Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er merkverdig hvor populære Sony sine håndholdte er i Japan i forhold til i Vesten. På tbanen i Tokyo så jeg stadig vekk folk som satt med en PSP eller Vita, det har jeg så og si aldri sett i Oslo. Av en eller annen grunn appellerer DSen både i Japan og ellers i verden, mens PSP og Vita ikke har klart å gjøre det.

Lenke til kommentar

Ja, ser ingenting i veien med selve konsollen. Personlig spiller jeg veldig lite på håndholdt, selv om jeg har en del spill til dem. Jeg pendler ikke og det føles litt kjipt å sitte og spille på en liten håndholdt skjerm når jeg har en diger tv. Derfor irriterer det meg alltid når spill jeg hadde likt å spille på storskjermen kun kommer ut på håndholdt. I de senere årene har det spesielt vært et problem med JRPGer. 

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Jeg har i grunn skydd håndholdt, men har hatt diverse opp igjennom. Har blitt liggende og støve eller blitt videresolgt. Etter Switch kom har jeg forbløffende nok blitt en mer håndhold person :p Så ja takk begge deler altså.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Tror en stor grunn til at håndholdt er så pop i Japan er fordi de har laaaaaaaaange arbeidsdager, er ikke noe 9-4 jobbing der. Firmafolk jobber ofte 12 timers dager hele uka.  90 timers uker er ikke unormalt.

 

Forventningene er helt syke til arbeidere der. Så da chiller de når de kan, altså på t-banen eller ute mens de er på vei til eller fra jobb.

Tokyo er så tettbebodd at leilighetene ofte er bittesmå, så folk har ikke plass til store TV'er og konsoller i stua. Og de har utviklet en kultur for multiplayerspilling ute mellom DS'r som vi ikke har her.

 

Ungene spiller der de får være i fred fra familien, altså ute på gata. Ingen xbox-konsoller har blitt noe hit i Japan. De sverger til sine egne, Nintendo og Sony.

 

Husker folk var på utkikk etter Xbox One i Tokyo, var knapt noen butikker som solgte dem på releasedatoen, og de måtte langt bak i elektrobutikkene for å finne noen bokser helt bakerst, det var lite hype.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror en stor grunn til at håndholdt er så pop i Japan er fordi de har laaaaaaaaange arbeidsdager, er ikke noe 9-4 jobbing der. Firmafolk jobber ofte 12 timers dager hele uka.  90 timers uker er ikke unormalt.

 

Forventningene er helt syke til arbeidere der. Så da chiller de når de kan, altså på t-banen eller ute mens de er på vei til eller fra jobb.

Tokyo er så tettbebodd at leilighetene ofte er bittesmå, så folk har ikke plass til store TV'er og konsoller i stua. Og de har utviklet en kultur for multiplayerspilling ute mellom DS'r som vi ikke har her.

 

Ungene spiller der de får være i fred fra familien, altså ute på gata. Ingen xbox-konsoller har blitt noe hit i Japan. De sverger til sine egne, Nintendo og Sony.

 

Husker folk var på utkikk etter Xbox One i Tokyo, var knapt noen butikker som solgte dem på releasedatoen, og de måtte langt bak i elektrobutikkene for å finne noen bokser helt bakerst, det var lite hype.

 

Mer eller mindre det her. Kjøpte Kinect til 360 mens jeg bodde i Japan og det var faen ikke lett å få nok plass i leiligheten. Jeg bodde også i Chiba som har noe større leiligheter enn det man vanligvis har i Tokyo, men selv uten noe særlig med møbler så måtte man virkelig løpe fra vegg til vegg i noen av spillene.

 

Xbox kunne nok kanskje en gang i tiden ha slått igjennom i Japan, men en heller begredelig markedsføring som virka alt for amerikanisert og lite insentiver til å faktisk kjøpe de i forhold til Nintendo eller Sony konsoller gjorde hele greia relativt tafatt. Selv om i hvert fall 360 fikk et enormt bibliotek av shmups og VN spill etter hvert.

 

Men, ja, jeg pendla oppimot en time hver vei med tog hver gang jeg skulle til universitetet i Tokyo så det var ganske mye tid til å bare sette seg ned med en Vita eller 3DS eller noe da.

Lenke til kommentar

Ja, ser ingenting i veien med selve konsollen. Personlig spiller jeg veldig lite på håndholdt, selv om jeg har en del spill til dem. Jeg pendler ikke og det føles litt kjipt å sitte og spille på en liten håndholdt skjerm når jeg har en diger tv. Derfor irriterer det meg alltid når spill jeg hadde likt å spille på storskjermen kun kommer ut på håndholdt. I de senere årene har det spesielt vært et problem med JRPGer. 

Og her skisserer du vel i stor grad grunnen til at det ikke slo så lett gjennom i Vesten, det kom ikke så mange store spill, og når noe bra kom, så tenkte nok mange at dette hadde vært enda bedre på tv'n/hvorfor kom ikke dette spillet på konsoll. Ble nok en veldig utakknemlig, og kanskje litt umulig, jobb å tilfredsstille kundebasen, så Sony ga desverre altfor tidlig opp. De var jo inne på nesten samme konsept som Nintendo nå har lyktes med i Switch.

 

Enkelte andre ting spilte selvfølgelig også inn, slik som de dyre minnekortene. Ganske synd, for Vita som maskin var langt forut for sin tid. Den holder seg ennå relativt bra, og taper ikke mye i forhold til Switch, noe som er godt gjort for en 5-6 år eldre maskin.

 

Vi har kultur for å samles i stua foran (den helst ganske store) tv'n her i Vesten, mens de i Japan er hjemme nesten kun for å sove. At DS slo gjennom i Vesten også skyldes nok i veldig, veldig stor grad Pokémon. Nintendo har også mer universelt kjente IP'er, og DS fremstår som et veldig trygt og enkelt valg som første spillmaskin til ungene, for eksempel for å roe dem på lange bilturer, spesielt før mobilene tok over her. Derfor solgte heller ikke 3DS like bra.

 

Er nesten litt mer overraskende at Switch klarte å slå såpass sterkt gjennom i Vesten nå, med mobiler og alt. Det viser bare hvilken særstilling Nintendos IP'er har over hele verden.

Lenke til kommentar

Pokemon ja, jeg kjøpte min første DS for å spille Heartgold. Har kjøpt alle pokemon-spillene siden da. Ikke fullført alle, men de nyere har jeg satt meg ned og fullført. Holder på med Ultra Sun nå. Det er sånn koselig timewasting mens man ser på let's plays på twitch eller youtube. Hadde aldri noe Nintendo utstyr før jeg var godt voksen i 30 årene

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...