Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Har vektere i større grad lov til å dytte vekk gjester som ikke følger fornøyelsesparkens retningslinjer enn det andre ansatte har?

Går vel en fin linje mellom å "dytte" og "veilede" en gjest bort. Når man dytter så ser jeg for mag at man mister litt av balansen og eller blir overasket. Når man veileder så toucher man bare kunden lett for å vise han/hun veien på en høffelig men alikevel mer streng måte enn å bare bruke munnen.

 

Er ikke vekter selv så kan ingenting om vekterens lovdata, men personlig kan jeg ikke helt se problemet med å "veilede" en kunde bort på en høffelig måte. Å dytte i den forstand at man mister balansen eller opplever vekteren som truende blir kanskje litt mer i gråsonen.

 

Det en vekter ikke har lov til er vel å kneble en kunde eller hindre kunden i å gå steder. Eller å bruke vold i det hele tatt. Vektere flest har vel ikke noen begrenset politimyndighet så vidt jeg vet.

 

Jeg vet det finnes unntak i bla. Oslo S. Der har så vidt meg bekjent noen av vekterene begrenset politimyndighet og har lov til å holde igjen, samt påsette håndjern.(?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du prater tull. Vektere har ikke større myndighet enn noen vanlig person. Men de er bedre utdannet.

Alle har "lov" til å holde igjen personer, gitt de har gjort noe alvorlig nok. Ellers er det frihetsberøvelse. Isteden for å spekulere mer kan nok krikkert svare eksakt.

Mener da og ha hørt det... men da tar jeg vel feil da...

Lenke til kommentar

Dere som jobber på Posten, kommer rekommandert post fortere frem enn vanlig post her i Norge?

Nei, det gjør det ikke. Vanlig A-post har primært en leveringstid på 1-2 dager, mens rekomanderte brev har en leveringstid på ca 2-3 dager. Dette fordi det er strenge rutiner og mer arbeid i forhold til rekomandert og at det ikke blir levert i postkassen.

Bra at jeg sendte et brev rekommandert for at det skulle frem fortest mulig da.

Da skulle du spurt hva som er raskest :-)

Man skulle jo nesten tro at rekomandert brevsending er raskt og bra da man betaler skjorta for å sende et!

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men jeg trodde at det i noen tilfeller fantes vektere med "begrenset politimyndighet"

 

Mener bestemt og ha hørt det utrykket ett sted...

Det finnes ja, men så vidt meg bekjent ikke i Norge. Det høyeste du kommer er offentlig tjenestemann, eller (Her husker jeg ikke den direkte ordlyden) "handle på vegne av en offentlig tjenestemann" eller noe i den duren der. Hvis jeg husker rett har det dog ikke blitt testet i noen form for rett, da vektere som har jobbet på stedet hvor det over er gjeldende i instruks, aldri har vært i situasjon hvor det har vært aktuelt med rettssak etterpå.

Regner dog med godeste Krikkert kan gi et vesentlig mer bastant svar.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det finnes ja, men så vidt meg bekjent ikke i Norge.

Tråden går mer og mer OT... Ja, det finnes folk med begrenset politimyndighet, også i Norge, men om (noen) vektere har det er et spørsmål jeg ikke vet svar på. De eksemplene jeg kjenner mest til er fjelloppsynsfolk, som ha begrenset politimyndighet i forhold til jakt og motorferdsel i utmark.

Lenke til kommentar

Det finnes ja, men så vidt meg bekjent ikke i Norge.

Tråden går mer og mer OT... Ja, det finnes folk med begrenset politimyndighet, også i Norge, men om (noen) vektere har det er et spørsmål jeg ikke vet svar på. De eksemplene jeg kjenner mest til er fjelloppsynsfolk, som ha begrenset politimyndighet i forhold til jakt og motorferdsel i utmark.

Spørsmålet var om det var vektere med begrenset politimyndighet ja.. Det finnes en god del forskjellige yrkesgrupper i dette landet som regnes som offentlige tjenestemenn, det er ingen hemmelighet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Minner meg om en veldig spesiell busssjåfør jeg reiste med en gang. Når den startet å kjøre fra Sandvika begynte han:

"Hei, jeg heter Asa, og jeg har kjort boss i 3 år. Jeg er 32 år og jeg bor på kolsås. Bossen er litt skjev, men det er ikke farlig. Ellers så liker jeg å kjore boss, eller si til sjefen jeg er syk..."

 

Husker ikke alt hva han sa, men han snakket altså hele veien til jeg skulle av. Morsomt da!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Rimi sitt inntrykk hos meg økte nettopp voldsomt grunnet en person.

 

Var innom Rimi av èn grunn - å prøve den nye snusen 06. Men mens jeg var der kunne jeg like gjerne kjøpe litt andre ting og. Så jeg handler, betaler, pakker og setter meg i bilen. Plutselig kommer kassemannen løpende bort til meg og gir meg snusboksen, som jeg har klart å glemme. God service, men stoppet ikke der, den lille samtalen videre gikk slik:

Jeg: Åh, tusen takk!

KM: Bare hyggelig. Ha en god dag videre!

Jeg: Du også!

 

Serviceinnstilt fyr.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Minner meg om en veldig spesiell busssjåfør jeg reiste med en gang. Når den startet å kjøre fra Sandvika begynte han:

"Hei, jeg heter Asa, og jeg har kjort boss i 3 år. Jeg er 32 år og jeg bor på kolsås. Bossen er litt skjev, men det er ikke farlig. Ellers så liker jeg å kjore boss, eller si til sjefen jeg er syk..."

 

Husker ikke alt hva han sa, men han snakket altså hele veien til jeg skulle av. Morsomt da!

Han bor der jeg bor :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...