Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Det er nok ikke kun optimalisering av Windows som er problemet, har lest en god del om problemene med BD og det ser faktisk ut som at samtlige hovedkort som Amd sendte ut til testing sammen med cpu og skjermkort var fra Asus og at det er mange som derfor mener at det kan være en relativt uferdig bios som kan ha litt av årsaken til BD problemene.

 

I et par av testene som er publisert yter faktisk BD opp mot det Amd påpekte at den kom til å gjøre (altså en plass rett mellom 2500k og 2600k ) , det som er litt spesielt er jo at hos noen testere så ser det ut som cpu'en leverer en helt annen ytelse i forhold til andre sider som tester med en lignende oppsett (feks Gigabyte 990 ) så det er jo tydelig at noe har gått alvorlig galt en eller annen plass.

 

Det har jo selvsagt kommet en hel haug med antagelser og rykter, sånn i farta :

 

*EX Amd ingeniør påstor at mye av feilene ligger i at Amd nå bruker for det meste automatiserte prosseser for design av arkitekturen -ubekreftet.

*Noen har jo selvsagt prøvd å peke på Asus som de skyldige i et samarbeid med Intel -hogwash tipper jeg.

*Mange som peker på at det er cache trashing på gang , andre mener det er en defekt i cache designen som er vanskelig å reprodusere men som står for problemene - Sannsynlig , men litt rart at noen er helt feilfrie med samme stepping på cpu.

 

Uansett dette er jo som sagt mange ganger før en katastrofal dårlig lansering fra Amd, nesten litt rart at Amd ikke har kommet med en offentlig uttalelse , mye av markedsføringen til amd fremstår jo som ren bullshit akkurat nå og cpu'en kan jo på ingen måte hamstre opp med 2500k og 2600k som Amd faktisk påstod i sine press releases.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The boys over at Kubuntu has been working on a AMD Bulldozer fix that sort-of applies across several platforms. The idea came from ArchLinux that run ARM multiple processors. AMD FX-Bulldozer is neither 4 core or 8 core… that’s the problem. The ARM Cortex-A9 8 core processor had a similar problem that was overcome with a software patch. The problem right now is that the patch has to be re-registered with each Windows start. Look for a 40% performance boost if this works…. more to come.

 

There is most definitely a Windows 7 AMD FX – software patch in the works. By most estimates the AMD Bulldozer FX is underperforming by 40-70% in most Windows 7 benchmarks. By forcing Windows 7 to recognize 8 cpu cores a huge performance hit has happened. The Bulldozer FX-8xxx design… really isn’t 8 cores, it’s a 4 core CPU with an extra integer pipeline on each core. If the FX-8xxx series scale according to the 4 and 6 core Bulldozer design than there is a serious bug in Windows 7 that is crippling the FX-8150 performance.

 

Preliminary data from Passmark CPU test show the FX-4100 with a score of 5900, and the FX-6100 with a score of 7700. The FX-8150 should be posting in the 11,400 area but several test have the FX-8150 down in 8000 score.

 

 

lese mere her

http://quinetiam.com/?p=2356

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff hadde tenkt å oppgradere når Bulldozer kom ut, men ser ut som at jeg ikke gidder det. Hva er det nesten jeg bør vente på, eller er det bare å peise på med 2500k?

Trenger du en oppgradering for spill nå så du får 100% nytte av ditt CFX/SLI-oppsett kjøper du i5-2500k.

Om du trenger en oppgradering for videoredigering eller kryptering av filer kan 8150 tilby lik ytelse som i7-2600k til et høyere strømforbruk.

Om du skal kjøre Photoshop, eller generell tallknusing vil jeg tippe 2600k vil være best.

 

I lavere prisspektre vil Phenom II fortsatt være best for penga generelt. i3-21xx vil være best for spilling under 1000 kr.

 

Neste generasjon med AMD-prosessorer skal visstnok komme om tre-fire måneder har jeg hørt, men med mindre ytelsen forbedres med 30% ser jeg ikke hvordan den skal klare å konkurrere mot Ivy Bridges lovte 20% som skal komme ut etterpå. Og hvorfor i alle dager vente når du allerede har ventet så lenge?

 

Kjører ennå en Phenom II på 3,8Ghz og ett 5850 skjermkort. Fungerer greit, men etter å ha bygd ett par i5 og i7 pc'er for kompiser så har lysten til oppgradere selv økt :p Mulig jeg bare kaster med i gang med 2500k.

Lenke til kommentar

Om dette stemmer vil Intel måtte dumpe prisene på Sandy Bridge og Gulftown så det synger etter. Kan ikke forstå noe annet enn at disse må ligge nært oppi en 980x/990x i ytelse med et sånt kvantesprang!

 

Mulig jeg konspirerer litt, men noe sier meg at om dette var Intel sin CPU ville M$ ha hatt en fix ute før launch...

Om de klarer 40% bedre ytelse er det ikke snakk om "nært oppi" 990x, da snakker man minst 10% foran en 990x

 

Det som er rart er at om dette er sant, hvorfor ble det ikke oppdaget før? Ingen kan si denne lanseringen har vært god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The boys over at Kubuntu has been working on a AMD Bulldozer fix that sort-of applies across several platforms. The idea came from ArchLinux that run ARM multiple processors. AMD FX-Bulldozer is neither 4 core or 8 core… that’s the problem. The ARM Cortex-A9 8 core processor had a similar problem that was overcome with a software patch. The problem right now is that the patch has to be re-registered with each Windows start. Look for a 40% performance boost if this works…. more to come.

 

There is most definitely a Windows 7 AMD FX – software patch in the works. By most estimates the AMD Bulldozer FX is underperforming by 40-70% in most Windows 7 benchmarks. By forcing Windows 7 to recognize 8 cpu cores a huge performance hit has happened. The Bulldozer FX-8xxx design… really isn’t 8 cores, it’s a 4 core CPU with an extra integer pipeline on each core. If the FX-8xxx series scale according to the 4 and 6 core Bulldozer design than there is a serious bug in Windows 7 that is crippling the FX-8150 performance.

 

Preliminary data from Passmark CPU test show the FX-4100 with a score of 5900, and the FX-6100 with a score of 7700. The FX-8150 should be posting in the 11,400 area but several test have the FX-8150 down in 8000 score.

 

 

lese mere her

http://quinetiam.com/?p=2356

 

Dette kommer overraskende. Blir spennende å se hva evt. patching kan ha å si på ytelsen. Får vel bare vente å se.

 

-->

 

AMD FX-8150 Passmark CPU Score has jumped from 8500 to 13000 using REG Patch. But it is not stable yet.
Endret av Frode99
Lenke til kommentar

 

The boys over at Kubuntu has been working on a AMD Bulldozer fix that sort-of applies across several platforms. The idea came from ArchLinux that run ARM multiple processors. AMD FX-Bulldozer is neither 4 core or 8 core… that’s the problem. The ARM Cortex-A9 8 core processor had a similar problem that was overcome with a software patch. The problem right now is that the patch has to be re-registered with each Windows start. Look for a 40% performance boost if this works…. more to come.

 

There is most definitely a Windows 7 AMD FX – software patch in the works. By most estimates the AMD Bulldozer FX is underperforming by 40-70% in most Windows 7 benchmarks. By forcing Windows 7 to recognize 8 cpu cores a huge performance hit has happened. The Bulldozer FX-8xxx design… really isn’t 8 cores, it’s a 4 core CPU with an extra integer pipeline on each core. If the FX-8xxx series scale according to the 4 and 6 core Bulldozer design than there is a serious bug in Windows 7 that is crippling the FX-8150 performance.

 

Preliminary data from Passmark CPU test show the FX-4100 with a score of 5900, and the FX-6100 with a score of 7700. The FX-8150 should be posting in the 11,400 area but several test have the FX-8150 down in 8000 score.

 

 

lese mere her

http://quinetiam.com/?p=2356

 

Dette kommer overraskende. Blir spennende å se hva evt. patching kan ha å si på ytelsen. Får vel bare vente å se.

 

-->

 

AMD FX-8150 Passmark CPU Score has jumped from 8500 to 13000 using REG Patch. But it is not stable yet.

 

Hvis du tar en kikk på resten av denne siden ser du referanser til Bigfoot, konspirasjonsteorier, og hvordan forfatteren ble kidnappet av Aliens da han var tre år gammel, for så å bli fôret med informasjon om hvordan verden skal ende i 2013.

 

Jeg har ikke så voldsomt stor tro på denne patchen lenger, men kanskje noen har det?

Lenke til kommentar

 

Amd svarer helt forutsigbart. Egne tester som viser at BD er på høyde med eller bedre enn SB og forige generasjon.

 

Den forutsigbare biten er dog at alle testene er begrenset av skjermkortet og ikke prosessoren. Så igrunn bare markesførings bullshit som ikke sier noe om ytelsen til BD i det hele tatt.

 

Antar du leste kommentarene hvor den ansatte svarte også?

Det er tydelig at Amd er litt forundret over at mange av testene rett og slett ikke stemmer helt overens med hva selskapet selv har målt i noen programmer , han sier jo selv at i noen av spillene så yter BD akkurat som forventet mens hos andre testere så yter BD i samme spill rett og slett helt horribelt.

 

Men det høres ut som litt Fud fra amd ja.

 

Når det gjelder den register patchen så er nok Arni spot on, måten vedkommende ordlegger seg på og skriver på er ikke akkurat oppløftende og man kan fort tro at det er en ren fanboy.

Lenke til kommentar

Fud fra MD? da har du tydeligvis ikke fått med deg hva det ordet betyr.

En test der AMD faktisk "vinner"., Har ingen anelse om hvor troverdig denne siden er, men de har visstnok brukt et annet hovedkort.

 

Ellers skulle jeg gjerne sett en god test foretatt under linux, sammenliknet med 2600K, så kunne man sett hva som er windows/driveres feil og ikke. Det kan og ha veldig mye å si, og Windows er jo ikek akkurat godt optimalisert for noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ellers skulle jeg gjerne sett en god test foretatt under linux, sammenliknet med 2600K, så kunne man sett hva som er windows/driveres feil og ikke. Det kan og ha veldig mye å si, og Windows er jo ikek akkurat godt optimalisert for noe som helst.

Enig. Selv har jeg lenge ønsket et tekstbasert (vga) testprogram rett fra boot sector (som Memtest) hvor en kunne kjøre tester inkl. temp torture (Altså monitor av temp i tillegg til mulighet for forever-loops av test rutinene). Et system som kun involverer CPU og RAM.

 

Testene i windows er jo alltid avhengig av at systemet ellers er stabilt. En dårlig lyd driver kan jo lett fucke up SuperPi i teorien (fordi du ikke kan hindre windows i å utføre andre ting i bakgrunnen).

 

Husker jeg for noen år sia sleit i flere dager med å få en maskin Prime stabil. Det viste seg til slutt å være et ISDN kort som fucka opp alt sammen, uten at kortet faktisk var i bruk.

Lenke til kommentar

Fud fra MD? da har du tydeligvis ikke fått med deg hva det ordet betyr.

En test der AMD faktisk "vinner"., Har ingen anelse om hvor troverdig denne siden er, men de har visstnok brukt et annet hovedkort.

 

Ellers skulle jeg gjerne sett en god test foretatt under linux, sammenliknet med 2600K, så kunne man sett hva som er windows/driveres feil og ikke. Det kan og ha veldig mye å si, og Windows er jo ikek akkurat godt optimalisert for noe som helst.

GPU-begrensede tester hele veien bortsett fra begynnelsen, det 2600k vinner i alt av CPU-begrensede tester.

Mest overraskende med den testen er at de klarte å kjøre Shogun 2, hos andre ble det BSOD med Shogun 2.

Testinga er like relevant for CPU-ytelsen i spillene som det AMD publiserte, GPU er klart flaskehalsen.

De kunne like godt testet Crysis.

Lenke til kommentar

Aha, greit å få de avklart. fant noen tester på openbenchmarks der BD slår 2600K i flere CPU-ppgaver, blant annet flre encodings og transcodins-oppgaver.

 

Blir spennende å se om AD kommer med en grundig teknisk gjennomgang av of forsvar for BD. På tde med noe brannslukking.

Lenke til kommentar

Med mindre de får gjort noe med den trege L2 Cachen, fetchere og klokkehastigheten tror jeg ikke en annen fabrikk for BD vil hjelpe i stor grad.

Det er ingen rykter ute om dårlig yield, brikka er bare stor, varm og treg.

Hot, Broken, Unfixable

(Harde ord om GTX480, men den leverte ihvertfall ytelsen)

Lenke til kommentar

Hot, Broken, Unfixable

(Harde ord om GTX480, men den leverte ihvertfall ytelsen)

GTX 580 er langt fra fikset, skru av OCP og PDL, så ser du et monster som sluker mer strøm enn GTX 480 i Furmark.

Nvidia gjorde noen småfikser for å begrense strømforbruket, og la på et digert plaster.

Kan AMD gjøre det samme? Sikkert

Kan AMD gjøre dette i løpet av tre måneder? Jeg tviler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...