Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tråden omhandler svindel og forsøk på sådan, en mer juridisk enn økonomisk problemstilling, og er flyttet i tråd med dette.

 

Trodde vi hadde en kjempesvær spesialtråd med over 50 sider om alt vedrørende tv-lisens. Så hvorfor en ny tråd om det samme?

Jfr. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896008

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-80wCWpIM

Lisensavdelingen har tilsynelatende ikke lyst til å besvare mailene mine, har sendt både 18.09 og 26.09. I mitt tilfelle fikk jeg ny tv etter forsikringssak, denne har jeg kort tid etter lempet over til gamlingen fordi jeg i jobbsammenheng reiser såpass mye at det er unødvendig med tv i en leilighet jeg ikke ofte er innom. Det jeg ikke visste var at forhandleren sendte inn melding til lisensavdelingen når ny tv ble utlevert.

 

Dette var i mars 11, altså inne i lisensperiode 1. Problemet mitt er at jeg ikke blir gjort oppmerksom på dette før nå i september 11, altså innenfor periode 2 hvor jeg er lovpålagt å betale for den også ettersom oppsigelsen skulle ha blitt sendt før periode 2 startet. Spørsmålet er jo hvorfor NRK ikke har sendt ut kravet innenfor periode 1, slik at jeg hadde vært obs på det og hadde fått sendt inn oppsigelse.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at de godtar forslaget ditt i og med at de har loven på sin side.

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg tviler på at de godtar forslaget ditt i og med at de har loven på sin side.

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Det hadde jo vært en ide om jeg hadde blitt informert om at jeg faktisk var registrert.

Lenke til kommentar

Men det er jo din plikt å melde fra selv.

 

§ 6. Meldeplikt

 

Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.

 

Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker.

 

Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker.

 

Det er unødvendig med melding når mottaker er anskaffet hos radiohandler, med mindre det er gått 3 måneder fra anskaffelsen uten at avgiftskrav fra NRK er mottatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

du kan fint ta det som en selvfølge om du får tv fra forhandler.

 

Det er visst mye man kan ta som en selvfølge her i verden. Dessverre var det ingen som informerte meg om at jeg burde ta det som en selvfølge. Og ikke kom det noen regning for periode 1 (nå kom jo den heldigvis 6mnd senere sammen med regning for periode 2 :)

 

Men det er jo din plikt å melde fra selv.

 

§ 6. Meldeplikt

 

Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.

 

Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker.

 

Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker.

 

Det er unødvendig med melding når mottaker er anskaffet hos radiohandler, med mindre det er gått 3 måneder fra anskaffelsen uten at avgiftskrav fra NRK er mottatt.

 

Korrekt.

 

Ettersom Tven ble overlevert til gamlingen så jeg lite poeng i å registrere noe jeg ikke lengre hadde.

Lenke til kommentar

Lisensavdelingen har tilsynelatende ikke lyst til å besvare mailene mine, har sendt både 18.09 og 26.09. I mitt tilfelle fikk jeg ny tv etter forsikringssak, denne har jeg kort tid etter lempet over til gamlingen fordi jeg i jobbsammenheng reiser såpass mye at det er unødvendig med tv i en leilighet jeg ikke ofte er innom. Det jeg ikke visste var at forhandleren sendte inn melding til lisensavdelingen når ny tv ble utlevert.

 

Dette var i mars 11, altså inne i lisensperiode 1. Problemet mitt er at jeg ikke blir gjort oppmerksom på dette før nå i september 11, altså innenfor periode 2 hvor jeg er lovpålagt å betale for den også ettersom oppsigelsen skulle ha blitt sendt før periode 2 startet. Spørsmålet er jo hvorfor NRK ikke har sendt ut kravet innenfor periode 1, slik at jeg hadde vært obs på det og hadde fått sendt inn oppsigelse.

 

Drit i og vent på svar fra email, ring lisensavdelingen til NRK istedet, hadde samme problemet selv, var ikke klar over at jeg var registrert og de hadde samlet en regning på 4000 til meg men jeg hadde bare egentlig hatt tuner halvparten av tiden, 5 minutter på tråden med NRK og jeg sparte meg 2000kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...