siden jeg linket til.

Lenke til kommentar

Punktmåling har det: Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 10 % av søker)

 

 

1100D:

TTL full blendermåling med 63-soners SPC

(1) Evaluerende måling (linket til alle AF-punkter)

(2) Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 10 % av søker)

(3) Sentrumsvektet gjennomsnittsmåling

 

550D:

TTL full blendermåling med 63-soners SPC

(1) Evaluerende måling (linket til alle AF-punkter)

(2) Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 9 % av søkeren)

(3) Spotmåling (ca. 4 % av søker i sentrum)

(4) Sentrumsvektet gjennomsnittsmåling

 

450D:

TTL full blendermåling med 35-soners SPC

(1) Evaluerende måling (linket til alle AF-punkter)

(2) Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 9 % av søkeren)

(3) Spotmåling: (ca. 4 % av søker i sentrum)

(4) Sentrumsvektet gjennomsnittsmåling

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

1100D:

TTL full blendermåling med 63-soners SPC

(1) Evaluerende måling (linket til alle AF-punkter)

(2) Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 10 % av søker)

(3) Sentrumsvektet gjennomsnittsmåling

 

550D:

TTL full blendermåling med 63-soners SPC

(1) Evaluerende måling (linket til alle AF-punkter)

(2) Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 9 % av søkeren)

(3) Spotmåling (ca. 4 % av søker i sentrum)

(4) Sentrumsvektet gjennomsnittsmåling

 

450D:

TTL full blendermåling med 35-soners SPC

(1) Evaluerende måling (linket til alle AF-punkter)

(2) Områdebegrenset lysmåling i sentrum (ca. 9 % av søkeren)

(3) Spotmåling: (ca. 4 % av søker i sentrum)

(4) Sentrumsvektet gjennomsnittsmåling

 

Da er det klart. Jeg tenkte på symbolet med kun en prikk.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute i kveld og tatt litt bilder rundt om i Bærum. Merket fort at stativ er viktig for å ta gode bilder. Jeg eksprimeterte mest med lukkerhastighet og eeh, hva heter det igjen, "åpning"?

 

Jeg så en video hvor de tok nattbilder med dette kameraet, og de brukte ISO 100.Jeg ble litt overrasket over det, da jeg trodde at jo høyere iso, jo lysere bilde (med med mye "bevegelse").

 

Så vidt jeg skjønner så gjør lavere lukkerhastighet at jeg får lysere bilde?

 

Jeg sleit litt med at farvene ble veldig gule og unaturlige, men har prøvd å gjøre noe med dette i Lightbox (som dere anbefalte). Ble ikke alltid like vellykket, så noen av bildene overdrev jeg effektene, slik at det skulle se bedre ut, selvom det ser unaturlig ut.

 

Fikk også mye støy på noen av bildene. Hvordan får jeg unngått det?

 

Her er link til bildene. Setter kjempestor pris på konstruktiv kritikk!

http://www.flickr.co...photo6083639809

 

EDIT: Sleit en del med at selve krikeveggen på det ene bildet ble veldig lyst, mens resten av bildet ble greit. Noen tips til dette? Prøvde å jevne det ut i lightbox.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Kan nevne at det er et lite fototreff i Oslo i morgen kl. 11:00. Du kan jo bli med og få litt tips og tips av oss som innbiller oss at vi kan noe ;)

 

edit: Du har jo gitt deg i kast med noe av det som er vanskelig - kveld og natt-fotografi. Da er gulfargen vanlig på grunn av den kunstige belysningen. ISO 3200 er nok i det meste laget for 1100D; her vil et stativ gjøre mye.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

EDIT: Sleit en del med at selve krikeveggen på det ene bildet ble veldig lyst, mens resten av bildet ble greit. Noen tips til dette? Prøvde å jevne det ut i lightbox.

Slike hvite kirker er vanskelige motiver. For å eksponere de riktig, så må du overstyre kameraet.

 

Her er en annen bærumskirke som jeg har foreviget:

 

6600784869_0e52c146d4_z.jpg

 

Her brukte jeg Av modus, og justerte eksoneringskompensasjonen slik at kirken ble akkurat ikke utbrent. I ettertid har jeg finjustert i etterbehandlingsprogrammet.

Lenke til kommentar

Slike hvite kirker er vanskelige motiver. For å eksponere de riktig, så må du overstyre kameraet.

 

Her brukte jeg Av modus, og justerte eksoneringskompensasjonen slik at kirken ble akkurat ikke utbrent. I ettertid har jeg finjustert i etterbehandlingsprogrammet.

 

Tanum Kirke! Det er en utrolig flott kirke og imponerende bilde! Skal forsøke tipsene dine neste runde! Haslum Kirke er rett borti veien for der jeg bor nå, så er fin å øve på.

 

Hva slags ISO er fornuftig å benytte seg av?

 

Og ja, har merket at det ikke er så veldig lett å fotografere i mørket. Men er så korte dager for tiden at det blir fort mørkt før jeg kommer meg ut :hm:

 

Skal se om jeg får dratt meg med imorgen. Har egentlig mye jeg skulle ha gjort, men hadde helt sikker vært veldig nyttig og lærerikt! Hvor ofte arrangeres slike treff?

 

Takk for det Rowdy, har gått inn for å lære meg dette nå!

Lenke til kommentar

Jeg liker entusiasmen til trådstarter :)

Helt enig.

 

Hadde forresten vært moro å være med på et fototreff en gang. Kunne trengt å lære, og å diskutere litt.

Det er et aktivt foto-treff miljø i Oslo og Trondheim; i tlillegg er det sporadiske treff i Østfold og Rogaland. Sjekk trådene her.

 

Edit: Meget flott bilde, Tomsi!

Takk. Her er det forøvrig brukt stativ.

Lenke til kommentar

Hva slags ISO er fornuftig å benytte seg av?

Hvis du ikke har stativ, så velger man den laveste ISO som gir en lukkertid som gir et skarpt bilde. Uten bildestabilisering så vil jeg si 1/(2* brennvidde) på ditt kamera. Med bildestabilisering så 1/(brennvidde / 2). Dvs. at på 18mm, så bør lukkertiden være på minimum 1/40s uten stabilisering, og 1/10s med. Men gjerne raskere.

 

Og ja, har merket at det ikke er så veldig lett å fotografere i mørket. Men er så korte dager for tiden at det blir fort mørkt før jeg kommer meg ut :hm:

Det sliter vi alle med i denne tiden.

 

Skal se om jeg får dratt meg med imorgen. Har egentlig mye jeg skulle ha gjort, men hadde helt sikker vært veldig nyttig og lærerikt! Hvor ofte arrangeres slike treff?

Vi prøver å ha et treff i måneden, men noen ganger blir det både to og tre. Du kan sjekke aktiviteten i denne tråden (gå til slutten av den).

Lenke til kommentar

Jeg eksprimeterte mest med lukkerhastighet og eeh, hva heter det igjen, "åpning"?

Man kan tenke seg at sensoren er et øye som skal fange et bilde, er det for mørkt, for dårlig lysåpning, eller for liten tid rekker ikke øyet å får med seg detaljene, da må man enten bruke lengre tid for og tilvenne seg mørket "lukketid" eller ha større åpning så øyet tar til seg lys "blender" eller gjøre øyet mer mottakelig for lys "iso". Dette må samspille for og få bildene best mulig eksponert i forholdt til uttrykket man ønsker i bildet.

 

Jeg så en video hvor de tok nattbilder med dette kameraet, og de brukte ISO 100.Jeg ble litt overrasket over det, da jeg trodde at jo høyere iso, jo lysere bilde (med med mye "bevegelse").

 

Så vidt jeg skjønner så gjør lavere lukkerhastighet at jeg får lysere bilde?

 

Fikk også mye støy på noen av bildene. Hvordan får jeg unngått det?

 

Når du bruker for kort lukkertid må du enten ha større blender "mindre f/tall" eller øke iso, det nattbildene du nevner er det sikkert brukt lang lukkertider på for og få nok lys, hvis man bruker for mye iso vil man få støy på bildene og svartere det er jo lettere synes støy så det er nok grunnen for at de bruke iso100 som er der kameraet er best angående støy.

 

 

Jeg sleit litt med at farvene ble veldig gule og unaturlige, men har prøvd å gjøre noe med dette i Lightbox (som dere anbefalte). Ble ikke alltid like vellykket, så noen av bildene overdrev jeg effektene, slik at det skulle se bedre ut, selvom det ser unaturlig ut.

Det er hvitbalansen i kameraet som tuller, hvis du skyter i jpg må du fikse det i kameraet, du kan stille hvitbalansen i flere forskjellige scenarioer så som blits, dagslys, fluoriserende, overskyet, etc.

Bruker du raw kan du fikse det i etterkant i et redigeringprogram så som LR4 "lightroom", nesten øverst på høyre side i "develope mode" finner du "WB" du kan gjøre det manuelt eller trykke på "as shot".

 

 

EDIT: Sleit en del med at selve krikeveggen på det ene bildet ble veldig lyst, mens resten av bildet ble greit. Noen tips til dette? Prøvde å jevne det ut i lightbox.

Man må nesten bare prøve seg frem er vanskelig og gi best mulig råd her og nå, et stativ er nok det beste og satse på i disse mørketidene for å få lange nok lukkertider :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da har jeg investert i et stativ. Fikk et veldig generøst tilbud om å få låne et, men turte nesten ikke å si ja i tilfelle jeg skulle surre bort / ødelegge det. Greit å ha eget!

 

Tatt noen bilder mens jeg var hjemme på familiemiddag. Merket at alt ble enklere med stativ. Alle bildene ble dog igjen veldig gule. Må fortsette å prøve meg litt fram skjønner jeg.

 

Ellers så kom jeg over Magic Lantern til 1100D! Det virker veldig spennende. Har drevet mye med coustom firmware til telefon med vellykket resultat, så tror jeg skal prøve meg på dette. Virker som om det tilbyr deg mange avanserte funksjoner i tillegg til det som er på kameraet allerede. Jeg elsker avanserte duppeditter med mange muligheter. Må bare lære meg de jeg allerede har, og finne en stabil nok versjon! :))

 

HER er link til de 4 nye bildene i photostreamen min på Flicr. Er ganske fornøyd med ved-bildet! Igjen, tilbakemelding ønskes veldig gjerne! Slik jeg kan bli bedre! :)

 

http://www.flickr.com/photos/66822307@N06/

Lenke til kommentar

Edit. Glemte et bilde. Dette ble jeg storfornøyd med! Vet ikke hva folk syntes om å redigere et bilde så kraftig som dette, men jeg ble veldig fornøyd med fargene og skyggene, og "stemningen" i bildet. Har en versjon og hvor jeg får med hele skyggen av bilen, men jeg liker at bilen er litt "større", slik som nå!

 

8418639518_193787e14a_c.jpg

Cold Golf by vetle667, on Flickr

 

Noen tanker?

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...