Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan de få betalt matpause, og se til faen å komme seg i kassa! De er servicearbeidere, de skal yte en service.

 

Det er det samme som på Shell her. Det var en på jobb, og han var opptatt med å lage en burger. Kunne ikke han som akkurat var ferdig på jobb ta kassa og ekspedere meg, så jeg slapp å vente i 5 minutter? Nei, det gikk jo tydeligvis ikke. Latterlig. Han sto jo bak disken og så på han som lagde burger.

 

Ugh, folk med samme attitude som deg haaaater jeg. Minner meg om en kunde som spurte om vi hadde en Roastbeef baguette ferdig akkurat når butikken åpnet (08.01 var vel klokka), men vi hadde ikke kommet så langt. Så istede for å gi oss et par tre minutter så vi kunne lage denne baguetten så klikka han i vinkler og synes at alle burde starta på jobben en time før sånn at alt skulle være perfekt og klart når butikken åpnet.

 

Si meg, er din tid vært mere enn min? Er det virkelig så ille å vente 5 minutter? Når jeg har pause har jeg ingen plan om å tenke på hva som skjer i butikken. En gang på mine tre år i Meny har jeg måtte forlate pausen før tiden var over og det var grunnet fullstendig kaos med ønske fra sjefen. Merk, kaos, at noen kunder må vente en 5-6 minutter er langt ifra kaos, det er normalt.

 

Hvis det bare tar fem min å lage den, skjønner jeg ikke at dere har tid til å gjøre det før dere åpner. Butikken får heller betale mer. Har butikken åpnet, så har den åpnet, og da forventer jeg at ting er på plass.

Lenke til kommentar

Ugh, folk med samme attitude som deg haaaater jeg. Minner meg om en kunde som spurte om vi hadde en Roastbeef baguette ferdig akkurat når butikken åpnet (08.01 var vel klokka), men vi hadde ikke kommet så langt. Så istede for å gi oss et par tre minutter så vi kunne lage denne baguetten så klikka han i vinkler og synes at alle burde starta på jobben en time før sånn at alt skulle være perfekt og klart når butikken åpnet.

 

Si meg, er din tid vært mere enn min? Er det virkelig så ille å vente 5 minutter? Når jeg har pause har jeg ingen plan om å tenke på hva som skjer i butikken. En gang på mine tre år i Meny har jeg måtte forlate pausen før tiden var over og det var grunnet fullstendig kaos med ønske fra sjefen. Merk, kaos, at noen kunder må vente en 5-6 minutter er langt ifra kaos, det er normalt.

Det er dermed ikke sagt at du må ta pause midt i rushtrafikken, er det 20 minutter med kø så kan du drøye pausen til det har roet seg.

 

Selvfølgelig, men man vet aldri når noe kan skje eller at plutselig popper det opp veldig mange folk enda det har vært rolig de siste 10-15 minuttene.

Lenke til kommentar

Da kan de få betalt matpause, og se til faen å komme seg i kassa! De er servicearbeidere, de skal yte en service.

 

Det er det samme som på Shell her. Det var en på jobb, og han var opptatt med å lage en burger. Kunne ikke han som akkurat var ferdig på jobb ta kassa og ekspedere meg, så jeg slapp å vente i 5 minutter? Nei, det gikk jo tydeligvis ikke. Latterlig. Han sto jo bak disken og så på han som lagde burger.

 

Ugh, folk med samme attitude som deg haaaater jeg. Minner meg om en kunde som spurte om vi hadde en Roastbeef baguette ferdig akkurat når butikken åpnet (08.01 var vel klokka), men vi hadde ikke kommet så langt. Så istede for å gi oss et par tre minutter så vi kunne lage denne baguetten så klikka han i vinkler og synes at alle burde starta på jobben en time før sånn at alt skulle være perfekt og klart når butikken åpnet.

 

Si meg, er din tid vært mere enn min? Er det virkelig så ille å vente 5 minutter? Når jeg har pause har jeg ingen plan om å tenke på hva som skjer i butikken. En gang på mine tre år i Meny har jeg måtte forlate pausen før tiden var over og det var grunnet fullstendig kaos med ønske fra sjefen. Merk, kaos, at noen kunder må vente en 5-6 minutter er langt ifra kaos, det er normalt.

 

Hvis det bare tar fem min å lage den, skjønner jeg ikke at dere har tid til å gjøre det før dere åpner. Butikken får heller betale mer. Har butikken åpnet, så har den åpnet, og da forventer jeg at ting er på plass.

 

Vi lager rundt en 20-40 baguetter totalt, da tar vi først Ost og Skinke, så Reker, så Roastbeef. Om morningen så er det tusen ting som skal skje samtidig. Vi har en vakt som starter 0600 og en som starter 0730 (0800 i helgene), butikken åpner 0800 fyi. En liten feil og BOOM man ligger minutter bak planen, desto flere feil som skjer desto mer ligger man bak planen.

 

IIRC så skal dette gjøres hver morgen på to timer:

  • To traller med brød, omtrent en 50-60 brød ville jeg anta, skal stekes, pakkes inn, prises og legges ut i hyllene.
  • 20-40 baguetter, noen ganger mer, skal lages. Hvis noen har glemt å gjøre klar smøredisken dagen før så må man gjøre det itillegg
  • Boller og andre småvarer skal stekes og prepares så det ligger ute i hyllene
  • Kasser skal åpnes, fylles på med penger og ellers gjøres klar.
  • Litt papirarbeid skal gjennomføres
  • Varer skal bli motatt fra mange forskjellige leverandører og plasseres i hyllene, da spesielt industribrød, og det kan ta sin tid å få inn i hyllene fordi de elsker å endre plasseringer, bytte ut produkter o.l.
  • Og det er sikkert masse mer, jeg har aldri jobbet 06-14 vakta, men etter hva jeg har hørt er det nok å gjøre.

Lenke til kommentar

Noen mennesker er av den oppfatning at andre kun eksisterer for å ivareta deres behov. Andre har et rundere syn på det.

 

Skjerp deg. Det er jobben deres. Er ikke ting klart når det åpner, må de ansatte komme på jobb tidligere, for å sørge for dette. Selvfølgelig må de lønnes av arbeidsgiver.

 

Vi lager rundt en 20-40 baguetter totalt, da tar vi først Ost og Skinke, så Reker, så Roastbeef. Om morningen så er det tusen ting som skal skje samtidig. Vi har en vakt som starter 0600 og en som starter 0730 (0800 i helgene), butikken åpner 0800 fyi. En liten feil og BOOM man ligger minutter bak planen, desto flere feil som skjer desto mer ligger man bak planen.

 

IIRC så skal dette gjøres hver morgen på to timer:

  • To traller med brød, omtrent en 50-60 brød ville jeg anta, skal stekes, pakkes inn, prises og legges ut i hyllene.
  • 20-40 baguetter, noen ganger mer, skal lages. Hvis noen har glemt å gjøre klar smøredisken dagen før så må man gjøre det itillegg
  • Boller og andre småvarer skal stekes og prepares så det ligger ute i hyllene
  • Kasser skal åpnes, fylles på med penger og ellers gjøres klar.
  • Litt papirarbeid skal gjennomføres
  • Varer skal bli motatt fra mange forskjellige leverandører og plasseres i hyllene, da spesielt industribrød, og det kan ta sin tid å få inn i hyllene fordi de elsker å endre plasseringer, bytte ut produkter o.l.
  • Og det er sikkert masse mer, jeg har aldri jobbet 06-14 vakta, men etter hva jeg har hørt er det nok å gjøre.

 

Da får det bare være flere på jobb. Er butikken åpnet, må alle varer være til salgs.

Lenke til kommentar

Da kan de få betalt matpause, og se til faen å komme seg i kassa! De er servicearbeidere, de skal yte en service.

 

Det er det samme som på Shell her. Det var en på jobb, og han var opptatt med å lage en burger. Kunne ikke han som akkurat var ferdig på jobb ta kassa og ekspedere meg, så jeg slapp å vente i 5 minutter? Nei, det gikk jo tydeligvis ikke. Latterlig. Han sto jo bak disken og så på han som lagde burger.

Er man ferdig på jobb, så er man ferdig på jobb. Om man blir stående på stedet hvil og glo tomt ut i luften en stund før man vandrer hjemover er én ting - en annen ting er om man skal løpe til bussen, men en pågående, kravstor kunde oppholder deg så du mister bussen og må vente på neste som ikke går før om en time.

 

Om jeg som kunde ikke tåler å stå i kø, da har jeg tre valg: enten a) poppe innom en tid på døgnet da sjansen for kø er minst mulig, b) handle et annet sted eller c) ikke handle i det hele tatt. Jeg tar det ikke ut på en ansatt som går fra jobb fordi han er ferdig for dagen.

 

Dette bunner dog i at jeg forutsetter at den ansatte har pressende behov for å forlate butikken straks etter endt skift på tross av at det er kø. To personer er imidlertid ikke mye til kø.

Endret av srbz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor tok du ikke med infoen fra sporingen?

Fordi sporingen tilsa at pakka fortsatt lå i Drammen, og ikke var registrert ankommet. Jeg bare tok en råsjangs egentlig. Jeg hadde for ordensskyld sporingsnummeret med meg, men det hjalp jo egentlig ikkenoe da det viste seg at pakka faktisk lå på postkontoret, men ikke var registrert inn dit.

 

Så godt å høre at sånt blir satt pris på! Hvor var dette?

 

Selv pleier jeg alltid å gjøre det samme så lenge vi ikke har massiv kø.

Dette utspant seg på Notodden postkontor. Gjør meg faktisk fortsatt litt småglad å tenke tilbake på den episoden der. :)

Lenke til kommentar

Da får det bare være flere på jobb. Er butikken åpnet, må alle varer være til salgs.

På ingen måte. Ting blir utsolgt, ferskvarer skiftes ut daglig/flere ganger daglig. Ferskvarer som degraderes på timesbasis er ikke tilgjengelig hvert sekund av åpningstiden, det er hverken urimelig eller vanskelig å forstå.

 

Forventer du å få lunsjtilbud kl22:30 på en resturang og?

 

Selvfølgelig ikke, men går jeg inn på en pizzeria forventer jeg at pizzaovnen er varm. Går jeg inn i bakeriet til Meny, forventer jeg at baguettene er klare. Selvfølgelig, jeg går ikke inn fem minutter før stengetid og forventer masse nybakt brød, men når butikken er nyåpnet føler jeg det er noe annet.

 

Både butikker og restauranter må stå for åpningstidene sine.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Synes helt ærlig vi har snakka nok om posten jeg .. :p

 

Da får det bare være flere på jobb. Er butikken åpnet, må alle varer være til salgs.

På ingen måte. Ting blir utsolgt, ferskvarer skiftes ut daglig/flere ganger daglig. Ferskvarer som degraderes på timesbasis er ikke tilgjengelig hvert sekund av åpningstiden, det er hverken urimelig eller vanskelig å forstå.

 

Forventer du å få lunsjtilbud kl22:30 på en resturang og?

 

Selvfølgelig ikke, men går jeg inn på en pizzeria forventer jeg at pizzaovnen er varm. Går jeg inn i bakeriet til Meny, forventer jeg at baguettene er klare. Selvfølgelig, jeg går ikke inn fem minutter før stengetid og forventer masse nybakt brød, men når butikken er nyåpnet føler jeg det er noe annet.

 

Både butikker og restauranter må stå for åpningstidene sine.

Skjønner så absolutt hva du mener!

Må nesten si meg litt enig med deg, selv om jeg støtter det Filmzes skriver også :p

Til og med på Kiwi her møte de opp en halvtime før for å ordne alt, enda det ikke er en ferskvarebutikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, men går jeg inn på en pizzeria forventer jeg at pizzaovnen er varm. Går jeg inn i bakeriet til Meny, forventer jeg at baguettene er klare. Selvfølgelig, jeg går ikke inn fem minutter før stengetid og forventer masse nybakt brød, men når butikken er nyåpnet føler jeg det er noe annet.

 

Både butikker og restauranter må stå for åpningstidene sine.

 

Mulig jeg misforstår her, men hvorfor er det verre å tilberede en baguett enn å tilberede en pizza egentlig? Jeg forventer ikke at hamburgeren min er ferdig servert på en tallerken når jeg bestiller den, at kyllingen i kjøttdisken til enhver tid er ferdigstekt, og reagerer overhodet ikke på at en baguett må smøres før jeg får den. Forøvrig har jeg forståelse for at man ikke har all mat tilgjengelig til enhver tid, det hender relativt ofte at jeg får beskjed om at pølsene på bensinstasjonen ikke er klare, og får da valget mellom å vente eller velge en annen type pølse. Jeg tilter da ikke av den grunn over en helt forståelig situasjon. Men for all del, om Meny reklamerer med at de alltid har ferdigsmurte baguetter stiller selvsagt saken seg anderledes. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da kan de få betalt matpause, og se til faen å komme seg i kassa! De er servicearbeidere, de skal yte en service.

 

Det er det samme som på Shell her. Det var en på jobb, og han var opptatt med å lage en burger. Kunne ikke han som akkurat var ferdig på jobb ta kassa og ekspedere meg, så jeg slapp å vente i 5 minutter? Nei, det gikk jo tydeligvis ikke. Latterlig. Han sto jo bak disken og så på han som lagde burger.

Er man ferdig på jobb, så er man ferdig på jobb. Om man blir stående på stedet hvil og glo tomt ut i luften en stund før man vandrer hjemover er én ting - en annen ting er om man skal løpe til bussen, men en pågående, kravstor kunde oppholder deg så du mister bussen og må vente på neste som ikke går før om en time.

 

Om jeg som kunde ikke tåler å stå i kø, da har jeg tre valg: enten a) poppe innom en tid på døgnet da sjansen for kø er minst mulig, b) handle et annet sted eller c) ikke handle i det hele tatt. Jeg tar det ikke ut på en ansatt som går fra jobb fordi han er ferdig for dagen.

 

Dette bunner dog i at jeg forutsetter at den ansatte har pressende behov for å forlate butikken straks etter endt skift på tross av at det er kø. To personer er imidlertid ikke mye til kø.

Han gikk ikke, han bare sto bak disken og gjorde ingenting.

 

Det var ikke kø, han som skulle ha burgeren var på do, kunne ikke da han la meg kjøpe en snusboks, og la meg komme meg på jobb? Det tar nøyaktig 10 sekunder å slå inn snusboksen, trykke kort, og dra kortet og gi det tilbake. 5 sekunder på å ta av og på plasthansker for matlaging. 15 sekunder hadde det tatt ham å spare meg 5 minutter. Hadde han som bare sto og så ut i lufta tatt kassa, hadde det tatt 10 sekunder, ergo hadde det vært så lite at han hadde ikke hatt krav på lønn for de ti sekundene engang, fordi i Norge har vi ikke lavere enn øre å gå på i myntenhet.

Han snakka ikke engang med noen, han bare sto der og gjorde absolutt ingenting. OFte drøyer de også burgerlaginga slik: De legger burger og brød i maskina, brød kommer ut, de venter, mens de ser på burgermaskina, til burgeren snart er ferdig, så hiver de på salat og dressing, evnt annet. Den tida der kunne de ha tatt brødet og salaten, ekspedert en kunde, slengt burgeren i brødet, slengt bacon på burger, og ferdig. Men de skal istedet se på burgermaskina. Som forøvrig lager MAKS to burgere hvert 5. minutt. Og de maskinene koster hva, 20.000? Latterlig.

 

EDIT: I den andre saken. Sier plakaten at bowlingen jeg jobber i åpner 12, da skal pengene være i kassa, monitorene på, lysene på og datasystemet være oppe å gå klokka 11.59:59! Ikke litt senere fordi det passer meg bedre, ikke tidligere fordi det passer deg bedre. Står det 12, så skal alt være klart 12. Hadde vi solgt mat, skulle denne også vært klar til salg klokka 12, ikke 1. Såfremst dette ikke er opplyst som da.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Og hvis kjøkkenet er på 4-6 kvadratmeter, og de har 15-20 forskjellige baguetter på menyen. Skal jeg da forvente at akkurat den typen jeg vil ha er ferdig?

har de 15-20 forskjellige baguetter på menyen så er det ikke ferdiglaga, da lages det på bestilling :)

 

Har de tre typer, og de skal åpne 7, så kan de komme tidligere å lage så de har noe å selge i starten, mange popper innom for å kjøpe frokost før de drar på jobb, det er vel derfor man selger slikt som baguetter.

 

Ikke det glupeste å klage på de som står og lager maten din i hvert fall.

Det har ikke jeg gjort. Jeg kjøper aldri burger der. Burgeren kjøper jeg på Mix, som har færre kunder, men har fortsatt to på jobb, en til mat, en til kassa :)

Lenke til kommentar

En ting som IKKE skaper godt arbeidsmiljø, er folk som er syke og smittsomme, og tror de er sååå tapre fordi de allikavel møter opp på skole og jobb. I morra er det noen andre som er syk på grunn av deg.

 

Jeg hatet sånne da jeg gikk på skolen.

 

Selvsagt avhengig av hvilket yrke det gjelder. Har du null kontakt med kunder og kolleger er det greit.

 

Har vært på jobb hele uken mens jeg har vært syk. Det kommer bare ann på hvor hygenisk du er og bruker albuen til å hoste osv. Hater å ringe inn syk uansett. Føler jeg bare lager problemer for de som må finne erstatter til fruktavdelingen, noe som det for øyeblikket bare er meg og en annen person som kan med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...