Gå til innhold

– Ny Xbox og PlayStation avsløres på E3


Anbefalte innlegg

Den statistikken du viste med er kun relevant hvis man er interessert i å finne ut hvor mange Wii det er på markedet inkl. butikk og skal regne ut hvor mye Nintendo har tjent. Den sier ingenting om hvor mange dem faktisk har solgt og hvor mange som eier en Nintendo Wii. Statistikken blir dårlig, som jeg nevnte før, når man tenker over hvor mange Wii nærbutikken din har inne, og de 88 millionene gjelder over hele verden. Så hvor mange av de 88 millionene er Nintendo Wii som ikke har blitt solgt enda? Regner med at du skjønner hvorfor den statistikken er elendig i slik sammenheng. Det virker nå som du er mer interessert i å forsvare at Nintendo er best fordi de har tjent mest, men det har ingenting å si hvis det de leverer ikke holder høyt nivå.

 

Du har Wii, X360 og PS3. Wii manger absolutt alt de 2 andre har, og det er vel de aller aller fleste enige om. Hvem som har tjent mest? Irrelevant. Hvorfor? Fordi det har ingen betydning når du, som bruker, skal sette deg ned å kose deg med litt spilling. Gleder det deg å tenke på at konsollen du spiller på er produsert på billigsalg så Nintendo skal tjene mest mulig penger på det? Eller gleder du deg mer over at konsollen du spiller på er produsert så bra som mulig slik at du som bruker får mye igjen for pengene og selskapet bak konsollen kanskje ikke tjener seg utrolige rike på det?

 

Nå har jeg diskutert flere sider med deg, og det eneste argumentet jeg får tilbake er - "Se hvor mye Nintendo har tjent på Wii". Jeg forstår nå at det betyr ingenting hvor bra Xbox 360 og PS3 er pga. de har ikke tjent så mye Nintendo har tjent på sin Wii.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du har Wii, X360 og PS3. Wii manger absolutt alt de 2 andre har, og det er vel de aller aller fleste enige om. Hvem som har tjent mest? Irrelevant. Hvorfor? Fordi det har ingen betydning når du, som bruker, skal sette deg ned å kose deg med litt spilling. Gleder det deg å tenke på at konsollen du spiller på er produsert på billigsalg så Nintendo skal tjene mest mulig penger på det? Eller gleder du deg mer over at konsollen du spiller på er produsert så bra som mulig slik at du som bruker får mye igjen for pengene og selskapet bak konsollen kanskje ikke tjener seg utrolige rike på det?

 

Nå har jeg diskutert flere sider med deg, og det eneste argumentet jeg får tilbake er - "Se hvor mye Nintendo har tjent på Wii". Jeg forstår nå at det betyr ingenting hvor bra Xbox 360 og PS3 er pga. de har ikke tjent så mye Nintendo har tjent på sin Wii.

 

Men jeg har aldri diskutert hvilken konsoll som er "best" - det er nemlig helt subjektivt, og for å være ærlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva du mener er "best", og mest sannsynlig tenker du det samme om meg.

 

Jeg har skrevet dette flere ganger, men det virker ikke som om du leser det jeg skriver overhodet. Hele denne samtalen startet ved at DU SVARTE PÅ FØLGENDE INNLEGG FRA MEG:

 

Det skal sies at denne generasjonen var helt unik når det gjald priser, fordi det grafiske hoppet fra både Sony og Microsoft var usedvanlig stort. At Nintendo samtidig vant hele generasjonen med det som ikke egentlig var noe mer enn en overclocked gamecube er i så måte ganske ironisk - og sannsynligvis talende for hva vi kan forvente oss av denne generasjonens hopp.

 

Hva skriver jeg om her? Jo priser, hvem som solgte mest, og hva vi kan forvente oss av den kommende generasjonen. JEG HAR ALDRI DISKUTERT DE TINGENE SOM DU TYDLIGVIS ER INTERESSERT I, som altså hvem som er "best", har flest "funksjoner", osv. Hele min tid i denne tråden har jeg diskutert hva vi kan forvente oss av neste generasjon, og selv om det sikkert er trist for deg å høre, så er hva DU ELER JEG MENER ER BEST totalt irrelevant mot salgstall. Derfor diskuterer jeg det.

 

Og lol til at du diskreditterer salgstallene. Enten de er 88 millioner, 78 millioner, eller 98 millioner så har uansett Wii solgt mest, tjent mest penger for Nintendo, og det som er gjort med Wii kommer til å prege tankegangen til alle tre inn mot neste konsoll. Betyr det at alle tre leverer en konsoll med lave specs og en ny kontroll? Åpenbart ikke. Men alle tre kommer til å se på hvordan de kan tilby et nytt produkt uten å sprenge banken. Derfor eksisterer Move, derfor eksisterer Kinnect. Og derfor eksisterer tablet-kontrolleren til Wii U.

 

Sånn, har jeg gjort det klart nå? Eller gidder du fremdeles ikke å lese hva jeg skriver?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om utviklingen videre, husk en konsoll skal vare i 5+ år på markedet, med andre ord bør den kunne konkurrere med TVer i det tidsrommet.

 

Det er greit nok - men jeg mener likevel at spillhistorien viser ganske klart at kraft er langt fra det viktigste når det kommer til om en konsoll får suksess eller ikke. Men for all del, det er jo aldri noen garanti at ting også i fremtiden vil fortsette å utvikle seg slik som det har gjort tidligere, men historie er som oftest det beste vi har om vi ønsker å gjøre oss opp meninger om fremtiden. Og hverken PS1 (markedsleder), PS2 (markedsleder) eller Wii (markedsleder) var sterkeste konsoll på markedet - og sistenevnte var jo knapt noen oppgradering fra generasjonen før, og klarte likevel å selge latterlig bra. Personlig tror jeg det som vanlig er hvilke spill som kommer til de ulike plattformene som blir viktigst, tett etterfulgt av tjenester som online, multimediafunksjoner og lignende.

Det kan diskuteres hva som gjør at en konsoll er en suksess:

 

Er det en konsoll som selger mye hardware, men lite spill, eller er det en konsoll som selger moderat hardware og en drøss med spill?

Alle vet at Wii har vært en suksess når det gjelder antall solgte konsoller, men når det gjelder antall solgte spill så er historien en helt annen. PS3 og 360 har også vært en suksess når det gjelder solgte konsoller, dog ikke i samme målestokk som Wii, men når det gjelder solgte spill, har ikke Wii noe å stille opp med og dette teller ganske mye når man skal se på profitt etter endt generasjon.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg snakker om utviklingen videre, husk en konsoll skal vare i 5+ år på markedet, med andre ord bør den kunne konkurrere med TVer i det tidsrommet.

 

Det er greit nok - men jeg mener likevel at spillhistorien viser ganske klart at kraft er langt fra det viktigste når det kommer til om en konsoll får suksess eller ikke. Men for all del, det er jo aldri noen garanti at ting også i fremtiden vil fortsette å utvikle seg slik som det har gjort tidligere, men historie er som oftest det beste vi har om vi ønsker å gjøre oss opp meninger om fremtiden. Og hverken PS1 (markedsleder), PS2 (markedsleder) eller Wii (markedsleder) var sterkeste konsoll på markedet - og sistenevnte var jo knapt noen oppgradering fra generasjonen før, og klarte likevel å selge latterlig bra. Personlig tror jeg det som vanlig er hvilke spill som kommer til de ulike plattformene som blir viktigst, tett etterfulgt av tjenester som online, multimediafunksjoner og lignende.

Det kan diskuteres hva som gjør at en konsoll er en suksess:

 

Er det en konsoll som selger mye hardware, men lite spill, eller er det en konsoll som selger moderat hardware og en drøss med spill?

Alle vet at Wii har vært en suksess når det gjelder antall solgte konsoller, men når det gjelder antall solgte spill så er historien en helt annen. PS3 og 360 har også vært en suksess når det gjelder solgte konsoller, dog ikke i samme målestokk som Wii, men når det gjelder solgte spill, har ikke Wii noe å stille opp med og dette teller ganske mye når man skal se på profitt etter endt generasjon.

Wii har nok solgt en ganske gargantuisk mengde spill. Interessant om du kan bevise dette med kilde.

Lenke til kommentar

Det kan diskuteres hva som gjør at en konsoll er en suksess:

 

Er det en konsoll som selger mye hardware, men lite spill, eller er det en konsoll som selger moderat hardware og en drøss med spill?

Alle vet at Wii har vært en suksess når det gjelder antall solgte konsoller, men når det gjelder antall solgte spill så er historien en helt annen. PS3 og 360 har også vært en suksess når det gjelder solgte konsoller, dog ikke i samme målestokk som Wii, men når det gjelder solgte spill, har ikke Wii noe å stille opp med og dette teller ganske mye når man skal se på profitt etter endt generasjon.

 

Alt du skriver her er helt sant - bortsett fra at Wii faktisk har solgt masse spill. Jeg gidder ikke bruke tiden på å finne tall - det er det likevel ingen andre som gjør heller - men per høsten 2010 så eksisterte det statistikk som tilsa at det ble solgt flest spill per konsoll på 360, at PS3 var nummer to, og Wii nummer tre. Forskjellen mellom Wii og PS3 var dog marginal. Selv om dette åpenbart er en del endret etter det siste året hvor det er sluttet å komme ut nye spill til Wii, så har det likevel blitt solgt ekstremt mye spill også til Wii - og det faktum at en større andel av disse er produserte av Nintendo selv, gjør at Wii i det store og det hele har vært en gigantisk finansiell suksess.

 

Wikipedia har ikke oppdaterte tall, men ifølge de, så har ihvertfall 360 solgt 353.8 millioner spill (til og med desember 2009, så man kan sikkert legge på 50% til det tallet), PS3 har solgt 315.3 (til og med juni 2010, så man kan sikkert legge på 35% til det tallet), og Wii har solgt 716.01 (til og med mars 2011, så man kan sikkert legge til 10% til det tallet).

 

Uansett hvor mye som er solgt til de ulike konsollene, tallenes tale er klar, for den kan du finne i de offentlig tilgjengelige salgsrapportene fra de tre selskapene. Derfor er det egentlig helt latterlig at jeg sitter her og "diskuterer" med dere når fakta finnes så lett tilgjengelig. Men det er vel slik det er for de som må argumentere mot klimaskeptikere og andre virkelighetsfornektere også - frustrerende.

 

Her er en graf som viser denne generasjonens profitt:

post-162962-0-67132400-1326039323_thumb.png

 

Tallenes tale er klar. Microsoft har tjent noe denne generasjonen, Sony har tapt enormt, og Nintendo har tjent enormt. Alle tre er i bransjen for å tjene penger - hvem sin forretningsmodell tror dere det er størst sjanse for at noen lar seg inspirere av?

Lenke til kommentar

Det kan diskuteres hva som gjør at en konsoll er en suksess:

 

Er det en konsoll som selger mye hardware, men lite spill, eller er det en konsoll som selger moderat hardware og en drøss med spill?

Alle vet at Wii har vært en suksess når det gjelder antall solgte konsoller, men når det gjelder antall solgte spill så er historien en helt annen. PS3 og 360 har også vært en suksess når det gjelder solgte konsoller, dog ikke i samme målestokk som Wii, men når det gjelder solgte spill, har ikke Wii noe å stille opp med og dette teller ganske mye når man skal se på profitt etter endt generasjon.

 

Alt du skriver her er helt sant - bortsett fra at Wii faktisk har solgt masse spill. Jeg gidder ikke bruke tiden på å finne tall - det er det likevel ingen andre som gjør heller - men per høsten 2010 så eksisterte det statistikk som tilsa at det ble solgt flest spill per konsoll på 360, at PS3 var nummer to, og Wii nummer tre. Forskjellen mellom Wii og PS3 var dog marginal. Selv om dette åpenbart er en del endret etter det siste året hvor det er sluttet å komme ut nye spill til Wii, så har det likevel blitt solgt ekstremt mye spill også til Wii - og det faktum at en større andel av disse er produserte av Nintendo selv, gjør at Wii i det store og det hele har vært en gigantisk finansiell suksess.

 

Wikipedia har ikke oppdaterte tall, men ifølge de, så har ihvertfall 360 solgt 353.8 millioner spill (til og med desember 2009, så man kan sikkert legge på 50% til det tallet), PS3 har solgt 315.3 (til og med juni 2010, så man kan sikkert legge på 35% til det tallet), og Wii har solgt 716.01 (til og med mars 2011, så man kan sikkert legge til 10% til det tallet).

 

Uansett hvor mye som er solgt til de ulike konsollene, tallenes tale er klar, for den kan du finne i de offentlig tilgjengelige salgsrapportene fra de tre selskapene. Derfor er det egentlig helt latterlig at jeg sitter her og "diskuterer" med dere når fakta finnes så lett tilgjengelig. Men det er vel slik det er for de som må argumentere mot klimaskeptikere og andre virkelighetsfornektere også - frustrerende.

 

Her er en graf som viser denne generasjonens profitt:

post-162962-0-67132400-1326039323_thumb.png

 

Tallenes tale er klar. Microsoft har tjent noe denne generasjonen, Sony har tapt enormt, og Nintendo har tjent enormt. Alle tre er i bransjen for å tjene penger - hvem sin forretningsmodell tror dere det er størst sjanse for at noen lar seg inspirere av?

Penger er bare papir ;) Uinteressant for oss andre i denne tråden, og økonomien til disse enorme firmaene er nesten umulig for oss dødelige å få oversikt over.

Lenke til kommentar

Tallenes tale er klar. Microsoft har tjent noe denne generasjonen, Sony har tapt enormt, og Nintendo har tjent enormt. Alle tre er i bransjen for å tjene penger - hvem sin forretningsmodell tror dere det er størst sjanse for at noen lar seg inspirere av?

Det er sant! Forretningsmessig er den modellen en braksuksess, men utviklingsmessig vil det være en katastrofe om den skal bli gjeldede for denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Penger er bare papir ;) Uinteressant for oss andre i denne tråden, og økonomien til disse enorme firmaene er nesten umulig for oss dødelige å få oversikt over.

 

Hvis det er uinteressant - hvorfor driver da postere å betviler det? Burde ikke mine innlegg heller blitt møtt med likegyldighet enn fornektelse om det var irrelevant? (Nei, jeg sier ikke at du fornekter det, men du ser jo selv hvordan salgstall blir fornektet).

 

Og er du ikke enig i at penger og salgstall er viktig om vi ønsker å si noe om fremtiden - som både du, jeg og flere andre både i denne og andre tråder har forsøkt på over flere dager?

 

Et interessant faktum er at Iwata faktisk har sagt at med Gamecube så gikk det opp for han at vanlige personer ikke var så interessert i grafikk. Selv om PS2-spill ikke så like bra ut som de til Xbox og Gamecube, så valgte folk PS2-konsoller og deres versjoner. Så faktisk var det Sony som "oppdaget" (riktignok uten å vite det helt selv) den strategien som Nintendo - med hell - har fulgt siden 2006.

 

Det er sant! Forretningsmessig er den modellen en braksuksess, men utviklingsmessig vil det være en katastrofe om den skal bli gjeldede for denne generasjonen.

 

Ingen har sagt noe annet. Fint at det ihvertfall er en som ikke fornekter virkeligheten :)

 

Jeg tror ikke noen av de tre kommer til å gå for en Wii-modell denne generasjonen. Selv Nintendo virker å gjøre seg klar for et brukbart grafisk hopp, men jeg har hele tiden argumentert for at Nintendo sin suksess vil få alle tre selskapene til å vurdere mindre kostbare differensieringsfaktorer enn grafisk ytelse. Move, Kinnect og Tablet-kontrolleren til Wii beviser egentlig bare det poenget.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tviler egentlig på det jeg også, men jeg har en liten uro i kroppen for at høyt fokus Move, Kinect og lignende kommer til å trekke litt for mye fokus vekk fra spillene. :/

 

Mens vi er inne på det, så skulle jeg ønske Sony satset mer på Personal 3D viewer teknologien deres enn på Move, den de kom med nå virker som et litt uferdig produkt. Håper de satser mer i den retning enn i Move retningen denne generasjonen, men det er vel tvilsomt.

Lenke til kommentar

Går rykter om at Microsoft - som Nintendo - vil komme ut med en kontroller med skjerm, så kanskje Sony nesten blir nødt til å hoppe på det kjøret de også. Eventuelt, så kan jo deres differensieringsfaktor ganske enkelt bli at de ikke har en slik gimmick. Vi får se på E3 tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Ja, er vel ikke annet å gjøre enn å vente og se. Er nesten litt irriterende at det fremdeles er så lenge igjen, spesielt når vi får slike nyheter som dette. >_<

 

Vel, er bare noen dager til CES. Om du stikker over i Nintendo-kaféen, så har jeg postet en del "hinting" om at det kanskje kommer en annonsering av neste generasjons Xbox der, og i så fall spørs det vel hvor lenge Sony vil vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...