Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan dette blir som juridisk ordkløveri, men jeg antar at man tidligere betalte, si 7000kr/mnd, og nå betaler man fortsatt 7000kr/mnd, bare 800kr av de går til en A-konto for strøm, og strømforbruk utover dette blir leietaker sitt ansvar.

Det er altså bare innført et tak på strømbruken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Strøm er ikke inkludert (bare delvis). Det er i tillegg til leien satt et tak på den delen av strømmen som leietaker ikke skal betale for. Jeg forstår ikke poenget med å gjøre det slik, annet enn å skape en illusjon om at "strøm er inkludert" bare for å villede kjøper/leier til å tro at prisen er lavere enn den er/blir. Dette vil trolig bli satt til side i en konflikt, og husleien satt til netto uten de 800 kr. Dvs at leien kunne vært satt til en pris 800 kr under den som tilbys, og angi at strømmen IKKE er inkludert. Da blir det hele korrekt. Villedende prising av varer, tjenester o a er ikke lovlig, derav også "foranstaltninger" ment til kun å villede. Lov om forbrukerkjøp gjelder også kjøp fra private.

Vi husker man kunne kjøpe mobil for 1 kr, og bindes til et dyrt abonnement som villedet mange til å tro at de fikk noe ekstra. Men det er jo slik at ingen GIR bort noe. Litt som at det er forbudt å påstå i næringsdrift at noe er "gratis" uten at det virkelig er gratis. Hvis telefonen gikk i stykker så hadde du bare krav på 1 krone, men hadde betalt et dyrt måneds-abonnement eller dyre tellerskritt for tusener. Hvis du da skulle ha en ny telefon måtte du kjøpe en ny komplett pakke med bindingstid og høy pris.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle tillegg til husleie skal kunne måles og dokumenteres. Det er ikke lov å sette en fast pris på noe uten at det er både forutsigbart og kan ettergåes med dokumentasjon. Når det gjelder strøm, skal det være helt inkludert, eller det skal være en godkjent måler som teller kWt og strømregningen skal kunne framvises slik at prisen pr kWt framkommer. 

Nå som strømprisen differensieres på tidsluker på døgnet, så er det tvilsomt at det er lovlig å bruke en måler uten denne beregningen på tidslukene. Ellers vil den som bruker mest strøm i de dyre lukene bli sponset. 

Derimot et abonnement på internett og TV kan det settes en fast pris på, fordi det kan dokumenteres med faktura på hva det virkelig koster. Fordelingen må være logisk, eller til leietakers fordel. Halvparten er rettferdig, men er det to husstander med 5 i den ene og 1 i den andre vil det være mere logisk med 1/6?

Lenke til kommentar

Min venn og kosthold-mennesker generelt. Hvorfor skal dem hele tiden prakke på hvordan andre skal leve.

Har dem ikke hørt om ordet gen? Familien min lever som de selv ønsker, og flere av familiemedlemmene har levd og er 95+

Også kommer denne gjøken som mistet sine besteforeldrene i 80årene, om hvordan mitt kosthold kan gjøre at jeg dør tidlig. Eeeh? Kostholdet til morfaren min er langt i fra sunt enn hva jeg eter i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laffe skrev (3 timer siden):

Min venn og kosthold-mennesker generelt. Hvorfor skal dem hele tiden prakke på hvordan andre skal leve.

Har dem ikke hørt om ordet gen? Familien min lever som de selv ønsker, og flere av familiemedlemmene har levd og er 95+

Også kommer denne gjøken som mistet sine besteforeldrene i 80årene, om hvordan mitt kosthold kan gjøre at jeg dør tidlig. Eeeh? Kostholdet til morfaren min er langt i fra sunt enn hva jeg eter i dag. 

Jeg ruller med øynene hver gang noen sånne dukker opp, spesielt når det er snakk om sukkerfri brus eller nordmenns potetgull vaner i media. 

Lenke til kommentar
Laffe skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal dem hele tiden prakke på hvordan andre skal leve

Fordi det omfatter ikke bare de selv, men også andre om de får livsstilssykdommer som følge av usunt kosthold. Bidrar til økt sykefravær i samfunnet, og mer press på helsevesenet.  Derfor må man på en måte bry seg, selv om jeg synes at fastlegen bør ta praten med pasientene og kanskje ikke alle andre.

Men, samtidig har jeg en forståelse for at det er irriterende allikevel, spesielt hvis man ellers er sunn og grei, og får masse råd uten at man har bedt om det hva folk som ikke har noe helsefaglig ansvar for deg, og folk som dytter sin  "sunne"(les: usunne) tilnærming til kosthold på andre (det som går over til sykelig opptatthet av sunt kosthold tenker jeg på da, eller kostråd som ikke er basert på evidens og som faktisk gjør folk sykere). 

Lenke til kommentar
Laffe skrev (5 timer siden):

Min venn og kosthold-mennesker generelt. Hvorfor skal dem hele tiden prakke på hvordan andre skal leve.

Har dem ikke hørt om ordet gen? Familien min lever som de selv ønsker, og flere av familiemedlemmene har levd og er 95+

Også kommer denne gjøken som mistet sine besteforeldrene i 80årene, om hvordan mitt kosthold kan gjøre at jeg dør tidlig. Eeeh? Kostholdet til morfaren min er langt i fra sunt enn hva jeg eter i dag. 

De på 95+ har sikkert vokst opp med sild og poter, gammelost og lignende husmanskost som gjør godt for helsa. Iallefall dominerte ikke den fabrikerte kosten som er i dag. Så mye brus og sukker og junkfood. 
Men det sagt, så kan du ha et poeng ang. gener. Merket meg noe forskere sa om det. At det i all hovedsak er det genetiske som teller for et langt liv. Type livstil som kost og sånt, kunne utgjøre maks rundt 3 - 4 år fra eller til. Men at der er mer livstilsykdommer i dag er det vel neppe tvil om.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (13 timer siden):

Omgangssyke. Om ikke kvalmen tar livet av meg snart så gjør jeg det kanskje selv

Etter å ha prøvd rubbel og bit av kjerringråd og medisinske råd da kona var gravid var det slike "Sea-Band armbånd" som faktisk fungerte best for hennes del, med innslag av div ingefær-drikke. Postafen ble brukt når det var som verst, men man blir fort litt søvnig av det

Lenke til kommentar
BadCat skrev (15 minutter siden):

Har dere hørt om håndhygiene, så unngår at det fosser fra munn og ræv.

Spar deg for antakelser om folks hygiene. Selv har jeg blitt sjuk av noro da en pasient kastet opp på meg.. Sydvest har barn også..

Til sydvest og alle andre som går igjennom norovirus: Ta vare på dere selv, hvil og hydrer! Masse god bedring. Det er dritt når det står på og jeg føler med dere og håper dere snart er friske! ❤

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...