Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Enkelte folk døyr av ein spiker i foten, andre overlever 20 knivstikk. Ein kan få ei biljardkø gjennom hjernen og overleve, medan andre blir skutt i magen og døyr. Ein kan bli skutt i fillebitar og overleve, andre døyr av forkjølelse. Sjølv ikkje RL følger ein så konsekvent regel som folk etterlyser. Og i krig er det ei velkjend sak at lik kan stable seg opp i store haugar. 

 

Makan til klaging.

Men dette er en serie og ikke virkeligheten. Og som sagt, en serie bør følge sitt eget etablerte univers og reglene der. Den store mengden hendelser som du mener må ha vært utrolige sammentreff og derfor må vi akseptere det står ikke i forhold til antall hendelser totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nå var vel Jon "beskyttet" av gudene

Når ble det vist at det faktisk er tilfelle?

 

 

Det ble ikke det i klartekst.

 

Men det kan tenkes om man ser på samtalen han hadde med Melisandre, og det tydelige fokuset på hvordan han på ett utrolig vis greide å unngå all dritten som kunne tatt livet av han.

 

 

Er nå ganske klart i bunn og grunn.

 

Melisandre vekket ham til live, eller, guden vekket ham til live via henne.

 

Hun hadde sett at de skulle vinne slaget på den marken tidligere, men da trodde en det var med Stannis som leder og ikke Jon.

 

Når det gjelder Arya så vet ingen hvordan hun ble stukket og hva skader hun fikk av det. En vet heller ikke hva behandling hun fikk og hvor kjapt hun fikk det, annet enn at behandlingen hun fikk kom raskt nok og var bra nok til at hun overlevde.  Siden hun overlevde så sier det seg vel selv at tarmer, hjerte og andre organer som ville drept henne ikke ble truffet.  

 

Skal en analysere alle treff med piler, kniver, sverd, slag bitt osv så er jeg sikker på at der er ganske mange andre som burde vært døde i serien som har klart å overleve. 

 

Jeg gleder meg fortsatt stort til ny episode hver uke, og vurderer å se hele serien på nytt nå når det er pause i den, eventuelt begi meg ut på bøkene.

Lenke til kommentar

 

Enkelte folk døyr av ein spiker i foten, andre overlever 20 knivstikk. Ein kan få ei biljardkø gjennom hjernen og overleve, medan andre blir skutt i magen og døyr. Ein kan bli skutt i fillebitar og overleve, andre døyr av forkjølelse. Sjølv ikkje RL følger ein så konsekvent regel som folk etterlyser. Og i krig er det ei velkjend sak at lik kan stable seg opp i store haugar. 

 

Makan til klaging.

Men dette er en serie og ikke virkeligheten. Og som sagt, en serie bør følge sitt eget etablerte univers og reglene der. Den store mengden hendelser som du mener må ha vært utrolige sammentreff og derfor må vi akseptere det står ikke i forhold til antall hendelser totalt.

 

Så bra! Da mener du det da. Så får andre mene noe annet. 

Føler diskusjonen har mistet livets rett for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter meg til den Jotun. Tyrellfamilien kjem heilt sikkert til å foreta seg nok, eller i alle fall forsøke. Om det er Margaery eller Olenna som foretek seg noke er eg ikkje like sikker på, men det er nok mest sannsynleg Olenna som kjem tilbake til Kings Landing med hjelp.

I eit slikt scenario kjem nok Cersei til å klare å snike seg ut av byen på eit eller anna vis.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke det som er problemet.

 

Problemet er noens behov for å "ha rett"

 

Person 1: "Dette var dårlig"

Person 2: "Nei, eg likte dette godt"

Perosn 1: "Nei, drit. Du tar feil."'

Person 2: "Hver sin smak"

Person 1: "Nei du tar feil, eg har rett. Det er dårlig"

Person 1: "HAAAALLLLOOOOO! HØRER DERE MEG??? DERE TAR FEIL! EG HAR RETT!!!!"

 

Blir slitsomt til slutt... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser hvertfall ikke poenget med disse "det er en TV-serie, ikke overanalyser"-innleggene. Hvis noen er så interesserte at de vil sitte og flisespikke og kverrulere rundt små detaljer i serien så får de bare holde på med det. Om jeg ikke er helt der selv så bare hopper jeg over innleggene, enkelt og greit. Hvis det er innlegg som går utover det saklige og blir personlige så stoler jeg på at moderatorene ordner opp i det.

Lenke til kommentar

Helt enig. Men det er ikke sånne innlegg vi har hatt her den siste tiden.

Det er ikke spissfindige detaljer. Det er en evigvarende diskusjon rundt den samme lille detaljen, der hovedmålet ikke har noe med diskusjon rundt seriens innhold å gjøre. Kun en selvhevdelse av sin  egen fortreffelighet, der det viktigste i verden er å overbevise de andre om at  "jeg har rett, du tar feil" 

 

Det finnes ikke interessant.

 

Men som du sier: Moderatorene ordner opp, det har de nå gjort. Så bare fortsetter vi :p

Lenke til kommentar

Det er jo ikke det som er problemet.

 

Problemet er noens behov for å "ha rett"

 

Person 1: "Dette var dårlig"

Person 2: "Nei, eg likte dette godt"

Perosn 1: "Nei, drit. Du tar feil."'

Person 2: "Hver sin smak"

Person 1: "Nei du tar feil, eg har rett. Det er dårlig"

Person 1: "HAAAALLLLOOOOO! HØRER DERE MEG??? DERE TAR FEIL! EG HAR RETT!!!!"

 

Blir slitsomt til slutt... 

 

Det som er slitsomt er når du prøver å angripe en som er uenig med deg ved å lyve om hvordan diskusjonen har foregått. Det er ufint med slike personangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Arya så vet ingen hvordan hun ble stukket og hva skader hun fikk av det. En vet heller ikke hva behandling hun fikk og hvor kjapt hun fikk det, annet enn at behandlingen hun fikk kom raskt nok og var bra nok til at hun overlevde.  Siden hun overlevde så sier det seg vel selv at tarmer, hjerte og andre organer som ville drept henne ikke ble truffet.  

 

Skal en analysere alle treff med piler, kniver, sverd, slag bitt osv så er jeg sikker på at der er ganske mange andre som burde vært døde i serien som har klart å overleve.

 

Vi så at Arya ble stukket opptil flere ganger i magen med en ganske lang kniv. Behandlingen bestod vel stort sett i flytende medisin i en eller annen form? Og kanskje bandasje da. Andre har dødd av mindre skader.

 

Man trenger ikke å analysere noe særlig for å se plot-armoren de tre hadde i episode 9. Spesielt Jon "umulig å treffe med piler" Snow.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...