Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva den normale lønna til renholdsarbeidere er, men det koster adskillig mer enn 6 000 kr for 30 timer med arbeid. Det er ankepunktet mitt.

 

Jepp, poenget er nettopp å skade de som ønsker å bli au pair og de som ønsker å benytte seg av ordningen.

Jeg er dypt uenig at vi bør gjennomføre noe som skader de som ønsker å bli au pair og de som ønsker å benytte ordningen, bare for å unngå at rike får en snarvei.

 

Jeg vil også påpeke at det koster mer enn 6000 kroner for en Au Pair. Man må også betale for norskkurs, feriepenger, mat og flybiletter. Det koster minst 9000 kroner i måneden å ha en Au Pair. I tilegg må man gi dem et soverom, som kunne blitt brukt til noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Jeg er dypt uenig at vi bør gjennomføre noe som skader de som ønsker å bli au pair og de som ønsker å benytte ordningen, bare for å unngå at rike får en snarvei.

 

Jeg vil også påpeke at det koster mer enn 6000 kroner for en Au Pair. Man må også betale for norskkurs, feriepenger, mat og flybiletter. Det koster minst 9000 kroner i måneden å ha en Au Pair. I tilegg må man gi dem et soverom, som kunne blitt brukt til noe annet.

Om det så koster en million i måneden så er det utenfor poenget for min del. Arbeid skal betales etter arbeidsmiljøloven.

 

Vi kan heller se på andre, mer rettferdige, løsninger for (reell) kulturutveksling.

Lenke til kommentar

Om det så koster en million i måneden så er det utenfor poenget for min del. Arbeid skal betales etter arbeidsmiljøloven.

 

Vi kan heller se på andre, mer rettferdige, løsninger for (reell) kulturutveksling.

 

Det er ingen generell minstelønn i Norge, kun tariffer i forskjellige bransjer. Arbeidsmiljøloven sier ingenting om hva lønn skal være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er ingen generell minstelønn i Norge, kun tariffer i forskjellige bransjer. Arbeidsmiljøloven sier ingenting om hva lønn skal være.

Såvidt meg bekjent har vi regler mot sosial dumping, noe som effektivt setter en minstelønn?

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent har vi regler mot sosial dumping, noe som effektivt setter en minstelønn?

Det stemmer. Men lønn er fremforhandlet, ikke lovbestemt. Lovverket omhandler arbeidsvilkår, sikkerhet o.l. Selv har jeg ingen lovfestet minstelønn, men jeg er heller ikke i et utsatt yrke, så det er ikke et problem.

 

Pussig nok er det UDI som setter satsene for au pair-lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen generell minstelønn i Norge, kun tariffer i forskjellige bransjer. Arbeidsmiljøloven sier ingenting om hva lønn skal være.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

 

Det er "litt" snedig at en elektriker skal ha høyere minstelønn enn en vasker. Får vaskerne billigere mat enn elektrikere? Vi burde fjernet hele fjaset med kategorisering etter type arbeid til EN minstelønn, som også da inkluderer au pair ordningen. F.eks. 30 timer arbeid × 150 NOK = 4500 NOK per uke. De fleste vil nok velge vaskeservice istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen nasjonal minstelønn i Norge fordi det ikke finnes noen lover på akkurat det. De "minstelønnene" som finnes er forhandlet fram av hver enkelt fagforening og der har tydeligvis elektrikerne fått til en bedre avtale enn renholderne. Det kan jo ha mange grunner det, f.eks utdanningslengde og lærlingetid med relativt dårlig lønn, kontra renhold som jeg antar har langt kortere utdannelse. Sikkerhet og ansvar kan også spille en rolle. Og hva vet jeg, kanskje kjønndsominans, hudfarge, historisk anseelse osv også har påvirket forhandlingene, uten at jeg tror det står nedskrevet noe sted.

 

Joda, jeg er forsåvidt enig i at vi burde hatt en nasjonal minstelønn som gjelder alle, men jeg mener det blir feil å bruke den for å tvinge opp minstelønnene som fagforeningene har forhandlet seg fram til. Mistelønna bør egentlig bare være et lovverk for å avverge slavelignende tilstander. F.eks at det ikke skal være lov å avtale at østeuropeere tar drittjobber for 50 kr/t.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

 

Det er "litt" snedig at en elektriker skal ha høyere minstelønn enn en vasker. Får vaskerne billigere mat enn elektrikere? Vi burde fjernet hele fjaset med kategorisering etter type arbeid til EN minstelønn, som også da inkluderer au pair ordningen. F.eks. 30 timer arbeid × 150 NOK = 4500 NOK per uke. De fleste vil nok velge vaskeservice istedenfor.

Da får man kjapt tilstander som på Cuba. Jeg satte meg in i Taxi på flyplassen når jeg kom dit, snakker med Taxi sjåføren da det var en times kjøring. Viser seg at han er utdannet lege. Jeg forbløffet spør hva han gjør med og kjøre taxi da, "Nei dette er noe jeg ville, siden lønna for og kjøre taxi og utføre trippel bypass operasjon  er det samme."

 

Samt når man kjører taxi får man tips i tillegg. Så man i praksis tjener mer som taxi sjåfør.

 

Hva er motivasjonen for og ta lang utdanning og ha en krevende jobb da? Må vi fjerne penger og ha en form for sosial belønning i tilfelle. Motivasjon trenger menneske slik de fleste tenker i dag. Vi er oppvokst i et grådig samfunn, der meg, jeg og meg selv er det viktigste.

 

Kan se for meg dette fungere i fremtiden der vi har mye overflødige mennesker, og de vi vil ha behov for i arbeid er ganske så spesialister. Og det vil være "en ære" og få lov til og jobbe. Men vi er langt fra der enda

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får man kjapt tilstander som på Cuba. Jeg satte meg in i Taxi på flyplassen når jeg kom dit, snakker med Taxi sjåføren da det var en times kjøring. Viser seg at han er utdannet lege. Jeg forbløffet spør hva han gjør med og kjøre taxi da, "Nei dette er noe jeg ville, siden lønna for og kjøre taxi og utføre trippel bypass operasjon er det samme."

 

Samt når man kjører taxi får man tips i tillegg. Så man i praksis tjener mer som taxi sjåfør.

 

Hva er motivasjonen for og ta lang utdanning og ha en krevende jobb da? Må vi fjerne penger og ha en form for sosial belønning i tilfelle. Motivasjon trenger menneske slik de fleste tenker i dag. Vi er oppvokst i et grådig samfunn, der meg, jeg og meg selv er det viktigste.

 

Kan se for meg dette fungere i fremtiden der vi har mye overflødige mennesker, og de vi vil ha behov for i arbeid er ganske så spesialister. Og det vil være "en ære" og få lov til og jobbe. Men vi er langt fra der enda

Nå vil jeg ha en relativt lav minstelønn for å unngå det problemet. Lav minstelønn eller fjerning av alle minstelønner hadde vært det beste. Minstelønn på over 200 kroner timen uansett hvorni Norge virker høyt (minstelønn elektro).
Lenke til kommentar
Hva er motivasjonen for og ta lang utdanning og ha en krevende jobb da? Må vi fjerne penger og ha en form for sosial belønning i tilfelle. Motivasjon trenger menneske slik de fleste tenker i dag. Vi er oppvokst i et grådig samfunn, der meg, jeg og meg selv er det viktigste.

 

Kan se for meg dette fungere i fremtiden der vi har mye overflødige mennesker, og de vi vil ha behov for i arbeid er ganske så spesialister. Og det vil være "en ære" og få lov til og jobbe. Men vi er langt fra der enda

Man behøver jo ikke å ha lang utdanning for å ha en krevende jobb. Det er jo også mange tegn på at hele utdanningsregimet er noe skjevt ettersom den norske befolkningen har en vesentlig underdekning av arbeidere og må importere arbeidskraft.

 

Det sitter mange velutdannede ansatte rundt omkring som ikke leverer årsverkene de får godt betalt for, og det finnes en betydelig og selvforsterkende byråkratisk kultur både i offentlig og privat sektor. Disse byråkratiske kulturene har selvsagt makt nok til å ese videre, og det går på bekostning av "doers".

 

I det  offentlige kan man bare ta en titt på politiadministrasjon (slanket i den operative delen og est voldsomt ut sentralt), og helseforetakene der de mangler sykepleiere og tildels leger, mens administrasjonene er tilnærmet absurd og tildels fremstår som polske riksdager.

 

De burde forøvrig utdanne langt flere leger slik at lønningene deres faller kraftig.

Lenke til kommentar

Det sitter mange velutdannede ansatte rundt omkring som ikke leverer årsverkene de får godt betalt for, og det finnes en betydelig og selvforsterkende byråkratisk kultur både i offentlig og privat sektor. Disse byråkratiske kulturene har selvsagt makt nok til å ese videre

 

Et aktuelt eksempel er kommunesammenslåingen som foregår nå.

Poenget med den er jo å oppnå stordriftsfordeler. 

 

Min allerede store kommune (ca. 50.000 innb.) absorberer fire mindre kommuner rundt.

Så sitter man der da med 5 ordførere, 5 rådmenn, og enorme mengder kommunalsjefer og ledere på mange nivåer.

Men tror du man sparker 4/5 av administrasjonen? Nei. Alle får fortsette med samme lønn! Bare i en annen stilling.

 

Så istedet for å spare penger, kaster man de nå rett ut vinduet til ansatte på nødarbeid (som man kalte det under krigen når man laget arbeid for folk for at de skulle ha noe å gjøre), og har i tillegg et kaos av et topptungt supperåd på hendene.

 

Hvordan kan det skje med skattepengene våre i et demokrati?

 

(Straks tilbake, jeg skal bare ut å gi Bukken min litt mat fra havresekken den er så snill å passe for meg...)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Et aktuelt eksempel er kommunesammenslåingen som foregår nå.

Poenget med den er jo å oppnå stordriftsfordeler. 

 

Min allerede store kommune (ca. 50.000 innb.) absorberer fire mindre kommuner rundt.

Så sitter man der da med 5 ordførere, 5 rådmenn, og enorme mengder kommunalsjefer og ledere på mange nivåer.

Men tror du man sparker 4/5 av administrasjonen? Nei. Alle får fortsette med samme lønn! Bare i en annen stilling.

 

Så istedet for å spare penger, kaster man de nå rett ut vinduet til ansatte på nødarbeid (som man kalte det under krigen når man laget arbeid for folk for at de skulle ha noe å gjøre), og har i tillegg et kaos av et topptungt supperåd på hendene.

 

Hvordan kan det skje med skattepengene våre i et demokrati?

 

(Straks tilbake, jeg skal bare ut å gi Bukken min litt mat fra havresekken den er så snill å passe for meg...)

Norge er vel ganske så spesielle der, vi har vel likt antall statsråder og annet lederskap som Sverige har. Selv om de er nesten dobbelt så mange mennesker og topper verdens statistikk med antall byråkrater dem selv. 

 

Men Norge er i sin egen liga. Verden har ikke sett maken bortsett fra kommunistisk rød teppe.

 

Vi trenger og slankes. Og når som vi har gått fra et rent representativt politisk system til et populist demokrati det er blitt i dag grunnet sosial media og internet. Så vi er for øyeblikket et direkte demokrati men uten struktur tilpasset denne styringsformen.

 

Slik det er blitt i dag kan fylker operere mye mer autonomt enn de gjør, det er noe som ville spart penger og da ikke alt skal inn til Oslo.

 

Dette er en perfekt tid og slanke, forstår det er vanskelig i Norge og de fleste blir nok bare sysselsatt til de går av med pensjon. Men hvertfall med det så slankes vi på sikt da det ikke blir ansatt noen nye i disse sysselsettings stillingene.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Norge er vel ganske så spesielle der, vi har vel likt antall statsråder og annet lederskap som Sverige har. Selv om de er nesten dobbelt så mange mennesker og topper verdens statistikk med antall byråkrater dem selv. 

 

Men Norge er i sin egen liga. Verden har ikke sett maken bortsett fra kommunistisk rød teppe.

 

Vi trenger og slankes. Og når som vi har gått fra et rent representativt politisk system til et populist demokrati det er blitt i dag grunnet sosial media og internet. Så vi er for øyeblikket et direkte demokrati men uten struktur tilpasset denne styringsformen.

 

Slik det er blitt i dag kan fylker operere mye mer autonomt enn de gjør, det er noe som ville spart penger og da ikke alt skal inn til Oslo.

 

Dette er en perfekt tid og slanke, forstår det er vanskelig i Norge og de fleste blir nok bare sysselsatt til de går av med pensjon. Men hvertfall med det så slankes vi på sikt da det ikke blir ansatt noen nye i disse sysselsettings stillingene.

 

For andre som er interesserte: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector

 

Jeg visste faktisk ikke at det var sååå ille i Norge  :tease:

 

Dog skjønner jeg at for å få igjennom slike kommunereformer kan man ikke reklamere med at 4/5 kommer til å miste jobben. Da vil man få mange mot seg. 

 

Håpet må vel være at over tid så sparker man litt etter litt (evt. man ansetter ikke nye når noen går ut).

Lenke til kommentar

For andre som er interesserte: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector

 

Jeg visste faktisk ikke at det var sååå ille i Norge  :tease:

 

Dog skjønner jeg at for å få igjennom slike kommunereformer kan man ikke reklamere med at 4/5 kommer til å miste jobben. Da vil man få mange mot seg. 

 

Håpet må vel være at over tid så sparker man litt etter litt (evt. man ansetter ikke nye når noen går ut).

Var regjeringsapparatet jeg mente som var dobbelt så stort som Sverige i forhold til folketall :p

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4dx9a/I-2030-kan-Regjeringen-ha-6000-byrakrater

 

Utredning gjort for arealbehov for regjeringskvartalet så kommer det til og stige 16.2-29% innen 2030.

 

En av årsakene er regjeringsapparatet i Norge har flere oppgaver som er desentralisert i de andre nordiske landene.

Men i tillegg har land som Sverige og Danmark gjennomført en kraftig slanking i byråkratiet, samtidig som veksten har fortsatt i Norge.

Lenke til kommentar

For andre som er interesserte: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_sector

 

Jeg visste faktisk ikke at det var sååå ille i Norge  :tease:

 

Skremmende!

USA, Storbritannia, og de fleste Europeiske land ligger mellom 10 og 20%, men Norge er nesten 40!!!

 

Det viktigste aspektet ved å slanke byråkratiet, er jo å frigjøre friske arbeidstakere til å skape verdier i bedrifter som faktisk lager noe...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Selv om Finland har 27% som jobber i offentlig sektor, så har de nok mange som er innleid av offentlig sektor. Å slanke offentlig sektor ved å at staten innleier privat arbeidskraft, ser jeg på som lite hensiktsmessig.

Ser vi på offentlig forbruk som prosent av BNP så er ikke tallene like ille for Norge.

Finland: 57%
Frankrike: 56.8%
Danmark: 54.5%
Sverige: 49.6%
Norge: 48.8%
Tyskland: 43.7%
UK: 42.2%
USA: 37.9%
Australia: 36.1%
Sveits: 34%

https://data.oecd.org/gga/general-government-spending.htm

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om offentlige oppgaver er sorterer under staten (sentralisert) eller kommuner (desentralisert) er egentlig irrelevant.

 

Wikipedia-linken tar heller ingen hensyn til hvilke oppgaver som anses som offentlige og private. F.eks har USA verdens dyreste helsevesen, men det teller ikke som offentlig der borte og da ser det feilaktig ut som USA har veldig effektive offentlige tjenester. Det er derfor nesten umulig å sammenligne slike tall side ved side.

Lenke til kommentar

Selv om Finland har 27% som jobber i offentlig sektor, så har de nok mange som er innleid av offentlig sektor. Å slanke offentlig sektor ved å at staten innleier privat arbeidskraft, ser jeg på som lite hensiktsmessig.

 

Ser vi på offentlig forbruk som prosent av BNP så er ikke tallene like ille for Norge.

 

Finland: 57%

Frankrike: 56.8%

Danmark: 54.5%

Sverige: 49.6%

Norge: 48.8%

Tyskland: 43.7%

UK: 42.2%

USA: 37.9%

Australia: 36.1%

Sveits: 34%

 

https://data.oecd.org/gga/general-government-spending.htm

Vår BNP er unaturlig høy grunnet oljen, så og bruke BNP som grunnstein blir lite langsiktig. Så når olje eventyret er over, så blir det nødslanking?

Lenke til kommentar

Om offentlige oppgaver er sorterer under staten (sentralisert) eller kommuner (desentralisert) er egentlig irrelevant.

 

Wikipedia-linken tar heller ingen hensyn til hvilke oppgaver som anses som offentlige og private. F.eks har USA verdens dyreste helsevesen, men det teller ikke som offentlig der borte og da ser det feilaktig ut som USA har veldig effektive offentlige tjenester. Det er derfor nesten umulig å sammenligne slike tall side ved side.

Dessuten er det mange som er ekskludert fra behandling i USA, om alle disse skulle ha mottatt nødvendig behandlig med "den vanlige prisingen" ville kostnaden vært enda høyere.

 

Byråkratiet i USA er svært gammeldags både mht prossesser og ikke minst digitalisering. Samtidig er "standard skatteprosent" ganske høy i USA, og det er jo et paradoks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...