Gå til innhold

Informasjonstråd om BSU (Grensen hevet i 2014 - Oppdatert førstepost)


Anbefalte innlegg

knipsolini skrev (1 time siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/41d93E/endrer-bsu-ordningen-faar-ikke-skattefradrag-etter-foerste-bolig

Jeg er en av disse som fyller opp BSU etter å ha kjøpt første bolig. Har gjort det i syv år nå. Gir mening at det ikke skal gis skattefradrag etter man har kjøpt første bolig. 

Så etter at de har kjøpt første bolig så er det ikke lenger noen vits å insentivere dem til å spare til boligformål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (3 minutter siden):

Så etter at de har kjøpt første bolig så er det ikke lenger noen vits å insentivere dem til å spare til boligformål?

Formålet er vel at unge skal kunne spare opp nok egenkapital til å kjøpe sin første bolig. Man har nok insentiver til å betale boliglånet når man først har kjøpt seg bolig. ?

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (5 minutter siden):

Formålet er vel at unge skal kunne spare opp nok egenkapital til å kjøpe sin første bolig. Man har nok insentiver til å betale boliglånet når man først har kjøpt seg bolig. ?

Da er vi ikke enige om formålet.

Formålet er ikke bare å spare til selve boliglånet, men også alle boligrelaterte utgifter som f.eks. oppussing – noe man kan bruke BSU-penger til. I tillegg er det, selv om man har kjøpt bolig og har boliglån, lurt å spare penger og øke sin egenkapital med tanke på det neste boligkjøpet da man vel sjelden blir boende resten av livet i den første boligen man kjøper. Så etter min mening er det flust med grunner til å fortsatt insentivere folk til å spare i BSU.

Lenke til kommentar

BSU ble etablert for at ungdom skulle kunne spare opp til ny bolig. Dette ligger implisitt i flere av bestemmelsene knyttet til ordningen, blant annet FSFIN § 16-10-4 som bestemmer at sparebeløpet kun kan benyttes til ny fast bolig og § 16-10-6 om bankens plikt til å tilby boliglån til BSU-kunder. 

I og med at boliglånsrente vanligvis er høyere enn BSU-rente er det også vanligvis økonomisk ulønnsomt å spare i BSU fremfor å betale ned på boliglån (sett bort fra skattebesparelsen). 

(Man kan ikke bruke BSU-midler til oppussing. Dette følger av FSFIN § 16-10-4 fjerde ledd. Man kan omgå bestemmelsen, men BSU-midlene kan ikke brukes direkte til oppussing.)

Lenke til kommentar
krikkert skrev (18 minutter siden):

I og med at boliglånsrente vanligvis er høyere enn BSU-rente er det også vanligvis økonomisk ulønnsomt å spare i BSU fremfor å betale ned på boliglån (sett bort fra skattebesparelsen). 

Dette stemmer vel som oftest ikke

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Driver dem fortsatt å maser om fjerning av denne goden? Jeg klarte å spare meg opp til egenkapital for leiligheten jeg har nå uten å bruke BSU'en og fyller den opp hvert år.

Nå er det full sparing frem til huskjøp sammen med kona, så de 5k jeg slipper å betale hjelper bare på. Det er ytterst få (Dem som bor i gokk og der 4 soveromshus koster halvparten av det de gjør her) som sier seg fornøyd med sin førstebolig.

Nå til dags når det er så mange unge med forbrukslån som man burde fokusere på, hvorfor gå etter dem som har selvdisiplin nok til å spare og tenke framover istedet for å bruke opp lønnen hver måned?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (31 minutter siden):

(Man kan ikke bruke BSU-midler til oppussing. Dette følger av FSFIN § 16-10-4 fjerde ledd. Man kan omgå bestemmelsen, men BSU-midlene kan ikke brukes direkte til oppussing.)

Da jeg spurte banken min om hva jeg kunne/burde gjøre med BSU-pengene mine i sin tid var oppussing ett av alternativene de kom med. Men da kan det hende at de bare rutinemessig omgikk denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar
49neffets skrev (1 time siden):

I følge lekkasjene fra statsbudsjettet kommer de til å fjerne skattefradraget på BSU hvis man har kjøpt bolig. Noen som har fått med seg når det gjelder fra? Lurer på om pengene som låses etter 31.des i år får skattefradaget.

Du får fradrag for 2020 uansett, selv om skattemeldingen kommer i 2021. Dog er det tvilsomt at du får noe fradrag for 2021 på skattemeldingen i 2022.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en ganske grei løsning dette da. Ordningen er til for å motivere yngre til å spare til bolig så de kan samle opp litt egenkapital til boligkjøp. At enkelte blir skuffet fordi man ikke kan få skattefradrag på sparte penger etter at bolig er kjøpt er forståelig nok, men det var nok aldri intensjonen til staten at folk over 30 med egen bolig skulle sitte med sin første/andre/tredje bolig med fortsatt urørt BSU og høste 5000kr i skattelette hvert år. 

Nå har jo bankene drept de økonomiske fordelene med å beholde kontoen etter fylte 34, og staten følger opp med å gjøre den mindre attraktiv for de som har kjøpt bolig. Man har i det minste fortsatt mulighet til å beholde den urørt og høste inn en bedre rente enn boliglånet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei. Dette går an, men de fleste banker tilbakefører pengene ila få dager. Da jeg forsøkte å overføre gikk det an å overføre 31k. Etter et par dager, så ble de 6k overført til en annen konto i banken. Har man ikke andre kontoer i bankene, regner jeg med de tilbakeføres til der betalingen kom fra. Å overføre 25k og ta ut før årsslutt er kun lurt hvis man har for lav inntekt til at man får utbytte av skattefradraget.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 10/1/2020 at 2:07 PM, krikkert said:

Den klassiske omgåelsen er å betale ned på lånet med BSU-pengene, for så å låne opp igjen for å betale oppussing. 

Jeg kjenner folk som har kjøpt alt mulig for BSU pengene, oppussing, ny bil osv. De regelene er rimelig rare. BSU skal brukes på boliglån ja. Men som du sier, man kan jo bruke de til månedlige utgifter til nedbetaling/renter? Eller bare øke boliglånet fra bankens side. Vipps så har man BSU pengene "rett i lomma". Banken kvier seg ikke ett sekund for refinansiering av lånet på denne måten.

Lenke til kommentar

Vet noen om det er mulig å ha flere BSU2 kontoer? Vil overføre BSU kontoen til OBOS bank slik at jeg kan opprette en BSU2 konto der. Kan jeg fortsatt beholde BSU2 kontoen hos DNB? Evt. er det mulig å kun ha en BSU2 konto hos obos uten å overføre BSU kontoen fra DNB?

Lenke til kommentar
Kuara skrev (5 timer siden):

Vet noen om det er mulig å ha flere BSU2 kontoer? Vil overføre BSU kontoen til OBOS bank slik at jeg kan opprette en BSU2 konto der. Kan jeg fortsatt beholde BSU2 kontoen hos DNB? Evt. er det mulig å kun ha en BSU2 konto hos obos uten å overføre BSU kontoen fra DNB?

Fullt mulig. Dama har det. BSU 2 i DNB, BSU og BSU2 i OBOS og boligsparerkonto i Nordea. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...