Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Lagde en porsjon chili con carne i går. 400 kyllingkjøttdeig, 1 løk, 1 paprika, 1 boks hermetisk tomat, 1 boks chilibønner, 2-4 fedd hvitløk, 1 chili. Sett på en porsjon ris. Brun kjøttet sammen med løken. Ha i tomat, chili og hvitløk sett plata på lav varme, dusj. Sleng i bønner og paprika mens du lar risen hvile og la det koke opp. Spis. Server gjerne med grønn salat. Dette bør holde til to middager. ca. 30 kr per porsjon, mindre hvis du kjøper 1 boks tomat og 1 paprika ekstra.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hallå!

 

Egg er billig mat da. Jeg har ikke så mye å leve av akkurat nå, men har hatt mindre.

Grønnsaksblanding og mr lee ble det mye av, surt at mr lee er så dyrt nå, kostet en femmer når jeg virkelig hadde det hardt økonomisk. Hvorfor kyllingfilet forresten? I dag kjøpte jeg en dag-gammel stor kylling på meny, stekt i går der så why not? kan med fordel deles i 4 så vips, fire middager. Pleier å ha enten kinakål eller annen salat liggende pluss litt småtteri av grønnsaker. Løk bare mååå man ha syns jeg. Lagd retter med nudler, kan jo bli kjempegodt det :yes: Kok nudler i vann, tilsette buljongpulver, stek litt løk og ha oppi, deretter blomkålblanding o.l. yammi med brød til. Speilegg??? er litt undervurdert da og av og til tomatbønner til. Kjenner du noen som drar til sverige av og til? Be de kjøpe lapskauskjøtt og kjøttdeig. Billig og godt:) Ellers oppdaget jeg at på kiwi er kajunmarinert laks kjempegod, tar kun en av gangen jeg(ligger i grilldisken). Steker den først på hver side og legger i ovnen til du ser den ikke er rosa. Server med 2-3 poteter f.eks og skivet agurk, kjøpte ferdig rømmedressing og hadde ved siden av(kan brukes til pizza også) 10-kroners er bra da, coop obs har best varer på 10-kroners forresten. Lykke til :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at taco faktisk er ganske billig. Nå husker jeg ikke priser og sånn fra Norge, men her i DK får jeg:

 

500g kjøttdeig til 25kr

1pk av de lefsene til 10kr (6stk)

1pk taco krydder til 10kr

1 glass salsa til 10kr

1 beger med rømme til 10kr

Agurk til 5kr

Salat til 10kr

Paprika til 10kr

Mais til 10kr

Tomat til 10kr

 

Si at man spiser to lefser om dagen, så er det mat til 3 dager og ca 35kr om dagen. Smaker drit digg, i forhold til annen billig mat.

Lenke til kommentar

Quesedillas er også noe som er veldig enkelt og godt. Varierer man litt med fyllet kan man også lage mye spennende.

 

F.eks. har jeg hatt god suksess med kyllingkjøttdeig (koster vel drøye 35 kroner for 400 gram, holder til litt over 2 middager) som stekes med tacokrydder (10 kroner). Riv et par skiver Jarlsberg (~5 kroner?) slik at det dekker halve tacolefsen (holder vanligvis med to stk, så rundt 5 kroner her?) og stek i en stekepanne på middels varme. Server med litt tacosaus (15 kroner for en boks, holder lenge, men si 5 kroner).

Da har du middag til under 45 kroner.

 

Skinke kuttet i små biter fungerer også fint, men dette blir vel mer et mellommåltid og ikke en ordentlig middag.

 

Ellers er det iblant tilbud på 650g kylling, betalte 60 kroner per stk for en ukes tid siden, og da har du middag til to dager og lunsj til en eller to dager.

Salat med agurk, mais, fetaost, pastaskruer og kylling er veldig enkelt og godt. Perfekt niste til lange skoledager.

Lenke til kommentar

Vårruller er genialt.

Det som koster er svinekjøttdeig, wrapers og mung bean thread nudler. 2 pakker svinekjøttdeig holder til ca. 40 vårruller.

Sesamolje, soyasaus, fiskesaus, hvitløk, sukker, salt og pepper er ting man gjerne har i skapet og de varer i evigheter.

Jeg pleier å lage posjoner på ca 80stk som jeg fryser ned i ustekt tilstand. Da er det bare å hente opp fra frysen og kaste de oppi en kaserolle med varm olje.

Oljen kan også brukes om igjen flere ganger så den blir også en minimal utgift. Beregner 5stk pr. hode og serverer med ris, salat og sweetchillisaus.

Middag til i underkant av 30kr pr. porsjon. Godt smaker det også!

Endret av dePt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bønner og ris!

 

Denne uka ble det to variasjoner av denne kombinasjonen.

 

1: Bønner og ris og det jeg fant i kjøleskapet.

 

1 boks brune bønner KR 7

1 porsjon ris (ca 100g) KR 1.50

2-3 gulrøtter (ca 150g) KR 1.50

spinat, hvitløk, kålrot, pepperrot.

 

Total = ca 15 NOK for en god middag. Hadde jeg hatt tid ville jeg heller brukt tørkede bønner, da hadde det blitt mye mer velsmakende.

 

 

2: Tomatsuppe med hvite bønner

 

1 porsjon hvite bønner KR 5 (tørkede)

1 porsjon ris KR 1.50

1 løk KR 2

gulrøtter og kålrot ca KR 3

litt tomatpure KR 1

saften fra en halv appelsin (resten ble til dessert)

+ Chilipulver, pepper og basilikum.

 

Total = mindre enn 15 NOK for en fantastisk middag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Verdens billigste middag, i tillegg er det vegetar!!

 

 

1 stk pakke nudler (5 kr)

1 stk boks med hakka tomat, chili (8 kr) - Landlord

1 stk boks Wok (8 kr) - Landlord

 

Eventuelt andre grønnsaker. Eksempelvis en halv løk = ca 5 kr??

 

Stek det som kan stekes, og kok nudler. Når alt er nesten ferdig, blekker man heile driden i gryta og så er det ferdig. Hvis man er tøff i trynet kan man spe på med litt chilli eller Jalapenos.

 

Smaker helt knalldigg :)

 

Middag til kr 21,- !!!!

 

I tillegg kan man spise det i to omganger, hvis man ikke er så storspist som meg. Da har man...

 

Middag til kr. 10,50.- !!!!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Nudler til 5 kroner? Man får Yum Yum kylling på Rema til 7,60 for fem pakker (1,52 per pakke), og jeg vil påstå at de er bedre enn mange av de dyrere merkene. Litt små pakker riktig nok, men det er ikke verre enn å bruke to..eller tre, om man bare skal spise nudler.

 

Strimlet svinekjøtt (også Rema) til 20,90 per pakke (300 gram tror jeg) er en god deal. På ellers nokså dyre Bunnpris finner man for øvrig 400 gram kjøttdeig til rundt 20 kroner.

 

En ganske vanlig middag for meg er tacopannekaker. Helt vanlige pannekaker fylt med billig kjøttdeig mishandlet med tacokrydder, og så eventuelt noe grønt om man føler seg litt sunn. Billigere, mer mettende og mer smakfullt enn svindyr bacon, som jeg ellers er avhengig av til pannekaker.

Lenke til kommentar

Coop Prix har begynt med noen tilbud som ser interessante ut, nå som medgift har blitt tillatt i kjøpsloven.

 

Tilbudet for november er f.eks. at du får med en pakke kjøttdeig hvis du kjøper en pakke santa maria taco dinner kit. Kjøper du en pakke gilde karbonader, får du med en pakke ertestuing.

 

Kjøper du big one marinert biff, får du 1.5l coke zero, men det er litt "meh", imo.

 

Har ikke benyttet meg av det selv ennå, men uten å finregne på det, så tror jeg dette tilogmed kan bli billigere enn tur/returbillett til foreldrende til dreaMz.

 

http://coop.no/Butikkene/Coop-Prix/Coop-Prix-Deal/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...