Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Hehe.. En alt for lang tråd å lese.. Ville bare fortelle om min korrespodanse med NRK-lisensavdeling forrige uke..

Jeg sendte en mail, hvor jeg spurte om følgende:

Har Viasat-parabol med abbonement, inkl NRK. Om jeg velger å si opp mitt Viasat-abb. så vil jeg ikke få inn noe signal lenger, da kortet må sendes tilbake til leverandør.

Er dette tilstrekkelig, med tanke på å si opp lisens ?

(Planen er å bruk tv'n til dvd-film evt tilkobling til kamera)

 

Fikk da en laaang remse til svar..

KRINGKASTINGSAVGIFT

 

Vi viser til melding mottatt 25.05.2011.

 

Alle som har fjernsynsmottaker i bruk skal betale den kringkastingsavgift som til enhver til settes av Stortinget, jfr. § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Begrepet fjernsynsmottaker er teknologinøytralt og betyr alle innretninger som kan brukes til å motta levende fjernsynssendinger og videreformidle dem direkte. Fjernsynsmottaker omfatter bl.a. fjernsyn, tv-kort til pc, parabol, digitaltuner og dvd med innebygd dekoder.

 

Hvis man ønsker å ha fjernsyn i bruk kun til dvd-avspilling eller tv-spill og er 100 % avskåret fra å kunne motta fjernsynssendinger, kan man søke om fritak fra plikten til å betale kringkastingsavgiften. Det forutsettes da at husstanden ikke har skaffet seg digital tuner, parabol, ikke er tilknyttet et kabelnett eller har fjernsynsmottaker med innebygget MPEG4 dekoder. I utgangspunktet er det lisensplikt for bruk av fjernsynsmottaker, uavhengig av hva man bruker mottakeren til. Skjermer uten tuner er ikke lisensbelagt og kan brukes i stedet for fjernsyn til monitor, filmer eller tv-spill.

 

Fjernsynsmottakere med MPG4 teknologi er fjernsyn klargjort for å ta imot sending fra det digitale nettet og er avgiftspliktig uavhengig om man har kabel-tv, parabol eller annen digitaltuner, da disse kan ta inn NRKs kanaler uten tilleggsutstyr. NRK's radio og TV-tilbud ligger fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet og det er ikke nødvendig med abonnement hos Riks-TV eller CAM-tilgang/modul for å ta inn disse sendingene. NRK er sin egen distributør i det digitale bakkenettet, helt uavhengig av Riks-TV. NRKs tv-kanaler sendes ukryptert og er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet og er ikke kostnadsbelagt ut over lisens.

 

Hvis man kjøper et fjernsyn med MPG2-tuner og er 100 % avskåret fra å motta fjernsynssignaler kan man søke om fritak fra lisensplikten ved å fylle ut et skjema man vil få tilsendt fra oss når man søker fritak ut fra de nevnte kriteriene. Hvis man har mulighet å motta fjernsynssignaler vil man ikke få fritak fra kringkastingsavgiften når man har et fjernsyn i bruk.

 

Ved behandling av saker vedrørende det digitale bakkenettet skilles det mellom mulighet til å ta inn fjernsynssignaler og det å ønske å ta inn slike signaler. Den som har mulighet til å ta inn fjernsynssignaler anses i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere pliktig til å betale kringkastingsavgift.

 

Vi ber deg oppgi lisensnummer, eventuelt fullt navn og adresse eller fødselsnummer ved henvendelse. Vi kan ikke finne deg i vårt register ved hjelp av oppgitte opplysninger.

 

Forskrifter om fjernsynsmottakere finner du på www.nrk.no/lisens

 

Med hilsen

 

NRK Lisensavdelingen

 

Jeg svarer da at jeg har følgende utstyr: Bruker ekstern PVR-tuner fra Viasat, samt NAD-tv med innebygget tuner (analog og digital), men at denne vistnok krever CAM eller noe slikt.

Skal vistnok ikke kunne brukes i Norge pga ????

Skriver også at jeg har prøvd å ta ut parabolkortet, og da forsvinner alle kanaler.

Har betalt lisens siden 1998, så jeg ser ikke problemet med å svare på spørsmålet.

Gjorde vel også en tabbe, da jeg blandet inn dette med bredbånd. Har jo bredbånd, ADSL og kan jo gå inn på NRK's sider, og se enkelte tv-sendinger der..

 

Uansett. Dette er jo kun spørsmål, ikke noen forsøk på kontrakt.

Så dukker dette svaret opp :

 

For at vi skal kunne viderebehandle saken må vi få oppgitt fullt navn og adresse evt. ditt lisensnummer.

 

_____________________________

NRK Lisensavdelingen

 

Hmm, hvorfor trenger de disse opplysningene for å svare på et spørsmål ?

 

antagelig for kontrollere om det du skriver er riktig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det egentlig spilt noen rolle hvem jeg var da ?

Betaler man lisens, og lurer på om man kan slippe, så må det gå an å spørre om dette. Slik at man ikke kommer i konflikt med regler f.eks.

Blir også litt bortkastet å si opp Viasat, om NRK-avgiften fremdeles må betales.

Lenke til kommentar
For at vi skal kunne viderebehandle saken må vi få oppgitt fullt navn og adresse evt. ditt lisensnummer.

 

_____________________________

NRK Lisensavdelingen

 

Hmm, hvorfor trenger de disse opplysningene for å svare på et spørsmål ?

For å "viderebehandle saken", dvs. innvilge deg lisensfritak, så må de vite hvem du er.

Jeg ser ikke at du har noe å frykte her.

 

NRK bruker ikke torpedoer for å få folk til å forbli lisensbetalere ...

Lenke til kommentar

De mener vel at de har gitt et utfyllende svar allerede, og hvis du skal kontakte dem igjen så bør det være for å søke om å slippe lisens dersom du ut fra svaret mener at du oppfyller betingelsene for det. Og da trenger de lisensnummer. Eller navn og adresse som stemmer entydig med hva de har i sitt register.

 

Og det jeg leser ut fra svaret du fikk, er at du kan slippe lisensen hvis du leverer tilbake kort og dekoder for parabol, ikke skaffer ny dekoder for f.eks. bakkenett, og at TV-en din ikke har innebygget dekoder som støtter bakkenettet, og ikke har tilgang til kabel-TV.

Lenke til kommentar

Hehe.. En alt for lang tråd å lese.. Ville bare fortelle om min korrespodanse med NRK-lisensavdeling forrige uke..

Jeg sendte en mail, hvor jeg spurte om følgende:

Har Viasat-parabol med abbonement, inkl NRK. Om jeg velger å si opp mitt Viasat-abb. så vil jeg ikke få inn noe signal lenger, da kortet må sendes tilbake til leverandør.

Er dette tilstrekkelig, med tanke på å si opp lisens ?

(Planen er å bruk tv'n til dvd-film evt tilkobling til kamera)

 

Fikk da en laaang remse til svar..

KRINGKASTINGSAVGIFT

 

Vi viser til melding mottatt 25.05.2011.

 

Alle som har fjernsynsmottaker i bruk skal betale den kringkastingsavgift som til enhver til settes av Stortinget, jfr. § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Begrepet fjernsynsmottaker er teknologinøytralt og betyr alle innretninger som kan brukes til å motta levende fjernsynssendinger og videreformidle dem direkte. Fjernsynsmottaker omfatter bl.a. fjernsyn, tv-kort til pc, parabol, digitaltuner og dvd med innebygd dekoder.

 

Hvis man ønsker å ha fjernsyn i bruk kun til dvd-avspilling eller tv-spill og er 100 % avskåret fra å kunne motta fjernsynssendinger, kan man søke om fritak fra plikten til å betale kringkastingsavgiften. Det forutsettes da at husstanden ikke har skaffet seg digital tuner, parabol, ikke er tilknyttet et kabelnett eller har fjernsynsmottaker med innebygget MPEG4 dekoder. I utgangspunktet er det lisensplikt for bruk av fjernsynsmottaker, uavhengig av hva man bruker mottakeren til. Skjermer uten tuner er ikke lisensbelagt og kan brukes i stedet for fjernsyn til monitor, filmer eller tv-spill.

 

Fjernsynsmottakere med MPG4 teknologi er fjernsyn klargjort for å ta imot sending fra det digitale nettet og er avgiftspliktig uavhengig om man har kabel-tv, parabol eller annen digitaltuner, da disse kan ta inn NRKs kanaler uten tilleggsutstyr. NRK's radio og TV-tilbud ligger fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet og det er ikke nødvendig med abonnement hos Riks-TV eller CAM-tilgang/modul for å ta inn disse sendingene. NRK er sin egen distributør i det digitale bakkenettet, helt uavhengig av Riks-TV. NRKs tv-kanaler sendes ukryptert og er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet og er ikke kostnadsbelagt ut over lisens.

 

Hvis man kjøper et fjernsyn med MPG2-tuner og er 100 % avskåret fra å motta fjernsynssignaler kan man søke om fritak fra lisensplikten ved å fylle ut et skjema man vil få tilsendt fra oss når man søker fritak ut fra de nevnte kriteriene. Hvis man har mulighet å motta fjernsynssignaler vil man ikke få fritak fra kringkastingsavgiften når man har et fjernsyn i bruk.

 

Ved behandling av saker vedrørende det digitale bakkenettet skilles det mellom mulighet til å ta inn fjernsynssignaler og det å ønske å ta inn slike signaler. Den som har mulighet til å ta inn fjernsynssignaler anses i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere pliktig til å betale kringkastingsavgift.

 

Vi ber deg oppgi lisensnummer, eventuelt fullt navn og adresse eller fødselsnummer ved henvendelse. Vi kan ikke finne deg i vårt register ved hjelp av oppgitte opplysninger.

 

Forskrifter om fjernsynsmottakere finner du på www.nrk.no/lisens

 

Med hilsen

 

NRK Lisensavdelingen

 

Jeg svarer da at jeg har følgende utstyr: Bruker ekstern PVR-tuner fra Viasat, samt NAD-tv med innebygget tuner (analog og digital), men at denne vistnok krever CAM eller noe slikt.

Skal vistnok ikke kunne brukes i Norge pga ????

Skriver også at jeg har prøvd å ta ut parabolkortet, og da forsvinner alle kanaler.

Har betalt lisens siden 1998, så jeg ser ikke problemet med å svare på spørsmålet.

Gjorde vel også en tabbe, da jeg blandet inn dette med bredbånd. Har jo bredbånd, ADSL og kan jo gå inn på NRK's sider, og se enkelte tv-sendinger der..

 

Uansett. Dette er jo kun spørsmål, ikke noen forsøk på kontrakt.

Så dukker dette svaret opp :

 

For at vi skal kunne viderebehandle saken må vi få oppgitt fullt navn og adresse evt. ditt lisensnummer.

 

_____________________________

NRK Lisensavdelingen

 

Hmm, hvorfor trenger de disse opplysningene for å svare på et spørsmål ?

 

antagelig for kontrollere om det du skriver er riktig

 

Bare å få tv`n plombert det vel? så får du et skriv fra verkstedet som gjorde det om at den er plombert som du sender inn til dem og voila ingen lisens lengre og du kan fortsatt bruke den til å se dvd, koble opp mot pc, osv.

Eller si at tv`n er ødelagt så du har ingen tv apparat lengre, ingen som kommer for å sjekke det vil jeg da tro.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle ta meg bryet med å bære ut 50" plasmaen min, prøve å få den inn i bilen, mislykkes, kjøre og leie en tilhenger, tilbake og hente tv'en min, kjøre til plomberingsverkstedet (hvem faen plomberer tv'er disse dage?), betale teknikkerene der (teknikkere tar seg godt betalt!), leie tilhenger når jobben er gjort, kjøre tilbake med skjermen, og så levere tilhengeren, bare sånn i tilfelle? Og da får jeg bare håpe at den tunge klossen av en tv ikke har gått i stykker under transporten, for originalembalasjen til en 50" plasma tv har jeg IKKE liggende.

 

Nei, vent til du får krav om at det må plomberes. Ikke gjør noe slikt "bare i tilfelle". Har aldri hørt om at noen må plombere tv'en uansett.

Lenke til kommentar

Syns vi kan legge NRK ut på anbud, privatisere det eller legge det ned. At folk skal tvinges av Norges "commiebastards" å betale milliarder i året til NRK, er skammelig.

 

Jeg fikk beskjed av de som styrer med denne kringkastingsavgiften oppe i Mo og Rana at man måtte betale for en TV eller skjerm som kunne ta inn TV-signaler. Og hvis man hadde flere TV'er, så skal man betale for hver TV.

Lenke til kommentar

Syns vi kan legge NRK ut på anbud, privatisere det eller legge det ned. At folk skal tvinges av Norges "commiebastards" å betale milliarder i året til NRK, er skammelig.

Jeg skal ikke legge meg opp i hvorvidt NRK burde fortsette i nåværende format eller ikke. Klarer ikke helt gjøre meg opp en mening selv siden det både er positive og negative sider ved dette. Men jeg har valgt å ikke ha muligheten for å se TV-sendinger mer pga. jeg synes det kostet uforhåndsmessig mye ift. bruken. Det lille jeg ser får jeg gjennom NRK og andre sine nettjenester, og jeg ønsker ikke å betale når jeg ikke er nødt.

 

Jeg fikk beskjed av de som styrer med denne kringkastingsavgiften oppe i Mo og Rana at man måtte betale for en TV eller skjerm som kunne ta inn TV-signaler. Og hvis man hadde flere TV'er, så skal man betale for hver TV.

Denne beskjeden er det mange som har fått, inkl. meg selv. Lovteksten kan dog tolkes annerledes. Det heter seg der at man skal betale lisens hvis en har en fjernsynsmottaker, men at man ikke skal betale hvis denne ikke er i bruk og man melder fra til lisensavd. om dette.

 

Jeg skrev en mail til dem hvor jeg meldte fra om at mottakeren ikke lenger er i bruk og jeg tilbød dem å besørge plombering for deres regning. Dette gikk greit og jeg betaler ikke lenger lisens, selv om det eneste som hindrer meg fra å se fjernsyn er at jeg ikke har koblet til kabel mellom veggen og TV'en - har ikke hørt noe fra NRK ift. plombering. Fikk besøk av kontrollør for kort tid siden som heller ikke hadde noen innsigelser ift. dette, utover at han ikke hadde hørt om denne måten å gjøre det på før.

 

Ellers skal man vel i følge lovteksten betale lisens for hvert apparat, men i praksis fungerer det slik at man betaler én lisens pr. husstand så lenge apparatene er registrert på samme person.

Lenke til kommentar

Nesten riktig. 1 lisens pr husholdning.

Dvs, om et barn i huset er over 18 år, så regnes det som myndig og dermed kan det være nødt til å betale egen lisens.

Jeg bodde i mine foreldres hus, frem til 2001, da var jeg 26.. (Betalte litt for det da)

Kjøpte selv tv, mens jeg bodde i huset, og ikke betalte leie. Kjøpte tv i 1998.

I 2001, fikk jeg regning fra NRK. Tilbakedatert slik at jeg måtte betale halv lisens for halve 1998, hele 1999, hele 2000 og for 2001... Det ble ikke godt mottatt..

 

En husholdning med mindreårige f.eks. kan ha så mange tv'er de ønsker.

Lenke til kommentar

jeg har bestandig lurt på hva poenget med lisensen er når det måtte være mye enklere å ta denne kostnaden over skatten.

Betaler man skatt så betaler man for viktig samfunnsoppgaver .

Da NRK har den enste viktig oppgaven å gi ut viktig informasjon så må det være den enste riktige måten å gjøre det på

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre som alle de andre tv-selskapene.. Ta betalt om du vil se på dem..

Ser du ikke på dem, så betaler du heller ikke..

Med dagens teknologi, så går signalene via satelitter uansett.

Dermed er man ikke direkte avhengig av særlig med bakkestasjoner.

 

Slik som når man må betale nettleie til Telenor, selv om man er i Nexgentel f.eks.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre som alle de andre tv-selskapene.. Ta betalt om du vil se på dem..

Ser du ikke på dem, så betaler du heller ikke..

Med dagens teknologi, så går signalene via satelitter uansett.

Dermed er man ikke direkte avhengig av særlig med bakkestasjoner.

 

Slik som når man må betale nettleie til Telenor, selv om man er i Nexgentel f.eks.

 

jeg mente den delen som staten skulle være ansvarlig for.

Den andre delen kan god funger slik du forslår

 

Selvfølgelig kan de også lei plass til viktig informasjon hos alle nasjonal tv selskaper.

Men det er de nok allergisk mot , med mange unnskyldninger om det vil ikke fungere hvis det skule oppstå en krise eller slikt.

 

Ved en skikkelig krise så er det nok bare radiostasjonene som ville være garanter operative.

Altså så vil nok også NRK tv fungere dårlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...