Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Siden vi er inne på egg deler jeg min hemmelige oppskrift på perfekt fuckings eggerøre. Jeg kaller den

fluff's Perfekte Fuckings Eggerøre

 

Når du smaker denne eggerøren blir det som om du aldri har smakt egg før. Seriøst, prøv dette, det er helt vilt godt.

 

Du trenger:

Egg

Salt og pepper

Smør

 

Slik gjør du:

Knekk eggene dine og skill plommen fra hviten. Hell alle hvitene oppi en liten gryte (ikke stekepanne) på medium/høy varme. Rør med gaffel til du ser det begynner å forme seg en liten "snøstorm" (Du skjønner når du ser det) i gryta. Da slenger du oppi alle plommene og en god klump smør og fortsetter å røre. Tilsett salt og pepper.

 

The tricky part: Den vanskelige delen er å vite når man skal stoppe. Du må slutte å røre så snart røra har omtrent samme konsistens som snørr (ja, seriøst, det er godt.). Den SKAL være litt undercooked.

Server på ristet brød, gjerne med tomater og annet digg.

 

Du skylder deg selv å prøve dette. Denne fremgangsmåten bringer virkelig smaken til en ny dimensjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studenter? Bruke mindre penger på øl, så blir det mer til å "leve skikkelig" :p

 

Leser folk tråden eller er dere blinde?

 

Fyren sier han får litt over 3000 i mnd og 3000 av de går til husleien.

 

Jeg studere ikke men ja norge er verdens U-land

Jeg synes ikke folk som går på skole burde trenge og jobbe.

Selvfølgelig finnes det de som drikker mye men det gjør det alltid, men det forandre ikke pointet med at vis folk kunne fokuserer på studiene og ikke pengeproblemer som kan ta opp mye av tiden / stress / mm. så hadde folk kanskje prestert mye bedre på skolen.

Lenke til kommentar

Jamie Oliver har også en fin video på YouTube om hvordan man lager en perfekt omlett.

 

Bruker denne fremgangsmåten hver gang jeg lager omelett, og det blir fantastisk. Fungerer også greit med parmesan i stedet for cheddar, og har planer om å prøve med gouda i morgen tidlig før eksamen. Ellers stiller jeg meg helt bak forslagene om egg, det er superbillig og man kan gjøre mye spennende med det.

Gjør det sånn og du må kjøpe ny stekepanne en gang i måneden.

 

Den eggerøra av Ramsay var himmelsk <3

Korrekt!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jamie Oliver har også en fin video på YouTube om hvordan man lager en perfekt omlett.

 

Bruker denne fremgangsmåten hver gang jeg lager omelett, og det blir fantastisk. Fungerer også greit med parmesan i stedet for cheddar, og har planer om å prøve med gouda i morgen tidlig før eksamen. Ellers stiller jeg meg helt bak forslagene om egg, det er superbillig og man kan gjøre mye spennende med det.

Gjør det sånn og du må kjøpe ny stekepanne en gang i måneden.

Neida, er bare å unngå å stikke med gaffelen, men bruke den sidelengs - altså i vannrett posisjon. Fungerer fint, har ikke fått noen skader enda. Kan jo eventuelt bruke en slikkepott.

Lenke til kommentar

I eksamenstiden blir det ofte mindre tid til skikkelig matlaging. Da jeg var innom rema tidligere i dag oppdaget jeg et par ting.

 

2 pakk frossenpizza(2x333g), smakte greit, koster 20kr.

Rema sin pastasaus er billig og er på høyde med dolmio classic. 7kr var det vel. Kombiner med pasta og en halv pakke kjøttdeig så koster middagen rundt 15kr :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjøp noe pølser av noe slag. makaroni. mel + melk + margarin + ost blandes til saus.

Rør sammen sausen, kokt makaroni og oppkutta pølser.

noe som også er godt er å ta eggeplomme i sausen, piske eggehviten og vende det med resten av smørja, også gratinere det i ovnen i en 20 minutters tid.

Du kan også ha løk og sjampinjong oppi.

Du kan også kjøpe saus-pulver (hvit saus eller carbonara, om du ønsker det)

veldig billig og veldig godt.

 

Makaroni, mel, pølser, ost osv er noe du kan kjøpe mye av, så du kan lage noe av det flere ganger^^ Og kjøtt du ikke kommer til å spise på en stund går i fryseren.

 

 

Noe annet som også er veldig godt er spagetti, oppkutta stekt kyllingfilet med litt salt på.. grønn pesto, og tomat. også billig og namnam^^

 

Har du noe melk som er gått ut på dato, så lag vaffelrøre av den. Det kan du også gjøre selv om melka har blitt sur! Vafler lages originalt av syrnet melk uansett...

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Firstprice er sikkert nevnt før, men de har mange gode produkter. Sauser, taco, frukt, egg, juice, kjøtt..

 

Veldig bra kvalitet og kommer fra de samme produsentene som koster over det dobbelte.

 

Kjøper du feks noen stabler nudler og firstprice egg, firstprice grønnsaker, feks løk og paprika.. Ja da har du ganske sunn og billig studentmat.

 

Tingen med nudler og pasta er å tilsette billige grønnsaker, kjøttbiter og sauser. Da blir det jo et sunt måltid.

Lenke til kommentar

Ser at fluff nevner strimlet svinekjøtt fra first price, men Rema har faktisk strimlet svinekjøtt til 16,9,-, 300 g om jeg ikke husker helt feil :) Når jeg er skikkelig blakk så går det som regel i fiskeboller, man får en boks til 8,50,- på rema, lager hvitsaus med karri, spises sammen med kokte poteter og raspete gulrøtter, middag for to til under 15,-. Da regner jg med at man har mel, melk, og karri hjemme ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

I taco bruker jeg en blanding av bønner, hakket tomat, løk, og hvitløk og krydder. Mye bedre, mye sunnere, billigere pluss at det blir mye mer mat ut av det.

Lenke til kommentar

Kjøper selv strimlet svinekjøtt på Rema1000 i store kvantum. 17 kr for 300 gram svinekjøtt gjør en bra middag. Til det kjøper jeg en pakke frossengrønnsaker eller en brokkoli, ca 15 kr i snitt. Denne posen/brokkolien deler jeg i to så det holder til to middager. Så tar jeg å koker opp litt ris, heller oppi litt sweet chilli saus som jeg blander med det ferdigstekte kjøttet. Voilla, så har du en middag som jeg selv mener smaker godt, medter godt, ser bra ut, krever lite oppvask/rydding, og koster (17 + 8 + 2 =) 27 kr.

 

På Bunnpris kjøper jeg kylling i 1 og 2 kg poser som også kommer ned på en billig penge. Blander f.eks. karri inn i ris som jeg har til da, pluss grønnsaker (frosne eller 1/2 brokkoli).

 

Drikker som regel vann, eller Fun saft. Saften har en 1/10 blande ratio og holder lenge.

Lenke til kommentar

Tingen med nudler og pasta er å tilsette billige grønnsaker, kjøttbiter og sauser. Da blir det jo et sunt måltid.

 

Rent bortsett fra at nudlene er full av palmeolje, så ja. Veldig sunt.

 

Den er jeg enig i, men allikevel er det jo sunt med grønnsakene og kraften, er man fattig utmagret student så har man ikke noe skade av litt fetende palmeolje vet du, det preller av det i helgene.. hehe Er bare sunt med litt fett.. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Derfor ikke palmeolje:

Palmeolje er et hett tema i media om dagen. Så du Forbrukerinspektørene på NRK1 onsdag 6. mai? Programmet satte fokus på at mange av produktene i matvarebutikkene innholder palmeolje. Palmeolje er et vegetabilsk fett som både er uheldig for miljøet og for helsa di. Palmeolje inneholder mye av fettsyren palmitinsyre som er sterkt kolesteroløkende. Da herdet fett (med transfettsyrer) måtte ut av matvarene, erstattet mange produsenter det med palmeolje og merket produktet med “vegetabilsk fett”. De største bidragsyterne til palmeolje i kostholdet er margarin, frityrolje, kaker og kjeks, og ost hvor melkefettet er fjernet og erstattet med palmeolje (revet analogost).

Med forbehold om at det er Tine som har skrevet dette:

http://sunnhet.wordpress.com/2009/05/11/er-alt-vegetabilsk-fett-sunt-hva-med-palmeolje/

Lenke til kommentar

Ja er fullt klar over palmeoljen, ser selv etter om produktene inneholder dette. Men er ikke så nøye på det når det gjelder Taco, Nachos og nudler. Dette fordi jeg liker disse rettene så godt. Men jeg styrer langt unna alt av potetgull, Tortillas og alle andre retter som inneholder palmeolje. Som nøtter ol.

 

Vær obs på at Veldig mye mat og billigmat inneholder palmeolje, så er best å se litt nøye etter.

 

 

Men også alt av ferdigvarer og pulversaus mm inneholder palmeolje.

 

Hvorfor kan ikke den helvetes regjeringa skru ned moms på grønt og forby de jævla griske Rimi, Reitan, Rema eierne å selge palmeolje? Sunne skal de selv være, trener med verdens dyreste personlige trener og være solbrune og sunne men det norske folk... de skal tvinges til usunnhet uten at de ofte selv ikke er klar over det. Jeg vet, jeg er ikke kommunist men sånt får meg litt pizzed...

 

 

Men siden vi er inne på oljen fra palmen. Hva inneholder eg palmeoljen, hvilke varer? Hadde jo vært kult med en liste her så folk vet hva de skal være OBS på. Mange leser ikke den tynne lille teksten.

 

Hvordan er det forresten? Må de skrive at de har PALMEOLJE i? Eller står det noenganger VEGETABILSK OLJE.

 

Veldig intressant dette ser du, for nesten alle matvarer som er ferdige inneholder VEGETABILSK OLJE.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Hvordan er det forresten? Må de skrive at de har PALMEOLJE i? Eller står det noenganger VEGETABILSK OLJE.

 

Veldig intressant dette ser du, for nesten alle matvarer som er ferdige inneholder VEGETABILSK OLJE.

 

Noen som vet?

Jeg er rimelig sikker på at det i dag holder å merke med "vegetabilsk olje", og det er jo litt synd. Veldig mange er klar over at palmeolje ikke er bra, men vegetabilsk olje forbinder folk med langt sunnere alternativer som raps og solsikke.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...