Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare en kulturell maske uansett. Nordmenn er vel generelt mer effektive og kortfattede. Hadde du vært i den britiske kutymen hele tiden hadde du mest sannsynlig bare syntes det var pes, men av og til så blir det gøy og eksotisk her på berget.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Noen som ofte har kunder fra utlandet? Jeg merker stor forskjell på norske kunder og utenlandske. Spør jeg en norsk kunde: "Ville du hatt noe hjelp?" får jeg oftest som svar: "Ja, du kan hjelpe meg med å finne ditt og datt"...

 

Mens utenlandske, spesielt briter, er mye mer høfligere: "Uhm yes please. Would you please help me to find xxx for me?"

 

Når nordmenn har betalt får jeg oftest "hade" før de går. Utlendinger (briter spesielt), svarer oftest så mye som: "Thank you so much for your help, have a nice day!"

Vi har mye å lære fra enkelte utlendinger, spesielt de som er fra Storbritannia. Mer høflige folk skal man se lenge etter.

Sorry, var full når jeg skrev dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gud jeg ble forbannet istad.

 

Rusler ned på Subway med en kamerat, er der klokken 1946 nøyaktig. Stenger klokken 20. Jenta rydda allerede, og vimler med øynene og sukker i det jeg kommer. Så sier hun hun kun har tid til å lage en av oss for hun stenger snart. Begynner å diskutere at dere stenger jo 20, men det tok visst så lang tid å lage en sub hun rekker bare en. Endte opp med å si da driter vi i hele greia så får du endre åpningstidene til klokken 1945 eller finne deg en annen jobb så du kan komme hjem i tide. Beklager altså, men jeg kom et kvarter før det stengte, hadde skjønt hun om jeg kom fem minutter før. Tar bare to minutter å lage en sub...

 

Samboer jobber i butikk, og hun stenger ikke grinda på kjøpesenteret klokken 1945 fordi senteret stenger klokken 20. Nei, hun stenger kl20 og så tar hun oppgjør.

Endret av Poopadoop
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å dukke opp på matsteder nært opp til stengetid er generelt en uting. Det er en hel haug med rydding, vasking og forberedelser som skal gjøres den siste halvtimen. Ofte er arbeidstid satt til feks kl. 2000 eller 2015, der en definitivt blir værende lengre om en skal servere helt fram til stengetid. Stengetiden gjelder for de som spiser i lokalet.

Lenke til kommentar

Å dukke opp på matsteder nært opp til stengetid er generelt en uting. Det er en hel haug med rydding, vasking og forberedelser som skal gjøres den siste halvtimen. Ofte er arbeidstid satt til feks kl. 2000 eller 2015, der en definitivt blir værende lengre om en skal servere helt fram til stengetid. Stengetiden gjelder for de som spiser i lokalet.

Og du tror ikke det er noe mer-arbeid forbindet med å stenge en matbutikk. Antar faktisk er det er mer arbeid å stenge en stor Kiwi enn det er å stenge en liten sub-sjappe.

 

Hun har juridisk krav på betaling til hun får gjort jobben sin, ellers kan hun bare vandre når de slutter å betale hu.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Å dukke opp på matsteder nært opp til stengetid er generelt en uting. Det er en hel haug med rydding, vasking og forberedelser som skal gjøres den siste halvtimen. Ofte er arbeidstid satt til feks kl. 2000 eller 2015, der en definitivt blir værende lengre om en skal servere helt fram til stengetid. Stengetiden gjelder for de som spiser i lokalet.

Og du tror ikke det er noe mer-arbeid forbindet med å stenge en matbutikk. Antar faktisk er det er mer arbeid å stenge en stor Kiwi enn det er å stenge en liten sub-sjappe.

 

Hun har juridisk krav på betaling til hun får gjort jobben sin, ellers kan hun bare vandre når de slutter å betale hu.

Har jobbet i matbutikk, og skjønner ikke hvordan noe av det jeg sa var relevant for at du skulle trekke inn det. Rydding og oppgjør må definitivt gjøres, men det foregår hele tiden fram til stenging, da en oftest er flere enn én person tilstede. Skal en lage mat frem til stengetid sier det seg selv at en ikke får vasket og ryddet før etterpå.

Lenke til kommentar

 

 

Å dukke opp på matsteder nært opp til stengetid er generelt en uting. Det er en hel haug med rydding, vasking og forberedelser som skal gjøres den siste halvtimen. Ofte er arbeidstid satt til feks kl. 2000 eller 2015, der en definitivt blir værende lengre om en skal servere helt fram til stengetid. Stengetiden gjelder for de som spiser i lokalet.

Og du tror ikke det er noe mer-arbeid forbindet med å stenge en matbutikk. Antar faktisk er det er mer arbeid å stenge en stor Kiwi enn det er å stenge en liten sub-sjappe.

 

Hun har juridisk krav på betaling til hun får gjort jobben sin, ellers kan hun bare vandre når de slutter å betale hu.

 

Har jobbet i matbutikk, og skjønner ikke hvordan noe av det jeg sa var relevant for at du skulle trekke inn det. Rydding og oppgjør må definitivt gjøres, men det foregår hele tiden fram til stenging, da en oftest er flere enn én person tilstede. Skal en lage mat frem til stengetid sier det seg selv at en ikke får vasket og ryddet før etterpå.

 

Og?

Lenke til kommentar

 

 

 

Å dukke opp på matsteder nært opp til stengetid er generelt en uting. Det er en hel haug med rydding, vasking og forberedelser som skal gjøres den siste halvtimen. Ofte er arbeidstid satt til feks kl. 2000 eller 2015, der en definitivt blir værende lengre om en skal servere helt fram til stengetid. Stengetiden gjelder for de som spiser i lokalet.

Og du tror ikke det er noe mer-arbeid forbindet med å stenge en matbutikk. Antar faktisk er det er mer arbeid å stenge en stor Kiwi enn det er å stenge en liten sub-sjappe.

 

Hun har juridisk krav på betaling til hun får gjort jobben sin, ellers kan hun bare vandre når de slutter å betale hu.

Har jobbet i matbutikk, og skjønner ikke hvordan noe av det jeg sa var relevant for at du skulle trekke inn det. Rydding og oppgjør må definitivt gjøres, men det foregår hele tiden fram til stenging, da en oftest er flere enn én person tilstede. Skal en lage mat frem til stengetid sier det seg selv at en ikke får vasket og ryddet før etterpå.
Og?

Arbeidsgiver forventer at en er ferdig og stengeklar til satt arbeidstid. Du kan gjerne høre med andre som jobber i serveringsbransjen, da det er et velkjent irritasjonsmoment med folk som reagerer usaklig og uhøflig på at servering slutter før stengetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om restaurant. Det er snakk om fastfood som tar to minutter å tilberede, før jeg vandrer av gårde. Som sagt, komme jeg fem minutter før stengetid forstår jeg det, men når åpningstiden er til klokken 20, uten skilt at servering stenger før, synes jeg ikke den ansatte skal begynne å rydde og pakke klokken 1945. KIWI stenger ikke dørene før klokken 23 fordi de skal jo få unnagjort oppgjør og slikt før klokken 23. Hvordan den ansatte blir lønnet vet jeg ikke, men det er jo ikke mitt ansvar. Da må det jo være skiltet at servering stenger før, ikke alt det er 'åpent' til klokken 20...

 

På Burger King og slikt har jeg fått bestilt. De holder på å rydde smått, setter opp stoler og vasker gulv, og de sier jeg må ta med. Men får forsatt maten, for åpningstider er åpningstider...

Endret av Poopadoop
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer i senter. Men å stoppe opp stengingen for å lage mat tar tid, da arbeidet ikke stopper etter kundene får subbene sine. Det må ryddes og vaskes etterpå. Hvis det da er sånn at de ansatte skal være stemplet ut når sjappa stenger så skjønner jeg det.

Lenke til kommentar

Det er kjipt å være den som stenger, men skjer det så skjer det. Har selv jobbet i en pizza-sjappe der noen bestiller inn 2 minutter før det ikke går an å bestille. Da må den lages, pakkes og kjøres ut før man kan dra tilbake og stenge videre. Der er man riktig nok to så den andre kan ta litt ekstra ansvar. Men er det et helt kvarter igjen er det naturlig å kunne få bestilt en sub. Hun får ta det opp med sjefen om det er et vedvarende problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt hvorfor -alle- serveringsbransjer ikke lønner de ansatte 1 time etter stengetid for å rydde og telle penger. Jeg hadde bare gått når klokka var slagen, om jeg var ferdig eller ikke. Hvis de var misfornøyd med det, så fikk de ansette noen andre eller endre arbeidstidene.

 

Folk finner seg i for mye dritt, og det er derfor vi blir så presset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...