Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare jeg som synes gameplayet til Last of Us er latterlig bra?

 

Å spille Grounded Mode er bare så utrolig givende, og man må virkelig bruke list og taktikk.

 

Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt som "latterlig bra", men jeg synes absolutt at de lykkes med å gjøre stealth-gameplay morsomt, noe de færreste spill har lykkes med for min del.

Lenke til kommentar

 

Bare jeg som synes gameplayet til Last of Us er latterlig bra?

 

Å spille Grounded Mode er bare så utrolig givende, og man må virkelig bruke list og taktikk.

 

Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt som "latterlig bra", men jeg synes absolutt at de lykkes med å gjøre stealth-gameplay morsomt, noe de færreste spill har lykkes med for min del.

 

 

For egen del, i hvert fall, så har den noe av det beste gameplayet jeg noensinne har spilt. Men, jeg måtte spille på Grounded Mode før det gikk riktig opp for meg hvor bra det egentlig var. Det å lytte til lyder, til detaljer, til å skjønne hvor man måtte gå, hvordan man skulle gå frem, hvordan bruke miljøet rundt, hvordan angripe og vite når man burde løpe unna. Personlig kan jeg ikke komme på et annet spill hvor dette har føltes så solid. I tillegg kommer alt annet som er så sykt bra med The Last of Us. Mitt favorittspill. :)

Lenke til kommentar

Er enig i at the last of us er oppskrytt, men det er ikke et dårlig spill heller. Spillet var bra, men langt ifra så fantastisk som en kan få følelsen av når man leser rundt omkring. Gameplay et var til tider tregt og iblant minnet om en reskin av uncharted spilla.

Store forskjellen fra uncharted var at historien var mer gjennomført i the last of us. Oppfølgeren skal spilles men er ikke spillet jeg venter mest på her i verden.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge jeg spilte, men det var lenge nok til å bli irritert. Kanskje jeg skal gi det en ny sjanse en dag og gå i dybden.

Kan vi ikke bare si at det er smak og behag? TLoU er åpenbart et bra spill. Oppskrytt er et rart ord, for det er da ganske tydelig at folk flest liker de. Og faktisk såpass at de som liker det veldig ofte virkelig elsker det.

 

Som stor Naughty Dog-fan så var jeg selv spent på dette spillet, men det falt ikke i smak hos meg. Det er dog min personlige preferanse, og jeg vil ikke kalle spillet dårlig eller oppskrytt av den del, det er bare at jeg ikke liker den typen spill.

 

Mitt syn er derfor mer at, ja, det er et bra spill, men det er ikke sjangeren jeg liker.

Lenke til kommentar

Ja, det er nesten banalt å påpeke. Man er tross alt her for å diskutere, så uenighet er positivt.

 

Det er ingen tvil om at TLoU er et fantastisk spill - både kritikerne og brukeranmeldelsene er samstemte i langt større grad enn hva de vanligvis er - men det finnes ikke noe spill som gjør alle til lags.

 

TLoU er i utganspunktet ikke min type spill og jeg var dritt lei av zombier lenge før spillet kom ut, allikevel klarte det å overbevise meg. Det faktum at hele spillet er et eneste langt eskorte-oppdrag - en av de mest forhatte oppdragsformene som finnes - og at det fortsatt er så universelt lovpriset, er en kjempebragd i seg selv.

Lenke til kommentar

Lovprising trenger ikke bety noe, flere middelmådigheter har høstet panegyriske omtaler i sin samtid (og mesterverk har blitt slaktet). Mye av grunnen til at de er så samstemte her er nok at det gir dem en følelse av at mediet deres nå tilhører en sfære det tidligere liksom skal ha stått utenfor. 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Naughty Dog er en av de fremste utviklerne i verden og de har alltid pushet grensene for hva som er mulig med spillene sine. The Last of Us var et fantastisk spill. Er ikke uten grunn til at det er det mest belønte spillet i historien. Over 240+ game of the year awards.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hender at spill blir slaktet som ikke fortjener det, men det er sjelden. Når et nærmest enstemmig anmelderkorps lovpriser dette spillet på tvers av landegrenser, blir det litt tullete for meg å avfeie det med at samtlige skal være i en rosa tåke. 

Nå sa jeg ikke det, da. Alle trenger ikke være i en rosa tåke for å oppnå enstemmighet, det holder at noen er det. Resten kan være oppriktige. 

 

Uansett er ikke Metacritic-snittet egnet til vektige argumenter av denne typen. En god analyse kan godt trumfe 999 dårlige, og anmelderkretser har en tendens til sirkelrunking som her fikk fullt utløp. 

 

TLoU er et spill med enorm produksjonsverdi som dekket en spesiell etterspørsel (behovet for noe "seriøst"), og derfor fikk det bedre omtaler enn det strengt tatt burde, slik spill med den typen overdrevet fokus på historie og "følelser" har en tendens til. Den skyhøye statusen til Naughty Dog hjelper ikke.

 

Men når jeg blir ferdig med Zelda skal jeg gi TLoU noen timer til, om ikke annet for å plukke det fra hverandre. 

 

Dette beskriver godt hva jeg føler om spillet:

http://www.nohighscores.com/2013/06/18/why-the-last-of-us-sucks/

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at det er snakk om smak og behag.

Ikke når man prøver å fremstille det som at det er objektivt sett overvurdert:

... og derfor fikk det bedre omtaler enn det strengt tatt burde, slik spill med den typen overdrevet fokus på historie og "følelser" har en tendens til. Den skyhøye statusen til Naughty Dog hjelper ikke....

Poenget mitt: Du må gjerne mislike/ikke være så glad i spillet. Men når man sier at noe er overvurdert eller fått ufortjent gode anmeldelser så har man plutselig gått fra at "jeg ikke liker" til at "andre burde heller ikke like".

 

For meg blir det rett og slett litt selvmotsigende å snakke om smak og behag og i samme åndedrag mene at det fikk bedre omtaler enn det burde. Det ser jeg litt på som at du prøver å innføre din subjektive mening på andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det sier også seg selv at man ved å fremsi en begrunnet mening synes denne er bedre enn motstridende meninger. Selvfølgelig prøver jeg å overbevise andre, ellers hadde jeg ikke sagt noe. "Objektivt sett overvurdert" gir derimot ingen mening, en vurdering er alltid subjektiv. At jeg argumenterer for min vurdering må du tåle, du får heller argumentere imot. Det er de som prøver å forankre meningen sin i metacritic-gjennomsnitt som prøver å gi det hele et objektivt skinn.

Ja, jeg synes ikke folk burde like The Last Of Us så mye som de gjør, det er poenget. Godt jobba. Men det er ingenting selvmotsigende eller galt med å si det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Poenget mitt: Du må gjerne mislike/ikke være så glad i spillet. Men når man sier at noe er overvurdert eller fått ufortjent gode anmeldelser så har man plutselig gått fra at "jeg ikke liker" til at "andre burde heller ikke like".

For meg blir det rett og slett litt selvmotsigende å snakke om smak og behag og i samme åndedrag mene at det fikk bedre omtaler enn det burde. Det ser jeg litt på som at du prøver å innføre din subjektive mening på andre.

 

 

Eh, nei? Jeg føler det er overvurdert ("over-rated") i følge min egen mening, noe som Isbilen også ser ut til å mene. Akkurat som at jeg synes mer eller mindre alle Valve spill, Bethesda spill og, for eksempel, Black Flag er. Man kan da godt mene at noe er overvurdert eller føle at det fikk alt for mange anmeldelser som høres ut som de opphøyer spillet til et av tidenes best uten at man nødvendigvis "prøver å innføre sin subjektive mening på andre"? Akkurat som at det var flere her inne som virka som de overhodet ikke kunne skjønne at BotW fikk så mange gode anmeldelser selv om jeg følte at de alle var fortjente. TLoU er oppskrytt og overvurdert i følge min mening, enkelt å greit. Har skrevet litt om det før, men veldig mye av det grunner ned i at gameplayet er noe jeg overhodet ikke liker og det da trekker så mye ned for resten av opplevelsen at jeg ikke føler det fortjente den skryten det fikk.

Endret av Kadaju
Lenke til kommentar

Altså når GTA 5 har 97 på metacritic så må man jo ta hype og slikt med en klype sagt.

 

Når det er sagt syns jeg både TLoU og BoTW er fantastiske spill på hver sin måte og er glad for at de har fått gode kritikker og lovord. Mener de også objektivt sett er gode spill.

Lenke til kommentar

Altså når GTA 5 har 97 på metacritic så må man jo ta hype og slikt med en klype sagt.

 

Når det er sagt syns jeg både TLoU og BoTW er fantastiske spill på hver sin måte og er glad for at de har fått gode kritikker og lovord. Mener de også objektivt sett er gode spill.

Objektivt er det et spill ja, men om du synes det er bra eller ikke er subjektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...