Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Gaea skrev (8 timer siden):

Prøver du å provosere med vilje?

Nei?

Gaea skrev (15 minutter siden):

Personer som hevder at de heller ville blitt voldtatt fremfor drept, de har aldri blitt voldtatt. Det er jo nesten mer humant å bli drept enn å bli voldtatt, spør du meg (satt på spissen).

Det stemmer at jeg ikke har blitt voldtatt. Satt på spisse og hypotetisk, (ikke som livsråd til hverken den ene eller den andre): Jeg klarer ikke å se for meg noen annen situasjon hvor jeg vil ta mitt eget liv annet enn lammende kronisk smerte uten potensiale for forbedring eller lindring. Kanskje ville andre erfaringer ha endret mitt syn, men så lenge det er saken så ville jeg ha satt pris på om en voldtektsmann (eller kvinne) forlot meg pustende når de var ferdig med udåden?

Sitat

Straffene i Norge er latterlig lave

4 år i fengsel er en betydelig straff i mine øyne. 4 år hvor andre får seg jobb, stifte familie, se familien, holde på vennskap. Så komme ut med den straffen hengende over seg resten av livet.

Sitat

Hvis ikke det irriterer grenseløst, vet jeg ikke hvor i vater man faktisk er.

Jeg vet ikke hvor i vater jeg er, men jeg har vel andre erfaringer og andre konklusjoner enn deg?

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (6 minutter siden):

De fikk 10% strafferabatt. Utgjør vel omtrent et halvt år på straffene de fikk. Man kan argumentere at offentlig gapestokk er like ille som 6mnd fengsel. 

Kanskje. Det er vanskelig å vurdere. Viggo Kristiansen kan aldri leve et normalt liv. Alle barneforeldre kommer til å holde litt ekstra hardt i barna når han er i nærheten uansett hvordan han ter seg de neste 50 åra. Det er en betydelig "kostnad", og spesielt bittert når han etter alt å dømme er uskyldig.

Sitat

I en stat med et fungerende rettsvesen, skal man ikke forhåndsdømmes gjennom media. Vi har sett i andre saker hva som skjer da, i f.eks Baneheiasaken og Birgitte Tengs saken. 

Var det media som hadde skylden for justismordet i Baneheia-saken da?

-k

Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 timer siden):

Kanskje det lærer folk at vi er ferdige med offentlig gapestokk. Effekten ble nok ikke helt som de hadde tenkt seg, når de bidro til at gjerningsmennene fikk mindre straff. Det er bare å gratulere.

Kan man tenke seg at denne rabatten er gitt for å korrigere slik "selvjustis"?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gladsak i avisa, det åpnet en ny sykkelparkering på Ryen i Oslo i dag. 25 innendørs sykkelparkeringsplasser, til estimert kostnad 9.2 millioner (den summen fant jeg i en eldre avisartikkel, det kan hende den har endret seg med årene. Som offentlige prosjekter gjerne gjør.) 

Er det ingen grense for hvor mye penger vi skal øse ut på infrastruktur til syklister? 9 millioner for et så lite anlegg, det er helt spinnvillt. 

I mellomtiden sender jeg ungen på en barneskole som burde vært pusset opp for minst tyve år siden. Forskjellige budsjetter og alt det der, men det sier likevel noe om prioriteringene i byen for tiden. 

Valg til høsten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
^fmj skrev (15 timer siden):

Herlighet, håper ingen sluker alt det der med søkk og snøre.

Cats Are Surprisingly Bad at Killing Rats

New York’s infamous brown rats generally weigh around 330 grams.

Det irriterer meg at du håper at ingen sluker "alt det der med søkk å snøre", og så linker til en artikkel som er enda mer useriøs enn denne YouTube-videoen.

Den saken du linker til her, syder av kattehat. Artikkelen handler om hvor dårlige katter i følge en eller annen forsker er til å drepe rotter, men de drar, uten kontekst, inn toxoplasmose, der gravide kan smittes av katter slik at fosteret kan dø eller få hjerneskade, noe som skal veldig mye til for at skal skje (flere dager gammel avføring må komme i kontakt slimhinner i munnen og selv da er det lite trolig at man blir smittet) og man kan like godt få det på andre måter enn via katter.

Går vi tilbake til at kattene skal være så dårlige til å drepe rotter, så er dette tall fra ett sted i New York med 150 rotter (rottene i New York er blant de største) og en håndfull katter. Og ut fra at de observerte 20 "stalking events" og tre "kill attempts". Latterlig dårlig kildemateriale, spør du meg.

De fleste som har eid en eller flere katter, ser at de drar inn mus og rotter i hopetall. De er kanskje litt mindre enn rottene i New York, men det hjelper likevel godt i de områdene der katten bor.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Kanskje. Det er vanskelig å vurdere. Viggo Kristiansen kan aldri leve et normalt liv. Alle barneforeldre kommer til å holde litt ekstra hardt i barna når han er i nærheten uansett hvordan han ter seg de neste 50 åra. Det er en betydelig "kostnad", og spesielt bittert når han etter alt å dømme er uskyldig.

Var det media som hadde skylden for justismordet i Baneheia-saken da?

-k

Helt uskyldig er han ikke når han ble dømt i en annen sak om utuktig omgang med barn. Uskyldig i Baneheiasaken, ja. 

Poenget var ikke at media hadde skylden, men at det ikke er bra for rettsikkerheten å forhåndsdømme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (4 minutter siden):

Kommer til og bli en helt jævlig sommer, dritt lei allerede.

Og det skal bare bli verre i årene fremover. Tror jeg må spare opp penger til en ordentlig, veggmontert AC til neste år, for de portable gjør ikke store forskjellen. 28 grader i stua mot kvelden (vestvendte stuevinduer) er slitsomt. Vinteren er bedre, for å varme opp er lettere enn å kjøle ned med mindre man bruker 20k på en AC.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg synes det er supert.

Etter å ha kastet? bort lassevis med penger på strøm til oppvarming så er det HERLIG å omsider kunne sprade rundt i nettoen (nesten selvsagt, man er anstendig) uten annet å tenke på enn å bruke litt penger på å få SENKET temperaturen litt! 🙂 

Skal man følge tråden så er det ikke mye som irriterer MER enn høye priser! Det være seg på lån (renter), energi (strøm og drivstoff) eller mat og drikke. 

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (2 timer siden):

Skulle ønske det var opp mot 30 grader 365 dager i året. 😁

Det håper ikke jeg. Jobber på sykehus, og det er verken behagelig for ansatte eller pasienter i slik varme. Pasientene sover dårligere og blir sløvere og dårligere av varmen, det er ikke spesielt behagelig å stå i fullt smittevernutstyr der det er smitte eller i stellefrakk for de som jobber i pleien. Jeg har i tillegg hjerteissues og blir ekstra svimmel og kvalm i varmen. Svimte av på jobb ifjor sommer på den varmeste dagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (3 timer siden):

Skulle ønske det var opp mot 30 grader 365 dager i året. 😁

Da hadde sykefraværet gått i taket, og flere hadde blitt uføre.
Vi er ikke laget for slike temperaturer. 

Jeg er ubrukelig når det blir 20+, og jobber tregere når det er 15+.

Kun når en skal på ferie, og bade at det er greit med 30 grader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (12 minutter siden):

Jeg drar til syden neste uke for å kjøle meg ned. Sånn er verden blitt.

Jeg har alltid tenkt slik, hvis man er misfornøyd med et visst type typisk klima for et sted, så bør man flytte. Man bor ikke midt på Finnmarksvidda om man ikke liker snø, man må ikke bo i Bergen om man hater at det regner. Du bor ikke i Sahara om du hater ekstrem varme. Problemet oppstår jo når det plutselig oppstår et helt annet klima enn det som er vanlig, og som samfunnet disse stedene derfor heller ikke er tilpasset til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...