Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel vente en litt mer offisiel test av dette snart da.

Men venter ikke noen mirakel-bios som fikser ytelsen i forhold til testen på rumenske siden f ex...

Les i bunnen av posten

FX-6100 kan jo bli en fin sak til under 1400. Når hovedkort er billigere og man kan bruke ECC RAM, så kan det bli en fin pakke for de som ønsker å boote sjeldent.

Ser nå heller ut som om FX6100 blir tregere enn en Phenom II X4 ifølge nåværende benchmarks, ikke akkurat en "fin sak" dessverre :ermm: .

Etter å ha sett på livestream av FX 8120 fra Ukraina kan jeg si med en gang at med mindre det kommer en ytelsesfiks i løpet av to dager vil AMD være totalt ferdige som CPU-produsent i ytelsessegmentet på serversiden og brukersiden.

 

4.89 i Cinebench, 19.noe i Fritz Chess, 12.5 sekunder i wPrime 32M...

 

EDIT: for å forklare hvor ille dette er så får en Phenom II X6 1100T:

5.88 i Cinebench, 24.noe i Fritz Chess, 8.3 sekunder i wPrime 32M...

Lenke til kommentar

Det avr et par poster på XS som nevnte noe om L1 cache-problemer (BIOS-relaterte greier). Om det stemmer tipper jeg man vil se en bra boost, har prøvd å disable L1 og l2 på noen gamle K8 just for fun, og det blir tregt med L2 borte, og uten L1 er det SIRUP. Skulle det være en slik bug ift dagens BIOSer, så koster det performance... GARANTERT.

Hehe.. Det er jo lov å være possitiv når man er AMD guru :thumbup:

 

 

Jeg håper dette stemmer, men har mine tvil. Hvorfor skulle AMD komme med dårlig reklame?

 

Tenk hvis Bulduzer hadde ytet 20% mere per kjerne enn Sandy! Da hadde det vært en vinner :cool:

 

 

Lenke til kommentar

Tenk hvis Bulduzer hadde ytet 20% mere per kjerne enn Sandy! Da hadde det vært en vinner :cool:

 

 

 

Selv om den yter likt så er det sannsynlig at både pris og overklokkingspotensiale vil være gode.

Stemmer det at problemet ligger i bios og Cache så blir det spennende å se sluttresultatet , men må si at jeg ærlig talt tviler litt.

 

Må nesten nevne at denne Faq'en hos The Guru of 3d med John Fruehe er relevant inntil lansering.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Selv om den yter likt så er det sannsynlig at både pris og overklokkingspotensiale vil være gode.

Stemmer det at problemet ligger i bios og Cache så blir det spennende å se sluttresultatet , men må si at jeg ærlig talt tviler litt.

 

Må nesten nevne at denne Faq'en hos The Guru of 3d med John Fruehe er relevant inntil lansering.

Prisen er lekket, FX-8120 for 1800 kr.

Overklokkingspotensiale er sagt å være over 5GHz fra 4GHz stock turbo, det gir en økning på 25%

i7-2600k overklokker typisk til 4.7GHz, det er en økning på ca 38%

 

Alt JF sier er at ingenting fortelles før lansering og at "single-thread performance is not important." Som betyr at AMD gir rimelig F**** i lett-trådet ytelse (gaming).

 

AMD har store odds mot seg for å lansere en Sandy Bridge-killer, om de gjør det blir jeg glad, om de blir bulldozet selv vil vi se Intel splittes om ikke altfor mange år.

Lenke til kommentar

Single thread performance ER jo rimelig uinteressant - de spillene som kommer i år/neste år som ikke har støtte for minst fire tråder er ikke interessante uansett, og de bør helst være rimelig kjappe med å tilpasse seg enda flere kjerner. (overgangen til flerkjernestøtte i spill i startfasen va jo ulidelig treg, men det bør tross alt være langt enklere å legge til rette for støtte for enda et par kjerner i dag.

Lenke til kommentar

Håper for guds skyld der er snakk om cache-problemer som man kan rette opp i en BIOS oppdatering. På tross av det ser det ikke ut til at jeg trenger å bytte ut min X6 1055T enda. Når det gjelder Battlefield 3, så vet jeg i alle fall at godeste Bad Company 2 var et spill som virkelig tok nytte i flerkjernet CPU, så vil nok tro BF3 går på samme trend.

Endret av RastaXP
Lenke til kommentar

For de som ikkje har sett det, så bruker f.eks bf3 9 tråder hos meg. Så det er håp uansett med mange tråder/kjerner !

I tillegg er FAQ-en det linkes til skrveet av en i severavdelingen som spesifikt nekter å si noe som helst om desktop-prosessorer. Sjekket ikke linken før etter at jeg skrev innlegget. At en serverprosessor har lavt fokus på single core-ytelse er ihvert fall ikke noe rart. Ikke sier han at single core-ytelsen er spesielt dårlig heller.

 

Jeg ser for meg at en systemoppdatering for meg skal komme på så lite som mulig, for å få god økning, f.eks. rundt 2500kr for hovedkort, prosessor og ram. jeg håper i hvert fall AMD kan gi konkurranse der

Lenke til kommentar

Single thread performance ER jo rimelig uinteressant - de spillene som kommer i år/neste år som ikke har støtte for minst fire tråder er ikke interessante uansett, og de bør helst være rimelig kjappe med å tilpasse seg enda flere kjerner. (overgangen til flerkjernestøtte i spill i startfasen va jo ulidelig treg, men det bør tross alt være langt enklere å legge til rette for støtte for enda et par kjerner i dag.

Si det til WOW, Crysis, SC2, Civ 5 og de fleste RTS-spill. De færreste windows-programmer er flertrådet.

Single-thread ytelse er mest interessant, i spill som bruker fire kjerner eller mer yter alle prosessorer med fire kjerner eller mer mer enn bra nok. Det kunne ikke brydd meg mindre om åtte kjerner er "fremtidssikkert", innen åttekjernere er relevant for desktop er FX-8150 - uansett ytelse - skrap.

Lenke til kommentar

Haha, som om du vil finne en eneste Bulldozerprosessor som ikke kjører WOW. :wee:

 

I min efaring så er de fleste programmer som trenger flere kjerner, laget med støte for det. Eks. videoavspilling, videoredigering, encoding, transcoding. ol. I motsatt fall er jo programmet uansett crap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...