Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Synes egentlig det er for ille... jeg har jo bare gjort jobben min.

Ja, nemlig! Jeg føler bare jeg skal gjøre det som må til for å gjøre kunden fornøyd, enten det er å bytte lyspære på bilen, hjelpe til med å fylle olje, tanke eller lignende, så lenge det ikke er mange andre kunder som venter kø eller lignende. Med tanke på at jeg har jobbet i påsken og fått 100% er jo det lønn nok i seg selv.

 

Hvor jobber du, forresten?

Lenke til kommentar

Hvor jobber du, forresten?

Japan Photo :)

 

Når det gjelder gaver, så er jeg mer enn fornøyd med at kunder takker for god service, og sier ting som at de alltid får så god service hos oss. Det gjør dagen like bra for meg som om de skulle komme med gaver til meg.

 

Når det er sagt, så kreves det en kunde med litt folkeskikk mellom øra for at jeg skal yte mitt beste når det gjelder kundeservice. Hjelper alle så godt jeg kan, men man blir ikke akkurat like motivert, blid og imøtekommende av en sur, frekk og uhøflig kunde. Det er nok ganske normalt... og det er stort sett disse kundene som klager på forum og andre steder om at de alltid får så dårlig service i butikker :) For selv før jeg begynte å jobbe i butikk, har jeg alltid prøvd å være en grei kunde, og til dags dato har jeg bare opplevd under gjennomsnittet god service i butikker et par ganger... og direkte dårlig service bare én gang.

Lenke til kommentar

Hvor frie tøyler har egentlig dere selgere med rabatter og sånt? Får nesten inntrykk av at dere kan selge til hvilken som helst pris av og til. :)

Har jobbet i to fotobutikker og en liten Elkjøp gjennom tidene. Praksisen med rabatter er den samme.

 

Til en viss grad kan vi gi rabatter, hvis det er rom for det. Elektroniske varer, som foto, mobiltelefoner, datautstyr og lignende, er det veldig liten fortjeneste på (noen ganger tap), men er det en viss fortjeneste, så har vi frihet til å gi litt rabatt eller gratis tilbehør for å dra en større handel "i havn", matche konkurrentenes priser eller gi kunden lyst til å komme tilbake ved en senere anledning. Men vi kan ikke ukritisk slenge rundt oss med rabatter, eller gi en hvilken som helst pris vi vil uavhengig av fortjeneste.

 

Vi kan i systemet se hvor stor fortjeneste vi har på alle varene. Og tro meg, det er ikke hyggelig lesning for en som er ute etter store rabatter fordi han kjøper to-tre ting samtidig... eller for oss om vi er ute etter noe til personalpris (som i praksis er innkjøpspris). De mest populære varene, (som det er mest priskonkurranse på) og annonsevarer, er det normalt med tapspris til opp mot 5% fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske leit med tanke på at vi har bruttofortjeneste på litt over 30% igjennom året. Men så er de tingene du selger sikkert en del dyrere da, så det kommer litt mer inn allikevel.

 

Nå på sommern er det høytid for kjipinger som vil ha rabatt på utstillingsprodukter.

Hvor vanskelig er det å forstå at vi helst ikke selger det til deg en gang fordi da må vi bruke tid på å montere opp nytt *grrr*

Vi pleier somregel ikke å tilby utstillingsprodukter hvis vi vet vi snart får det inn, eller at det er mye montering.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Jeg jobbet tidligere i en mindre butikk på et kjøpesenter, og der var det smått med rabatter. Pga. varierende innkjøpspriser var jeg noenlunde fri til å bestemme prisen selv, og av samme grunn kunne prisen på et spesifikt produkt variere fra butikk til butikk internt i kjeden - med unntak av kampanjevarer selvsagt. Imidlertid er det lite lønnsomt å gi flust av rabatter i en så liten butikk, i tillegg til at vi i utgangpsunktet gjerne lå litt høyere på pris enn konkurrentene.

 

En ikke uvanlig setting var at kunder kunne fortelle meg at konkurrenten som ligger 2 min unna med bil er 500 kr billigere. Javel, jeg går i minus om jeg gir 500 kr rabatt, så hvis pris er viktig for deg bør du kjøpe den der.

 

Nå jobber jeg hos konkurrenten, og kan (i teorien) gi hva jeg vil i rabatt. Jobber dog mindre med salg i denne stillingen. Hvor frie tøyler man har ang. rabatter kommer rett og slett an på kjedens/butikkens policy på dette.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært selgeren, hadde jeg rett å slett sagt "Nei, men då blir det ingen tv på deg idag, hadetbra"

Da er det jo bra at du ikke jobber som selger ;)

Er jo også greit å ende dagen med svarte tall da...

Hvis noen hadde sagt en slik setning til en kunde, og det endte med at kunden måtte forlate butikken, så hadde det ikke tatt lang tid før 100 andre visste om denne butikkens behandling av kunden. Sånt kan ikke store kjeder godta, så ting bør løses i første instans rett og slett fordi det er billigst i lengden. Ok, et salg med tap, det får så være. Gjør saken ferdig og send kunden ut med et smil rundt munnen, og fokuser heller på nestemann i køen. Tjener mer på dette i lengden. Rykte og omdømme teller fortsatt litt når kunden skal handle sine nye varer, selv om det først og fremst står på pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Angående pris får det meg også til å tenke på en kunde jeg hadde tidligere sist uke:

 

"Bensinen er XX øre billigere hos Shell 2 minutter unna deg. Hvor skal jeg kjøpe den?"

Innlysende retorisk spørsmål.

 

Jeg svarer:

"Ja det får du nesten avgjøre selv, det er ikke jeg som avgjør prisene, de stilles automatisk."

Dette er rene fakta. Jeg har ingenting å gjøre med bensinprisene.

 

Kunden går.

 

:roll:

 

E:

Som om jeg liksom skal gi han rabatt, eller sette ned prisen? Hva pokker? Jeg er helge/ferievakt og har jobbet her i halvannet år.

Noen mennesker...

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært selgeren, hadde jeg rett å slett sagt "Nei, men då blir det ingen tv på deg idag, hadetbra"

Da er det jo bra at du ikke jobber som selger ;)

Er jo også greit å ende dagen med svarte tall da...

Hvis noen hadde sagt en slik setning til en kunde, og det endte med at kunden måtte forlate butikken, så hadde det ikke tatt lang tid før 100 andre visste om denne butikkens behandling av kunden. Sånt kan ikke store kjeder godta, så ting bør løses i første instans rett og slett fordi det er billigst i lengden. Ok, et salg med tap, det får så være. Gjør saken ferdig og send kunden ut med et smil rundt munnen, og fokuser heller på nestemann i køen. Tjener mer på dette i lengden. Rykte og omdømme teller fortsatt litt når kunden skal handle sine nye varer, selv om det først og fremst står på pris.

 

Joda, greit nok det, men det var hele holdningen til kunden jeg reagerte på, og å KREVE 30% av prouktets pris i rabatt fordi den hadde stått i utstillingen vil jeg si er meget urimelig hva pruting angår. Den kunden skulle i det miste hatt et kurs i folkeskikk, for han oppførte seg virkelig som en drittsekk.

Lenke til kommentar

Noen ganger er det visst greit å gå endel i underskudd, andre ganger ikke like greit. Har selv vært i samme situasjon flere ganger, der det er solgt en A-vare mens reell beholdning kun har B-varer (returvarer og/eller utstilling). I noen tilfeller går salget med tap i utgangspunktet, og noen ganger er det ett fett for kunden om h*n får A- eller B-vare (særlig hvis det er tilbudspris og uaktuelt med større rabatter). Andre ganger kan det være aktuelt å slå av på prisen, og andre ganger kan det igjen være greit å gi kunden gavekort som kompensasjon istedenfor rabatt.

Lenke til kommentar

Kjip fyr på pick-up pointen til komplett forrige uke.

Pointet holder til inne i en jerniabutikk forresten.

 

Jeg går da inn i butikken, og en jente i tjueårene ser at jeg driver å kikker rundt i butikken (på leting etter pickup pointet), hun sier da hei og spør da med et stort smil om det er noe jeg trengte hjelp til eller lurte på. Og jeg fikk da selvfølgelig en forklaring på hvor jeg skulle. Når jeg kommer bort sitter det da en forholdsvis sløv fyr som sitter og stirrer på en skjerm uten engang å løfte blikket opp fra skjermen når jeg kommer og bare klikker videre. Jeg må da si "unnskyld, jeg skulle hentet en pakke" Mens jeg viste fram et utskrift med den infoen han trengte. Han skriver inn nummeret, henter esken og slenger den på disken. (Det var tydelig merket at den skulle behandler forsiktig iom. det var to harddisker i esken.) Fortsatt uten et smil om munnen og med et kjedelig uttrykk ba han meg betale og signere. Når det var gjort sier jeg "Tusen takk! Hade!" mens jeg smiler, og det eneste jeg får tilbake er et grynt, og han fortsatte bare å stirre sløvt på skjermen sin.

 

På veien ut møter jeg på den samme jenta igjen, med et like stort smil spurte om jeg hadde funnet det jeg skulle ha, og lurte på om jeg skulle ha en pose til esken min, noe som jeg sa ja til. Jeg fikk posen, takket og sa hade.

 

Dårligste kundeservicen jeg har fått fra komplett, og den beste fra jernia. Selv om jeg ikke kan huske å ha vært på jernia før den gangen.

 

Og hva er det med bussjåfører å være gretne? Var faktisk en fyr som greip hardt tak i armen min engang når jeg løfta opp hånda med busskortet etter den greia pep, jeg viste ikke at det var den lyden som kom når det var noe feil! Var bare å prøve på nytt, så fungerte det.

Lenke til kommentar

Her en slik fyr på den lokale Rema butikken. Er alltid hyggelig og grei når jeg kommer i kassa, smiler og hilser på de (vet hvor kjipt det er med sure kunder hele dagen), men han her sier ingenting. Ikke hei, ikke et smil, ikke en dritt. Så nå har jeg begynt å være slik tilbake, fyren virket faktisk overrasket første gangen, er vel også første gangen han har tatt blikket opp fra kassa, i hvert fall mens jeg har vært kunde.

Lenke til kommentar

Kjip fyr på pick-up pointen til komplett forrige uke.

Pointet holder til inne i en jerniabutikk forresten.

 

Jeg går da inn i butikken, og en jente i tjueårene ser at jeg driver å kikker rundt i butikken (på leting etter pickup pointet), hun sier da hei og spør da med et stort smil om det er noe jeg trengte hjelp til eller lurte på. Og jeg fikk da selvfølgelig en forklaring på hvor jeg skulle. Når jeg kommer bort sitter det da en forholdsvis sløv fyr som sitter og stirrer på en skjerm uten engang å løfte blikket opp fra skjermen når jeg kommer og bare klikker videre. Jeg må da si "unnskyld, jeg skulle hentet en pakke" Mens jeg viste fram et utskrift med den infoen han trengte. Han skriver inn nummeret, henter esken og slenger den på disken. (Det var tydelig merket at den skulle behandler forsiktig iom. det var to harddisker i esken.) Fortsatt uten et smil om munnen og med et kjedelig uttrykk ba han meg betale og signere. Når det var gjort sier jeg "Tusen takk! Hade!" mens jeg smiler, og det eneste jeg får tilbake er et grynt, og han fortsatte bare å stirre sløvt på skjermen sin.

 

På veien ut møter jeg på den samme jenta igjen, med et like stort smil spurte om jeg hadde funnet det jeg skulle ha, og lurte på om jeg skulle ha en pose til esken min, noe som jeg sa ja til. Jeg fikk posen, takket og sa hade.

 

Dårligste kundeservicen jeg har fått fra komplett, og den beste fra jernia. Selv om jeg ikke kan huske å ha vært på jernia før den gangen.

 

Og hva er det med bussjåfører å være gretne? Var faktisk en fyr som greip hardt tak i armen min engang når jeg løfta opp hånda med busskortet etter den greia pep, jeg viste ikke at det var den lyden som kom når det var noe feil! Var bare å prøve på nytt, så fungerte det.

 

Profilen din sir at du holder til i Østfold, så det kan ikke ha vært på Komplett sitt pickup-point på Skårer i Akershus du var på - selv om det nesten hørtes sånn ut. Fikk også tilsvarende hyggelige "hjelp" fra de som jobbet i selve butikken, mens Komplett sin utskremte kunne definitivt vært mer entusiastisk.

Lenke til kommentar

Hvorfor velger kunder som har handler for ca 4000 kroner på dagligvarebutikk å gå bort med handlevognen, før de i det hele tatt har betalt eller giddet å ta varene oppi poser som jeg allerede har gitt til dem?

Jeg mener, jeg er ferdig å skanne varene deres, men nei, køene hoper seg opp fordi de ikke er her.

 

Er også irriterende når en familie på fem står og henger istedenfor å pakke oppi alle varene sine. Båndet blir fullt, varer blir ødelagt og de klikker på meg.

 

KUNDER ALTSÅ!!

 

Nei, men seriøst, hvorfor gjør dere det?

 

Kjenner meg veldig igjenn, her..

 

Jeg pleier å "lure" kunden til å begynne når jeg gir vedkommende poser(før jeg er ferdig selvsagt).

 

sier noe alle dette: "vil du ha noen poser med en gang? *hint, hint* " eller bare rett ut, "Vil du ha noen poser så du kan begynne å pakke? :) "

 

Men da er det jo spesielt irriterende når de ikke pakker oppi. De sier gjerne ja også, men alikevell bare henger de der og sukker......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...