Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er glad for at eg kan sjå ein episode uten å måtte legge meg opp i alle slags små detaljer, det høres slitsomt ut :)

 

Alle slags små detaljer? Det folk henger seg opp nå i er store deler av hovedplottet i de siste episodene. Og selv om noen av oss bryr oss om små detaljer i tillegg så er det også noe som gir oss mer av serien når det faktisk er bra. Den sansen for små detaljer er noe av det som gjør at vi liker GoT så godt, da de tidligere har vært fantastisk på det.

 

Er ikke slitsomt, er noe av det som gjør at jeg digger mange serier. Breaking Bad for eksempel, eller Westworld. En fryd for oss som elsker små detaljer. Det ødelegger ikke en serie hvis de bommer på det.

 

Igjen, det de fleste klager på er ikke små detaljer. Det er nøkkelscener i serien der de nå i det siste heller mer mot "Warcraft" eller en generisk actionfilm enn Game of Thrones.

 

Jeg skylder på regissørene og manusforfatterne i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Deus ex machina må være trådens heteste uttrykk om dagen ;)

Blir litt trendy å bruke det, men det er også en veldig kort og konsis måte å forklare hva man prater om. Hvorfor skrive to setninger for å forklare hva man mener når man kan bruke feks "Benjen ex machina". Plot-armor er et annet begrep som blir slengt rundt ofte, men det er også for å kjapt forklare hva man prater om.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Synes det er rart at folk blir kritisert for å peke ut åpenbare feil i serien. Som om det er "små detaljer".

Hele forrige episode handlet om gjengen som dro fra Eastwatch. Og jeg vil påstå at fra og med de fant den øya utpå isen så gikk alt til helvete med både manus og regi. 

Totalt usannsynlig (i forhold til interne "regler" i GoT satt i tidligere sesonger) og de har gått i flere fallgruver som er vanlig i tv og film.

Forøvrig så har jeg ikke lest noen av bøkene, og digget GoT hittil, men sesong 7 har en vesentlig kvalitetsforskjell på enkelte områder. Sesong 6 slet også litt (Arya spesielt), men nå når det nye bunnpunkt synes jeg.

Flere enn meg som prøvde å finne ut hvem som ble drept av wights, for så å bare finne ut at det var "ingen"? Hvor er spenningen når det bare er "canon-fodder" som blir drept når det egentlig er totalt usannsynlig at noen overlever i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud, de zoomer litt. Det er åpenbart at det er fettet de kutter, ikke kjøttet. Who effing cares. Hadde det vært bedre om de la til en sesong med bare travel scenes?

Stråmann. 

 

Når man lager en episode ut fra at flest femtenåringer skal sitte og gape i eufori fordi det er mange drager på TV, så må det være lov å kritisere det. Det gir null mening, også innenfor GoT-universets naturlover, at Daenerys skulle rekke frem til Eastwatch i tide. Da fremstår det som at serieskaperne prøver å sette protagonistene i en stresset situasjon, bare for å se at de til slutt blir reddet av noen like store helter. Det er ikke spennende, det er sånn som man ser på B-/C-filmer fra Hollywood.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

Tror dere Littlefinger player Arya og Sansa eller tror dere Arya og Sansa player Littlefinger?

Jeg liker å tro at Arya og Sansa har noe på gang, for ellers har jeg ingen god forklaring på hvorfor Arya var så "ute-av-karakter" sist episode. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Er hun egentlig så "out-of-character"? Arya har alltid blitt styrt av følelser og irrasjonell tankegang. Hele konseptet rundt hennes "kill list" er jo en eneste lang liste laget av en ekstremt hevngjerrig karakter. Og Arya feilet på mange måter sin opptrening hos The Faceless Men da det ble presisert gang på gang at for å virkelig bli en "No-One" så må du legge fortiden bak deg og ikke la deg bli styrt av personlige følelser. Arya er jo rake motsetningen og hun tok et valg og valgte å forlate The Faceless Men for å gå tilbake å være  Arya Stark og for å fullføre sin "kill list". Hun er fremdeles ung, hun har mistet store deler av sin oppvekst, hun er ikke spesielt flink med mennesker og har aldri hatt en oppvekst hvor hun har lært normal etikette og oppførsel og hvordan man skal forholde seg til andre mennesker.

 

Nå var hele hennes tid med The Faceless Men ganske så forvirrende. Hun gikk veldig fort fra å være totalt mislykket hvor de straffet henne med å miste synet til hun plutselig var en full-blown faceless assassin. Og hun avsluttet hele sin opplæring med å gjøre mer eller mindre det samme som hun gjorde da de straffet henne med å miste synet. Tilsammenligning med andre så brukte hun fryktelig kort tid på å bli en "No One" om hun i det hele tatt har blitt det.

 

 

Det er uansett fryktelig lite med Arya sin karakterutvikling og oppførsel som tilsier at hun skal være i nærheten av å utmanøvrere Baelish som tross alt har vært en mester av triks og fanteri i en årrekke og har overlevd intrigene i King's Landing og gjort det svært godt med tanke på at han er Lord av house Baelish som må sies å ikke ha noe makt eller betydning i det hele tatt.

 

 

At Arya ender opp med å drepe Baelish er det ikke vanskelig å se for seg. Men at hun skal drive å utmanøvrere og fremstå smartere enn Baelish syntes jeg virker veldig merkelig. Hun har blitt en god assassin, men det er egentlig ingenting med Arya sin karakter og hennes utvikling som indikerer at hun har blitt ekstremt smart og kalkulerende, heller tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var en stund redd for at de skulle la Arya forbli ved sine fulle fem gjennom hele serien, noe som ville vært helt urealistisk med tanke på det hun har gjennomgått, men heldigvis ser det ut til at hun har blitt akkurat så koko som jeg forventet. Og Baelish tvinner henne rundt lillefingeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For serien sin del så håper jeg egentlig det skjer noe med Arya, det at hun kan drive å forvandle seg til hvem hun vil, når hun vil, blir litt for enkelt. Hva kan forhindre henne ifra og egentlig bare snike seg rundt og drepe hvem som helst? Hun er vel kanskje avhengig av å få tak i de riktige ansiktene først men så langt i serien så har hun jo bare poppet opp og drept en person ut av intet (Walder Frey) og deretter brukt ansiktet til å utrydde alle som hadde noe med Red Wedding å gjøre. Har aldri likt helt hvordan det der foregår, akkurat som jeg ikke var noen videre stor fan av skyggegreia som Melisandre fødte i en tidligere sesong som bare kunne gå å drepe Renly.

 

At Arya kan få en lærepenge av en langt mer erfaren og "cunning" karakter som Baelish tror jeg bare er bra. For øyeblikket så går Arya rundt som verdens med overfladiske og cocky person...

Lenke til kommentar

 

Herregud, de zoomer litt. Det er åpenbart at det er fettet de kutter, ikke kjøttet. Who effing cares. Hadde det vært bedre om de la til en sesong med bare travel scenes?

Stråmann. 

 

Når man lager en episode ut fra at flest femtenåringer skal sitte og gape i eufori fordi det er mange drager på TV, så må det være lov å kritisere det. Det gir null mening, også innenfor GoT-universets naturlover, at Daenerys skulle rekke frem til Eastwatch i tide. Da fremstår det som at serieskaperne prøver å sette protagonistene i en stresset situasjon, bare for å se at de til slutt blir reddet av noen like store helter. Det er ikke spennende, det er sånn som man ser på B-/C-filmer fra Hollywood.

 

Meningen min er en stråmann...? Herregud, lighten up. Dette er ikke Dagsnytt 18!

Lenke til kommentar

Det gir null mening, også innenfor GoT-universets naturlover, at Daenerys skulle rekke frem til Eastwatch i tide. Da fremstår det som at serieskaperne prøver å sette protagonistene i en stresset situasjon, bare for å se at de til slutt blir reddet av noen like store helter. Det er ikke spennende, det er sånn som man ser på B-/C-filmer fra Hollywood.

 

Det verste er at det er ikkje store endringane som skulle til for å gjere historia langt meir truverdig, og kanskje til og med endå meir spennande.

Hadde øya dei søkte tilflukt på hatt litt treverk i ein eller anna form slik at dei kunne lage eit bål, og kanskje dei også kunne vise til at dei hadde litt niste, så hadde det vært langt meir truverdig at dei venta på Daenerys i lang tid. Det hadde hjulpet serieflyten mykje å vise til at dei hadde venta på øya i fleire dagar og kanskje også i fleire veker. Men utan mat og varme så er det vell tvilsomt at dei kunne ha overlevd natta over ein gong, og då blir det veldig usannsynleg at nokon hadde kunna redda dei i tide.

Serieskaparane kunne også laga meir dramatikk ved å vise dei som svært reduserte og kalde/frosne når dei blei berga, då kunne dei laga litt spenning rundt om nokon av dei fortsatt var i live eller om ho kom forseint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...