Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

Touchmobiler er ikke noe nytt nei, du frustrerer meg når du kommer med feil opplysninger hele tiden.

Her er ett eksempel på en litt eldre touchtelefon:

http://cdecas.free.fr/computers/pocket/simon.php

Og la meg minne deg om at de windows mobile telefoner hadde touch lenge før apple kom med det. Problemet var at skjermen var veldig liten, måtte bruke pinne for å trykke osv.

 

Apple forenklet brukergrensesnittet, satte inn ett rekordstor skjerm og oppløsning og vips så eksploderte bruken av touchmobiler og alle skulle kopiere etter apple.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg ser på min HD2 som enkel og grei, rask og alt det der. Men hvilke andre mobiler har du i tatt på? For du setter deg virkelig i en defensiv posisjon og sier at alt bare er enkelt og grei, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet. iTunes fungerer fint og det er er kinky å bli sadopisket av kona hver kveld!

Så hva vil du vi skal si? Når vi sier at "alt er bare enkelt og greit, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet" og at "telefonen fungerer jo! Jeg elsker iTunes!", så mener vi det. Vi sier ikke slikt for å forsvare iPhone og Apple, og å påstå dette er patetisk. Det virker som om vi iPhonebrukere ikke får lov av Androidhæren å fortelle om våre positive opplevelser med telefonene våre, uten at vi blir beskyldt for å gå i en defensiv posisjon eller ha et homoerotisk forhold til Steve Jobs og alle hans produkter.

 

Jeg kan godt innrømme at det er mye jeg skulle ha sett blitt gjort annerledes på iPhone, hvis du syns det er bedre?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke med feil fakta, det er du som missforstår hvordan jeg fronter saken. Etter iPhone 1G kom så begynte plutselig touch å blomstre frem blant vanlige folk, og før det så var ikke touch noe som var vanlig for Ola Nordmann.

 

Jeg har selv en PocketPC fra 2003 og husker fortsatt Apple Newton på 90-tallet. Det var absolutt ikke noe som siktet mot vanlige forbrukere.

 

I touch-trenden så tok jeg først valget å kjøpe en LG KU990, og nå nylig så la jeg inn litt mye penger i budsjettet og kjøpte en mobil jeg sannsynligvis ikke skal bytte på en god stund.

 

Touch er ikke nytt nei, men det er ikke hologrammer heller.

Lenke til kommentar

 

Og jeg ser på min HD2 som enkel og grei, rask og alt det der. Men hvilke andre mobiler har du i tatt på? For du setter deg virkelig i en defensiv posisjon og sier at alt bare er enkelt og grei, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet. iTunes fungerer fint og det er er kinky å bli sadopisket av kona hver kveld!

 

@ Gavekort

 

Vel, personlig så ga jeg 2495,- med abb, men det skjedde noe merkelig med portering, så jeg endte opp med å kun betale 2495,- og slapp unna abbonnement. Så for min del er den lett verdt det jeg ga for den. Jeg har erfaring fra massevis av andre telefoner, men av smartphones er det kun SE P1i jeg har hatt selv. Den syns jeg ikke var så veldig digg å bruke ift. iPhone. Treg er stikkordet, og stylus er ikke min ting. (Så at du spurte genser...)

 

Jeg vil ikke dra frem en tilfeldighet som en konklusjon på pris, men når du vanligvis kun betaler 2495kr for en iPhone så binder du deg til et sterkt abonnement.

 

P1i er forøvrig en nokså gammel mobil som jeg ville vært forsiktig når jeg sammenligner den med en iPhone.

 

 

Jeg sa bare at ift. det jeg ga for den, så er jeg veldig fornøyd. Mener ikke at det er vanlig å få en for 2495,- uten abb. Hadde jeg måtte gitt 6000,- hadde jeg ikke kjøpt den. P1i er kanskje en eldre telefon, men det er den eneste andre smartphone jeg har eid. Har såvidt prøvd noen android telefoner som venner har, men ikke nok til å si noe særlig om dem.

 

Ellers sier jeg som genser, jeg er rett og slett veldig fornøyd, og siden jeg har en passe stor samling sanger i iTunes, så blir det nok iPhones i fremtiden også. Selv om jeg synes android ser ganske lovende ut. Men paid market bør nok komme ut før jeg prøver en.

 

 

Hva er det forresten som er problemet med iTunes? jeg synes det fungerer bra, med smarte sync muligheter, autonedlasting av albumart, autoorganisering av musikken og smartplaylists bl.a.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Vi kan sutre og syte så mye vi vil, men fakta er at vi, som henger på diskusjon.no, ikke er gjennomsnittskonsumenter. Vi har teknisk innsikt. Vi VET svakhetene til iPhone kontra andre telefoner. Vi har et grunnlag som ikke kun baserer seg på hvordan en ting ser ut.

 

Heia Google, HTC og Android!

Helt enig, vi som henger på mobilforum er uten tvil ikke en majoritet av mobilkjøperne på landsbasis eller globalt. Men er det slik å forstå at du anbefaler iPhone til mannen i gaten, at du anbefaler den til oss over gjennomsnittet interesserte, eller ingen i det hele tatt?

 

Jeg har ihvertfall problemer med å forstå de som mener at Android er bedre for mannen i gata enn iPhone.

 

Og jeg ser på min HD2 som enkel og grei, rask og alt det der. Men hvilke andre mobiler har du i tatt på? For du setter deg virkelig i en defensiv posisjon og sier at alt bare er enkelt og grei, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet. iTunes fungerer fint og det er er kinky å bli sadopisket av kona hver kveld!

Jeg sier ikke at HD2 ikke er rask og grei, men mener du den kan konkurrere når det kommer til visuell flyt i menyene, fingervennlighet, hvor lett det er finne gode programmer, utvalget gode programmer og batteritid?

 

Jeg benytter som en annen i tråden MediaMonkey, da jeg har musikksamling i Flac, og går med på at iTunes mangler enkelte funksjoner for proffbrukeren. Og siden du spør direkte, jeg har tatt på det meste av mobiler.

 

Som Apple-bruker er jeg ikke fri, enig i det. Men når jeg i fengselet har en stor leilighet, med det vakreste av interiør, en stor meny gourmet-retter å velge mellom til hvert måltid og en fin park jeg kan lufte meg i, så har jeg ikke store behovet for å rømme. Gresset er grønnes i fengselet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke hvordan flertallet skal forandre harde fakta om hvilke av mobilene som er best, om det er iPhone eller noen andre.

 

Touchmobiler er enda forhåndsvis nytt, og mange har ikke engang sett på andre mobiler enn iPhone og med den "culten" som da oppstår med at de skal forsvare kjøpet sitt over alt på jord så oppstår motstandsgruppene.

 

Jeg vil ikke kalle meg selv en Apple-hater, men jeg setter gjerne frem spørsmål som kan frustrere eierene, og de kalle deretter dette offensivt.

Det er der du beveger deg ut i en myr, ved å framstille "harde fakta" om hvilke av mobilene som er "best". Hva er verdens beste bil? En Bugatti Veyron? En Rolls-Royce Phantom? En Ford Mondeo? En Toyota Landcruiser? Avhengig av hvem du spør vil du risikere at alle disse bilene blir pekt på som verdens beste. Folk som bare peker på specs vil kanskje velge en Rolls-Royce Phantom, mens folk som ser etter en totalopplevelse uten at bilen trenger å være best i verden på noe vil kanskje velge en Ford Mondeo. Skal du til Alaska vil du muligens velge en Landcruiser, mens hvis fart er greia di går du for Ferrarien.

 

iPhone er som en Ford Mondeo, den er en pen og praktisk allrounder, men det finnes biler som er større, raskere, har mer plass, er billigere, er dyrere, er mindre, er lettere å parkere, er mer økonomiske ... og så videre. Er du imidlertid på jakt etter en mellomklassebil med plass til barn, fotballutstyr og handleposer, som også funker helt fint til en ferietur i ny og ne, så kjøper du Mondeo. Eller Avensis. Eller Insignia. Alle sammen gode biler som funker veldig bra for hvermansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva vil du vi skal si? Når vi sier at "alt er bare enkelt og greit, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet" og at "telefonen fungerer jo! Jeg elsker iTunes!", så mener vi det. Vi sier ikke slikt for å forsvare iPhone og Apple, og å påstå dette er patetisk. Det virker som om vi iPhonebrukere ikke får lov av Androidhæren å fortelle om våre positive opplevelser med telefonene våre, uten at vi blir beskyldt for å gå i en defensiv posisjon eller ha et homoerotisk forhold til Steve Jobs og alle hans produkter.

 

Jeg kan godt innrømme at det er mye jeg skulle ha sett blitt gjort annerledes på iPhone, hvis du syns det er bedre?

 

Ja. Men det stiller dere fortsatt i en passiv posisjon til hele grunnlaget av Apple-produkter. Dere takker fint nei til en helt liste over forskjellige ting uten at dere en gang har sett på hvordan det fungerer, likevel betaler dere mer.

 

Jeg forstår meg bare ikke på hvordan du kan takke ja til noe slikt, noe som er subjektivt. Men nå er alt det jeg sier subjektivt, for jeg sier at jeg har et sterkt behov for å ha det som Apple ikke gir meg, for mye mindre penger, og det burde dere også!

 

Jeg har ærlig talt liten tro på at majoriteten av dere har eid en annen telefon enn iPhone, for det handler virkelig ikke om at dere lever med det dere har, det handler om å velge den telefonen som gir deg mest, og det for pengene.

Lenke til kommentar

Det er der du beveger deg ut i en myr, ved å framstille "harde fakta" om hvilke av mobilene som er "best". Hva er verdens beste bil? En Bugatti Veyron? En Rolls-Royce Phantom? En Ford Mondeo? En Toyota Landcruiser? Avhengig av hvem du spør vil du risikere at alle disse bilene blir pekt på som verdens beste. Folk som bare peker på specs vil kanskje velge en Rolls-Royce Phantom, mens folk som ser etter en totalopplevelse uten at bilen trenger å være best i verden på noe vil kanskje velge en Ford Mondeo. Skal du til Alaska vil du muligens velge en Landcruiser, mens hvis fart er greia di går du for Ferrarien.

 

iPhone er som en Ford Mondeo, den er en pen og praktisk allrounder, men det finnes biler som er større, raskere, har mer plass, er billigere, er dyrere, er mindre, er lettere å parkere, er mer økonomiske ... og så videre. Er du imidlertid på jakt etter en mellomklassebil med plass til barn, fotballutstyr og handleposer, som også funker helt fint til en ferietur i ny og ne, så kjøper du Mondeo. Eller Avensis. Eller Insignia. Alle sammen gode biler som funker veldig bra for hvermansen.

 

En Ford Mondeo til den dyreste prisen på markedet?

Lenke til kommentar

Så hva vil du vi skal si? Når vi sier at "alt er bare enkelt og greit, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet" og at "telefonen fungerer jo! Jeg elsker iTunes!", så mener vi det. Vi sier ikke slikt for å forsvare iPhone og Apple, og å påstå dette er patetisk. Det virker som om vi iPhonebrukere ikke får lov av Androidhæren å fortelle om våre positive opplevelser med telefonene våre, uten at vi blir beskyldt for å gå i en defensiv posisjon eller ha et homoerotisk forhold til Steve Jobs og alle hans produkter.

 

Jeg kan godt innrømme at det er mye jeg skulle ha sett blitt gjort annerledes på iPhone, hvis du syns det er bedre?

 

Ja. Men det stiller dere fortsatt i en passiv posisjon til hele grunnlaget av Apple-produkter. Dere takker fint nei til en helt liste over forskjellige ting uten at dere en gang har sett på hvordan det fungerer, likevel betaler dere mer.

 

Jeg forstår meg bare ikke på hvordan du kan takke ja til noe slikt, noe som er subjektivt. Men nå er alt det jeg sier subjektivt, for jeg sier at jeg har et sterkt behov for å ha det som Apple ikke gir meg, for mye mindre penger, og det burde dere også!

 

Jeg har ærlig talt liten tro på at majoriteten av dere har eid en annen telefon enn iPhone, for det handler virkelig ikke om at dere lever med det dere har, det handler om å velge den telefonen som gir deg mest, og det for pengene.

 

 

Igjen, det kommer jo an på hva man ser etter i en mobil. Noen vil ha mulighet til å fininstille alt som er, andre vil ha en enklere opplevelse. Hadde alle valgt det mest fornuftige så hadde vi alle hatt en nokia 1100 eller noe. Smaken er som baken osv.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Igjen, det kommer jo an på hva man ser etter i en mobil. Noen vil ha mulighet til å fininstille alt som er, andre vil ha en enklere opplevelse. Hadde alle valgt det mest fornuftige så hadde vi alle hatt en nokia 1100 eller noe. Smaken er som baken osv.

 

 

Jeg vet smaken er som baken, men likevel så er iPhone mer usmakelig enn andre telefoner som gir veldig mye av det samme og flere "smaker" i tillegg.

 

 

 

Hmnja, akkurat det var kanskje en svakhet ved analogien :)

 

...edit: @Gavekort.

 

Forstod det slik ja. :wee:

 

Men vil fortsatt ikke se på det som en Ford Mondeo, mer en BMW 5-serie. Dyr, trendy, god og sterkt utsatt fra andre konkurrenter som gjør det vel så bra til en mindre pris.

Lenke til kommentar

Det er der du beveger deg ut i en myr, ved å framstille "harde fakta" om hvilke av mobilene som er "best".

Dessverre er dette Android-brukere bruker som argument mot iPhone. Vi som eier denne telefonen har for lengst innsett at den ikke er "best" rent teknisk, og at det stadig kommer andre telefoner med langt bedre spesifikasjoner, men hvis vi sier at prosessor, minne, gigapixelkamera og muligheten til å ha animerte bakgrunner ikke er viktig, vil det bli brukt imot oss.

 

Så hva vil du vi skal si? Når vi sier at "alt er bare enkelt og greit, livet er herlig og jeg har ikke behov for frihet" og at "telefonen fungerer jo! Jeg elsker iTunes!", så mener vi det. Vi sier ikke slikt for å forsvare iPhone og Apple, og å påstå dette er patetisk. Det virker som om vi iPhonebrukere ikke får lov av Androidhæren å fortelle om våre positive opplevelser med telefonene våre, uten at vi blir beskyldt for å gå i en defensiv posisjon eller ha et homoerotisk forhold til Steve Jobs og alle hans produkter.

 

Jeg kan godt innrømme at det er mye jeg skulle ha sett blitt gjort annerledes på iPhone, hvis du syns det er bedre?

 

Ja. Men det stiller dere fortsatt i en passiv posisjon til hele grunnlaget av Apple-produkter. Dere takker fint nei til en helt liste over forskjellige ting uten at dere en gang har sett på hvordan det fungerer, likevel betaler dere mer.

 

Jeg forstår meg bare ikke på hvordan du kan takke ja til noe slikt, noe som er subjektivt. Men nå er alt det jeg sier subjektivt, for jeg sier at jeg har et sterkt behov for å ha det som Apple ikke gir meg, for mye mindre penger, og det burde dere også!

 

Jeg har ærlig talt liten tro på at majoriteten av dere har eid en annen telefon enn iPhone, for det handler virkelig ikke om at dere lever med det dere har, det handler om å velge den telefonen som gir deg mest, og det for pengene.

Hvordan mener du vi takker nei til "en helt liste over forskjellige ting uten at dere en gang har sett på hvordan det fungerer", ved så si at vi er fornøyde med telefonene våre slik de er? Som jeg sier til svinepelz har vi (jeg snakker for de fleste, vil jeg tro) forlengst innsett at telefonene våre ikke er best rent teknisk, og at resten av verden ikke nødvendigvis er enige i det vi måtte ha å si.

 

Jeg har levd lenge med både Nokia, Samsung og Sony Ericsson, i tillegg til å ha prøvd (i mer enn 15 minutter) utallige HTC-telefoner. Valget falt på iPhone 3G fordi jeg føler den gir meg mest for pengene. Jeg vil ikke bruke enda mer tid og penger på å fortsette søket etter den perfekte telefon, for den finnes ikke. iPhone er det nærmeste jeg har kommet, og jeg er mer enn fornøyd. Det er synd at ikke dere kan respektere dette valget (ja, jeg har tatt et valg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- De fleste av oss her på amobil har gjerne en litt over gjennomsnittlig interesse for gadgets, og er ikke likegyldig til tankene om hvilken mobil som er "best". Vi har gjerne satt oss inn i slike ting som prosessorhastighet, grafikkbrikke, flash/ikke flash, android 1,6 - 2,2, skjermoppløsning, 50 000 apps eller 100 000 apps osv osv.

 

- Mange av oss blir irritert av propertiære systemer som itunes/sync og apple sine ladekabler (resten av verden har gått over til mUSB). Flittige tech-lesere har også fått med seg at Steve Jobs sitt firma, i større og større grad murer inn sin lille hage, noe som har medført at apple i dag har ihuga motstandere på linje med hva Microsoft hadde mot slutten av 90-tallet. Mens mer og mer av alle verdens duppeditter beveger seg mot en åpnere standard, både på software og på hardware (sync, minne tilgjengelighet, kabel-grensesnitt, grunndata tilgjengelighet / API) så går Apple motsatt vet med iphone og ipad.

 

- MEN, så er det nå engang slik at vi som har en genuin interesse for dette, er i mindretall. Vi er ikke bare i mindretall, vi er en forvinnende liten del av forbrukerene i dette landet og verden forøvrig. Den jevne elkjøp-kunden, har sett en reklame av iphone, eller tafset litt på naboens og synes det er kul. Kanskje alle vennene har kjøpt en, og du vil ikke være noe dårligere ? Mest sannsynlig er du komplett likegyldig til at iphone (inntil nå) ikke kan multitaske, at ingen av kablene du har hjemme passer til iphone/ipod/ipad, at den har et elendig notifications-system og at den ALDRI vil få flash. iphone ER enkel å bruke, når du først har fått innstalert itunes så ER den enkel å synce, og er du heldig, så roter du ikke bort ladekabelen.

 

- Mitt utgangspunkt er kanskje som flertallet her, prøver å holde meg oppdatert om nye telefoner og gadgets, og har hatt smartphones / touchphones i mange år allerede. Jeg var i tidlig ute, og fikk meg en iphone fra usa leenge før den kom for salg i norge. Men aldri mer iphone for min del, aldri. Det betyr imidlertid ikke at jeg er undrende til at den selger godt, at den "gemene hop" synes den er guds gave til folket. Iphone er en knakendes god telefon, og en vanvittig dyr en, den er et moteobjekt og den er enkel å bruke. Den er (hele tiden i tilegg til å være en god telefon) blitt et trendy objekt, jeg tror faktisk at hvis iphone hadde kostet halvparten av hva den gjør, så hadde den solgt mindre og mistet sin trend-status.

 

- Jeg er en lykkelig eier av en Motorola Milestone, beste telefonen jeg noensinne har hatt (og jeg har hatt MANGE mobiltelefoner). Som en god gadget-fanatist, liker jeg også at jeg ikke kjenner noen som har en slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg tror faktisk at hvis iphone hadde kostet halvparten av hva den gjør, så hadde den solgt mindre og mistet sin trend-status.

Dette er helt riktig. Pris er uhyre viktig for hvordan kunden skal oppfatte produktet ditt, en høy pris indikerer eksklusivitet og kvalitet. Det er ikke bare synsing, men en høyst reell markedsmekanisme som fungerer (spesielt for dyre objekter). Google gjerne "price vs perceived quality".

Lenke til kommentar

Flott hovedinnlegg, RMNZR. Kjempebra! Tror det er veldig mange som tenker nettopp sånn.

 

Jeg tenkte i hvert fall litt sånn da jeg tidligere i år skulle kjøpe meg en ny telefon, etter flere år med en billig SE. Det var bare en telefon som sto i hue på meg, og det var iPhone. Det var den alle snakket om. Og det var den alle ville ha. Og selv om det veldig kjapt ble tydelig at HTC leverte bedre telefoner, hadde jeg vanskelig for å slippe tanken om at iPhone var det beste kjøpet for meg. iPhone representerte liksom trygghet og sikkerhet. Noe kjent. Mens HTC var noe mer eksperimentelt og hokus pokus. Usikkert og fremmed. Og hadde det ikke vært for at jeg gjorde grundig research før jeg kjøpte telefonen jeg har i dag, hadde jeg antagelig gått for iPhone også.

 

I dag sitter jeg med en HTC Desire, en telefon jeg opplever suverent overlegen iPhone, og veldig glad for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg tror faktisk at hvis iphone hadde kostet halvparten av hva den gjør, så hadde den solgt mindre og mistet sin trend-status.

Dette er helt riktig. Pris er uhyre viktig for hvordan kunden skal oppfatte produktet ditt, en høy pris indikerer eksklusivitet og kvalitet. Det er ikke bare synsing, men en høyst reell markedsmekanisme som fungerer (spesielt for dyre objekter). Google gjerne "price vs perceived quality".

Hvordan kan du kalle iPhone for en telefon som er eksklusiv og som har kvalitet når dette er et veldig kjent problem?: Link.

 

Jeg kan ikke kalle det der for kvalitet. Og du sier den er eksklusiv?, vel når det er enormt mange som ikke vil kjøpe telefonen på grunn av dette også, så kan jeg skjønne at den ikke blir kjøpt av så mange i bunn og grunn.

 

Og når den ikke blir kjøpt av så mange og med den prisen den har, så blir den kalt for eksklusiv. Men jeg vil si at det blir galt i denne sammenhengen å kalle en iPhone for eksklusiv og kvalitet.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...