Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Dårlig spøk, Gamasj.

 

Det er et poeng med den dårlig spøken, annet enn å more meg selv. Nemlig at forfatterne har begynt å gi fullstendig faen i de tingene som gjorde dette universet fascinerende i utgangspunktet. 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva har de gitt fullstendig faen i?

 

 

Tid, avstander, logistikk, finanser, ressurser, befolkning; alle disse trauste tingene som overraskende nok gjorde ASOIAF til et interessant univers å følge, fordi det integrerte den virkelige verdens utfordringer og problemer inn i sin egen fantasyverden. 

 

Fullstendig faen er riktignok å ta i, det er mer som en buffet hvor forfatterne kun plukker ut disse tingene når det passer historien. Feks. har White Walkerne brukt evigheter på å komme seg til muren, mens Euron bygde 1000 skip på et blunk og popper opp overalt, hele tiden, som om han har tilgang til en teleporteringsmaskin. 

 

Selvfølgelig skjønner jeg hvorfor de gjorde det; de hadde skrevet Cersei inn i et hjørne og måtte gjøre henne til en verdig motstander for Dany. Men det er fortsatt billig, og jeg merker jeg savner tempoet og detaljnivået fra de første sesongene.  

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

De tok vel Highgarden dagen (samme dag?) etter han Iron Bank karen var å pratet med Cersei, slik jeg tolket det. Var vel sånn hun skulle skaffe seg gullet hun trengte.

 

Måten de tok borgen var vel slik at den ikke var noe særlig bemannet med soldater (og de var dårlige I tillegg) og derfor kunne vel Jamie nesten gå inn hoveddøren.

 

Den samtalen mellom Jamie og Olenna var priceless, han så veldig lite glad ut etter at hun tilsto drapet på Joffery, så nesten ut som han angret på at han valgte en så smerteløs død. Også spent på om han kommer til å fortelle at Tyrion er uskyldig i det drapet til Cersei.

Lenke til kommentar

Og Olenna bringer jo opp en ting som har irritert meg litt. Måten Jamie tilsynelatende går med på den maktsyke og temmelig absurde måten Cersei har tatt over på. Han reagerte bittelitt i første episode også var det hele over og nå durer de frem som om ingenting har skjedd. Mulig han lider litt av Stockholmsyndromet og rett og slett har blitt helt tøffel i sitt forhold med Cersei.

 

 

Jamie er absolutt under Cercei sin kontroll noe som også vises godt i scenen der hun overfaller Jamie selv om han sier nei. 

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å forstå hvordan Euron klarer å maltraktere båtene til Yara, deretter dra tilbake og ha en oppvisning på King's Landing og samtidig klare å maltraktere båtene til Unsullied på Castly Rock samme dag som de kom frem.

 

Unsuilled seilte med Yara fra Dragonstone og splittet underveis, hvordan i allverden Euron klarer å utslette Yara, dra til Kings Landing og få en hyllest for deretter dra ut til Castly Rock og meie over båtene til Unsullied før de klarer å komme seg tilbake i båtene er jo temmelig spinnvilt. Virker som Euron har blitt en slags fanebærer for manusforfatterne og brukes til å bare eliminere folk de vil ha ut.

 

Fra Castly Rock så er det vel også åpent hav milevis så det at Euron kan dukke opp ut av ingen steder og maltraktere skipene uten at noen ser noe før de bokstavelig talt er oppå dem fungerer jo dårlig det også.

 

 

Dragonstone har jo en fantastisk strategisk posisjon også. Du har en borg som står høyt opp i høyden, med fri sikt utover egentlig alt av båter som går inn og ut av King's Landing. Hvordan i allverden klarer Euron å seile ut og inn av King's Landing to ganger, den siste gangen så er det jo klar over Euron også etter at han maltrakterte Yara helt uten at de får dette med seg? Drager har vel også veldig godt syn og flyr jo over Dragonstone og burde jo nærmest ha utslettet Euron av seg selv ved å se båtene seile forbi.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg sliter litt med å forstå hvordan Euron klarer å maltraktere båtene til Yara, deretter dra tilbake og ha en oppvisning på King's Landing og samtidig klare å maltraktere båtene til Unsullied på Castly Rock samme dag som de kom frem.

 

Unsuilled seilte med Yara fra Dragonstone og splittet underveis, hvordan i allverden Euron klarer å utslette Yara, dra til Kings Landing og få en hyllest for deretter dra ut til Castly Rock og meie over båtene til Unsullied før de klarer å komme seg tilbake i båtene er jo temmelig spinnvilt. Virker som Euron har blitt en slags fanebærer for manusforfatterne og brukes til å bare eliminere folk de vil ha ut.

 

Fra Castly Rock så er det vel også åpent hav milevis så det at Euron kan dukke opp ut av ingen steder og maltraktere skipene uten at noen ser noe før de bokstavelig talt er oppå dem fungerer jo dårlig det også.

 

 

Dragonstone har jo en fantastisk strategisk posisjon også. Du har en borg som står høyt opp i høyden, med fri sikt utover egentlig alt av båter som går inn og ut av King's Landing. Hvordan i allverden klarer Euron å seile ut og inn av King's Landing to ganger, den siste gangen så er det jo klar over Euron også etter at han maltrakterte Yara helt uten at de får dette med seg? Drager har vel også veldig godt syn og flyr jo over Dragonstone og burde jo nærmest ha utslettet Euron av seg selv ved å se båtene seile forbi.

Dette er Game of Thrones, ikke en middelalder versjon av 24. 

 

Det som skjer i en episode skjer ikke på likt, og hele hendelseforløpet i en episode kan strekke seg over flere uker om ikke måneder. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Det forandrer jo ikke på det faktum at Euron seiler ut og inn av King's Landing, noe som burde være fult synlig fra Dragonstone. Og det forandrer jo heller ikke på det faktum at på åpent hav med god sikt så klarer du ikke å få en armada av båter til å plutselig dukke opp helt usett utenfor Castly Rock.

 

Og dette med tid vet vi jo, for Unsullied og Yara forlater Dragonstone samtidig. Hvilket betyr at Unsullied allerede er godt på vei mot Castly Rock i det Euron tar ut skipene til Yara. Ergo så må han ha klart å utslette Yara, komme seg tilbake til King's Landing, få sin hyllest for deretter komme seg helt ut til Castly Rock på samme tid som Unsullied har vært på vei til Castly Rock hele tiden.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

De er nødt til å fjerne veldig mye av historien for å få den til å passe inn, og for å fortelle det viktigste av den.

 

Hva ville du gjort, noe må fjernes.

 

Synes de har gjort serien kjempegod, og jeg elsket bøkene (som vi ikke prater om)

I en serie som Game of Thrones, hvor det er ufattelige mange brikker i spill, er det helt essensielt at man er beinhard på hvilke karakterer man dedikerer tid til og hvilke man ignorerer. Det er rett og slett ikke plass til alle. Når man ser serien er det veldig vanskelig å avgjøre hva som er effektiv bruk av tid, og hva som er bortkasta, for man vet ikke hvordan det alt vil utspille seg til slutt. Men nå som vi nærmer oss avslutningen, er det tydelig at forfatterne har gjort en rekke feil prioriteringer. Serien har jævla dårlig tid, og hopper fra plotline til plotline uten oppbygning, uten kontekst, uten denne herlige oppmerksomheten til detaljer vi fikk før.

 

Jeg mener, hvorfor i alle dager har man brukt tid på det aseksuelle forholdet Grey Worm og Missandei, når en av de viktigste fraksjonene i sluttspillet, Iron Islands, har blitt fullstendig ignorert? Det er prioriteringer som tapper serien for kvalitet, selv om de fremdeles klarer å skrive gode enkeltscener (som slutten med Olenna). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...