Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Tomatbønner eller vanlige brune bønner. 5-8 kroner for boksen, la oss si at det koster 5 kroner for en boks bønner og du spiser 5 om dagen, 1 til frokost, 1 til lunsj, 2 til middag og en til kveldsmat. Dette tilsvarer 750 kr i mnd for mat også kan du selvfølgelig skeie ut litt en gang i blant og kjøpe brød.

5 om dagen? Hvor god forbrenning har du?

Når jeg spiser tomatbønner, holder det med én boks, så er jeg mett i 12 timer og kan greit gå gjennom en lang skoledag.

Det er rimelig awesome!

 

 

Det kan sikkert gå greit iblant, men at du har nok energi er nok mest psykisk tror jeg. En boks tomatbønner på 400g inneholder ca 320 kcal. Litt avhengig av vekt og aktivitetsnivå, er dette rundt regnet 12,5% av det du trenger på en dag. En voksen mann trenger altså 8 bokser, for å holde vekten og få nok energi (2500 kcal). Mest sannsynlig kompenserer du energibehovet ved å spise det inn igjen når du kommer hjem, evt. neste dag. Forøvrig er det lett å få akutt sukkerhunger og spise altfor mye godteri, om man får for lite energi gjennom maten.

 

Kort oppsummert, du blir ikke noe skolelys av å spise en/to bokser tomatbønner om dagen.

 

 

Når det er sagt, bønner er sunt, men de er sunnere om du tilbereder dem selv :)

Mja. Jeg spiser ikke snop. Eller snacks. Og når jeg spiser bønner, holder det med den boksen den dagen. Og en ny boks neste dag. Spiser jeg bønner, gjør jeg det når jeg er blakk og da spiser jeg det gjerne hver dag i 2-3 uker. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk jo litt av en utfordring da jeg la om kostholdet fullstendig og gikk fra et kosthold som besto en del av poteter, pasta, ris, nudler til lavkarbo. Å leve lavkarbo var og er en utfordring fordi man må være kreativ, og man må være flink med pengene da jeg også er student, så jeg har ikke mulighet til store matbudsjetter.

 

Uansett, jeg leste mye i forkant da jeg gikk over til nytt kosthold, og det åpnet litt av en ny verden for meg. Det går faktisk an å leve relativt billig selv om man verken spiser poteter, pasta, ris eller nudler, som jo ofte er svært billig hvis man f.eks kjøper First Price-produkter.

 

For å gjøre det så billig som mulig gjør jeg følgende:

* Kjøper konsekvent First Price/Euroshopper/X-tra osv.

* Jeg er medlem av både Trumf og Coop. Handle må jeg gjøre uansett, og det gjør ingenting å tjene litt på det. Dessuten får jeg mange god tilbud, og jeg er rask til å benytte meg av medlemstilbud.

* Abonnerer på ukesaviser fra ICA, Coop, Joker osv.

* Storhandler framfor mye småhandel.

* Får min mor til å handle inn mat som kikerter og sukkerfritt godteri hver gang de er i Sverige (jeg bor langt unna mine foreldre, så dette plukker jeg opp når jeg er hos dem). Sukkerfritt godteri er generelt fryktelig dyrt, så det sparer jeg mye penger på å kjøpe i Sverige.

* Lager mos av grønnsaker/hummus som erstatning til f.eks poteter eller ris. Relativt billig er det også.

* Handler i såkalte "innvandrerbutikker", her finner man mye billig, og grønnsaker jeg omtrent aldri har hørt om.

* Handler mat på nett fra USA eller Storbritannia i stedet for i Norge/norske nettbutikker, bruker da ofte Netrition.com. Omkring fire ganger i året kjøper jeg en kasse med f.eks Mama Lupe-tortillas som kommer på rundt 500 kr. Dyrt ja, men det er noe av de tingene jeg velger å unne meg framfor da klær eller andre ting. Uansett koster slikt mye mer i Norge, så derfor velger jeg denne løsningen.

* Ha med matpakke framfor å kjøpe i kantina.

* Bruke massevis av egg. Det er ikke spesielt dyrt, synes jeg, og man kan lage mange gode måltider ut av det. Her er det eggerøre hver eneste dag (spesielt fordi jeg heller ikke spiser brød). ;)

* Hjemmelaget framfor ferdigmat. Ofte mye billigere i lengden.

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn nærmeste universitet/høgskole, de aller fleste tilbyr også middag i kantinene sine litt utpå dagen. Har kjøpt et "middagskort" for 495 med 10 klipp. Dvs. 49,50 for en middag mandag-fredag, det er ikke dårlig :)

 

Og det beste: null stress med matlaging og oppvask.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Skal lage den enklaste middagen idag, du treng ikkje å passe på den akkurat.

 

Det er sild og potete, tilbehør er løk og rødbeta. Sett på potetene og server resten, done!

berre å koke potete :)

 

kosta 51 krone, då har ein 2 middaga, kjøpte 6 potete so 3 kvar middag, bra størrelse på.

kan gå ned 5 krone med å kjøpe billigare (coop) rødbeta.

men 25 krone middagen er ikkje gale

Endret av knegg
Lenke til kommentar

Potetsuppe!

Det er som en tynn potetmos. Jeg hadde aldri trodd at det var godt, inntil mamma lagde det av rester fra gårsdagens middag. En haug suppe til en billig penge!

 

Alt man trenger er ferdigkokte poteter (rester fra dagen før?), purreløk/eller annen løk og urter eller krydder etter hva du liker. Buljong er også en fin ting man kan bruke! Sååå trenger man vanlig vann.

 

(man kan steke løken om det er en sterk løk, for å fjerne den skarpe smaken, men det er ikke nødvendig) man kan vel også putte i alt man ar av rester, kjøtt, grønnsaker, ost.

Knus potetene sammen med vann og løk, med en stavmikser. Fortsett å ta i vann til det blir som en tynn grøt, eller tykk suppe. Kok det opp med urter/krydder. Så er det ferdig! Supergodt med rundstykker til.

 

Kort oppskrift på hjemmebakte rundstykker kan vel og være fint å ha:

Hvetemel, gjær, vann! Alt man trenger! Tilsett rosmarin, raspet ost o.l. og få spennende smaker! Godt som tilbehør eller til skolemat :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan metter man en fattig student?

 

Du trenger:

Røde linser (tørka)

tomatpure

løk

hvitløk

paprika

krydder (chilipulver, pepper, spisskummen, kanel, ingefær og alt annet som kan passe)

 

Og du må gjøre dette:

1 Kok linsene. 20-35 minutter, linsene skal bli myke og det skal bli "mos".

2 Stek løk og hvitløk. Ha krydderet i oljen for å gi mer smak. Ha i tomatpureen og rør?

3 Bland de kokte linsene inn sammen med det andre.

4 Ha i masse paprika (jeg liker ikke bløt paprika så jeg venter til maten er på fatet)

5 Server og spis, ris passer perfekt.

 

 

Fattig student: "Ååå, jeg har ikke råd til frukt og grønnsaker, det er så dyrt å være sunn".

Løsning: Kjøp mindre ferdiglaget pålegg. Pålegg er veldig dyrt (se kiloprisen) i forhold til det man får tilbake av næring. Bruk frukt og grønt som pålegg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et kjempegodt og veldig lett middagstips. Ta to poteter, en løk og en gulrot og skjær i relativt små biter. Ta dette i en bolle med litt vann i bunnen. Krydre med salt og pepper og litt rømme på toppen. Sett i microen i 15 min. Kjempegod og enkelt! Jeg pleier å ha en first-price laksefilet ved siden av, og dette holder for to dager for meg. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

lagde meg shepherds pie her om dagen, veldig lett og er mat nok til mange dager.

 

det du trenger:

6-8 poteter

1 pakke kjøttdeig

1 boks tomatbønner

rundt 1dl melk

revet ost

ketchup

smør

salt

pepper

2 fedd hvitløk

 

skrell potetene (du trenger ikke å være kjempe nøye, det er i skallet næringa ligger uansett) del potetene i biter og kok de.

mens potetene koker hakker du opp hvitløken og steker den litt i smørret før du legger i kjøttdeigen og krydre med salt og pepper og steker det, når kjøttdeigen er nesten ferdig tømmer du over bønenne har i en grei dæsj ketchup så lar du det surre i panna.

nå skal potetene potetene være mer eller mindre ferdige så sil av vannet fra potetene og mos de, ha i 2-3 spiseskjeder med smør og melk og mos dette sammen enda mere til det blir jevnt.

 

tøm kjøtt og bønnemiksen i en ildfast form, ha potetmosen oppå og strø over osten og la den stå i ovnen på 200 grader til osten er gyllen brun.

 

du kan også gjerne ha litt ost i mosen

Lenke til kommentar

Jeg har et kjempegodt og veldig lett middagstips. Ta to poteter, en løk og en gulrot og skjær i relativt små biter. Ta dette i en bolle med litt vann i bunnen. Krydre med salt og pepper og litt rømme på toppen. Sett i microen i 15 min. Kjempegod og enkelt! Jeg pleier å ha en first-price laksefilet ved siden av, og dette holder for to dager for meg. :)

Ville det ikke vært bedre å bare koke det? Selv om du da bør droppe rømmen først da...

Lenke til kommentar

Seriøst, her var det mange smådårlige forslag. Ser mange som foreslår middager til over 30 kroner jo!! :O

 

Mine favoritter til GODT under 30-lappen (Ja, 30-lappen):

 

Nudler og strimlet svinekjøtt

Kjøpte en hel kasse med 30 pakker yum yum-nudler på en innvandrersjappe. Da kom hver pakke på rundt 2 kroner.

Strimlet svinekjøtt fra first price koster rundt 25 kroner om jeg ikke husker helt feil.

Til en middag bruker jeg en tredjedel av svinekjøttet og to pakker nudler.

Altså 12 kroner for en herlig asiatisk middag.

 

Spaghetti a lá fluff

Dette var noe jeg fant på selv, og er dritdigg. Mulig det faktisk kommer på rundt 15 kroner per middag. Er ikke helt greit å regne ut.

Spaghetti tilberedes som normalt. Til sausen brukes kyllingkjøttdeig fra ica (20 kroner for 400 g), en hel chili (liker det sterkt), creme fraiche, masse løk, og sitronpepper.

Dødsgodt!

 

Husk å bruke shitloads med olje, samme hva du lager. Ting smaker rett og slett bedre når de er fritert i olje.

Lenke til kommentar

Mitt billigtips: Chili con carne

 

3 bks hele flådde tomater (hakkede funker seff også, men hele er best og billigst)

1 bks chilibønner (vanlig kidney funker også, til nød også hvite bønner i tomatsaus)

Mais (hvis man liker det)

2-300g kjøtt (her funker det meste)

Krydder etter smak:

Chilipulver

Paprikapulver

Knust spisskummen

Salt

 

Ris, salat eller brød ved siden av ettersom hva man liker/gidder.

 

Veldig enkelt å lage. Man bruner kjøttet i en gryte/wok, tilsetter resten og lar det koke på middels varme i min. 15 min. Noen mener at bønnene ikke skal kokes og tilsettes når man tar gryta av varmen, men jeg synes de er best når de har kokt med resten.

 

Holder til to middager for min del. Kan fryses eller oppbevares noen dager i kjøleskap.

 

Krydder lønner seg å kjøpe i innvandrerforretning.

Lenke til kommentar

Ser det er mange "bønneelskere" her. Hvorfor ikke gjøre noe spennende med dem i stedet for å bare varme dem opp og gafle dem i seg? Frijoles refritos er en basis siderett innen Meksikansk/tex-mex-mat, og er enkelt, billig og godt. Du trenger bare en løk, noe fett (grisefett/baconfett er best, men olje funker greit) og litt krydder (det fordyrende tilbehøret i oppskriften under er valgfritt). Som tilbehør eller et lite måltid. Med en billig kotelett har du en fin middag til 20 kr.

 

http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Frijoles-Refritos

 

Egg er billig (First Price egg funker greit, evt. er det mulig å få tak i rimelige gårdsegg mange steder), og veldig godt hvis det tilberedes riktig. Til frokost eller kvelds kan jeg anbefale Gordon Ramsay's måte å lage eggerøre på, den er utrolig god. Aller best blir den med frisk gressløk (vårløk er også godt), som fordyrer endel, om man ikke har det i hagen, men det kan selvsagt sløyfes eller erstattes med tørket gressløk eller noe annet godt.

 

 

Poteter kan man også gjøre utrolig mye spennende med til en veldig billig penge. Ta f.eks. fondantpoteter, som er noe man kan få servert på de dyreste restauranter, men kan lages selv for en billig penge. Igjen, de blir aller best med fine råvarer, men frisk timian og kyllingkraft kan erstattes med et lite dryss av en tørket variant og hønsebuljong, blir nesten like bra og koster "ingenting". Billige nypoteter blir å få i alle dagligvarebutikker framover, og de egner seg veldig godt. Det er selvsagt unødvendig å kutte vekk halve poteten for å få en pen form, slik mange oppskrifter sier at man skal gjøre. Nydelig tilbehør til alt man bruker poteter til, og de er såpass saftige og smakfulle at de klarer seg uten saus.

 

http://www.youtube.com/watch?v=bs_9L61ba5Y

 

eller http://www.bbc.co.uk/food/recipes/fondantpotatoes_93087

Lenke til kommentar

Jamie Oliver har også en fin video på YouTube om hvordan man lager en perfekt omlett.

http://www.youtube.com/watch?v=0Yf7jWY1gN0

 

Bruker denne fremgangsmåten hver gang jeg lager omelett, og det blir fantastisk. Fungerer også greit med parmesan i stedet for cheddar, og har planer om å prøve med gouda i morgen tidlig før eksamen. Ellers stiller jeg meg helt bak forslagene om egg, det er superbillig og man kan gjøre mye spennende med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...