Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Billig og lettvint risgrøt - Yoghurt grøt

 

 

 

Kok opp ris, det dobbelte av hva du vanligvis spiser til middag, siden dette er hovedbestandelen av måltidet. La den koke litt ekstra, så den blir myk og noe klebete. Ta kjelen av plata og bland inn matyoghurt, helst tyrkisk type, jeg kjøper 0,5 liters butter av tyrkeren på hjørnet. Målet er en masse med grøtkonsistens. Når du er fornøyd, øs opp på fat og smak til med sukker og kanel. Smaker risgrøt med hint av rømme.

 

Best av alt, det er veldig billig. Jeg regnet ut prisen på en stor porsjon til ca 10 kroner, det meste av det yoghurt, ris er jo så og si gratis. Jasminrisen jeg bruker har jeg kjøpt på prix, 60 kr for 5 kg.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Gravy Cheese Fries

 

Dette er rett som er veldig åpen for variasjon. Det passer bra når man har mer i kjøleskapet enn i lommeboka. Originalen er vel muligens Poutine.

 

Du trenger:

 

Chips. Hjemmelaget er vel kanskje billigst og best. Stappe funker sikkert også, men det blir ikke helt det samme. Kjøp en pose frosne chips på butikken hvis du er lat.

 

Saus. Sausen skal være tykk og brun. Skal du lage O.G. gravy, så starter du med å tykne til kraft (f.eks. kylling eller storfe) med en blond roux (jevning). Roux lager du av mel + fett (smør) eller olje. Olje tåler høyere varme og vil la deg lage en mørkere roux uten at den blir brent (forutsatt at du følger med og rører konstant).

 

 

5 dl. eller 4-6 porsjoner

2 toppede ss. hvetemel

2 ss. smør

4-6 dl. kraft

Et dryss salt og pepper.

 

Start med å smelte smøret i en gryte. Tilsett hvetemelet og rør det jevnt. Nå skal dette brunes, rør hele tiden med en tresleiv, slik at det ikke legger seg nedi. Middels varme.

 

Tilsett 3-4 dl. kjøttkraft og la det koke i 5-6 minutter, tilsett evt mer kraft dersom sausen blir for tykk.

 

Du har nå laget Sauce Velouté, AKA brun saus. Krydre til med det du føler for. Soyasaus, rødvin, balsamico, øl, frisk koriander, løk, peanutsmør, mulighetene er mange.

 

 

Ost. Man tager hva man haver. Fersk mozzarella er godt, men kanskje ikke så billig. Skikkelig Poutine skal ha "cheese curds", men det er vanskelig å få tak i. Uansett hvilken ost du velger, så skal den skjæres i store terninger.

 

 

Stek chipsen, og legg den i en bolle. Fordel osteterningene utover på toppen av chipsen. Hell VARM saus over osten, slik at den smelter over chipsen.

 

Legg til det du har av brukbare toppings i kjøleskapet hvis du vil. Pølse (chorizo eller mergéz er digg), jalapenos, marinert kyllingfilet, stekt kjøttdeig, etc.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Herregud det hadde ikke magen min takla. Fem bokser bønner om dagen i en måned? Tipper du kan lakkere dassen ganske bra etter ei uke på den dietten der.

 

Jeg hadde produsert nok metangass til å forsyne et middels stort afrikansk land med energi i et år.

 

Staten må nok sette opp avgiftene på de bønnene der ja.. Kan ikke la folk gå rundt og forurense slik. Kanskje man må kjøpe CO2 kvoter per andre boks med bønner man kjøper ^^

Lenke til kommentar

Haha, ja det hadde nok blitt alt for drøyt i lengden det der. Men om du har bil eller har en kompis med mulighet for bil kan du vel spare opp litt penger også slå deg løs på grensa, billig billig! :thumbup:

 

 

Angående den dietten, jeg var på telttur i en uke med noen kompiser hvor vi levde på brune bønner som vi kokte opp med vann fra en lokal bekk, konstant løs mage og boxer shortsen jeg hadde på når jeg kom hjem var det bare å kaste, men verdt de gode minnene. :)

Endret av freedomwriter
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en oppskrift på en rett som er billig, god og sunn!!!

 

Men det er litt arbeid;

 

 

 

 

Oppskrift til mange porsjoner:

 

Kjøp inn 3- 4 STORE champinjonger, 2 bokser hakka tomat med chilli- smak (eller uten, og tilsett egen chilli), 1 squash, en liten boks med kokkosmelk, kylling i en eller annen form (ukrydret kyllinglår kan brukes), 4- 5 tomater, en vanlig løk og en charlott-løk (beklager skrivefeil), ost i strimler, en boks eller to med mais, en purre.

 

Skjær alle grønnsakene i biter, unntatt en av champignongene.

 

Du kan legge halvparten av purren, løken og champignongen i EN skål, alt det andre i en annen.

 

Skjær opp kyllingen i biter og mariner den etter ønske. Skjær helst i små biter, enten om du må skjære opp fileer eller om du må plukke fra kyllinglår.

Stek opp kyllingen med løken i en panne.

 

Når det er ferdigstekt tar du ALT sammen (unntatt ost, den ene boksen med hakka tomat og den ene soppen) oppi ei gryte. Kok til du går lei av å vente.

 

Hell litt av inholdet i gryta i ei ildfast form. Tilsett den siste tomaten fra boks, og hell deretter resten av innholdet i gryta i formen. Spre over med ost etter eget ønske.

 

Skjær den siste soppen opp i de aller tynneste skivene du overhodet klarer. 3- 4 millimeter er for tykt! Dekk etter eget ønske med sopp helt øverst.

 

Sett i ovnen til du ser at osten har fått en tilfredstillende farge, og at soppen er tørr og fin :)

 

 

 

 

Fordelen med å lage store porsjoner og fryse ned, er at store kvantum av ost (som også kan fryses hvis du ikke bruker hele) og andre kvantumsvarer er billigere enn å kjøpe i små deler. For eksempel koster ikke 2 kg med kyllinglår mer en ca 65 kroner på rema.

Lenke til kommentar

ovnsstekt kylling:

 

du trenger:

 

3-4 kyllingbryst

en boks hakkede tomater

cherrytomater

2 sjalottløk

ost

salt, pepper, oregano og gjerne litt chillipulver.

 

del cherrytomatene i to, del løken i skiver.

ha grønsakene i en ildfast form sammen med krydder etter egen smak og rør rundt.

legg i kyllingen dekk med ost, stek i ovnen på 175grader til kyllingen er gjennomstekt.

 

om du er alene har du 4 måltid med bare dette, spiser du det med kokt pasta på siden har du mye mer mat

Lenke til kommentar

kjøp en sekk med firstprice poteter. denne er ikke så dyr, og varer lenge. Her kan du steke poteter, bake i ovnen, koke, lage potetmos.. og legge til kjøtt, salat som du vil :)

Du bør alltid se etter tilbud. Kjøttdeig er ofte på tilbud til 19-25 kr.

Kål er heller ikke så dyrt. Har du flaks finner du kål til 3 kr :p

ris er også en god ide. og alle first price produkter.

Sjekk også ut matprat.no.. denne siden bruker jeg mye, og man kan jo forandre på oppskriftene og.

stikk innom bakeren, der selger de ofte brød/rundstykker fra dagen før til halv pris.

Også i søndagsåpne butikker.

 

noe jeg pleier å lage, som jeg syns er billig og enkelt er å koke makaroni (first price/euroshopper sine er billige), eller annen pasta.. med pølser, bacon eller skinke til.

Lag så hvit saus av mel, margarin, salt (og ost hvis du vil), bland det sammen.

Går også an å gratinere det i ovnen en stund :)

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Rimelig og digg laksemiddag med pesto.

 

Stikk på Rema, vend snuten mot frysedisken og plukk med deg en pakke laksefilet i biter. Mener det står at den er egnet for wok osv, og tar jeg ikke feil er det Lerøy eller et annet Rema-merke. Ser ut som en stor klump med laksefilet, og mener det er ganske mye i én pakke og den koster 39 eller noe. Rask så med deg noe billig tagliatelle om du ikke har det fra før, og et glass pesto. Har ikke smakt billigvarianten enda, men de finnes.

 

Tilberedning:

Tin laksen, og legg den rett i en ildfast form. Sleng oppi litt løk om du har, tomat og kanskje litt annet digg du har liggende. Alt blir digg i form. Krydre så med litt salt og annet snask fra krydderhyllen. Mens laksen godgjør seg, koker du pasta til to personer. Husk å ha en dæsj olivenolje i vannet, og når den er ferdigkokt siler du av vannet og blander i et halvt glass pesto, og da er som regel laksen klar. Om nom nom!

 

Tid: ~15 minutter (sett at du er litt rask).

Kostnad: 60-80 kroner, pris per servering blir litt over tjuekroningen.

Holder til to middager og en ålreit lunsj.

Lenke til kommentar

Tomatbønner eller vanlige brune bønner. 5-8 kroner for boksen, la oss si at det koster 5 kroner for en boks bønner og du spiser 5 om dagen, 1 til frokost, 1 til lunsj, 2 til middag og en til kveldsmat. Dette tilsvarer 750 kr i mnd for mat også kan du selvfølgelig skeie ut litt en gang i blant og kjøpe brød.

5 om dagen? Hvor god forbrenning har du?

Når jeg spiser tomatbønner, holder det med én boks, så er jeg mett i 12 timer og kan greit gå gjennom en lang skoledag.

Det er rimelig awesome!

 

Fatter ikke folk som blir dårlig i magen av bønner. Jeg ble det første gang jeg åt det, ja, det er 12 år siden. Så åt jeg det ikke igjen før jeg flytta på hybel for 4 år siden, og siden da har jeg aldri blitt uvel i magen av bønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...