Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Hvordan vil Intel og AMD's neste prosessorer bli i praksis? Har tenkt at min neste oppgradering ville bli til Sandy bridge, men begynner å lure. Ryktene får meg til å tro at Sandy brigde blir temmelig kraftig, mens jeg er usikker på Bulldozer inntil jeg får høre noe mer håndfast om ytelsen. Imidlertid så virker det som om Intel har planer om å utnytte sin teknologiske ledelse til tukle det til igjen, blant annet ved å bytte sokkel/plattform igjen, og til å strupe overklokkingsmulighetene. Se følgende artikkel fra Xbitlabs:

 

http://www.xbitlabs....Processors.html

 

Hvis Intel skal fjerne overklokkingsmulighetene for prosessorene på øvre middelnivå så tar det vekk mye av min lyst til å kjøpe Intel. Jeg er lite interessert i å kjøpe dyre ekstremmodeller for å overklokke. Det er mye morsommere å få vanlige prosessorer til å yte maks. da får man i det minste noe igjen for all kunnskapen og tiden som legges i overklokkingen.

AMD kjører totalt motsatt strategi og har ypperlig bakoverkompabilitet og legger til rette for overklokking. Det er også i mange tilfeller mulig å aktivere flere kjerner på enkelte av prosessorene. En mye mer positiv tilnærming.

 

Post gjerne mer informasjon i denne tråden som kan klargjøre hvordan ytelse, pris og overklokkingsmuligheter blir for AMD og Intels nye plattformer. Gjerne også info om når vi kan vente oss dem på markedet. Så langt ser det ut som om det kommer noen Sandy bridge cpu-er allerede i slutten av 2010, mens Bulldozer blir forsinket og kommer i første halvår av 2011.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har fått med meg så er sandybridge som kommer ut neste år beregnet for å ta over mellomsegmentet og ikkje high end. Dermed kan 980x trone ganske så lenge. Ryktene og litt mere enn rykter viser også at SandyBridge gjør det vanskelig å overklokke, men har innebygget "overdrive"

Lenke til kommentar

Det kommer nok high end-prosessorer også med denne arkitekturen, enten de kalles Sandy brigde eller noe annet. Tror det er ventet 6 og 8 kjerner allerede i annet kvartal neste år. Kanskje de kommer før også. Produksjonsprosessen har gått mye enklere enn noen annen generasjon noensinne:

 

 

“In our manufacturing environment our factory teams have executed the ramp of our 32nm process superbly. We exceeded output expectations with lower costs than originally anticipated and are currently shipping over fifty SKUs on 32nm process. 32nm is our fastest ramping process ever and I am pleased to note we are accelerating the ramp of our third and fourth 32nm factories faster than our original plan, such that by early Q4 we will have four factories in production on 32nm,” said Mr. Otellini.

 

Ikke føl deg for trygg med din 6-kjerne, plutselig er de her... :-)

Lenke til kommentar

Sandy bridge = LGA1155

 

Sandy bridge er ingen prosessorfamilie, men en ny arkitektur. Intel vil produsere prosessorer i alle segmenter og for ulike sokler med denne arkitekturen. Sjekk Sandy bridge på Wikipedia så får du en grei oversikt over dette.

Sandy tar over etter Nehalemarkitekturen som også hadde prosessorer på ulike sokler og ulike segmenter. Nehalem kom på 45 og 32nm mens Sandy kommer på 32 og 22. Det kommer 6 & 8 kjerner m Sandyarkitektur både til server og desktop, opprinnelig planlagt til Q3 i 2011, men framskyndet til Q2 eller før.

 

Bulldozer derimot vet jeg ikke helt hva er. Både arkitektur og familie? Eller bare en prosessorfamilie?

Lenke til kommentar

De du nevner her er allerede i produksjon og er vel kanskje de som leveres allerede i siste kvartal i år. Jeg tenker også på de med 6 og 8 kjerner som kommer neste år, som nevnt tidligere. Men la oss ikke bruke tid på å diskutere fram og tilbake om dette.

 

Vi er i en interessant situasjon nå. Intel er snart klare til å produsere Sandy bridge i alle segmenter, men har ennå ikke levert en eneste Nehalem 4-kjerner på 32nm. Hvorfor ikke? De ville melke markedet med 45nm nehalem først. Dette kunne de gjøre fordi AMD så vidt klarte å konkurrere med Intels 45nm 4-kjerner. Intel har ikke trengt å lansere 32nm 4-kjerner ennå. Nå står de overfor følgende problemstilling:

 

32nm prosessen går veldig bra, og er mer kostnadseffektiv enn forventet. I løpet av året vil de allerede ha 4 fabrikker som produserer 32nm brikker. Hvordan skal de så kunne selge 4 kjerner av både Sandy og Nehalem på 32nm-prosessen nesten samtidig? Jo, ved å lage en sokkel til... De som har kjøpt LGA 1155 og 1366 vil kunne oppgradere med nye 4-kjerner på 32nm, men de får ikke oppgradere til Sandy bridge. Da må det nye hovedkort til. Dette er mulig så lenge AMD ikke legger mer press på dem. Når så Bulldozer har blitt forsinket er det enda flere muligheter til melke markedet.

 

Hvis Bulldozer blir vellykket og yter bedre enn Nehalem 4-kjerner på 32nm, så blir Intel presset til å levere 6 og 8 kjernene tidligere (noe de er fullt i stand til produksjonsmessig, og antakeligvis står klar til å gjøre). Intel vil utrolig nok kanskje kunne konkurrere med Bulldozer med både 6-kjerners Nehalem på 32nm og 6-8 kjerners Sandy på 32nm.

 

Det spørs om ikke Intel ville vært tjent med å slutte og manipulere markedet, og bare lansere alt det beste de har så fort som mulig. Det er grenser for hvor mye markedet gidder å ta i mot av nye plattformer som ikke lar seg oppgradere. Får bare håpe Bulldozer blir vellykket ellers kan det bli enda verre framover. Jeg har en stund vært mest tilhenger av Intels prosessorer, men jo mer jeg ser av hva de holder på med, jo mer tilbøyelig blir jeg til å ville kjøpe AMD.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

De du nevner her er allerede i produksjon og er vel kanskje de som leveres allerede i siste kvartal i år. Jeg tenker også på de med 6 og 8 kjerner som kommer neste år, som nevnt tidligere. Men la oss ikke bruke tid på å diskutere fram og tilbake om dette.

 

Vi er i en interessant situasjon nå. Intel er snart klare til å produsere Sandy bridge i alle segmenter, men har ennå ikke levert en eneste Nehalem 4-kjerner på 32nm. Hvorfor ikke? De ville melke markedet med 45nm nehalem først. Dette kunne de gjøre fordi AMD så vidt klarte å konkurrere med Intels 45nm 4-kjerner. Intel har ikke trengt å lansere 32nm 4-kjerner ennå. Nå står de overfor følgende problemstilling:

 

32nm prosessen går veldig bra, og er mer kostnadseffektiv enn forventet. I løpet av året vil de allerede ha 4 fabrikker som produserer 32nm brikker. Hvordan skal de så kunne selge 4 kjerner av både Sandy og Nehalem på 32nm-prosessen nesten samtidig? Jo, ved å lage en sokkel til... De som har kjøpt LGA 1155 og 1366 vil kunne oppgradere med nye 4-kjerner på 32nm, men de får ikke oppgradere til Sandy bridge. Da må det nye hovedkort til. Dette er mulig så lenge AMD ikke legger mer press på dem. Når så Bulldozer har blitt forsinket er det enda flere muligheter til melke markedet.

 

Hvis Bulldozer blir vellykket og yter bedre enn Nehalem 4-kjerner på 32nm, så blir Intel presset til å levere 6 og 8 kjernene tidligere (noe de er fullt i stand til produksjonsmessig, og antakeligvis står klar til å gjøre). Intel vil utrolig nok kanskje kunne konkurrere med Bulldozer med både 6-kjerners Nehalem på 32nm og 6-8 kjerners Sandy på 32nm.

 

Det spørs om ikke Intel ville vært tjent med å slutte og manipulere markedet, og bare lansere alt det beste de har så fort som mulig. Det er grenser for hvor mye markedet gidder å ta i mot av nye plattformer som ikke lar seg oppgradere. Får bare håpe Bulldozer blir vellykket ellers kan det bli enda verre framover. Jeg har en stund vært mest tilhenger av Intels prosessorer, men jo mer jeg ser av hva de holder på med, jo mer tilbøyelig blir jeg til å ville kjøpe AMD.

 

 

4 kjerner xeon 32nm har vært på lager ganske lenge nå :)

Lenke til kommentar

@Agrophel:

 

Der hadde du en fin oversikt. Det er 6 & 8 kjerner i server/workstation og extreme performance desktop jeg har sett flere steder at vil kunne bli framskyndet fra Q3 til Q2. Ingenting er sikkert, selvfølgelig, men det er spennende å følge med på ryktene.

 

Beklager feilinfo om forsinket Bulldozer, jeg blandet sammen med forsinkelsen av Llano som AMD "kamuflerte" ved å annonsere at de lanserte Ontario tidligere enn planlagt. Denne forsinkelsen skyldes angivelig at de har for høy feilrate på 32nm prosessen på fabrikkene. Håper ikke det påvirker Bulldozer også. Det sto noe om dette flere steder, bl.a. her:

 

http://www.pcper.com/article.php?aid=961

 

 

 

 

@Nizzen:

 

Takk for info. Får ikke så mye med meg om hva som skjer i Xeon-verdenen.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mer nyheter og sladder:

 

Bulldozerarkitekturen

AMD presenterer Bulldozer arkitekturene på Hot Chips 2010. Massevis av nettsteder har skrevet om dette, men etter å ha skummet gjennom ca. 10 forskjellige synes jeg Anandtech har den beste drøftingen. Her tas det en gjennomgang av Bobcat også.

 

http://www.anandtech...ot-chips-2010/1

 

Sandy Bridge - overklokking

Ryktene om begrensinger av overklokkingsmuligheter kommenteres av Jeremy Laird i kommentar i PC Plus. Han hevder å ha kilder i Intel som avkrefter dette:

 

"Rumours suggesting Intel has decided to lock out enthusiasts from overclocking these more mainstream Sandy Bridge chips are circulating, but my spies tell me it ain't so. Sandy Bridge will be just as much fun to fiddle with as existing Intel processors."

 

Når det kommer til stykket så er vel alt vi har hørt om dette basert på rykter. Intel har vel ikke offisielt sagt noe om overklokkingsbegrensinger?

 

Hele artikkelen:

http://pcplus.techra...essors-18-08-10

 

 

8 Core Sandy Bridge:

Slarv/rykter/angivelige bilder av 8 core Sandy Bridge engineering sample:

 

http://vr-zone.com/a...eaked/9638.html

 

Det var noen bilder på Xtremesystems forum, men de har blitt slettet fra tråden:

 

http://www.xtremesys...387&postcount=1

Lenke til kommentar

Når vi ikke har spesifikke detaljer å forholde oss til - eller i det hele tatt bekreftet at overklokking på midrange modeller faktisk vil være begrenset så er det lite å konstatere enda, men det virker for meg som et dårlig sjakktrekk av Intel dersom det faktisk skulle vise seg å stemme. Det eneste det vil gjøre er jo å konvertere flesteparten av overklokerene tilbake til AMD slik som det var tilbake i AMD64 dagene. Overklokkere er pragmatiske og går der du får mest ytelse for pengene. Jeg tror ikke det er mye brand loyalty å snakke om blandt slike folk siden de sansynigvis har gått mellom AMD og Intel flere ganger allerede dersom de konsist har fulgt etter plattformene som overklokker best.

 

Jeg håper i uansett tilfelle dette ikke er noe som vil skje. Det må være lite eller ingen ekstra fortjeneste å hente på det for Intel i mine øyne.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Helt enig. Fjerner du overklokkingsmulighetene på billige og middelklasseprodukter så forsvinner hele rekrutteringen til overklokkingsmiljøet. Ingen starter sin første spede overklokkingskarriere på en extreme-modell til 6000 nok uten å ha fått prøvd seg ut på billige modeller først. Det er derfor det er så dårlig rekruttering blandt de unge til sporter som polo, revejakt og offshore racing...

Lenke til kommentar

Helt enig. Fjerner du overklokkingsmulighetene på billige og middelklasseprodukter så forsvinner hele rekrutteringen til overklokkingsmiljøet. Ingen starter sin første spede overklokkingskarriere på en extreme-modell til 6000 nok uten å ha fått prøvd seg ut på billige modeller først. Det er derfor det er så dårlig rekruttering blandt de unge til sporter som polo, revejakt og offshore racing...

 

Ja, det er det, men da snakker man om rekordsettere og denslags. Den store hærskaren av folk som overklokker generellt sett kjøper bare ikke prosessorer i 6000++ klassen. Ei heller gjør noen det som har vettet i behold eller ikke er i besittelse av utømmelig lommebok da det rett og slett ikke makes sense i forhold til kostnad vs. ytelse. Resultatet blir da som sagt at en betydelig del av folk med datapeil (slik som mange senior medlemmer på dette forumet) heller går over til AMD. Vi er kanskje ikke noen stor gruppe maredsmessig, men vi har en meget viktig funksjon i det at det er folk som oss vanlige folk hører på og spør om råd fra når de skal kjøpe seg sine egne datamaskiner. Om vi da sitter med et generellt AMD bias på grunn av at det er det vi selv bruker så mister Intel indirekte mange kunder.

 

Dette tror jeg de er relativt klar over også - og det er nettop derfor de i det hele tatt gidder å bruke tid og penger på å gjøre ting som å sponse entsiaster direkte (overklokkings-rekorder) og indirekte (sponse ting som Starcraft2 turneringer som oss nerder følger med på). Disse er alle uten tvil tapsprosjekter i seg selv, men å ha cred med nerdene trickler før eller siden ned til mainstreamen og genererer salg der også. Jeg er sikkert ikke den eneste her på forumet som vet at så fort venner og familie skal kjøpe datautstyr så ringer telefonen.

 

/rant off ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...