Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Internett spoila jo hva som skjedde med den ene dragen til Dany for meg, så det visste jeg allerede om. 

Ikke det at resten av episoden klarte å redde noe for min del, syntes den var litt vel hollywood. Kanskje det bare er meg men syntes hele den sesongen her har bært preg av at dem ikke har noen bøker å gå ut ifra. 

 

Enkeltprestasjoner fra skuespillere gjør det fortsatt underholdende, men story-messig syntes jeg det nå har tapt seg veldig, spesielt i forhold til tidligere sesonger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steike for en negativ gjeng. Har virkelig GOT blitt SÅ dårlig eller har dere plutselig begynt å dømme serien nord og ne fordi dere sitter her inne og smitter hverandre med negativitet?

SÅ ubrukelig er det da ikke blitt.

 

Er handlingen av dårligere kvalitet enn før?

- ja.

Betyr det at serien er elendig nå?

- ikke nødvendigvis. Det er fortsatt god underholdning og bedre enn mange andre serier.

 

I forrige sesong hadde de en bok som nesten var ferdigskrevet og lene seg på. Nå står de mer eller mindre uten materiale, selv om GRRM sikkert har hjulpet med manus. GRRM har ikke sluppet bok selv på nærmere 10 år så alt tyder på at også han er i dos manusmessig...

Og nå hadde de 10-12 episoder og lukke serien på og ett budsjett som stadig pushes.

 

Jeg hadde aldri forhåpninger om at denne serien skulle holde seg igjennom 8 sesonger, og de som hadde det er med all respekt urealistiske.

Hva dødsfall angår så har vi da mistet karakterer så langt. Viserion, Olenna, Papa Tarly, Thoros ila 6 episoder. Vi må ha NOEN karakterer å stå igjen med i siste episode.

 

Hvis denne sesongen er så dårlig så anbefaler jeg å stoppe her og heller se de første sesongene dere liker å glemme avslutningen på serien.

Funket for meg både med LOST, The Walking Dead og True Blood - som alle ble mer og mer elendig jo flere sesonger som ble laget.

Dere blir spoilet på nettet og får vite avslutningen likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steike for en negativ gjeng. Har virkelig GOT blitt SÅ dårlig eller har dere plutselig begynt å dømme serien nord og ne fordi dere sitter her inne og smitter hverandre med negativitet?

SÅ ubrukelig er det da ikke blitt.

 

Er handlingen av dårligere kvalitet enn før?

- ja.

Betyr det at serien er elendig nå?

- ikke nødvendigvis. Det er fortsatt god underholdning og bedre enn mange andre serier.

 

I forrige sesong hadde de en bok som nesten var ferdigskrevet og lene seg på. Nå står de mer eller mindre uten materiale, selv om GRRM sikkert har hjulpet med manus. GRRM har ikke sluppet bok selv på nærmere 10 år så alt tyder på at også han er i dos manusmessig...

Og nå hadde de 10-12 episoder og lukke serien på og ett budsjett som stadig pushes.

 

Jeg hadde aldri forhåpninger om at denne serien skulle holde seg igjennom 8 sesonger, og de som hadde det er med all respekt urealistiske.

Hva dødsfall angår så har vi da mistet karakterer så langt. Viserion, Olenna, Papa Tarly, Thoros ila 6 episoder. Vi må ha NOEN karakterer å stå igjen med i siste episode.

 

Hvis denne sesongen er så dårlig så anbefaler jeg å stoppe her og heller se de første sesongene dere liker å glemme avslutningen på serien.

Funket for meg både med LOST, The Walking Dead og True Blood - som alle ble mer og mer elendig jo flere sesonger som ble laget.

Dere blir spoilet på nettet og får vite avslutningen likevel.

 

 

Nå tror jeg du leser kritikken og tilbakemeldingene med litt vel sortsvidde briller. Selv om vi er kritiske til hvilken retning serien har tatt denne sesongen og store deler av den forrige og vi gir uttrykk for dette så er det en lang vei fra at vi er kritiske til at kanskje den beste TV-serien vi har sett på en TV-skjerm har tatt endel negative retninger og til det at vi syntes serien og episodene er ræva.

 

Ting er ikke svart/hvitt. Selv om jeg selv syntes historiefortellingen, integriteten og tempoet i serien har tatt en skikkelig nose dive så er det jo fremdeles skyhøy produksjonkvalitet og veldig god underholdning. Det er ikke noe å si på det. Det er bare trist å se at en serie som var bygget på skyhøy attention to detail nå har kastet alt dette fullstendig over bord og at det nå etterhvert bygger seg opp en stygg bunke med logiske brister.

 

Det er jo som om serien begynner å gå over til å være The Avengers. Fremdeles god underholdning med masse visuelle og imponerende scener, men ting har blitt så flatt, generisk og "hollywoodifisert" at det står i temmelig sterk kontrast med de tidligere sesongene og det som gjorde Game of Thrones til det det er.

 

 

At du sitter å forventer at ting skal bli dårligere må du jo nesten ta på din kappe. Jeg syntes det er greit å kritisere noe for å ta negative vendinger om du har vært aldri så forberedt på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå synes jeg denne seongen har vært ganske bra, og selv om det er noen logiske brister så henger jo alt sammen på en måte så lenge man kjenner universet.

 

Det jeg synes er kjipt er at når de har satt opp tempoet så virker det som de store linjene som var en stor del av de første sesongene har blitt helt borte. - Selv om en gode del tidligere var uutholdelig tværing på lange storylines med lite action så var innholdet bra (selv om jeg mange ganger har sittet og ønsket at ting som tok en hel episode gjerne skulle vært gjort unna på 10min)

 

Dessuten ser det for meg nå ut som om hele season finale blir en eneste stor cliffhanger der man samler alle trådene og blir klar til den endelige kampen i neste sesong - med et helt år å vente! ARGH!

Lenke til kommentar

 

Så. Hurra. Nå har de på mirakuløst vis en død mann de kan seile til Kings Landing. De måtte bare ofre en drage og en prest.

 

Er det bare jeg som lurer på hvorfor de må SEILE hele veien til Kings Landing?

De har tross alt to drager, og alle skal samme veien...

 

 

Kanskje ikkje så heldig at Jon blir flydd tilbake i hans tilstand. Skal dei forresten til King's Landing? Eg trudde dei skulle tilbake til Dragonstone.

 

Litt snodig at dei venta med å ta av dei kalde kleda til han var på plass på båten. Det burde vere første prioritet då dei fekk han inn i muren.

 

Fluffet mellom dei som gjekk nord for veggen var eit positivt pust i sesongen.

 

Dessuten ser det for meg nå ut som om hele season finale blir en eneste stor cliffhanger der man samler alle trådene og blir klar til den endelige kampen i neste sesong - med et helt år å vente! ARGH!

 

Potensielt to år dersom ting drar ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nå synes jeg denne seongen har vært ganske bra, og selv om det er noen logiske brister så henger jo alt sammen på en måte så lenge man kjenner universet.

 

Nja, jeg syntes nå hele konseptet "la oss dra å plukke opp en Wight og dra den med helt ned til Cersei i King's Landing" har virket ganske så ulogisk? For det første så er sannsynligheten for at det skal klare å få tak i en Wight som er i livet lik null i utgangspunktet, og at de skal klare det uten å vekke oppmerksomhet fra White Walker's er jo enda mer usannsynlig og så vidt  jeg vet så skal det foreligge noe magi som forhindrer White Walkers å passere muren så hvorfor innbiller deg seg at det bare er å ta med seg en Wight sør for muren sånn helt uten komplikasjoner? Hva tilsier at den i det hele tatt vil overleve reisen?

 

Og hvem ved sine fulle fem sender ut Jon Snow "King in the North", Tormund "Leader of the Wildlings" osv på et slikt oppdrag? Det er i bestefall et oppdrag som må regnes som umulig så det er noe de gjør i et slags siste desperate forsøk og da sender du ikke ut slike personer når det er 99% sikkert at det går til helvete. Da står du mye dårligere rystet til krigen som måtte komme, både krigen mot Cersei og krigen mot the White Walkers vil jo stå må svakere med spesielt Jon og Tormund borte da det vil splitte floket i Nord, og vi vet ikke hvordan det vil påvirke the Wildlings og i verstefall så ville jo hele The North plutselig drite fullstendig i The White Walkers og utelukkende fokusere på Cersei.

 

 

De er jo heller ikke i noen håpløs situasjon når de klekker ut denne "geniale" planen. Alt de vet er at Bran har observert The Night King når han varger til en flokk med ravner. Vi får et inntrykk av at det er litt presiserende da de nærmer seg veggen, men det de kan jo umulig ha nærmest seg veggen spesielt mye ettersom Jon og følge måtte gå temmelig langt fra Eastwatch før de støtet på dem, og alle logikk med tanke på hvor de drar ifra, hvor langt de dro osv tilsier jo at de må ha vært i nærheten av Hardhome, med andre ord så har ikke White Walkers beveget seg noe særlig i det hele tatt så hva var det som var så presiserende?

 

Og hele ambisjonen med oppdraget er å få med seg en Wight ned til Cersei for å overbevise henne om denne faren. Dette gir jo også veldig lite mening, for det første så er det ingen garanti for at henne vil bry seg. For det andre så er det åpenbart at det tar ikke lang tid for Dany å fly opp til veggen så hun burde jo kunne, ved hjelp av en drage eller to klart å utføre hele oppdraget langt tryggere og ikke minst langt mer effektivt. Hun var jo ikke overbevist på dette tidspunktet, men hun sender jo avgårde sin viktigste støttespiller i Jon og dermed hele "The North" så det gir ingen mening for henne å godta et slikt idiotisk selvmordsoppdrag, og om hun først gjør det så gir det hvertfall ingen mening at hun bare skal bli sittende igjen i Dragonstone og bare vente på at det unngåelige skal skje.

 

 

 

Så før man i det hele tatt går igjennom episoden og alle de logiske bristene så er jo premissene for hele oppdraget helt ulogisk til å begynne med og det er jo et oppdrag som ikke passer inn i Game of Thrones i det hele og store egentlig. Hvor mange slike merksnodige "The Avengers, Mission Impossible" oppdrag har vi sett eller hørt noe til tidligere?

 

Det kan virke som at Weiss og Benioff har fått informasjon fra George Martin om at Night King kommer til å få konvertert en drage, men at de har null anelse om hvordan det hele utspiller seg også har de bare kastet sammen et rent hollywoodplot for å få det hele til å skje i serien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Litt av poenget med gjengen som drar nordover er at ingen av dem kan sies å være store strateger. Det er i det hele tatt ikke så mange igjen av dem i serien nå.

At det ikke er så mange strateger igjen i serien, sier vel litt om at de gjerne ikke var så flinke på strategi :)

Lenke til kommentar

 

Alle skal ikke samme veien

Skal ikke både Dany og Jon til Kings landig for å forhandle med Cercei og vise frem zombien?

På ryggen av en drage så hadde de vært fremme på et par timer.

 

Nå må vi sikkert vente på neste sesong siden de skal seile i et par episoder før det skjer noe spennende...

 

Nei, jeg tror Dany og Jon skal til Dragonstone

The Hound tok med seg wrighten i egen båt

Lenke til kommentar

Jeg og synes sesongen har vært bra! Jeg vil heller ha en slik sesong en sesong 5(?) hvor alt egentlig bare gikk ganske treigt med alle sammen.

At ting er urealistiske? - ja, men det er jo en fantasyserie da. Hvor mange 12 åringer kjenner du som er assassins? Hvor mange damer kjenner du som går ut av ett brennende telt uten brannskader og med hair on point?

Hvor mange overvektige gutter kjenner du som løper sulten rundt i -30 grader og forsvarer seg selv med sverd og saueskinn fra ikea uten å gå ned ETT GRAM i vekt?

 

Det er på TV. Og der kan dag og natt skifte fort, og der kommer ravner og brevduer ALLTID fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...