Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Skulle kaste et akvarie i glass og metall (rammeakvarie) og tilhørende bord i metall og tre, på kommunens mottak.

"Hvor skal dette? Glass eller metall?"
"Det ser du vel?"
"Hva med bordet? Treverk eller metall?"
"Nå må du bruke øynene dine."

De har seg selv å takke når det er sånn de snakker til folk som prøver å kaste riktig. Hvis folk blir behandlet sånn på mottaket, så blir ting sortert hjemme og går i dunkene folk betaler for hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sexylubb1 skrev (5 timer siden):

Det blir brukt masse penger og resurser i de fleste kommuner/renovasjonselskap på denne typen info. Det står på returpunktene hva du kan kaste og på informasjon du får i posten flere ganger i året (iaf her jeg bor). 

De bruker penger, men det blir uansett mye bortkastet penger når systemet ikke virker.
Har sett flere containere hentet fra returpunkt med plastavfall bli tømt på restavfall.
Papp og papir blir kjørt rett til forbrenning. 

Samt, etter at man ble informert om at plast blir kjørt til tyskland, de har ikke kapasitet, så de sender sin plast til land som mest sannsynlig dytter dette i sjøen (elns), så sender iallefall jeg min plast rett i restavfall istedet. Bedre at det blir brent enn alternativet.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (26 minutter siden):

Skulle kaste et akvarie i glass og metall (rammeakvarie) og tilhørende bord i metall og tre, på kommunens mottak.

"Hvor skal dette? Glass eller metall?"
"Det ser du vel?"
"Hva med bordet? Treverk eller metall?"
"Nå må du bruke øynene dine."

De har seg selv å takke når det er sånn de snakker til folk som prøver å kaste riktig. Hvis folk blir behandlet sånn på mottaket, så blir ting sortert hjemme og går i dunkene folk betaler for hjemme.

Kjipt å høre at du blir behandlet slik, det er ikke greit, når du prøver å gjøre ting riktig. Helt innafor å sende en klage på dette. 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 timer siden):

De bruker penger, men det blir uansett mye bortkastet penger når systemet ikke virker.
Har sett flere containere hentet fra returpunkt med plastavfall bli tømt på restavfall.
Papp og papir blir kjørt rett til forbrenning. 

Samt, etter at man ble informert om at plast blir kjørt til tyskland, de har ikke kapasitet, så de sender sin plast til land som mest sannsynlig dytter dette i sjøen (elns), så sender iallefall jeg min plast rett i restavfall istedet. Bedre at det blir brent enn alternativet.

Plast er jeg enig med. Det andre virker rart. Hva mener du med at du har sett at plast blir tømt på restavfall og papp og papir går rett til forbrenning? Følger du etter bilene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (47 minutter siden):

Plast er jeg enig med. Det andre virker rart. Hva mener du med at du har sett at plast blir tømt på restavfall og papp og papir går rett til forbrenning? Følger du etter bilene?

Det meste blir faktisk forbrent. Totalt sett er det ganske lite fortjeneste på kildesortering her hjemme i Norge. 

Andreas Wahl gikk grundigere til verks da han sjekket dette. Resultatet kan du se her:
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2020/KMTE50003320

Anbefales!

Med tanke på alt det ekstra styret det kreves med kildesortering. Type skyll/vask/brett eller hvordan den regla går. Vinninga går opp i spinninga ganske så fort. Det verste jeg ser er folk som kjører til gjenvinningsstasjonene for glass og metall - lar bilen stå på tomgang og kaster deretter to små bæreposer med vinflasker og ymse. Ikke sjelden står bilene på tomgang. Da kan man like godt kaste vinflaskene rett i restavfallet og spare seg for kjøreturen + de to medfølgende plastposene. 

Kildesortering er oppskrytte greier. Bortsett fra medisiner, farlig avfall (type maling, batterier), elektronikk og lignende. 

Søppel skal ikke i naturen - og behandles forsvarlig! Gjør man dette. Er mye løst allerede der. 

Ta bare "miljøposene" til 10 kr pr stk. 

https://forskning.no/media-om-forskning-miljo/ma-bomullsposen-brukes-7100-ganger-for-a-vaere-mer-miljovennlig-enn-plastposen/279223

Hei & hå.... selv om tallet med 7100 ganger er litt omdiskutert. Er det ingen tvil om at en bomullspose setter et vesentlig større klimaavtrykk enn plastposen - som har fått et særdeles dårlig rykte. De "miljøvennlige" papirposene er enda verre. 

For ordens skyld:
Det finnes kilder som peker på det motsatte av det jeg skriver. Slik har det dessverre blitt. Man kan veldig enkelt forsvare en hvilket som helst mening med fakta. Bare man leter lenge nok. Så hvem som EGENTLIG har rett, og hva som EGENTLIG er fakta. Er det vanskelig å finne helt konkret ut. Så det jeg skrev her er vel mer enn mening/antagelse - enn skråsikker fakta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 minutter siden):

Det meste blir faktisk forbrent. Totalt sett er det ganske lite fortjeneste på kildesortering her hjemme i Norge. 

Andreas Wahl gikk grundigere til verks da han sjekket dette. Resultatet kan du se her:
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2020/KMTE50003320

Anbefales!

Med tanke på alt det ekstra styret det kreves med kildesortering. Type skyll/vask/brett eller hvordan den regla går. Vinninga går opp i spinninga ganske så fort. Det verste jeg ser er folk som kjører til gjenvinningsstasjonene for glass og metall - lar bilen stå på tomgang og kaster deretter to små bæreposer med vinflasker og ymse. Ikke sjelden står bilene på tomgang. Da kan man like godt kaste vinflaskene rett i restavfallet og spare seg for kjøreturen + de to medfølgende plastposene. 

Kildesortering er oppskrytte greier. Bortsett fra medisiner, farlig avfall (type maling, batterier), elektronikk og lignende. 

Søppel skal ikke i naturen - og behandles forsvarlig! Gjør man dette. Er mye løst allerede der. 

Ta bare "miljøposene" til 10 kr pr stk. 

https://forskning.no/media-om-forskning-miljo/ma-bomullsposen-brukes-7100-ganger-for-a-vaere-mer-miljovennlig-enn-plastposen/279223

Hei & hå.... selv om tallet med 7100 ganger er litt omdiskutert. Er det ingen tvil om at en bomullspose setter et vesentlig større klimaavtrykk enn plastposen - som har fått et særdeles dårlig rykte. De "miljøvennlige" papirposene er enda verre. 

For ordens skyld:
Det finnes kilder som peker på det motsatte av det jeg skriver. Slik har det dessverre blitt. Man kan veldig enkelt forsvare en hvilket som helst mening med fakta. Bare man leter lenge nok. Så hvem som EGENTLIG har rett, og hva som EGENTLIG er fakta. Er det vanskelig å finne helt konkret ut. Så det jeg skrev her er vel mer enn mening/antagelse - enn skråsikker fakta. 

Du linker meg en wall of text som har svært lite å gjøre med spørsmålet jeg stilte til en hel annen bruker?

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Plast er jeg enig med. Det andre virker rart. Hva mener du med at du har sett at plast blir tømt på restavfall og papp og papir går rett til forbrenning? Følger du etter bilene?

Er ofte på søppelfyllingen og har sett det bli tømt. Samt har snakket med sjåførene pga spørsmål om det går å hive xxx i papp og papir og da får jeg svaret "helt i orden, for det kjøres rett til forbrenning uansett"

Lenke til kommentar

Her i Bergen har vi returstasjoner for husholdningskunder,en forbrenningshall for bossbilene og egne mottak for papp og plast hvor bossbilene som kjører disse tømmer. De sist nevnte ligger rett ved flyplassen og jeg ser hver gang jeg kjører forbi der at det blir lastet papir og plast på semitraller. Jeg regner med at det er returkjøring mot østlandet på vogner som kanskje ellers hadde gått tomme i retur. Så det at papp/papir "går rett i forbrenningen uansett" stemmer jo tydeligvis i alle fall ikke her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søppelfylling har gått over til å kalles gjenvinningsstasjon. Om 10 år vil de som jobber der sikkert hete "gjenvinningssosionomer". 

Tror de har en krevende hverdag der mange legger ting feil, men de burde likevel ikke behandle folk som barneskolebarn. Miljøgevinsten kan være liten, men det er også en risiko for å bli avslørt og konfrontert av kommunen hvis alt av syltetøyglass, hermetikk, sauseglass og vinflasker legges i en dunk der det ikke er tillatt. 

Og P.S., det er faktisk ikke alle kommuner som har en egen, stor gjenvinningsstasjon av typen IVAR. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Reklame på PC'en er av tingene jeg irriterer meg mye over! Det går alltids an å klikke dem bort, eller ønske å ikke se denne reklamen igjen, men det dukker alltids opp noe annet som distraherer. Annonser hører med i samme kategori!

Her er en dum en fra eqinor:

«Visste du at det i snitt brukes 2432 stavtak på en 4x10 km stafett?»

Hva i huleste har dette på min PC å gjøre? Jeg sitter ikke å teller verken stavtak eller fraspark hvis jeg sitter og glor på den fordømte sporten. Og hossen kan jeg vite om det menes enkle eller doble stavtak man skulle visst noe om... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hijabdag? Det må i tilfelle være dagen da man brenner den eller bruker den som malerfille?

Vi feirer ikke andre totalitære- og terror-regimers symboler,  men minnes derimot de grusomhetene de sto for. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har fått litt kjeft halvparten av gangene jeg skal kaste noe på gjenbruksstasjonen og blitt møtt med absurde regler og sinte mennesker. Sett en norsk voksen med et barns sinn til å passe på en dør, og denne vil vie all sin tid til å gjøre livet surt for andre. To ganger har jeg stoppet "vakter" som får raseriutbrudd over at noen har kastet ting feil. Begge gangene var det rimelig tvil. En servant med mye metall og porselen. En liten benk med metallbeslag. Metall, tre eller porselen? Jeg er stor og sterk, så meg tør de ikke gå løs på, men de liker å skremme eldre damer. En telefon til politiet førte til at de fikk besøk. Det ble nesten en bot.

De sa det samme i 1945: Jeg fulgte bare ordre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...