Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I beste fall om 2 år og i verste fall 4-5 år etter pristopp eventuelt på nedstigende kurve i løpet av den tiden. Toppen er fremdeles ikke nådd, så det er kanskje 5-10 år frem i tid hvis mange uheldige faktorer står inn eller 2-5 år under bedre omstendigheter. Poenget mitt var at man ikke skal vente 10-12 år på gjøre noe med PC-en. Ikke at man skal vente til et nytt gunstig tidspunkt.

Det er mange faktorer som spiller inn. Etterspørsel, konkurranse, foretningssykluser, bygging av fabs, tilgang på litografimaskiner som er nødvendig for produksjonen og kun lages av noen få om ikke bare ett selskap, naturkatastrofer, fabrikkbranner (det var nylig en brann i tyskland på en fabrikk som produserer mikrobrikker) og andre uforutsette hendelser.

Det er selvsagt vanskelig å si presist, men det er mest sannsynlig ikke i løpet av de to første årene. Kanskje om 3-5 år når nye fabs står ferdig. På den annen side så kan Kina gå til angrep på Taiwan før det finnes andre produksjonslinjer og da kan alt stoppe opp.

Quote

In the microelectronics industry, a semiconductor fabrication plant (commonly called a fab; sometimes foundry) is a factory where devices such as integrated circuits are manufactured.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
9 minutes ago, BadCat said:

Poenget mitt var at man ikke skal vente 10-12 år på gjøre noe med PC-en. Ikke at man skal vente til et nytt gunstig tidspunkt.

Det kommer jo helt an på hva man bruker pc'en til - er det kun lesing av aviser, fb og bank så holder en velstelt pc godt over 10 år og liten grunn til å bytte hele/deler av den "just because".

At ting endrer seg og man kan/får lyst, til å begynne med gaming og/eller mer krevende bruk er jo ikke noe en alltid vet om flere år i forveien og en kan ikke holde en topp-speccet pc hele livet i tilfelle man skulle få bruk for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man bytter hvert 3-4 år kan man greie seg litt til, men venter man i 10 år kan man vanskelig greie seg i 5 år til dersom hyllene er tomme for komponenter.

En PC er ikke virker eller virker ikke. Gammelt utstyr blir ineffektivt i forhold til nytt utstyr.
 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke viktig for meg å oppgradere hver eneste generasjon.

For meg var akkurat nå det aller beste tidspunktet. Jeg har planlagt å flytte tilbake til Norge i rundt 3 år nå, og dermed utsatt PC-kjøpet. Det passet veldig godt med livssituasjonen min, at det ikke passet veldig godt med hw-generasjonene kommer lenger ned i prioritet.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

4 år er ca 3 generasjoner.

Det er ikke vits å bytte før ytelsesøkning overstiger 30-70% eller nye funksjoner kommer med (alt fra nye generasjoner av USB, nettverk, PCI-E osv). Dette skjer dog før det er gått 10 år.

Hvis man har ei 10 år gammel maskin har man ca GTX 680 som da kostet ca 4k-4k5. Hvis man byttet kort etter 5 år har man kanskje 100-150 FPS den dag i dag i 1080P, mens hvis man har den GTX 680 sitter man med 30-50 FPS og en meget dårlig opplevelse ikke bare nå men flere av de siste årene. Kjøper man RTX 3080 får man 250+ FPS i samme spill. Hvis man har et 5 år gammelt kort til ca 3-5k kan man greie seg i noen år til men hvis man har 10 år gammelt kort må man nesten punge ut 8-26k nå i tillegg til at man har hatt en elendig spillopplevelse i minst 4 år. Da hadde det vært bedre å betale 3-4k for et kort for 5 år siden og fremdeles ha ok ytelse enn å ha elednig ytelse siste 3-4 år og må betale dobbelt så mye for et nytt kort. Selv et 1660 Ti/Super koster ca 6k nå. I 2019 kunne man ha kjøpte det for litt over 3k.

Med mindre man har 10 tommeltotter trenger man ikke bytte hele PC-en. Kun de komponentene som svarer seg mest. For eksempel et nytt grafikkort etter 3-4 år. Med mindre man driver med produktivitet som har større ytelsesøkninger mellom generasjoner kan man antakelig greie seg med en prosessor i 5-6 år. Man kan fremdeles spille på en 5820k fra 2015, men å bruke den til produksjon av video vil være et mareritt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det som irriterer er narrativet om "DE ALLER RIKESTE", som er det verste Audun Lysbakken ser, mens de ikke vil sette opp minstefradraget til et beløp som gjenspeiler FNs fattigdomsgrense. De som tjener mindre enn F.G. har ikke råd til å betale skatt i Norge med de prisene vi har og de enda høyere vi får på nyåret.

Blant de aller rikeste befinner visst IPS-sparere seg. De måtte tåle at den lille skattefordelen deres ble nesten borte, da de sparte for mye. Småsparere i aksjer måtte blø før, og nå i 2022 må de ut med 35,2% skatt fra første avkastningskrone.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

De fattige har mye ubrukt potensiale i verdiskaping. Å legge byrden på de som allerde skaper verdi er hjernedødt.

Nå skal uføre få trekk i trygden fra første krone. Det er viktigere at uføre aktiviserer seg på eget initiativ og skaper verdi enn at det må passes på at de ikke får noen kroner for mye. Uføre burde ikke få noe som helst trekk for at de arbeider før de når ei anstendig lønn. Passerer de 500k brutto med lønn + trygd så kan man se på om det må innføres trekk på det overstigende. For folk som har 2-300k i trygd er det langt opp til ei anstendig lønn. Da er det morbid å trekke fra første krone. Kommer de opp på 500k totalt skal de likevel betale skatt på dette og med en høyere prosentsats. For trygdede er det helt sort/hvitt. Enten har de for lite eller så har de så mye i lønn at trygden faller bort uansett. Det er ikke noe mellom der. Det festes tunge blylodd på den som mottar trygd for å hindre at det oppnås særlig mer enn 300k brutto.

Uførereformen 2015 er mer enn feilslått. Folk har mistet kjøpekraft og bostøtten er bortfalt på grunn av for høy inntekt. Uten bostøtte faller strømstøtten bort også. Den støtten som de med minst får, ikke den som alle får over 70 øre per kWh. Stakkars folk om 2-3 år med dagens inflasjon på >=6%. Noen har allerede møtt en murvegg og de som har greid seg så langt kommer til å rammes ganske snart.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk på trygd i et par år for mange år siden. Søkte hundrevis av jobber. De eneste som ville ha meg var bemanningsbyråer, men det går ikke ann å kombinere med trygd.

Det hendte de ringte for å spørre om jeg kunne ta en jobb i 2 uker. Ja, det kunne jeg tenke meg, men dersom jeg gjør det så mister jeg all trygd, må søke på nytt, og vente i månedsvis uten inntekt, så det går ikke.

Dette er lenge siden, og jeg har inntrykk av at ting har blitt enda verre siden da. Barrieren for å komme seg tilbake til jobb bare vokser og vokser. "For fattig til å jobbe" burde ikke være noe som gir mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Nå skal uføre få trekk i trygden fra første krone. Det er viktigere at uføre aktiviserer seg på eget initiativ og skaper verdi enn at det må passes på at de ikke får noen kroner for mye. Uføre burde ikke få noe som helst trekk for at de arbeider før de når ei anstendig lønn.

Litt om dette her. Ser ut som gjeldende ordning ble videreført. Altså at man kan tjene opp til kr 42 000 før man blir trukket.

Men der skal også være en ordning, som gjør at man kan pause trygda hvis man får jobbet fullt, og starte den igjen hvis det ikke går. Høres greit nok ut, men kjenner ikke detaljene. NAV folk er uansett ikke noen jeg liker å snakke med. Fins unntak, men de fleste syns jeg har en drit holdning.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ta aldri kontakt med noe hvis det ikke står om liv, helse eller store verdier.

De  loggfører hvis du tar kontakt og bruker det mot deg hvis nødvendig eller så finner de noen uregelmessigheter de må ordne opp i. Jeg leste nylig om noen som hadde kontaktet kommunen der de bodde om de ikke fikk rabatt i husleien som lovet. Det viste seg at alle fikk dobbel rabatt 'på grunn av en teknisk glipp. På grunn av denne som tok kontakt mistet alle de vanskeligstilte den doble rabatten. Nei, de hadde ikke krav på dobbel rabatt, men de hadde antakelig stor nytte av den.

Å ta kontakt med en instans kan utløse et fjell av skit. Ringer du banken om en teknisk feil kan de plutselig oppdage at du skulle ha vært innom og identfisert deg med pass for lengst. Kom med passet ellers stenger vi kontoer, BankID og det som er, sier de. Hvis du ikke tok kontakt hadde de ikke sagt noe eller ikke før om mange år.

I USA er det folk som har ringt etter assistanse og endt med å bli skutt.

 

Quote

More than one bargained for. :(

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...