Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Wall Dorf said:

Det irriterer meg at feriebilen ikke ble godkjent på første visning. Et hjullager måtte skiftes ut, men det værste var at CO2 målingen var alt for høy... over 4%, og grensen er visst på 0,2%...

Antageligvis mener du CO og ikke CO2

Endret av trikola
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Det er som vanlig mennesket som er det virkelige skadedyret, uten mennesket og dens rot er det lite behov for katt. Å behandle husdyr som et skadedyr er for øvrig strengt forbudt, og jeg håper du tar en prat med noen før du finner frem det du behandler skadedyr med. 

Vi er øverst på næringskjeden og langt verre ting skjer i verden enn at man tar knekken på skadedyr.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Antageligvis mener du CO og ikke CO2

Ja, selvfølgelig, nært beslektet er de også siden linken jeg viser til skriver det slik at skogbrann som også slipper ut co leder til CO2 utslipp: "Klimaendringene øker risikoen for branner, som i sin tur fører til utslipp av CO2"

Forvirrende og irriterende - ikke sant? 

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (15 timer siden):

Har felles vaskeri og tørkerom i kjelleren i bygården der jeg bor. Folk gidder ikke å hente sitt tørkede tøy på mange dager, ja opptil flere uker. De bruker tørkesnorene og -stativene som sin egen private oppbevaringsplass for sengetøy, håndklær og klær, slik at det ikke er plass til å tørke for andre. Ekstremt irriterende.

Heng opp en plakat "Gjenglemt tøy fjernes hver natt på varierende tidspunkt og leveres til gjenvinning påfølgende dag." Evt. også en fremmedspråklig kopi. Det trenger ikke være noe bak ordene, men det kan være nok til å få orden i sakene. Hvis ikke så er det bare å begynne å ta jobben en stund, til det ordner seg selv.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 timer siden):

Saken med de som gruppevoldtok og som fikk strafferabatt fordi de ble uthengt i sosiale medier (ikke av offeret, hun ble selv navngitt uten eget ønske). 

Idioti å gi noen form for strafferabatt til noen som beviselig har gjort noe så jævlig som drap, voldtekt osv. Som om det gjør udåden noe "bedre"/mindre jævlig at gjerningspersonen melder seg selv, samarbeider eller evt. ble uthengt offentlig.

Udåden er gjort, de drepte kan ikke bringes tilbake, de som ble voldtatt får ikke mindre traumer av det de opplevde bare fordi gjerningspersonen gjør politiets jobb lettere.
Skulle A.B.B. fått strafferabatt i form av noen år mindre i forvaring hvis han plutselig sluttet å skyte folk på Utøya og overga seg frivillig når politiet kom seg dit og evt. samarbeidet med dem i rettsprosessen? De 76-77 han drepte ville jo uansett ikke kommet tilbake.

Grove forbrytelser som dette fortjener etter min mening ikke strafferabatt, ikke når det er gjort med overlegg. KUN hvis det dreier seg om et beklagelig uhell som førte til f.eks. dødsfall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (4 timer siden):

Idioti å gi noen form for strafferabatt til noen som beviselig har gjort noe så jævlig som drap, voldtekt osv. Som om det gjør udåden noe "bedre"/mindre jævlig at gjerningspersonen melder seg selv, samarbeider eller evt. ble uthengt offentlig.

Udåden er gjort, de drepte kan ikke bringes tilbake, de som ble voldtatt får ikke mindre traumer av det de opplevde bare fordi gjerningspersonen gjør politiets jobb lettere.
Skulle A.B.B. fått strafferabatt i form av noen år mindre i forvaring hvis han plutselig sluttet å skyte folk på Utøya og overga seg frivillig når politiet kom seg dit og evt. samarbeidet med dem i rettsprosessen? De 76-77 han drepte ville jo uansett ikke kommet tilbake.

Grove forbrytelser som dette fortjener etter min mening ikke strafferabatt, ikke når det er gjort med overlegg. KUN hvis det dreier seg om et beklagelig uhell som førte til f.eks. dødsfall.

Enig.

Eksen min (han jeg selv skal starte en anmeldelsesprosess av) mente jo at det var god idé å innkalle meg som vitne, hvis det ble rettsak på den forrige kvinnen han voldtok. (Annmeldt av MP men ble henlagt) Han mente at det antakeligvis ville telle som "formildende omstendigheter" det han utsatte meg for, at folk måtte skjønne at han ikke var helt frisk. Når man hører om saker om strafferabatt pga uthenging, så lurer jeg nesten på om det faktum at eksen min muligens ikke er helt i vater plutselig vil telle formildende for ham. Virker som det er slags angst for å dømme folk for voldtekt, her i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (4 timer siden):

Idioti å gi noen form for strafferabatt til noen som beviselig har gjort noe så jævlig som drap, voldtekt osv. Som om det gjør udåden noe "bedre"/mindre jævlig at gjerningspersonen melder seg selv, samarbeider eller evt. ble uthengt offentlig.

Hvis du melder deg 10 år etter et drap, helt ut av det blå, etterforskningen er avsluttet og du var aldri mistenkt så tenker jeg at du bør få solid rabatt. Kanskje halvert straff?

Du bidrar til at saken blir oppklart, de etterlatte får oppklaring og det er ingen egoisme som får deg til å melde deg.

En tilståelse i avhør etter at etterforskere har lagt fram bevis er langt mindre verdt. Dessuten kan det være et problem for rettssikkerheten om den som et tiltalt får langt mindre straff ved å innrømme skyld - folk kan innrømme ting de ikke har gjort.


Hva gjelder denne saken så synes jeg det er rart at de får rabatt for å ha blitt uthengt i media. Hva om de hadde blitt «lynsjet» av faren til jentene, burde de fått rabatt for det?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (15 minutter siden):

Virker som det er slags angst for å dømme folk for voldtekt, her i Norge.

Det er vel ofte vanskelig å oppnå bevis utover enhver rimelig tvil? Hvis man er i tvil så skal det komme tiltalte til gode.

Rettspraksis er 4 år for voldtekt (og lengre for grov voldtekt). Er ikke det en ganske betydelig straff da?
https://www.overgrep.no/hvor-lang-straff-er-det-for-voldtekt/

Forsettelig drap har en minstestraff på 6 år. Personlig vil jeg heller bli voldtatt enn drept, og det virker rimelig at drap skal straffes strengere enn voldtekt?

https://jusinfo.no/strafferett/drap/forsettlig-drap/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (9 timer siden):

Saken med de som gruppevoldtok og som fikk strafferabatt fordi de ble uthengt i sosiale medier (ikke av offeret, hun ble selv navngitt uten eget ønske). 

Kanskje det lærer folk at vi er ferdige med offentlig gapestokk. Effekten ble nok ikke helt som de hadde tenkt seg, når de bidro til at gjerningsmennene fikk mindre straff. Det er bare å gratulere.

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Personer som hevder at de heller ville blitt voldtatt fremfor drept, de har aldri blitt voldtatt. Det er jo nesten mer humant å bli drept enn å bli voldtatt, spør du meg (satt på spissen). Et drapsoffer lider i hvert fall ikke dets død.  Endel voldtektsofre gjennopplever sin verste frykt om og om igjen, og det går som regel ut over funksjonsevne, jeg prater i hvert fall av erfaring. Min kamp for å komme tilbake etter vold i nære relasjoner har vært lang og jævlig. Jeg har ofte tenkt at det bare hadde vært bedre om jeg var død. (Jeg tenker ikke det nå lenger, men før).

Straffene i Norge er latterlig lave, og slik rettsystemet er lagt opp får man som regel ingen konsekvenser for å påføre andre den verst tenkelige smerten og krenkelsen man kan påføre et annet smerte. 

Hvis ikke det irriterer grenseløst, vet jeg ikke hvor i vater man faktisk er.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 timer siden):

Kanskje det lærer folk at vi er ferdige med offentlig gapestokk.

Jeg strever med å ha sympati for folk som med viten og vilje begår kriminelle handlinger. De har selv tatt et aktiv valg, de får leve med de konsekvensene av de har gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, knutinh said:

Hva gjelder denne saken så synes jeg det er rart at de får rabatt for å ha blitt uthengt i media. Hva om de hadde blitt «lynsjet» av faren til jentene, burde de fått rabatt for det?

Jeg mener at hvis de hadde blitt lynsjet av faren til jentene, etter at de er blitt tatt i politiets varetekt, burde de få rabatt for det.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (11 minutter siden):

Jeg strever med å ha sympati for folk som med viten og vilje begår kriminelle handlinger. De har selv tatt et aktiv valg, de får leve med de konsekvensene av de har gjort.

Enig med du. Spesielt når flere og flere får for seg at det bare er å nekte straffskyld osv og la det være opp til retten å bevise alt. Burde vært dobbel straff dersom man blir bevist skyldig etter å ha nektet for dette,

i så måte har «uthenging» en verdi da den kan virke preventivt. Straffen er jo tilnærmet lik om man sier man er skyldig eller ikke så da får man bruke andre midler på folk som bruker unødig mye ressurser for å snike seg unna ansvaret for sine handlinger.

men fallgruven er at man henger ut noen som faktisk ER uskyldig og da sitter igjen med et ødelagt liv.

men i denne saken: NULL sympati for disse drittsekkene og håper de får en varm velkomst av andre innsatte. Men siden disse blir kåte på svært unge jenter og voldtar dem blir de sikkert satt i pedoavdelinga med andre avvikere

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Gaea skrev (8 minutter siden):

Jeg strever med å ha sympati for folk som med viten og vilje begår kriminelle handlinger. De har selv tatt et aktiv valg, de får leve med de konsekvensene av de har gjort.

De fikk 10% strafferabatt. Utgjør vel omtrent et halvt år på straffene de fikk. Man kan argumentere at offentlig gapestokk er like ille som 6mnd fengsel. 

I en stat med et fungerende rettsvesen, skal man ikke forhåndsdømmes gjennom media. Vi har sett i andre saker hva som skjer da, i f.eks Baneheiasaken og Birgitte Tengs saken. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...