Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med dagens priser på pass og ID-kort så løper det seg til 150 kroner i året ca. Man kan også risikere at førerkort blir mindre akseptert som legitimasjon ettersom flere og flere får ID-kort. For reiser i EU er det kjekt med ID som passer i lommeboka.

Til slutt har du alle de uten førerkort også. I 2011 var det ca 3,1 millioner førerkort i Norge av alle slags typer (med en synkende andel av befolkningen med førerkort), som på den tiden vil si at ca 1/5 av alle nordmenn ikke hadde annen legitimasjon enn pass

Lenke til kommentar
Dragen skrev (6 timer siden):

Førerkort er gyldig ID i Norge, men ugyldig i utlandet. ID-kortet er gyldig i EØS/EU.

Noe med poenget med arbeidet i EU med internasjonalt ID-kort, var at man skulle samle ID og førerbevis som var gyldig i hele EU, nettopp for å gjøre det enklere å reise rundt på kontinentet. Dessverre motsa noen stater (deriblant Norge) seg førerkort-delen.

Det vil i fremtiden komme mulighet for å "samle" kortene i det nasjonale ID-kortet, så man slipper eget førerkort. Men som nevnt over kan det ta litt tid før dette er på plass over landegrenser.

Det fysiske kortet blir mindre og mindre viktig. I de aller fleste tilfellene vil politiet i Norge elektroniske sjekke førerretten din uavhengig om man har det fysiske førerkortet.

I Norge har man allerde førerkortappen som fungerer som gyldig førerkort, så i praksis kan man allerede droppe det fysiske førerkortet og kun bruke det nasjonale ID-kortet:
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/digitalt-forerkort

Men som du er inne på må man nok (foreløpig) ha det fysiske førerkortet hvis man skal til utlandet.

Lenke til kommentar

Leiebilfirma...

Hadde leiebil, og opplevde noe som jeg selv burde sjekket, og sånn sett er min skyld, men som kan være greit for andre å være oppmerksom på:
1. Man betaler full mva på alle bompasseringer når man bruker leiebil, selv om man slipper dette som privatperson i egen bil

2. Leieselskapet stikker autopass-rabatten i egen lomme.  Jeg ser av fakturaen at jeg har fått times-rabatten som betyr at bilen jeg leide må ha avtale, men blir likevel belastet for full pris...

Dvs:
En passering i Oslo som ville kostet 16,80 kroner koster plutselig 26,25 kroner!!

Tips: Hvis du har egen bombrikke, krev at du kan flytte over bruk av denne i tidsrommet for leiebilen.

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Leiebilfirma...

Hadde leiebil, og opplevde noe som jeg selv burde sjekket, og sånn sett er min skyld, men som kan være greit for andre å være oppmerksom på:
1. Man betaler full mva på alle bompasseringer når man bruker leiebil, selv om man slipper dette som privatperson i egen bil

2. Leieselskapet stikker autopass-rabatten i egen lomme.  Jeg ser av fakturaen at jeg har fått times-rabatten som betyr at bilen jeg leide må ha avtale, men blir likevel belastet for full pris...

Dvs:
En passering i Oslo som ville kostet 16,80 kroner koster plutselig 26,25 kroner!!

Tips: Hvis du har egen bombrikke, krev at du kan flytte over bruk av denne i tidsrommet for leiebilen.

Vet ikke hvilket firma du leier av, men de kan neppe fakturere deg for passeringer bompengeselskapet ikke fakturerer dem for. 

Derimot gjør feks Avis dette: Det tilkommer en administrasjonskostnad for brikken på 40 kr per dag, i maks 5 dager.

 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Vet ikke hvilket firma du leier av, men de kan neppe fakturere deg for passeringer bompengeselskapet ikke fakturerer dem for. 

Derimot gjør feks Avis dette: Det tilkommer en administrasjonskostnad for brikken på 40 kr per dag, i maks 5 dager.

 

Dette var Hertz. Dette var "vilkårene":
"Ved passering på AutoPASS belastes leietaker veiledende pris + mva på oppgitt kredittkort"

Dvs veiledende pris er pris uten rabatt.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Dragen skrev (9 timer siden):

Førerkort er gyldig ID i Norge, men ugyldig i utlandet. ID-kortet er gyldig i EØS/EU.

Det er passfrihet i Norden. Norden består av landene Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Når du passerer grensen, kan du bli bedt om å dokumentere at du er nordisk borger. Derfor anbefaler vi at du har med pass, ID-kort eller gyldig førerkort på reiser mellom de nordiske landene. 

PostNord kan kreve pass om du skal hente pakker i Sverige, så uansett en fordel med pass om en skal ut av landet
ID-kort er tull

Lenke til kommentar
Dragen skrev (9 timer siden):

Førerkort er gyldig ID i Norge, men ugyldig i utlandet. ID-kortet er gyldig i EØS/EU.

Det er passfrihet i Norden. Norden består av landene Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island. Når du passerer grensen, kan du bli bedt om å dokumentere at du er nordisk borger. Derfor anbefaler vi at du har med pass, ID-kort eller gyldig førerkort på reiser mellom de nordiske landene. 

PostNord kan kreve pass om du skal hente pakker i Sverige, så uansett en fordel med pass om en skal ut av landet
ID-kort er tull

Lenke til kommentar

Irriterer litt at jeg har pakker som venter på meg på "postkontoret", men har startet vedlikehold av bilen, så den står på bukk uten hjul, så pakkene får bare vente.
Trodde ikke pakkene ville komme så fort, med tanke på at det gikk tregt ifjor, så det er nok ikke solgt/kjøpt så mye på BF i år

Lenke til kommentar

Bestilte et produkt fra Komplett på søndag, valgte porterbuddy siden det står at bestiller man før 12 så får man det mandag der jeg bor. Bestiller, mandagen kommer, ordren står fortsatt på "ordre mottatt", tar så kontakt med kundesenteret til komplett og spør om hvorfor ikke pakken kom på mandag som jeg hadde bestilt. Får da beskjed om at det er begrenset hvor mange pakker de kan bruke porterbuddy med, og min bestilling var satt til NESTE mandag. Ingen info på nettsidene til komplett om at det er begrensning på hvor mange de kan levere, står bare at hvis du bor på disse plassene (som jeg gjør) og du bestiller innen 12 på søndag så kommer pakken på mandag.

Brukte tilogmed en club fordel med fri frakt, som jeg da ikke fikk tilbake tidsnok til å få gratis frakt på postlevering som kommer i morra istedenfor...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At såkalte smarttelefoner har dårligere samtalekvalitet enn Nokia og liknende fra tidlig 2000-tall. Skal jo ingen bakgrunnsstøy til hos den andre for at man ikke hører hva vedkommende sier, og det er ikke rent sjeldent at det kommer skjærende eller metalliske lyder.

Tydelig at det er annet enn å ringe som står på agendaen til produsentene om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (15 minutter siden):

Du vet godt hva slags tull jeg mener.

Og nei, det har ingen praktisk betydning for meg hvordan logoen ser ut, men det har mental betydning for meg at tidligere respekterte selskaper tar tullete beslutninger som dette.

Merkelig at det skal ha så mye mental betydning for deg. Tenker du mye over norske logoer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Dette er den nye hverdagen nå. 

Er noen kjent med om det er kommet noen som helst klager på den klassiske Diplom-Is damen? 

Er det rasistisk at Eskimonika liker eller selger iskrem?

Jo det er vel kanskje det om man hadde brukt en afrikaner som maskot.

Men aldri tenkt på det før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...