Gå til innhold

The Walking Dead - Generell Diskusjon - (USA-sendetid) - (Ikke spoilere fra tegneserien)


Anbefalte innlegg

HELT enig der, det virker nesten som Rock og gjengen er den eneste av den kaliberen i hele verden. Hvor vanskelig kan det være å legge til noe spenning med aktivitet på den ene walkie-talkien med noen overlevende som kanskje har funnet ut noe ground breaking shit..

 

Det føles ut som AMC har fjernet hovedproblemløsningen helt, det har ikke vært noe virkelig håp siden sesong 1 på det senteret, og etter de bygget opp alt den hypen med Washington og kuren, for så å bare si at alt var en løgn, er idiotisk, de kunne ihvertfall latt det være noe belønning etter alle de episodene der hovedtemaet var nemlig dette. Hadde det var mitt valg iforhold til om Eugene skulle få leve, hadde han vært i bakken på sekundet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikkje å snakke om at det kom utifrå ingenting.

 

Så når Rick holder denne "talen" så mangla det ei oppbyggning.

 

 

Uenig.

 

Jeg mener at det finnes symbolikk og et underliggende tema i mye av det som skjer i episoden forut for talen (og rett etterpå i form av scenen med låvedøren), bl.a. når hele følget er i fokus med en stor gruppe "Walkers" bak seg.

Jeg personlig tror at scenen er filmet slik nettopp for å trekke en parallell mellom de to gruppene (Følget og "Walkers").

De går i samme tempo, har i stor grad den samme kroppsholdningen, og en stor del av episoden virker å fremme fokus på at gruppen er preget av håpløshet i større eller mindre grad (når Gabriel kaster preste-kragen i bålet får vi vel kanskje det klareste bildet på elendigheten som virker å ha spredt seg i stor grad innad i gruppen), som igjen illustreres i scenen på landeveien.

Jeg er enig i at selve monologen i seg selv bærer preg av at det ikke bygges tilstrekkelig opp til en konklusjon/et klimaks, og mister enda mer engasjement når Daryl skyter inn sin noe selvsagte kommentar, men personlig mener jeg at ved hjelp av symbolikk, kameraføring og øvrige dialoger, bygges det opp under det som utviklet seg til å bli et av temaene i episoden, nemlig forholdet mellom Følget og "Walkers" på et annet nivå enn "jeger og bytte".

 

For å bruke låvedør-scenen som et øvrig eksempel, ser jeg scenen som et veldig tydelig og fysisk bilde på konflikten Følget kjemper for å ikke bli "som De", nemlig vandrende døde som kun har det å eksistere (overlevelse som Følget kaller det) som underliggende mål.

Merk hvordan scenen er bygd opp i form av karaktèr-fokus, mangel på dialog (ville det ikke vært mer naturlig at noen ropte for at de andre skulle skjønne hva som holdt på å utspille seg?), samt den klassiske, dog klisjèfylte, "alle mann til pumpene", hvor de èn etter èn stormer til for å danne gruppen ved døren som en enhet/et lag, som samlet holder de vandrende døde ute både fysisk, og psykisk.

 

Så kan det diskuteres til Dovre faller om skuespillerprestasjonene, manuskriptet og de fysiske virkemidlene (kameraene, kulissene, kroppspråk) oppnår potensialet episoden har til å bekrefte at serien er noe mer enn en "SHOOT 'DEM ZOMBIES! DUDE SOME PEOPLE GONNA DIE?!"-serie.

 

 

Edit: La til et ekstra avsnitt.

Edit 2: Scenen med preste-kragen mener jeg også er det tydeligste eksemplet for et annet, dog tilsynelatende, mindre tema i episoden nemlig personlig tro, hvor man kan bruke scenen med tornadoens(?) herjinger som et argument eller eksempel, men det blir en annen diskusjon.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg ser at de prøver på mye, men ofte så føler jeg at det ikke sitter helt. Om skuespillerne gir dårlige prestasjoner, eller om de bare gjør det beste ut av et dårlig manus er jeg ikke sikker på, men det er alltid et eller annet som gjør at scenene ikke blir helt troverdige. Enten det er at noen faller alt for lett, gjør overdrevent dumme valg, sier en teit replikk. Er sjeldent jeg føler at hele scener sitter som et skudd. Og 90% av gangene det er noe galt, så har jeg en følelse av at det er AMC som står bak.

 

edit: Rolig dag, så gifet et par sekund der man ser et eksempel på hva jeg mener, fra nyeste episode. Etter så lang tid ute blant zombier, så angriper han en zombie slik? Går etter en arm? hva faen? Slike øyeblikk er med på å skade serien. Det og zombier som plutselig er ninja og gjemmer seg bak et tre. Skjer heele tiden i serien.

 

http://imgur.com/iyMSMG1

 

 

edit: Fikset gif til webm-link istedet

Endret av uTukt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For ikkje å snakke om at det kom utifrå ingenting.

 

Så når Rick holder denne "talen" så mangla det ei oppbyggning.

 

 

Uenig.

 

Jeg mener at det finnes symbolikk og et underliggende tema i mye av det som skjer i episoden forut for talen (og rett etterpå i form av scenen med låvedøren), bl.a. når hele følget er i fokus med en stor gruppe "Walkers" bak seg.

Jeg personlig tror at scenen er filmet slik nettopp for å trekke en parallell mellom de to gruppene (Følget og "Walkers").

De går i samme tempo, har i stor grad den samme kroppsholdningen, og en stor del av episoden virker å fremme fokus på at gruppen er preget av håpløshet i større eller mindre grad (når Gabriel kaster preste-kragen i bålet får vi vel kanskje det klareste bildet på elendigheten som virker å ha spredt seg i stor grad innad i gruppen), som igjen illustreres i scenen på landeveien.

Jeg er enig i at selve monologen i seg selv bærer preg av at det ikke bygges tilstrekkelig opp til en konklusjon/et klimaks, og mister enda mer engasjement når Daryl skyter inn sin noe selvsagte kommentar, men personlig mener jeg at ved hjelp av symbolikk, kameraføring og øvrige dialoger, bygges det opp under det som utviklet seg til å bli et av temaene i episoden, nemlig forholdet mellom Følget og "Walkers" på et annet nivå enn "jeger og bytte".

 

For å bruke låvedør-scenen som et øvrig eksempel, ser jeg scenen som et veldig tydelig og fysisk bilde på konflikten Følget kjemper for å ikke bli "som De", nemlig vandrende døde som kun har det å eksistere (overlevelse som Følget kaller det) som underliggende mål.

Merk hvordan scenen er bygd opp i form av karaktèr-fokus, mangel på dialog (ville det ikke vært mer naturlig at noen ropte for at de andre skulle skjønne hva som holdt på å utspille seg?), samt den klassiske, dog klisjèfylte, "alle mann til pumpene", hvor de èn etter èn stormer til for å danne gruppen ved døren som en enhet/et lag, som samlet holder de vandrende døde ute både fysisk, og psykisk.

 

Så kan det diskuteres til Dovre faller om skuespillerprestasjonene, manuskriptet og de fysiske virkemidlene (kameraene, kulissene, kroppspråk) oppnår potensialet episoden har til å bekrefte at serien er noe mer enn en "SHOOT 'DEM ZOMBIES! DUDE SOME PEOPLE GONNA DIE?!"-serie.

 

 

Edit: La til et ekstra avsnitt.

Edit 2: Scenen med preste-kragen mener jeg også er det tydeligste eksemplet for et annet, dog tilsynelatende, mindre tema i episoden nemlig personlig tro, hvor man kan bruke scenen med tornadoens(?) herjinger som et argument eller eksempel, men det blir en annen diskusjon.

Tja, synes fortsatt at det heile var forhasta. Det var også berre i den episoda at dei gikk som zombier fordi dei var utsvoltne. Nå i den siste episoda var dei oppe i fullt tempo igjen. No hadde dei riktignok fått tak i meir mat, men eg synes fortsatt at ein slik tale hadde trengt en lenger oppbygging enn berre den same episoda.

Lenke til kommentar

 

Lastes litt tregt første gang

 

No shit! Gjorde nettleseren skikkelig sirup når den ble lastet inn. Anbefaler deg å legge den inn som en link i stedet for å legge inn bildet direkte.

 

 

 

Bare så episoden en gang til mens jeg ventet på den gif-en :D

Haha. Sorry for det :p. Gikk nok litt kjappere her iom at den allerede var innlastet når jeg la den inn. Fikset nå.

Fungerer det å integrere "gif"-er formatert i webm-format? Type mp4-videoer som imgur bruker på store gif-er.

 

Men der ser dere hva som skjer i alle fall. Finnes slike eksempel i nesten hver episode. Skjønner at de er sliten, men å ikke prøve å angripe zombien på en ordentlig måte? Blir for teit. Og gang på gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temmelig typisk i såfall. De har bodd der uforstyrret helt siden utbruddet started men så fort Rick & Co kommer, kommer det en eller annen gruppe for å "ta dem". Plot convinent much?

 

Nei håper det tar en stund før de kommer over noen nye badguys og at resten av sesongen handler om å etablere seg i Alexandria. Kanskje heller at noen i samfunnet fucker opp og Rick må enten drepe eller sende dem ut i eksil.

 

Hvem tok pistolen til Rick?

Lenke til kommentar

Syns det var utrolig deilig å få en slik episode, en av de beste på lenge :D

 

Tror nok noe kommer til å skje relativt fort, man så allerede nå det var tension mellom folk, og dette kommer nok til å blir verre i de neste episodene..

 

Det jeg synes er kult er hvordan man ser at gjengen har blitt helt vandt med apokalypsen, det er nesten som om de ikke kan leve en vanlig dag uten å drepe zombier lengre :p

 

En ting jeg ikke forstår, er hvorfor disse idiotene faktisk har overlevd så lenge uten nederlag, men det er vel noe man egentlig bare skal godta :p

 

 

Hvem tok pistolen til Rick?

 

De som var ute å scavenget regner jeg med? var det ikke den Glen fikk?

Endret av Zunn
Lenke til kommentar

 

Syns det var utrolig deilig å få en slik episode, en av de beste på lenge :D

 

Tror nok noe kommer til å skje relativt fort, man så allerede nå det var tension mellom folk, og dette kommer nok til å blir verre i de neste episodene..

 

Det jeg synes er kult er hvordan man ser at gjengen har blitt helt vandt med apokalypsen, det er nesten som om de ikke kan leve en vanlig dag uten å drepe zombier lengre :p

 

En ting jeg ikke forstår, er hvorfor disse idiotene faktisk har overlevd så lenge uten nederlag, men det er vel noe man egentlig bare skal godta :p

 

 

Hvem tok pistolen til Rick?

 

De som var ute å scavenget regner jeg med? var det ikke den Glen fikk?

 

Tror jenta tok den. Kan være hun er en spion for den andre gruppen som er hintet til å være der ute. "The wolves" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Rimelig merkelig hvordan den gjengen der har levd så uberørt så lenge, til tross for solide gjerder. Og det er ikke mangel på ressurser heller. Mest irriterende var dog hvordan Sasha brukte en kule på en walker utenfor gjerdet, kun for å se kul ut. Jeg tror ikke serien hadde tapt seg på at det hadde vært nødt til å bruke stikkvåpen i stedet, og at skytevåpen kun ble brukt til nød for å forsvare seg mot mennesker.

 

Men uansett, jeg likte episoden. Serien har virkelig behov for å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Hun kongress dama sa at Virginia hadde blitt effektivt evakuert av hæren, så det er ikke helt usannsynlig at de har levd uberørt så langt. Det som dog ikke gir mening er at moren til Noah bodde jo nesten i de samme forholdene. Hun bodde i et "gated community" i Richmond, Virginia, altså samme stat, men de hadde alikevel dødd.

Lenke til kommentar

Hun kongress dama sa at Virginia hadde blitt effektivt evakuert av hæren, så det er ikke helt usannsynlig at de har levd uberørt så langt. Det som dog ikke gir mening er at moren til Noah bodde jo nesten i de samme forholdene. Hun bodde i et "gated community" i Richmond, Virginia, altså samme stat, men de hadde alikevel dødd.

Det var sterkt hintet til foul play angående samfunnet til Noah. Murene og gjerdene var ødelagt, av en kraft zombier ikke kan oppnå. Og med tanke på de parterte zombiekroppene og vanen fullt med zombiehoder, er det ikke uttenkelig at terminus gjengen har vært der tidligere, eventuelt en annen gjeng. Dette var og hintet til fra radioen under illusjonene til Tyreese.

Lenke til kommentar

Terminus-gjengen kan ikke ha vært i Virigina der moren til Noah bodde, som tok Rick & Co 17 dager å dra til ifra Atlanta. Det finnes ganske sikkert noen andre slemminger og sånt enn bare Terminus og The Governor i denne verdenen.

 

Om en effektiv evakuering gir mening, så burde det at de har levd i Alexandria gi mening også. Det er ikke sikkert at de har støttet på noen ordentlig galninger som de ikke har kunne håndtere. Det virket utifra kommentarene til Deanna (lederen) at de har opplevd noe. Dessuten ble stedet til moren til Noah direkte angrepet og den ene muren ødelagt som Luciano nevner.

Lenke til kommentar

Har vi noe tidsperspektiv på hvor lang tid det har gått siden utbrudded? Virker ikke helt ulogisk at de har overlevd der om resten av byen ble evakuert. Men så må man huske at folk dør på andre måter, og alle blir zombier til slutt. Litt sykdom her eller der så blir det noen zombier, og det kan være vanskelig for folk som ikke har overlevd på utsiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...