Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Masse flotte tips her! Chili con carne blir min neste erobring tenker jeg :)

 

 

 

Mikrohavregrøt:

 

1 porsjon STORE havregryn

vann

 

 

Fyll en bolle med så mye havregryn du regner med å spise. Du kan fylle nesten helt opp til kanten av bollen. Fyll så opp vann til det er vann helt opp til toppen av grynene. Så er det bare å putte den i mikrobølgeovnen på maks, i 3 min. Smaker ålreit, kjapt å lage og lite oppvask. OBS, grøten er veldig varm, la den avkjøle seg 5 min også :)

 

Kan med fordel spises med en spiseskje syltetøy, etter eget valg. Jordbærsyltetøy er veldig godt. Evt kan man bruke kanel og/eller sukker.

 

 

 

Omelett med paprika og sjampinjong:

 

 

1/4 gul paprika

6 små sjampinjonger

2 toppede ts hvetemel

1 dl melk

2 ss smør

3 egg

salt

pepper

50g Jarlsberg

 

 

Sett på stekeovnen på 180 grader.

 

Kutt paprika og sopp og stek det på middels varme, til det blir nokså mørt.

 

Samtidig smelter du smøret i en liten kjele på middels varme, tilsett melk og mel når det er nesten helt smeltet og miks det hele godt med en visp. Når det tjukner tar du kjelen av plata. Så skiller du eggene og har i plommene først, som du visper sammen med det andre. Hvitene visper du først stive og fine for seg selv, før du vender de forsiktig sammen med resten.

 

Når grønnsakene er passe møre, så fordeler du dem fint utover i panna og heller røra over. Du kan godt la omeletten stå på plata litt først, jeg pleier å ha den der 5 min først, strø over jarlsberg og så putte den i ovnen i 5 min til slutt. Med varme og tidspunkter må man bruke litt skjønn, i forhold til ovnen man bruker. Idealet er en fin og luftig omelett, som er gyllen, men ikke brun, under og litt fuktig i midten. Lykke til!

 

 

Tips: Du kan lage omeletten med hvilket fyll du vil, lek og eksperimenter :)

 

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg for min del kan ikke fordra havregrøt. Trasigere mat skal man lete lenge etter.. Men, og spise havregrun med melk, litt sukker og gjerne noen solsikkekjerner i,er godt, og billig. :)

Lenke til kommentar

Her er min oppskrift til havregrøt i mikrobølgeovn:

 

2 dl havregryn

3 dl vann

melk

 

Fylles slik at vannet dekker gryna godt. Skal oppi en skål og settes på max i 2 min og 50 sek. Tas ut og vendes over til en tallerken. Hell oppi en god del melk mens grøten er varm (det er godt), og vend det inn med en gaffel. Skal til slutt være et relativt tynt lag med grøt og sprekker av melk.

Kanel og sukker anbefales på det sterkeste. Mens det er varmt, slik at sukkeret smelter :D

 

Det blir ikke så mye, men akkurat nok til at du blir mett, får i deg det du trenger, og slipper å kaste noe. Og ikke minst; det er kjapt å lage!

 

Tips: Det er mulig å ta oppi 4 ts sukker før grøten settes inn i mikroen hvis du vil ha sukkeret godt blandet.

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar
betaler 4000 i mnd for leie, noe som egentlig er heller dyrt.

 

Vet ikke hvor du bor, men 4000 i leie i Oslo er ihvertfall ikke dyrt. Men seff, for 10m2 i nittedal er det sikkert dyrt, alt er jo relativt.

 

edit: Og hva man har råd til av mat kommer jo bare ann på hvor mye man jobber vedsidenav. Hvis en ikke jobber vedsidenav er 86 smått.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Vet ikke hvor du bor, men 4000 i leie i Oslo er ihvertfall ikke dyrt. Men seff, for 10m2 i nittedal er det sikkert dyrt, alt er jo relativt.

 

edit: Og hva man har råd til av mat kommer jo bare ann på hvor mye man jobber vedsidenav. Hvis en ikke jobber vedsidenav er 86 smått.

 

Bor i Trondheim. En av de dyreste hybelene som Studentersamskibnaden i Trondhjem leier ut ihvertfall. Betaler vel mest for beliggenheten.

86k duger for meg :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan ikke skjønne hvorfor folk foreslår nudler når man skal ha næring i kroppen.

 

Kjøp poteter,ris og koteletter. Ikke minst kjøp egg.. Det kan brukes til så mangt. Klarer du lage en saus fra bunn noe som er svært enkelt har du alle mulige sauser. Brun saus,oste saus,hvitsaus paprika saus lager man med ketsjup og paprika pulver samt hvit saus basis.

 

Pasta med kjøttpølse

 

kok opp pasta

stek kjøttpølse

lag hvitsaus

ha ost på toppen rundt 50-60kr for 1,5kg raspet "ost"

 

selv spiser jeg masse ris og pasta og jeg er ingen student men har fulltids jobb.

Er ikke vits å bruke alt man eier på mat når enkel mat er veldig godt :)

 

Kjøtt deig ala kinamat

 

stekt kjøttdeig

ha oppi sweet chili sauce

oyster sauce (sånn pose i asia reolen)

frosne grønnsaker og ris.

 

pytt i panne:

 

kjøttpølse kjøpt tidligere ;)

poteter

løk

egg

 

og en av mine favoritter:

 

danske frikedeller (kjøttkaker med løk)

 

kjøttdeig

mel/vann

egg

salt pepper

 

serveres med potet og brunsaus.

 

blandes til en fin røre og lag baller med en skje som du fukter i vann.

 

Kan komme med konkrete blandings forhold senere idag :)

Lenke til kommentar

Sjekk videoene med "Den fattige jævels kjøkken" på GATV (www.gatv.no). Viser hvordan man lager god og billig næringsrik mat.

 

http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-1

http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-2

http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-3

http://www.gatv.no/gatv/mat-fra-den-fattige-jaevels-kjokken-4

 

Forresten, hvis du vil berge næringsstoffene i maten så ikke overkok den, og i alle fall ikke ha noe i mikroen.

Endret av tole
Lenke til kommentar

250 kr er svært lite penger for å handle mat for en måned. Kanskje det er lurt å ta en deltidsjobb eller no :)

 

Nå er jeg ikke i samme situasjon som deg, men noen tips er:

 

- Kjøp deg en svææær pose ris (snakker om 20 kgs pose fra asiabutikk - kan vare flere måneder..men sjekk prisen)

- drikk vann

- kneippbrød!

- firstprice/euroshopper

- fisk! (generelt billigere enn kjøtt)

- følg med på tilbudsaviser, ved gunstige mattilbud: slå til og legg i frysern

- legg merke til hvilke butikker som er dyre, for eksempel er ICA generelt dyrere enn REMA 1000

- plukk bær og evt. frukt om sommeren og frys ned

- om du har tid (og lov..) så fisk sjømat, jakt selv og frys ned

- spør matvarebutikker om de har mat til overs, leste om en fyr som gjorde dette og det funka visst fint.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På Rema 1000 selger de kyllingfilet til 58 kr/kg. I går fant jeg ut at de selger en 2 kg pose med kyllingvinger til 29.90 kr. Det er BILLIG!

 

Disse smaker seriøst høgg.

Ikke hvis man lager de litt smart. Jeg har i hvert fall fått mange gode middager ut av kyllingfiléene på Rema, og også kyllingvingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...