Gå til innhold

Muslimer: film, tegninger og sånt


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner godt at folk er sint på grunn av denne filmen. Motivasjonen til han som har lagd den er skremmende. Men reaksjonene er jo helt klart ute av proporsjoner. En film lagd av en person som tilfeldigvis er bosatt i USA, har da ingenting å gjøre med amerikanske ambassader. Det har heller ingenting å gjøre med andre vestlige ambassader som den tyske og den britiske. Og det har i alle fall ingenting å gjøre med en KFC-resturant i Jemen (hvor det sannsynligvis er personer fra Jemen som jobber).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner godt at folk er sint på grunn av denne filmen.
Hvorfor? Var det noe som ikke var korrekt i henhold til islamske historiske kilder? Og om det så ikke stemte med alle kildene, hvorfor bry seg om en kortfilm noen i en annen verdensdel har laget?

 

Fordi filmen bevisst er lagd for å provosere og latterliggjøre deres religion. Nå er vi i Norge generelt ikke så religiøse av oss, men for andre er religionen det viktigste i livet. Når noen tramper på, og latterliggjør noe som er veldig viktig for deg, så er det ikke unaturlig at man blir sint. Når det er sagt, så rettferdiggjør det på ingen måte å reagere med vold.

 

Ytringsfriheten er viktig, og jeg er derfor glad for at youtube ikke sletter filmen. Ettersom ytringsfriheten bør gjelde for alle, må også muslimer få lov til å uttrykke sinne over filmen, dog ikke med vold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tipper det er ein del av den arabiske folkesjela.Dugnadsånden blir sagt å være symbolet på den norske folkesjela, og å springe rundt å brenne ambasadar og flagg er den arabiske.

Really? Hvor stor prosent av den arabiske befolkningen i verden har deltatt i opptøyene? Tipper det er langt under en promille.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg skjønner godt at folk er sint på grunn av denne filmen.
Hvorfor? Var det noe som ikke var korrekt i henhold til islamske historiske kilder? Og om det så ikke stemte med alle kildene, hvorfor bry seg om en kortfilm noen i en annen verdensdel har laget?

 

Fordi filmen bevisst er lagd for å provosere og latterliggjøre deres religion. Nå er vi i Norge generelt ikke så religiøse av oss, men for andre er religionen det viktigste i livet. Når noen tramper på, og latterliggjør noe som er veldig viktig for deg, så er det ikke unaturlig at man blir sint. Når det er sagt, så rettferdiggjør det på ingen måte å reagere med vold.

 

Ytringsfriheten er viktig, og jeg er derfor glad for at youtube ikke sletter filmen. Ettersom ytringsfriheten bør gjelde for alle, må også muslimer få lov til å uttrykke sinne over filmen, dog ikke med vold.

 

Vi kan jo sammenligne sinnet til muslimene - med det overdrevne sinnet som litt for mange nordmenn viste mot noen tiggere som "plaget" oss i sommer.

 

Da mener jeg å huske mange som hylte og bar seg som om man skulle tro at "profeten" deres hadde blitt fornærmet, og hvis vår profet heter "penger", så er vi ikke så ulik muslimene i reaksjonsformen.

 

:)

Lenke til kommentar

Ahh, filmen er ikke kunst. Det er fordi den er laget for å hetse islam og profeten?

Den er ikke kunst fordi filmen er dårlig og kjedelig.

 

Og om den skal hetse islam får den gjøre det på en humoristisk måte sånn som South Park gjorde.

Ahh, da faller desverre hele hip-hop sjangeren utenfor begrepet "kunst".

 

Om en skal hetse islam kan man gjøre det akkurat slik man ønsker selv. For eksempel slik som det kanadiske bandet Weapon gjør det i sangen "Remnants of a burnt Mosque". Det er fritt frem å hetse religion akkurat på den måten man selv ønsker.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er fritt frem å hetse religion akkurat på den måten man selv ønsker.

Nå er det jo i praksis ikke det, siden mange land fortsatt har blasfemiparagrafer i lovverket. Man kan selvsagt ønske at det var fritt fram, men selv da ville det være under forutsetning av at man kunne leve med konsekvensene. Og så kunne man ønske at religionshets ikke hadde noen konsekvenser, men da er vi over i drømmeland.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med din analogi til denne konflikten: Hvem angriper? Hvem forsvarer?

 

I virkeligheten så trenger islamister bare å finne en fattig unnskyldning for å hevne drepte terrorister eller feire 9/11 eller hva faen som er årsaken til at de lager et så helvetes leven. En ting er sikkert, det har ingenting med latterlige videoer på youtube å gjøre. Dette er organisert, youtube er bare en distraksjon.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt at folk er sint på grunn av denne filmen.
Hvorfor? Var det noe som ikke var korrekt i henhold til islamske historiske kilder? Og om det så ikke stemte med alle kildene, hvorfor bry seg om en kortfilm noen i en annen verdensdel har laget?

 

Fordi filmen bevisst er lagd for å provosere og latterliggjøre deres religion. Nå er vi i Norge generelt ikke så religiøse av oss, men for andre er religionen det viktigste i livet. Når noen tramper på, og latterliggjør noe som er veldig viktig for deg, så er det ikke unaturlig at man blir sint. Når det er sagt, så rettferdiggjør det på ingen måte å reagere med vold.

 

Ytringsfriheten er viktig, og jeg er derfor glad for at youtube ikke sletter filmen. Ettersom ytringsfriheten bør gjelde for alle, må også muslimer få lov til å uttrykke sinne over filmen, dog ikke med vold.

 

Vi kan jo sammenligne sinnet til muslimene - med det overdrevne sinnet som litt for mange nordmenn viste mot noen tiggere som "plaget" oss i sommer.

 

Da mener jeg å huske mange som hylte og bar seg som om man skulle tro at "profeten" deres hadde blitt fornærmet, og hvis vår profet heter "penger", så er vi ikke så ulik muslimene i reaksjonsformen.

 

:)

 

Du mener da tusenvis av nordmenn stormet den rumenske ambasaden og satte fyr på den? :p

 

Eller da folk brukte ytringsfriheten sin til å uttrykke missnøye men holdt seg for gode til vold?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du mener da tusenvis av nordmenn stormet den rumenske ambasaden og satte fyr på den? :p

 

Eller da folk brukte ytringsfriheten sin til å uttrykke missnøye men holdt seg for gode til vold?

 

Folk kunne forlangt mere av politikerne, både på tinget og i kommunen. Ellers i landet har de fiksa utfordringene helt greit - det er bare i den tilfeldig sammenraskede ansamlingen av hus og hytter helt oppi skrevet av oslofjorden :p , de ikke har funnet opp kruttet enda. Så folk kunne jo gått med all dritten som lå løs i gatene og lagt den på stortingstrappa. Kanskje det hadde vært riktig adresse for den dritten, eller hva tror du?

 

 

De fleste spydde seg ferdig på nettet (heldigvis) - og noen opprettet dyrehage på Årvoll, ellers synes jeg det gikk greit. Men så hadde vi bare "smuler" i forhold til eks. Hellas hvor de regner med en mill flyktninger før året er omme.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er helt enig i at reaksjonene med drap og vandalisering er FEIL. Men jeg mener det er dumt av denne filmskaperen å lage denne filmen i det hele tatt da jeg er sikker på at han har fått med seg hva som har skjedd de siste gangene noen trykket bilder av Muhammed osv.

 

Jeg er en moderat Shia muslim, og jeg er helt imot vold uansett hvorfor, vold er aldri veien, og jeg skammer meg over at folk ble drept pga tåpelige mennesker som bruker religion som en grunn for å drepe, Islam tillater ikke å drepe noen ikke engang deg selv.

 

"If anyone slays a person, it would be as if he slew the whole people: and if any one saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people."

Den hellige Koranen 5:32

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Vi kan jo sammenligne sinnet til muslimene - med det overdrevne sinnet som litt for mange nordmenn viste mot noen tiggere som "plaget" oss i sommer.

 

Da mener jeg å huske mange som hylte og bar seg som om man skulle tro at "profeten" deres hadde blitt fornærmet, og hvis vår profet heter "penger", så er vi ikke så ulik muslimene i reaksjonsformen.

Så du vil sammsnligne at noen kommer til lander ditt for å stjele, forsøple og drite i hekken utenfor der du bor med at noen lager en fullt lovlig video i en annen verdensdel?

 

Og kan du kanskje også minne oss på hvor mange rumenske ambassader som ble brent og hvor mange som ble drept?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...