Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Må bare nevne nye Grandiosa "Hjemmelaget" på 1,2 kg til 99 kr. Overraskende mye mat.

 

Det skulle da bare mangle om den koster en hundrelapp. Det er middagsbudsjettet mitt for en halv uke.

 

I dag kjøpte jeg kylling for over hundre kroner. Et solid innhogg i budsjettet, men det er en investering med tanke på hvor mange sunne middager jeg faktisk får ut av det. Litt billige grønnsaker (for eksempel brokkoli til ti kroner bunten) og minst like billig ris og poteter, så blir det diverse variasjoner av kyllingretter de nærmeste dagene. Noe ender nok også i fryseren til bruk senere.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 200 i uka først, så var jeg nede i 20 kr per dag, nå bruker jeg 400 i uka, men det er fordi jeg slutta å dra på skolen, så med andre ord, færre måltid og unnslipper den helvetes kantina. :p

Da går det greit å spise et par-tre ganger om dagen og spise billig. Gått unna jævlig med brød og pålegg i de siste ukene da.

Helt siden vi dro frem vaffeljernet og begynte å lage toast igjen. *sukk*

Lenke til kommentar

200 kr pr uke? Setter av 100 kroner dagen jeg, og jeg syns det kan bli litt trangt til tider.

Til middag, ja. Budsjettet mitt til dagligvarer lå på 400 per uke i høst, men jeg vurderer å skru det opp til 500 for å kunne få litt sunnere middager og mer frukt generelt.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle sidene, så beklager om tipsene har kommet før.

 

Jeg har nå en coop-butikk som nærmeste, og erfaringen min er at coop x-tra (ikke de som kun heter coop) produktene er billigere enn first price. Spesielt når de har kampanjene med 3 for 69,- kan man komme veldig billig ut av det, disse kampanjene har også med andre merker av mat.

 

Noen mat og reste-tips:

 

Rester av tacokjøtt: Kjøp en pose coop wokgrønnsaker (17kr, finnes sikkert billigere), stek sammen med tacokjøttet, ta på litt cheddar-dip + strø over ost og bruk et par skjeer rømme til som med taco. Kjempegodt!

 

Rester av pizzafyll (ta litt lite fyll når du lager hjemmelaget, så får du litt til overs): Bruk coop x-tra pasta og du har kjøttsaus med pasta.

 

Fin middag med løvstek: Istedet for å kjøpe ferdig som er svindyrt, kjøp en pakke kjøttdeig. Bland ut med et egg, noen spiseskjeer olje, krydder, pluss litt potetmel til du får passende konsistens. Kjevle flate mellom matpapir i passende størrelse. De du får til overs (blir fort ti løvsteker av èn kjøttdeig) fryser du ned ferdig mellom matpapir-lag, så har du kjappe til senere.

 

Siden grønnsaker ofte er litt dyrt i forhold til feks pasta, bruker jeg ofte makaroni sammen med litt oppskjært gulerot til tilbehør, for å få litt mer smak/fiber. Gulerot-skivene kan kokes sammen med makaronien.

 

Rester av fisk brukes til fiskesuppe, evt grateng hvor man legger grønnsaker, fisk og evt noen potetskiver under et lag ost som stekes i ovnen.

 

 

Ps. Til eventuelle jenter som leter etter billige ting: Både coop x-tra og first price har kjempebillige tamponger, bind og truseinnlegg. Ok kvalitet på bind og tamponger ihvertfall. Feks. 20 stk first price tamponger til ti kr. (Vanlige er jo 8 stk ob til over 30...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skulle tro det ja, men samboeren min åt opp en alene i går kveld. :p

 

Det verste er at han klaget på at han fortsatt var sulten etterpå.

 

Håper samboeren din er mann...

Oh yes.

 

"Han" sier vel sitt om både samboeren og legningen til smurfen. Ikke at det er noe negativt.

Legningen til smurfen er streit, men når du bor med bestekompisen din, så er dere teknisk sett samboere. ;)

Lenke til kommentar

Stikkord om du bor i Oslo: Grønland. I grønnsaks/fruktbodene der koster alt ca en tredjedel av prisen i vanlige dagligvarebutikker. Spiser shitloads med frukt og grønt og sparer en formue på å handle der, kjøper kun brød, kjøtt og melk i butikken. Kurv med druer til 7kr, avokado til fire kr per stykk, klementiner 6kr kiloen. Ja takk

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bor hjemme hos mor nå, så får servert herlige måltider døgnet rundt, men da jeg bodde som student ifjor pleide jeg ofte å kjøpe FirstPrice Kyllingfilet. Pakket den over i enkle plastposer med 1 i hver pose, lett å ta opp "porsjonsvis" og tine opp.

 

Selv sverger jeg til boil in bag ris, og kjøpte de store pakkene med dette. En pakke ris + en kyllingfilet + RømmeDressing ( <3 ) = et enormt lett og billig måltid. Rømmedressingen er jo langt fra det mest sunne man finner, men ilag med risen og kyllingen blir det jo ikke noe fet middag akkurat.

 

Ofte jeg hadde ris igjen, da var det bare å naske opp en grillpølse som lå i fryseren, steke den kjapt på stekepanna, kutte den opp og mixe ilag med risen. Diske opp med en spesiell saus om man er fin på det, eller bare måke på med ketchup elns og du har en finfin middag dagen derpå.

 

Å kjøpe "store kvanta" er jo det mest geniale som student. Se litt langsiktig, og ikke kjøpe en pakke med 2 stk kyllingfileer til 80 spenn hver 3. dag.

 

OG;

Lørdagene disket jeg ofte opp Taco ilag med felleskapet på hybelen, og det ble jo ofte tacokjøttdeig dagen derpå. Mest geniale jeg gjorde var å kjøpe en vanlig grandis på tilbud hos Bunnpris elns (3 for X pris, supertilbud vaffal) og diske på med tacokjøttdeigen oppå og kanskje 1-2 skiver med ost spredd fint utover.

Ubergodt når du ligger fyllasyk på sofaen.

Endret av Winydancer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikkord om du bor i Oslo: Grønland. I grønnsaks/fruktbodene der koster alt ca en tredjedel av prisen i vanlige dagligvarebutikker. Spiser shitloads med frukt og grønt og sparer en formue på å handle der, kjøper kun brød, kjøtt og melk i butikken. Kurv med druer til 7kr, avokado til fire kr per stykk, klementiner 6kr kiloen. Ja takk

Det er vel ingen som vet om noe tilsvarende i Trondheim? :blush:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg vil også bidra litt!

 

Jeg er 17, bor hjemmefra, i en leilighet.

når jeg får betalt husleie, strøm, vatn og slikt har jeg ca 3 tusen igjen i månen, 2 tusen bruker jeg i mat, og lever godt. og 1000 i "lommepenger, ting jeg trenger osv."

 

500 i uka til mat er litt mye, Ja tro meg, litt mye om du klarer og handle skikkelig!

jeg hadde klart meg fint på 300, men jeg er en stor kar og eter mye. men mye blir kastet fordiom.

noen tips til handling.

Sjekk mye tilbud, prøv og hold deg til en butikk over lengre tid, og grunnen til det er for du fort finner ut av mange tilbud som er "glemt og gjemt".

Du skal handle for 1 uke, du skal tenke litt rasjonelt, og planlegge hver middag.

sett deg ett mål, kanskje 450 i uka? maksbegrensning er 500!

 

Det finst mye merkevarer som er billige!

Mye av firstprice er ganske bra kvalitet! og mye av det produseres faktisk også på samme plasser som lignende produkter. Det meste er produsert for reitangruppen.

Landlord har MYYEE billige varer, som fks, vaskemidler, vaskeutstyr osv! prøv og hold deg til dem.

 

Jeg spiser mye, men mye sunt, og mye usundt i uke.

jeg spiser ofte mye frukt som er på tilbud.

spiser mye fiskevarer som er på tilbud.

mye brødvarer.

billige pålegg

billige middager.

 

En billig middag trenger ikke koste mer en kanskje 10 kroner per dag?

Du kan enkelt lage fiskegrateng! og er supergodt og superbillig! og du finner mye fine oppskrifter på slikt.

Makaronien, pasta, spagetti fra firstprice koster rundt 8 kroner, og er superbillig iforhold på hvor mye du får!

jeg spiser mye boksmat av småslag! og det har ofte vist seg og være utrolig sundt og billig.

Firstprice selger boksmat som, tomatpurre, mais, sopp, bønner osv, og en liten boks koster latterlige kanskje 3 kroner?

prøv og sleng på ingridienser i middager som gjerne gir deg mye energi! og som piffer opp maten!

Jeg slenger ofte med bønner i middager jeg lager. og jeg er også glad i bønner. og di gir utrolig mye energi, og er godt!

 

jeg ser overalt etter tilbud osv, og finnes mye og velge imellom.

 

Synst nesten det er synd Rema 1000 og andre butikkjeder IKKE sender ut fks til ungdomer små reklameaviser på ALLE firstprice varene di har! Har sett noe av di i reklamene, men ikke på langt nær på hva som finst i butikkene. hadde hjulpet mange mye!

Lenke til kommentar

Middag til 10 kroner? Da får du ikke i deg mye kjøtt, og minimalt med grønnsaker. Høres altfor lite ut, en normal middag for meg ligger vel kanskje på 50 kroner, og det syns jeg er passende.

Kjøtt er for pyser. I dag spiste jeg grønne erter og ris med gulrøtter og løk til middag. Brukte tørkede erter, trur jeg betalte like under 10 kr for en pakke med 500g.

Pris: Noe usikker, men var nok under 10 kroner. Om det var godt? Det avhenger av personen, men jeg vil si at det smakte mer enn godt nok. Lagde en slags karrisaus og brukte hvitløk, så det var ikke kjedelig.

 

Hva slags middager er det du spiser som trenger 50 kroner?

Lenke til kommentar

Tomatbønner eller vanlige brune bønner. 5-8 kroner for boksen, la oss si at det koster 5 kroner for en boks bønner og du spiser 5 om dagen, 1 til frokost, 1 til lunsj, 2 til middag og en til kveldsmat. Dette tilsvarer 750 kr i mnd for mat også kan du selvfølgelig skeie ut litt en gang i blant og kjøpe brød.

5 om dagen? Hvor god forbrenning har du?

Når jeg spiser tomatbønner, holder det med én boks, så er jeg mett i 12 timer og kan greit gå gjennom en lang skoledag.

Det er rimelig awesome!

 

 

Det kan sikkert gå greit iblant, men at du har nok energi er nok mest psykisk tror jeg. En boks tomatbønner på 400g inneholder ca 320 kcal. Litt avhengig av vekt og aktivitetsnivå, er dette rundt regnet 12,5% av det du trenger på en dag. En voksen mann trenger altså 8 bokser, for å holde vekten og få nok energi (2500 kcal). Mest sannsynlig kompenserer du energibehovet ved å spise det inn igjen når du kommer hjem, evt. neste dag. Forøvrig er det lett å få akutt sukkerhunger og spise altfor mye godteri, om man får for lite energi gjennom maten.

 

Kort oppsummert, du blir ikke noe skolelys av å spise en/to bokser tomatbønner om dagen.

 

 

Når det er sagt, bønner er sunt, men de er sunnere om du tilbereder dem selv :)

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...