Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg to tydelig rusa mennesker innom postkontoret her, og de begynte typisk nok å rote borti hyllene, dra prøvende i låsene til pc-ene (vi har solgt pc-er i en periode) osv., alt mens de sendte oss bak kassa kjappe blikk for å se om vi fulgte med. Blei ganske stressa, men så oppdaga jeg at en fyr som sto og venta på en kamerat begynte å stille seg demonstrativt opp og følge med på at de ikke stjal noe. Han fulgte etter dem rundt og de kjøpte til slutt et kort og stakk. Er ikke i tvil om at de hadde fått med seg noe hvis det ikke hadde vært for ham. Fikk dessverre ikke anledning til å takke ham, men jeg syntes det var utrolig fint av ham. Forrige gang de var innom fulgte vi ikke godt nok med, og en kunde som sto og så på kom bare bort etterpå og sa "De fikk med seg ei trådløs mus".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag hadde jeg to tydelig rusa mennesker innom postkontoret her

(...)

og en kunde som sto og så på kom bare bort etterpå og sa "De fikk med seg ei trådløs mus".

Hehe... smart av kunden å ikke si fra med en gang.

 

Jeg hater at det kommer inn luskende narkomane i butikken. Ikke at jeg har noe i mot dem da det egentlig er synd på dem, men en av oss ansatte må vie all vår oppmerksomhet mot dem for å sikre at de ikke stjeler noe. Og de går rundt, gjerne i en time, i håp om at vi blir opptatt med noe annet eller mister interessen for dem, så de kan stjele et eller annet.

 

Etter å ha gitt de fem minutter, tilkaller vi vanligvis en vekter som følger med på dem. Da går de som oftest ut etter kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde en lignende episode en gang. Ei eldre dame som var godt preget av et langt liv i narkomani. Jeg mener, ingen blir så radmagre i ansiktet av kun å spise lite.

Hun var samtidig kledd i en stor, fargerik boblejakke og drasset rundt på en bærepose stappet med klær eller hva det var. Luska litt fram og tilbake og gikk bak til kjøleskapene. Jeg hørte garantert at døra gikk opp og igjen. Hu kom bort til kassa og skulle ha sigaretter eller noe, og når jeg spurte om hu hadde tatt noe i kjøleskapet svarte hun, tydelig stressa "Nei nei nei nei!", hvorpå hun så begynte å legge ut om at hun var minstepensjonist og fikk kjempelite penger fra staten osv.

 

Jeg tror enda at hun stjal noe.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig grua meg litt til i dag, nå som alle skal kjøpe inn ALT før påske og folk begynner å stresse, men det meste gikk egentlig ganske fint, og tiden gikk fort med folk i kø hele tiden, men det er selvfølgelig alltid noen!

 

Vi var ganske mange på jobb og hadde alle kassene (4 stk) oppe fra 10 og utover, og da stod vi 2 ekstra som hjalp til å pakke, litt utpå dagen så hjalp jeg til med pakkinga litt, også hadde jeg akkurat starta å hjelpe til i kasse 1, og plutselig kom en kunde tilbake som hadde vært å tatt ut penger i mini banken trur jeg, som er 3-4min unna.

 

Han begynner å åpne kjeften sin på kollegaen min som sitter i kassa om at det er noe forbanna tull at ikke kortterminalene fungerer (han var eneste kunden i dag som har hatt problemer så vidt jeg vet), og forklarer hvordan han var her i går og brukte 2500kr, og det kan da umulig være noe galt med kortet hans. Kollegaen min prøver da å forklare at dette er ikke noe vi kan noe for osv., men det var ikke godt nok for han og snakker bare høyere. Jeg blir ganske irritert, så jeg bryter inn i samtalen og prøver å forklare han det samme som hun har gjort, at vi kan ikke gjøre noe med det, og det muligens er noe problemer med banken hans, han blir bare enda mer forbanna og furten, så sier han at kanskje vi burde få opplæring i hvordan vi skal ordne sånne saker med kort trøbbel, så sier jeg igjen at det ikke er noe vi kan gjøre noe med.

 

Da skal han plutselig ha tak i sjefen min og snakke med han, og begynner å spørre etter hvor eksakt i lokalet han er (som om jeg vet det...) og hva navnet og nummeret hans er, navnet ga jeg, nummeret hadde jeg ikke. Så fikk jeg øye på sjefen, og peker bort til han, at det er bare å gå bort til han å snakke med han :) ...da snur han seg bare å går vekk.

 

Blir irritert på folk som trur at det er vi som sitter i kassa som styrer alt her i verden og er skyldig i alt som kan gå alt i en butikk med mye utstyr vi ikke en gang kan styre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir kraftig provosert av slike.

 

Da jeg jobbet i butikk hadde vi en "gammeldags" inngang der du måtte fysisk åpne dørene selv i tillegg til et par trappetrinn av stål hvor det er sånne små hull for at skitt, snø og faenskap skal dette ned i.

Inn kommer det ei pen dame fra byen og kjefter opp og ned kollegaen min som satt i kassa fordi hun hadde fått stilletthelene sine ned i et par av de små hullene. Som om kollegaen min kunne noe for at inngangen var slik den var.

 

Enkelte er jo bare helt blåst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har opplevd i senere tid at folk ber om å komme fremst i køen fordi de har så dårlig tid, når de kommer dit bruker de evigheter på håpløs pruting (dagligvare) :nei: , klaging på priser og alt annet + inngående spørsmål om hvorfor ting er på salg!

 

 

Ganske fornøyelig egentlig å se på at den strikse køkulturen fullstendig går i oppløsning i det man hører "ledig kasse!". Da er det fritt vilt og Texas på en gang. Mennesker er noen rare skapninger :)

Lenke til kommentar

+ inngående spørsmål om hvorfor ting er på salg!

 

Haha, tell me about it.

 

Når vi er inne på salg så hadde vi "ryddesjau" i butikken jeg jobbet i (Jernia den gang). Fant mange gamle vinkelsliperblad som vi solgte for 10 kroner stykket. Egentlig kostet de alt fra 40 til hundrelappen. Rimelig bra nedsatt mao. En av kundene kjøper ti stykker noe som selvfølgelig blir en hundrelapp, likevel spør han om han kan få rabatt på det siden han kjøper så mange.

 

En annen gang opplevde jeg at en kunde skulle kjøpe en vare hun trodde var på salg fordi vi hadde plakater av den i butikken med pris på, vanlig pris. Rett før hun skal betale finner hun ut at det ikke er tilbud, men vanlig pris. Da skal hun plutselig ikke ha den likevel. Virker som om enkelte virkelig tror at de sparer penger på å kjøpe ting de ikke trenger som er på tilbud.

Endret av Alt-Ctrl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

+ inngående spørsmål om hvorfor ting er på salg!

 

En annen gang opplevde jeg at en kunde skulle kjøpe en vare hun trodde var på salg fordi vi hadde plakater av den i butikken med pris på, vanlig pris. Rett før hun skal betale finner hun ut at det ikke er tilbud, men vanlig pris. Da skal hun plutselig ikke ha den likevel. Virker som om enkelte virkelig tror at de sparer penger på å kjøpe ting de ikke trenger som er på tilbud.

 

Opplevde det HELE tiden da jeg jobbet i kiosk selv. Har sluttet nå (takk gud for det) men husker det som om det var i går. Har sett mange slike episoder de 3 årene jeg jobbet i service bransjen. Jeg husker spesielt en kunde som kjøpte pølse som vedkommende trodde var på tilbud. Det var en plakat av pølsen bak disken, noe som er helt vanlig uavhengig om det er tilbud eller ikke. De som er på tilbud får i tilegg en stor veggplakat på døren. Kunden betaler vanlig pris, begynner å spise pølsen og smiler, og sier at den er god. Så spør kunden om hvor mye den koster til vanlig, da svarer jo jeg det beløpet som kunden har betalt og at det ikke er tilbud. Da var det ikke noe smil lengre, da skulle vedkommende ha pengene tilbake (etter å ha spist halve pølsen) fordi det gikk jo ikke ann å lure folk ved å ha plakater av varene sine! Jeg nektet og sa at en ikke kunne heve retur på en halv spist vare, og da ble det makan til scene der. Kunden hoiet om å ha blit lurt i den tro at han skulle spare penger og nevnte surt forbrukerombudet og rettigheter. Vi så han aldri igjenn, men stod der litt sånn som dette :wallbash: etter han hadde gått. Noen folk altså.

 

Det virker som noen dumme folk faktisk tror de sparer penger, eller til og med tjener penger. Merkelig at noen av disse "stor sparerne" går igjenn på luksusfellen. Der er det og noen som "sparer" vanvittig mye penger på å kjøpe alt de ser på tilbud, selv om det koster 10,000 mer i månden enn det de har utbetalt.

Endret av Ceburger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor velger kunder som har handler for ca 4000 kroner på dagligvarebutikk å gå bort med handlevognen, før de i det hele tatt har betalt eller giddet å ta varene oppi poser som jeg allerede har gitt til dem?

Jeg mener, jeg er ferdig å skanne varene deres, men nei, køene hoper seg opp fordi de ikke er her.

 

Er også irriterende når en familie på fem står og henger istedenfor å pakke oppi alle varene sine. Båndet blir fullt, varer blir ødelagt og de klikker på meg.

 

KUNDER ALTSÅ!!

 

Nei, men seriøst, hvorfor gjør dere det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor velger kunder som har handler for ca 4000 kroner på dagligvarebutikk å gå bort med handlevognen, før de i det hele tatt har betalt eller giddet å ta varene oppi poser som jeg allerede har gitt til dem?

Jeg mener, jeg er ferdig å skanne varene deres, men nei, køene hoper seg opp fordi de ikke er her.

 

Er også irriterende når en familie på fem står og henger istedenfor å pakke oppi alle varene sine. Båndet blir fullt, varer blir ødelagt og de klikker på meg.

 

KUNDER ALTSÅ!!

 

Nei, men seriøst, hvorfor gjør dere det?

 

Min personlige teori er at folk rett og slett går med hjernen i dvale modus når de er å handler. De tenker ikke over hva som er den beste løsningen i en gitt situasjon. Folk som ikke har pengene/kortet klart i hånden når du sier beløpet. Folk som ikke begynner å pakke varene når de er flere. Folk som bare skal hente noe når de er midt i køen osv osv. Det virker som de rett og slett ikke søker de mest optimale løsningene i en gitt situasjon. Det er sikkert ikke fordi alle er stokk dum og ikke makter å finne optimale løsninger slik at alt glir fint, det er sikkert fordi folk ikke gidder å søke optimale løsninger. Det er fordi det går ikke utover dem som oftest, det går utover deg som sitter i kassen at folk er sløve når de handler. Enten så kjønner de ikke at de gjør det vanskelig for de som sitter i kassen eller så bryr de seg bare ikke.

 

Jeg satt stort sett kundene jeg ikke likte da jeg jobbet i service bransjen i to båser. Sløve og drittsekker. De sløve var ikke nødvendigvis frekk, noen kunne faktisk være hyggelig, bare utrolig lite løsningsorientert og utrolig lite optimaliserende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde en fin en i dag:

 

Jeg satt og nøt lunsjen min bestående av havregryn og en kopp kaffe, surfet litt på telefonen og generelt sett hadde fjongt.

Døra går opp og kollegaen min spør om jeg kunne tenke meg å vaske bilen for en kar.

 

Det viser seg å være en eldre, litt snål herre som har kunstig hofte og derfor er redd for å skli og ødelegge seg i selvvaskehallen.

Jeg blir så klart med ut (servicevennlig vøtt). Han kjører inn bilen, jeg slenger på mynter, sprayer på avfetting og spyler denne av. Bilen blir strengt tatt ikke mye reinere, men han påstår at "det ble jo en helt annen bil!".

 

Jobben er gjort og så langer han meg 50kr som jeg kan ta med meg personlig, siden jeg var midt i pausen og ble med ut allikevel.

Så blir han med inn, kjøper en liten firkløver og sier "Her, denne kan du og kollegaen din ta!". Han tar selv en liten bit og gir resten til oss.

 

Jeg fikk altså 50kr og sjokolade for å hjelpe til litt ekstra. Han sa til og med han skulle komme med ei flaske vin eller noe til meg, noe som strengt tatt er litt overkill. Iallefall syns jeg det.

 

Liker uansett at han satte så utrolig pris på det. Service er tydeligvis mangelvare i dagens samfunn (noe som er veldig lett å forstå bare man tar seg turen innom mer eller mindre enhver 7-eleven eller lignende som ikke ligger i tettbebygde strøk).

Lenke til kommentar

Hadde en kunde som ut av det blå spurte om vi likte rød eller hvitvin best. Vi svarte, i den tro at det bare var et forsøk på small-talk (et noe merkelig forsøk riktignok). Et par dager etter kom han innom med en vinflaske til oss hver, i vår "favorittfarge".

 

Husker ikke hva vi hadde gjort for å fortjene det, da det er en stund siden. Men han syntes tydeligvis han hadde fått god service.

 

Har ellers fått sjokolade, blomster, iskaffe (!) og diverse gaver av fornøyde kunder. Synes egentlig det er for ille... jeg har jo bare gjort jobben min.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til de to over: Så herlig! Det er utrolig stas å oppleve sånt, selv om det kanskje er litt ille at folk er så dårlig vant at de kommer med vin når de får god service. Det er i hvertfall veldig motiverende til å fortsette å være serviceminded! Har selv en stamkunde som er innom nesten hver dag for å hente post i postboks, betale regninger, poste brev eller fakse papirer. Jeg tar aldri betalt for å fakse noe for henne, og hun har til gjengjeld kommet med både kake og is til alle som har vært på jobb de dagene. Hun er nydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jobber i helsevesenet i ett sykehjem og en eldre dame som var på avlastning spurte om vi kunne sjekke om hun hadde husket å slå av komfyren hjemme. Normalt på nattevakt når vi bare er to så skal det mye til for at den ene kan forlate sykehjemmet. Men hun virket så bekymret at vi gjorde det gjerne. Kommer tilbake og hun var så glad at hun ville gi meg 100 kr, men som ansatt i helsesektoren så har ikke vi lov til å motta slikt (forhindre utnytting av ansatt- og pasientforhold). Jeg prøvde å forklare til henne det, men hun ble nesten på gråten da hun så gjerne ville gi meg noe for "tjenesten" jeg hadde ytt henne.

 

Etter reglene er det altså ikke lov, men når du kommer i slike situasjoner og du står ansikt til ansikt med ett menneske som blir så lei seg at du ser tåran presse på, da er ikke regler mye verdt. For å blidgjøre henne tok jeg imot pengene og satte dem i en boks hvor vi samlet til en kollegas bursdagspresang.

Endret av Samegerilja
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hadde en kunde innom jobben på lørdag som skulle ha seg en ny tv, tven kostet 3000 kr, kunde hadde betalt og kom ned på lageret hvor jeg jobber og skulle hente ut tven. Det viste seg at det var feil i lagerbeholdning, og tven var satt opp i utstillingen, og hadde stått der i ca 1 uke. Etter at kunde ble informert om dette, utbryter han umiddelbart "Javel, greit, då skal eg ha 1000 kr i rabatt på tven". Etter en liten stund fikk jeg hentet ned selgeren som hadde solgt tvet til han, (merk at tven kostet 2100 kr i innkjøpspris, så å gå ned 1000 kr var et tapsprosjekt). Uansett så maste kunden om at "dette skulle ikkje Lefdal komme så billig unna med, etc etc". Serviceminded som selgeren er endte de tilslutt opp på en som på 2200 kr, sånn at butikken iallefall gikk litt i pluss, hadde det vært jeg som hadde vært selgeren, hadde jeg virkelig ikkje tolerert en slik oppførsel, det går ann å gjøre feil, men å prøve å utnytte denne feilen på det groveste syntes jeg er utrolig frekt. Spesielt tonen på kunden irriterte meg.

 

Hadde jeg vært selgeren, hadde jeg rett å slett sagt "Nei, men då blir det ingen tv på deg idag, hadetbra"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...