Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Noen slike kraftige spydkastere vi fikk demonstrert forrige episode på skipene til Euron nå så er det vel game over for en drage og to også..

 

Men i helsike det får unna nå ja, fenomenal episode dette her! Irriternde at det får nedom og hjem med flåten til Dany & Co da, men hardt liv i Westeros gitt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er godt at Dany og gjengen får litt motstand. De var for sterke i forhold og Cersei var for svake. Må jevnes litt ut først om det skal være likt. Nå begynner det å bli litt spennende, og mer usikker hvem som står igjen av de tre store. 

Jeg går utifra at den virkelige kampen mot white walkers ikke begynner før rundt neste sesong. Tidligst at det skjer noe rundt sesongslutt her. Kan jo ta feil, men tror ikke de drar ut det så utrolig lenge, så det skjer nok neste sesong.

Uansett hvem som står igjen så er jeg Team Jon i alle fall! Jon og Sam på nye eventyr yes please.

Lenke til kommentar

Endelig kommet a jour med s7, og er veldig fornøyd med de tre første episodene. Men Bran, makan til kvasifilosof og overlegen han har blitt! Også godt å se at Cercei og Jaime (og Euron) får til sin taktikk slik at Dany og co. faktisk må tenke enda mer taktisk. Det virket som at det skulle bli en tur i parken, men tydeligvis ikke.

 

Liker at de har økt tempoet. De tre episodene så langt denne sesongen har etter min mening ikke inneholdt noen dødpunkter og jeg har vært like overrasket hver gang episodene har vært over.  

 

Liker Euron godt, men han er vel egentlig "bare" den tredje i rekken av gærne folk etter Jeffrey og Ramsay. Måten han snakker til Jaime på er kostelig!

 

Synd at Queen of Thornes er borte, men hun fikk en flott avslutning/avskjed!

 

Hva skjer når ser Friendzone kommer tilbake til Dany? Blir det lykkelig?

Lenke til kommentar

Joda, det gjør det hele mer spennende at mye ikke går etter planen for Dany og Tyrion, men jeg tror vi bare ser det velkjente fortellertekniske grepet ved å la de som skal vinne til slutt tape i begynnelsen. Jeg har kanskje et lite håp om at skaperne vil at vi skal tenke nettopp det og overraske oss tross alt, men jeg vet ikke om det er for mye å håpe på. Mange GoT-fans vil se Dany og Tyrion vinne og jeg vet ikke om de tør å gjøre noe helt annerledes. Jeg håper de tør, men tror det er tvilsomt.

 

Min spådom er altså at det kommer til å gå bra for Lannisterne en stund, men at hellet deres vil snu drastisk før sesongen er over.

 

Ellers nok en solid episode uten et eneste kjedelig øyeblikk. Flott å se at de faktisk laget noen skikkelige beleiringsscener med Casterly Rock, selv om jeg synes beleiringen av Highgarden gikk vel kjapt. Ja, de hadde en stor hær utenfor men de må fortsatt komme seg innenfor de enorme murene på en eller annen måte og det krever en forklaring. Jeg synes i det minste de burde hatt et par scener der de viste frem f.eks. beleiringstårn og trebucheter, hvis det var sånn byen ble tatt.

Lenke til kommentar

Ellers nok en solid episode uten et eneste kjedelig øyeblikk. Flott å se at de faktisk laget noen skikkelige beleiringsscener med Casterly Rock, selv om jeg synes beleiringen av Highgarden gikk vel kjapt. Ja, de hadde en stor hær utenfor men de må fortsatt komme seg innenfor de enorme murene på en eller annen måte og det krever en forklaring. Jeg synes i det minste de burde hatt et par scener der de viste frem f.eks. beleiringstårn og trebucheter, hvis det var sånn byen ble tatt.

Men  hvilken scene skulle det gått på bekostning av? Enten så måtte Highgarden og Casterly Rock delt sendetid, eller så måtte det gått på bekostning av noe annet. Synes de gjorde en grei prioritering der. Det overblikksbildet var vel bare for å vise at de hadde nok folk til å ta seg greit igjennom. Det var en forklaring bare, om ikke annet. Casterly Rocks beleiring var viktigere å vise, og mer relevant for storyen. Synes de prioriterte godt.

Lenke til kommentar

Enig i at de prioriterte riktig med å fokusere på Casterly Rock fremfor Highgarden når det kommer til visning av angrep/beleiring. Selvfølgelig hadde det vært best med begge to, noe som kanskje hadde skjedd tidligere i serien når den tok seg tid, men i det tempoet man har lagt opp til i dag må de rett og slett ta noen snarveier slik som dette. Det koster også penger og de sparer forhåpentligvis disse til større slag senere i sesongen.

 

Spartapus: Den løsningen virker også veldig klar. Litt motgang i starten før det snur igjen. Jeg tror som de fleste at Cercei ikke vinner, men kampen må virke mer jevn enn den var bare i starten av forrige episode!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 Men Bran, makan til kvasifilosof og overlegen han har blitt! 

Spekuleres i om at det gjort slikt for å vise at han mister "menneskeheten" sin.

Uansett, at han tar opp voldtekten over alt annet han vett er en merkelig avgjørelse av de som har skrevet episoden.

 

Highgarden hadde nok ikke mye å forsvare seg med, som Olenna hinter så fint til i dialogen med Jamie: "Did we at least fight well?"

Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til at Highgarden falt, jeg skulle bare likt å vite hva. Måtte de kjempe seg over murene med beleiringstårn? Slo man ned veggene med katapulter? Var det kanskje forrædere fra innsiden som åpnet portene? Highgarden så ut som en stor og imponerende festning, så hvis det ikke var noen forrædere på innsiden så måtte man enten ofret mange liv for å ta den med makt eller kjørt en langsom utsulting som ville gått over måneder og kanskje år.

 

 

Ellers nok en solid episode uten et eneste kjedelig øyeblikk. Flott å se at de faktisk laget noen skikkelige beleiringsscener med Casterly Rock, selv om jeg synes beleiringen av Highgarden gikk vel kjapt. Ja, de hadde en stor hær utenfor men de må fortsatt komme seg innenfor de enorme murene på en eller annen måte og det krever en forklaring. Jeg synes i det minste de burde hatt et par scener der de viste frem f.eks. beleiringstårn og trebucheter, hvis det var sånn byen ble tatt.

Men  hvilken scene skulle det gått på bekostning av? Enten så måtte Highgarden og Casterly Rock delt sendetid, eller så måtte det gått på bekostning av noe annet. Synes de gjorde en grei prioritering der. Det overblikksbildet var vel bare for å vise at de hadde nok folk til å ta seg greit igjennom. Det var en forklaring bare, om ikke annet. Casterly Rocks beleiring var viktigere å vise, og mer relevant for storyen. Synes de prioriterte godt.

 

 

En av mine favorittserier er The Wire. Noe av det som gjør den bra er at den ikke lar seg begrense av faste episodetider, men at den gir hver episode akkurat den tiden den trenger. Det er hva GoT ideelt burde gjort.

 

Ikke at det var snakk om noen stor prioritering. Et minutt eller to toppen er alt som hadde behøvdes for å vise hvordan Highgarden ble tatt. Beleiringen av Casterly Rock var også fort unnagjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av mine favorittserier er The Wire. Noe av det som gjør den bra er at den ikke lar seg begrense av faste episodetider, men at den gir hver episode akkurat den tiden den trenger. Det er hva GoT ideelt burde gjort.

 

Ikke at det var snakk om noen stor prioritering. Et minutt eller to toppen er alt som hadde behøvdes for å vise hvordan Highgarden ble tatt. Beleiringen av Casterly Rock var også fort unnagjort.

 

Ja, i Game of Thrones er jo alle episodene nøyaktig like lange, bare se på denne sesongen:

Lenke til kommentar

Gode episoder så langt denne sesongen, men personlig så syntes jeg ting begynner å gå litt vel fort i svingene nå. Det er greit nok at episodene har null "downtime", forrige episode så satt jeg tørst og fikk aldri fem sekunder til å hente meg en flaske med vann fordi det skjedde noe interessant igjennom hele episoden. Og det kan jo ikke sies å være en negativ ting.

 

Men nå syntes jeg vi hopper over temmelig mange detaljer som jeg gjerne skulle sett litt mer av. Dette minner meg mer om tradisjonelle actionfylte TV-serier enn Game of Thrones hvor man ikke lenger tar seg tid til de mindre detaljene og bare hopper fra ene actionscenen til den andre i en fei. Kvaliteten som leveres er jo fremdeles bunnsolid, men dette var en serie som var veldig unikt i den forstand at den tok seg veldig god tid til å formidle plottet og dedikerte veldig mye tid til hver historie og virkelig gikk i dybden på disse, gav oss mange gode dialoger osv.. Dette blir det tydeligvis mindre og mindre av.

 

Får nesten litt følelse av at de ønsker å få gjort unna serien på en så effektiv måte som mulig? Kan det være at endel kritiske skuespillere og litt diverse har sett seg litt lei sine roller og ikke ønsker å signere for flere sesonger og at kanskje et par i tradisjonell tro har begynt å stille langt strengere krav til lønn og det hele nå som de ser hvor populær serien har blitt og innser hvor viktige roller de innehar? Det har jo skjedd i en rekke TV-serier tidligere som har gått over såpass mange sesonger og år. Emilia Clarke krevde vel blant annet færre nakenscener for å signere for nye sesonger tidligere om jeg ikke tar helt feil?

 

 

Som flere nevner så skulle jeg gjerne sett mer av hvordan de tok over Highgarden. Episoden fikk det jo til å fremstå som de nærmest spaserte inn, men det kan da umulig ha vært tilfellet? Vi har fått inntrykk av at Cersei står mye svakere enn Daenerys hva gjelder styrker. Forsøker de å vinkle episodene slik at det skal fremstå som hun nærmest spaserer seg til viktige seire uten å miste noe særlig med folk i et forsøk på å lure oss til å tro at hun står sterkere enn hun faktisk gjør og samtidig få det til å fremstå som at Daenerys står mye svakere enn hun egentlig gjør?

 

Kampscenene og hvordan både Castly Rock og Highgarden ble overvunnet i forrige episode var jo temmelig myke greier sammenlignet med hva vi har fått servert av lignende slag tidligere. Nå så vi riktignok endel Unsullied dø, men vi fikk jo ikke inntrykk av at de strevde noe voldsomt med å ta over Castly Rock og måten Euron bare dukker opp og feier over alle skipene virker også litt "billig". Mulig jeg har blitt i overkant kritisk til serien, men i tidligere sesonger så føltes ting utrolig realistisk, du risikerer alltid mye ved å gå til angrep/krig og du vil alltid ende opp med store tap selv om du stiller relativt mannsterke sammenlignet med din motstander. Men de siste kampene her så virker det jo som om de bare lar den ene siden fullstendig maltraktere den andre uten store tap bare fordi det passer plottet og det hele skjer utrolig raskt. Det rimer veldig dårlig sammenlignet med hvordan de har løst det i tidligere sesonger.

 

 

Og Olenna bringer jo opp en ting som har irritert meg litt. Måten Jamie tilsynelatende går med på den maktsyke og temmelig absurde måten Cersei har tatt over på. Han reagerte bittelitt i første episode også var det hele over og nå durer de frem som om ingenting har skjedd. Mulig han lider litt av Stockholmsyndromet og rett og slett har blitt helt tøffel i sitt forhold med Cersei.

 

Måten Sam som helt "n00b" klarer å kurere Jorah på null, komma, ingenting er også ting som jeg finner litt vanskelig å svelge. Det hele virker alt for lettvint til å være Game of Thrones. En serie som har gitt oss såpass mange mørke og realistiske scener tidligere. Nå føles det tidvis som jeg ser på en slags Marvel superhelt film/serie hvor alt går kjempefort og ingenting ser ut til å gå inn på eller berøre de fleste ikoniske hovedpersonene i noen større grad. Nå har vi riktignok mistet noen Sand Snakes og Olenna forsvant, men dette er jo karakterer som ikke har spilt noen større rolle i serien på en stund så vi har ingen voldsomt stor tilknytning til disse lenger.

Lenke til kommentar

Gode episoder så langt denne sesongen, men personlig så syntes jeg ting begynner å gå litt vel fort i svingene nå. Det er greit nok at episodene har null "downtime", forrige episode så satt jeg tørst og fikk aldri fem sekunder til å hente meg en flaske med vann fordi det skjedde noe interessant igjennom hele episoden. Og det kan jo ikke sies å være en negativ ting.

 

Men nå syntes jeg vi hopper over temmelig mange detaljer som jeg gjerne skulle sett litt mer av. Dette minner meg mer om tradisjonelle actionfylte TV-serier enn Game of Thrones hvor man ikke lenger tar seg tid til de mindre detaljene og bare hopper fra ene actionscenen til den andre i en fei. Kvaliteten som leveres er jo fremdeles bunnsolid, men dette var en serie som var veldig unikt i den forstand at den tok seg veldig god tid til å formidle plottet og dedikerte veldig mye tid til hver historie og virkelig gikk i dybden på disse, gav oss mange gode dialoger osv.. Dette blir det tydeligvis mindre og mindre av.

 

Får nesten litt følelse av at de ønsker å få gjort unna serien på en så effektiv måte som mulig? Kan det være at endel kritiske skuespillere og litt diverse har sett seg litt lei sine roller og ikke ønsker å signere for flere sesonger og at kanskje et par i tradisjonell tro har begynt å stille langt strengere krav til lønn og det hele nå som de ser hvor populær serien har blitt og innser hvor viktige roller de innehar? Det har jo skjedd i en rekke TV-serier tidligere som har gått over såpass mange sesonger og år. Emilia Clarke krevde vel blant annet færre nakenscener for å signere for nye sesonger tidligere om jeg ikke tar helt feil?

 

 

Som flere nevner så skulle jeg gjerne sett mer av hvordan de tok over Highgarden. Episoden fikk det jo til å fremstå som de nærmest spaserte inn, men det kan da umulig ha vært tilfellet? Vi har fått inntrykk av at Cersei står mye svakere enn Daenerys hva gjelder styrker. Forsøker de å vinkle episodene slik at det skal fremstå som hun nærmest spaserer seg til viktige seire uten å miste noe særlig med folk i et forsøk på å lure oss til å tro at hun står sterkere enn hun faktisk gjør og samtidig få det til å fremstå som at Daenerys står mye svakere enn hun egentlig gjør?

 

Kampscenene og hvordan både Castly Rock og Highgarden ble overvunnet i forrige episode var jo temmelig myke greier sammenlignet med hva vi har fått servert av lignende slag tidligere. Nå så vi riktignok endel Unsullied dø, men vi fikk jo ikke inntrykk av at de strevde noe voldsomt med å ta over Castly Rock og måten Euron bare dukker opp og feier over alle skipene virker også litt "billig". Mulig jeg har blitt i overkant kritisk til serien, men i tidligere sesonger så føltes ting utrolig realistisk, du risikerer alltid mye ved å gå til angrep/krig og du vil alltid ende opp med store tap selv om du stiller relativt mannsterke sammenlignet med din motstander. Men de siste kampene her så virker det jo som om de bare lar den ene siden fullstendig maltraktere den andre uten store tap bare fordi det passer plottet og det hele skjer utrolig raskt. Det rimer veldig dårlig sammenlignet med hvordan de har løst det i tidligere sesonger.

 

 

Og Olenna bringer jo opp en ting som har irritert meg litt. Måten Jamie tilsynelatende går med på den maktsyke og temmelig absurde måten Cersei har tatt over på. Han reagerte bittelitt i første episode også var det hele over og nå durer de frem som om ingenting har skjedd. Mulig han lider litt av Stockholmsyndromet og rett og slett har blitt helt tøffel i sitt forhold med Cersei.

 

Måten Sam som helt "n00b" klarer å kurere Jorah på null, komma, ingenting er også ting som jeg finner litt vanskelig å svelge. Det hele virker alt for lettvint til å være Game of Thrones. En serie som har gitt oss såpass mange mørke og realistiske scener tidligere. Nå føles det tidvis som jeg ser på en slags Marvel superhelt film/serie hvor alt går kjempefort og ingenting ser ut til å gå inn på eller berøre de fleste ikoniske hovedpersonene i noen større grad. Nå har vi riktignok mistet noen Sand Snakes og Olenna forsvant, men dette er jo karakterer som ikke har spilt noen større rolle i serien på en stund så vi har ingen voldsomt stor tilknytning til disse lenger.

 

Angående Casterly Rock så var denne bevisst underbemannet for å lure Unsullied inn slik at Ironborn kunne brenne flåten, samtidig som hovedstyrken til Lannister var i Highgarden. Jeg hadde derfor ingen problemer med at beleiringen av Casterly Rock gikk såpass greit. Det så imidlertid ut som de strevde langt mer med Casterly Rock enn med Highgarden og de ville kanskje ikke klart det uten tunnelen til Tyrion. Highgarden skal derimot ha vært så godt bemannet at de mente det var nødvendig å ta med hovedstyrken dit, selv om selve overtagelsen blir fremstilt omtrent som en formalitet. Det henger ikke helt sammen. Sannsynligvis handler dette om budsjett og at å vise erobringen av det nærmest folketomme Casterly Rock kostet langt mindre å vise enn beleiringen av Highgarden, men det er alltid synd når det er pengene som styrer hvordan historien fortelles og ikke omvendt.

 

Når det kommer til tempoet så tror jeg det er helt riktig at det nå begynner å haste med å bringe historien til sin konklusjon. Det er en intrikat historie Martin har skrevet og det er mange brikker som skal på plass og løse tråder som skal med. Derfor må det skje ganske mye i hver episode. De har nok også delvis feilberegnet tempoet tidligere, da det har vært noen episoder i tidligere sesonger der svært lite har skjedd.

Lenke til kommentar

Med tanke på det økte fokus på Grey Worm i det siste, er det heller kanskje ikke så rart at fokuset rettes mot hans skjebne/historie fremfor Olennas/Highgarden.

 

Tror uansett at man kan diskutere og være misfornøyde med prioriteringer, men tror dessverre at vi ikke har sett det siste av slike "raske"/"lette" løsninger.

 

Koser meg gjennom episodene uansett!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Rart at Cersei er så upopulær når hun har investert så mye penger i lyntog over hele riket. Og med Euron på laget, blir det også fart i skipsfartsindustrien. Han kan bygge tusen båter før du rekker å blunke. 

facepalm-got.gif

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...