Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, vil bare legge til at jeg fikk sagt opp min nrk lisens for et par år siden etter jeg hadde sagt opp parabol tjenesten min. Jeg skreiv et brev til dem og forklarte at jeg hadde en tv, men ingen tv abbonomenter.

Takk for tipset..

Regner med at det er veien å gå, om jeg bestemmer meg i løpet av høsten..

Dvs. Siden neste lisensgiro kommer i posten i juni, og siden det er 2mnd oppsigelse på Viasat, så vil jeg uansett ikke rekke fristen for juli-innbetalingen til NRK..

 

Den andre elgen:

-Staten tar inn nok penger i andre avgifter. Så om staten har noe informasjon som MÅ ut nå !

Så regner jeg med at radiostasjonene gjerne stiller opp, mot et lite gebyr..

Eller, at loven om opplysning omskrives, slik at staten får lov til å legge inn sine nyheter hos diverse stasjoner, mot at disse stasjonene får sende fritt ellers.

Kan ikke akkurat påstå at NRK er mindre "farget" i sine saksfremstillinger.. (Salamova-saken f.eks.)

Lenke til kommentar

Heisann, vil bare legge til at jeg fikk sagt opp min nrk lisens for et par år siden etter jeg hadde sagt opp parabol tjenesten min. Jeg skreiv et brev til dem og forklarte at jeg hadde en tv, men ingen tv abbonomenter.

Takk for tipset..

Regner med at det er veien å gå, om jeg bestemmer meg i løpet av høsten..

Dvs. Siden neste lisensgiro kommer i posten i juni, og siden det er 2mnd oppsigelse på Viasat, så vil jeg uansett ikke rekke fristen for juli-innbetalingen til NRK..

 

Den andre elgen:

-Staten tar inn nok penger i andre avgifter. Så om staten har noe informasjon som MÅ ut nå !

Så regner jeg med at radiostasjonene gjerne stiller opp, mot et lite gebyr..

Eller, at loven om opplysning omskrives, slik at staten får lov til å legge inn sine nyheter hos diverse stasjoner, mot at disse stasjonene får sende fritt ellers.

Kan ikke akkurat påstå at NRK er mindre "farget" i sine saksfremstillinger.. (Salamova-saken f.eks.)

 

Nå du sier det slik så hvorfor kan da ikke stasmakten også gi lit mere tilbake til oss ?.

( nå er vi alle sammen staten , men vi har ikke så stor makt ) .

 

Siden staten tar inn så mye som de gjør i avgifter ( mange gir dobbel dekning ) så er det på tide å gi noe tilbake

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre som alle de andre tv-selskapene.. Ta betalt om du vil se på dem..

Ser du ikke på dem, så betaler du heller ikke..

Med dagens teknologi, så går signalene via satelitter uansett.

Dermed er man ikke direkte avhengig av særlig med bakkestasjoner.

Du betaler ikke for å se på dem, men for at vi skal ha en allmennkringkaster som kan bry seg om noe annet enn å lage de mest populære tvprogrammene. Lage smalere programmer.

Lenke til kommentar

Hvem sier at det er udelt positivt å lage "smale" programmer ?

Hånda opp alle de som elsket fjernsynsteateret ? !

Hvor smale kan de lage programmene da ? Jeg mener nrk må ha et veldig spesielt seerpanel som evaluerer programmene.. Tror nok de bommer ganske kraftig..

Hvor smale skal programmene bli ? 1.000 seere ?

Hvorfor skal jeg som aldri ser på de smale programmene betale lisens ?

 

Det er såpass mye dritt på NRK at jeg sjelden ser på den kanalen.. Nytt på Nytt så jeg vel noen episoder av.. Samt, en gang iblant så jeg Norge Rundt og Rundt, måtte se den gamle utgaven, fordi den stilen de kjører idag, er helt borti natta surrete og stressende å se på.

Lenke til kommentar

Hvem sier at det er udelt positivt å lage "smale" programmer ?

Hånda opp alle de som elsket fjernsynsteateret ? !

Hvor smale kan de lage programmene da ? Jeg mener nrk må ha et veldig spesielt seerpanel som evaluerer programmene.. Tror nok de bommer ganske kraftig..

Hvor smale skal programmene bli ? 1.000 seere ?

Hvorfor skal jeg som aldri ser på de smale programmene betale lisens ?

 

Det er såpass mye dritt på NRK at jeg sjelden ser på den kanalen.. Nytt på Nytt så jeg vel noen episoder av.. Samt, en gang iblant så jeg Norge Rundt og Rundt, måtte se den gamle utgaven, fordi den stilen de kjører idag, er helt borti natta surrete og stressende å se på.

 

Du har ikke smak til å uttale deg dersom du sier NRK sender så mye dritt at det ikke er vits i å se på. NRK har fantastisk mye bra. Norges beste radioprogram Radioresepsjonen, de sendte The Pacific, serien om Norge i Afghanistan, danske dokumentaren Armadillo om samme tema, verdens beste naturdokumentarer fra BBC, True Blood, Tekno er ganske spennende, hvertfall om du henger på HW.no og den nederlandske dokumentaren Europa i uendelig antall episoder.

 

Ikke undervurder NRK, de har mye av det beste som blir sendt i Norge.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare snakk om smale programmer. Lisensbetalte medier kan lage innhold på helt andre vilkår enn reklamefinansierte. Ta Top Gear, for eksempel, som vi vel trygt kan si er et av verdens mest populære show. De er ikke avhengige av å være venner med noen annonsører, og kan derfor slenge dritt i alle retninger uten å ha annet enn loven å forholde seg til. Da de ville ha Jay Leno til å lede den amerikanske utgaven avslo han tilbudet nettopp siden han trodde det ville oppstå problemer ettersom de samme bilprodusentene man gjerne vil snakke dritt om trolig har en reklamespot like etterpå.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå så mange ikke liker programmene som går på NRK , hvorfor i all verden skal bare tilhengerne få bestemme om man skal ha lisensen eller ikke ?

 

Når så få ser på de smale program , som de er pålagt av regjeringen, hvorfor skal man da bruke all de andre sin interesser for bedre programmer til tvingen igjennom betaling til programmer som så få ser på , når det hele kunne la seg løse med ren statstøtte.

 

En ting må må ta til betraktning her er at selv om man viser interesse for et enkelt smalt program på NRK så er det det sjelden at man faktisk kan se set når det passer. det pussige her er at konkretene sinne sendetider passer langt bedre .

 

Så har er man tvunget til å betale for at produkt man ikke får sett ,ikke kan se eller liker i liten grad på bekostning av de andre konkurrentene sine tilbud.

Lenke til kommentar

En ting må må ta til betraktning her er at selv om man viser interesse for et enkelt smalt program på NRK så er det det sjelden at man faktisk kan se set når det passer. det pussige her er at konkretene sinne sendetider passer langt bedre .

Vi vi skal trekke debatten ned på et så lavt nivå kan jo jeg si følgende:

 

NRK er det eneste kanalen som sender programmene man har lyst til å se i riktig sendetid. Alle andre sender på tidspunkt som passer langt dårligere.

 

Er det slik du har lyst til å diskutere?

Lenke til kommentar

En ting må må ta til betraktning her er at selv om man viser interesse for et enkelt smalt program på NRK så er det det sjelden at man faktisk kan se set når det passer. det pussige her er at konkretene sinne sendetider passer langt bedre .

Vi vi skal trekke debatten ned på et så lavt nivå kan jo jeg si følgende:

 

NRK er det eneste kanalen som sender programmene man har lyst til å se i riktig sendetid. Alle andre sender på tidspunkt som passer langt dårligere.

 

Er det slik du har lyst til å diskutere?

 

Det er en del at debatten om hvor rettferdig lisensen er.

 

For min del passer det aldri å se de få programmene hos NRK når de sendes.

 

Så lenge det er tvungen lisens så vil det være mest fornuftig AV NRK å tilpasse seg konkurrentene sine sendetider når de sender repriser .

Jeg opplever bestandig at jeg enten må ofre det jeg ville se på en annen kanal eller være oppe om natta for å få med meg programmene ( jeg ønsker å se) hos NRK hvis jeg skal se dem på et tv og uten å ta dem opp.

 

Så enste alternativ for meg er enten å ta dem opp på natta eller ty til Internett.

 

 

"scrødingerskatt" , Tekno , "FBI" og noen få til som er de enste reelle programmene jeg ser på hos NRK går på samme tid som TV2 sender "Hotell cærsar".

Mens TV2 velger helg og ettermiddagstid som reprise tid har NRK å bruke formiddagen og natten som reprise tid.

Deter tidspunkter som passe ytterdårlig for en som jobber om dagen

 

i tillegg så har det hent noen få ganger at NRK har bestem seg for at de ikke hadde retigheter til å legge ut enkelte episoder av "Scrødings katt "og "Tekno " ut på nettet.

 

hvorfor skal man betale lisens til NRK for å få lov til å se andre kanaler når man er nødt til å ty til Internett for å få med seg programmene hos NRK ?

Her er viktig å vite at Netttv hos NRK er tilgjengelig for alle , lisens eller ikke

Lenke til kommentar

"scrødingerskatt" , Tekno , "FBI" og noen få til som er de enste reelle programmene jeg ser på hos NRK går på samme tid som TV2 sender "Hotell cærsar".

Mens TV2 velger helg og ettermiddagstid som reprise tid har NRK å bruke formiddagen og natten som reprise tid.

Det er ikke NRK sin feil at du vil se Hotell Cæsar. Og, som du selv nevner, TV2 bruker ettermiddagen som reprisetid. Du kan se ferdig Dagsrevyen og få med deg FBI, og se Jens August & Co i reprise neste dag klokka 18. :)

Lenke til kommentar

"scrødingerskatt" , Tekno , "FBI" og noen få til som er de enste reelle programmene jeg ser på hos NRK går på samme tid som TV2 sender "Hotell cærsar".

Mens TV2 velger helg og ettermiddagstid som reprise tid har NRK å bruke formiddagen og natten som reprise tid.

Det er ikke NRK sin feil at du vil se Hotell Cæsar. Og, som du selv nevner, TV2 bruker ettermiddagen som reprisetid. Du kan se ferdig Dagsrevyen og få med deg FBI, og se Jens August & Co i reprise neste dag klokka 18. :)

 

og det mener du passer for alle ?

 

Slik du fremstiller det så har altså NRK lov til kreve lisens penger på bekostning av konkurrentene for å lage programmer som ingen/få person vil se.

Jeg kalle det for en diktaturdisk handling. som ikke hører hjemme i et demokratisk land.

 

 

Så hvorfor kan ikke bar de som ønsker å se NRK betale "lisensen" og så la staten drifte det viktige delen vi skatteseden.

Det er tvilsomt om man faktisk trenger å øke skatten av den grum

 

forøvrig kl 1800 neste dag hadde jeg andre ting som kom i veien for reprisen fra Tv2.

i et helt år gikk reprisen før jeg kom meg hjem

andre ganger går ikke reprisen av forskjellig årsaker

så måten jeg gjør det på er den enste jeg har

 

Man kunne sluppet lisensen hvis det var mulig å se Discovery uten tv , men det er det ikke.

 

 

Så hvorfor er det hele tiden konkurrentene som må justere seg i forhold til NRK , og ikke omvendt ?

Konkurrentene er tross alt frivillig , det er ikke NRK

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Du har ikke smak til å uttale deg dersom du sier NRK sender så mye dritt at det ikke er vits i å se på. NRK har fantastisk mye bra. Norges beste radioprogram Radioresepsjonen, de sendte The Pacific, serien om Norge i Afghanistan, danske dokumentaren Armadillo om samme tema, verdens beste naturdokumentarer fra BBC, True Blood, Tekno er ganske spennende, hvertfall om du henger på HW.no og den nederlandske dokumentaren Europa i uendelig antall episoder.

 

Ikke undervurder NRK, de har mye av det beste som blir sendt i Norge.

Radioresepsjonen er like elendig som ALT Harald (n)Eia, Bård "duste" Johansen, Johan Golden og Kristoffer Schau laget.. Passer nok best for de med 0,5 i promille. De havner i samme gruppe som Golden Goal og Torsdag kvedl fra Nydalen. Elendig !! Min mening.

 

The Pacific .. En dårlig kopi av Brødre i krig.. Så to episoder, og var da enig med kritikken jeg leste om at det var for mange små karakterer.. Så ikke flere..

 

Norge i Afganistan. Ok program, så 1,5 episoder. Men programmet var helt elendig i forhold til NatGeo's "Base Restrepo"..

 

Naturdokumentarene er veldig gode, men sendetidspunktet har aldri passet meg, for jeg har vel bare sett 2 halve sendinger det siste halvåret..

 

True Blood.. De klippene jeg har sett er elendige.. De følger samme konsept som mange andre serier fra USA. Hver eneste episode kan summeres i 3-4 setninger. Havner i samme kategori som LOST, HUNG, Heroes, og den nye serien *** Candleford et eller annet. Blæ..

 

Tekno er helt borti natta kjedelig nå i forhold til før. Schrødingers katt er like elendig nå. Schrødingers katt var bra før i tiden..

Akkurat som Norge Rundt var bra før i tiden..

 

Armadillo er jo bare 1 film.. Ikke noe man kan trekke opp en hel kanal på.. Alle andre kanaler sender jo 1 god film iblant.

Filmen var faktisk god, men jeg kjøpte den på dvd. Visste ikke at NRK sendte den.

 

Europa-serien. Mener å ha lest tittelen på sendeskjema, men tror ikke jeg har sett den.

 

FBI-forbrukerprogrammet er fremdeles brukbart.. (Tv2-hjelper deg er blitt dårlig.) Akkurat som Broom er dårligere nå enn før.

Lokale nyheter er praktisk.

Top-Gear har jeg sett litt på før i tiden. Men det programmet har jo forfalt voldsomt de siste årene. Da Clarkson & Co bare ser ut til å ville ødelegge alt de tar i..

 

Hotell cæsar er jo på tv2, men så elendige programmer. Verre en Dallas og Dynastiet til sammen.. Ser ALDRI på det hotellsuppe-serien..

 

Da begynner du kanskje å skjønne hvorfor jeg ikke helt ser grunnen til å ha tv og betale lisens.. :whistle:

Endret av Priest32
Lenke til kommentar

TVprogrammet på alle kanaler kan ikke være tilpasset alle...

 

En svært dårlig unnskyldning.

 

Dette hadde vær greit så lenge man frivillig valgte mellom to konkurrenter ( Discovery og TV2 vil naturlig nok ikke ta så mye hensyn til hverandre) .

NRK er ikke noen normal konkurrent til TV2 og bør derfor ikke følge de samme filosofien.

 

Med en gang det blir valgfritt å betale for NRK sine kanaler så stiller saken seg annerledes.

 

Jeg må spørre hva er poenget med å pålegge NRK å lage programmer for lisenspengen som ingen er interessert i.

hvorfor skal ikke alle få mulighet til å se disse pålagte programmene på samme måte som de gjø på Discovery channel ?

Lenke til kommentar

Hva er sjansen for at dine TV-vaner er det riktige i forhold til hele det norske folk?

 

jeg er ikke alene.

 

poenget er at folk har forskjellig vaner og ønsker eller prioriteringer og det blir galt å bare ta hensyn til en gruppene.

NRK tar tilsynelatende bare hensyn til noen få grupper.

 

hvis poenget med lisensen er å dekke opp for kostnadene ved å opprettholde en tv/radio stasjon for å gi ut viktig ved kriser så er det også viktig at alle får mulighet til å få de med seg.

 

Med så mange konkurenter og seergrupper så er det nødvendig med flere repriser for å dekk det opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...